Innehåll nr 7 - 2012
Det var bättre förr. Ett gammalt slitet uttryck som sällan är sant. Nostalgin innefattar oftast bara det som man en gång betalade dyrt för.
Åtminstone om det handlar om flygets svunna glamour. För ett halvt sekel sedan var flyget ett transportmedel för de välbeställda och flygresan var en upplevelse på hög nivå. En måltid ombord under 1950- och 60-talet serverades av en kock och maten var helt i klass med den tidens lyxrestauranger.
Överdådet ombord levde kvar ända in på 1980-talet då den tidens främsta matkreatörer tog fram menyer som presenterades för passagerarna så snart flygplanet hade lyft.
Sedan kom avregleringen. Flyget blev billigare än en tågresa. Ingen ville längre betala. Men trots billigt flyg kan man fortfarande drömma sig tillbaka till gårdagens lyx inför åsynen av dagens plastade brickor.
Nu funderar flygindustrin över hur man ska ge passagerarna den upplevelse alla längtar efter under flygresan. Kulinariska måltider ombord lär aldrig komma tillbaka, men den tekniska utvecklingspotentialen med sikte på upplevelser är däremot oändlig. På sidan 4 kan du läsa en del om vad framtiden har att erbjuda dig som resenär.
Det går undan med årstiderna numera. Knappt har höstens alla träd fällt sina löv, innan snålblåsten viner kring knuten och årets första snö pudrar grämattorna vita. Frost som följde avlövade gårdens syrenhäckar under en natt - det gick bokstavligen att höra knäppet när bladen släppte greppet om grenen. Det är nästan bara ekarna som vägrar släppa taget om löven, medan ekollonen av mognad och tyngd redan ligger på marken till rådjurens förtjusning. De ratar till och med äpplen för de näringsrika nötterna.
För de båda siamesbröderna Movitz och Merlin kommer naturen lite närmare så här års, trots att de är inomhus. Fågelautomaterna utanför fönstren ger dem underhållning helt i katters smak.
De sitter på första parkett och tittar med stor inlevelse. Grannkatten Spiken som naturligt nog har haft närkontakt med många fåglar under sitt långa liv väljer hellre en varm plats vid elementet än att pröva jaktlyckan. För om han får välja står det sork på menyn.
Men alla årstider har sin tjusning och det är skönt att konstatera att det man inte hunnit med vad gäller trädgårdsarbetet, det är bara att glömma.
Ganska befriande tycker jag.
Christina
4 ... OSPREY - EN TILTAD BEST
Boeing V-22 Osprey premiärflög 1989. Det är världens första operativa tiltrotor. Den har varit olycksdrabbad såväl under utprovningen som den första tiden i tjänst. Nu testas den för fullt med sikte på export.
6 ... SEASTAR - EN LYCKAD STJÄRNA
Trots att maskinen ser ut som en karikatyr har Seastar prestanda som imponerar. Flygrevyn har tittat närmare på den handbyggda prototypen, en amfibie med futuristiska linjer och fartresurser.
16 ... EC130 T2 - NYTT KRAFTPAKET
Senaste tillskottet från Eurocopter ser ut som en ursprunglig EC130. Men T2 är defintivt en nykomling, med mycket nytt under skalet - ett modernt kraftpaket som med sin höga kapacitet och låga buller lämpar sig att operera i känsliga miljöer.
34 ... HUGO JUNKERS - EN MAN FÖRE SIN TID
Läs hela artikeln i PDF-format Hugo Junkers var övertygad om flygets framtid. Redan i början av 1920-talet deklarerade han med övertygelse att människor i en inte alltför avlägsen framtid skulle färdas över oceanerna i flygplan i stället för fartyg. Hans korrugerade plåtar må se antika ut i dag, men Junkers var långt före sin tid.
44 ... FLYGPLANSKÖP FÖR MILJARDER
Hur går det till att köpa ett flygplan för över en halv miljard? Vår reporter följde med Norwegian till Boeingfabriken i Seattle för att finna svaret.
... Plus mycket, mycket mera ...

 

Mer information: Flygrevyn.se