Innehåll nr 8 - 2012
Om man ska bli drifkucku i ett satirprogram i radio ska man kläcka ur sig ett helt malplacerat svar på en allvarlig fråga. Just den bedriften lyckades SAS vd Rickard Gustafson med när turbulensen var som svårast och företagets ledning pressade de anställda att skriva på ett avtal med sänkta löner och längre arbetstid - om inte väntade konkurs. Hårt pressad i Aktuellt blir SAS vd:s råd till presumtiva resenärer, att han inte kan bedöma vad olika personer ska göra. Att var och en ska agera efter egen uppfattning.
Det finns kanske handfastare råd att ge när snålblåsten blåser kring det forna flaggskeppet SAS. Trots ny sparplan så väntar ett stålbad och utan skicklig navigering lär även fortsättningsvis konkurrensen från lågprisflyget, svag konjunktur och höga bränslekostnader vara faktorer som kan sätta SAS framtid på spel igen.
Tillväxten bland de traditionella europeiska flygbolagen har halverats på två år och än värre är det i USA där tillväxten i princip har avstannat.
SAS följer samma överlevnadsrecept som en rad större flygbolag i Europa. Trots att man drar åt svångremmen så varnar flyganalytiker för kommande konkurser bland europeiska flygbolag framöver.
Trots att vintern låter vänta på sig, i alla fall i stockholmstrakten, så följer naturen sin egen biologiska klocka. Det må vara flera plusgrader - fåglar och rådjur har redan börjat äta upp sig inför bistrare tider. Kring fågelbordet flockas mesar och sparvar, men också fåglar som man oftast ser just vintertid som Stenknäck och Stieglitz. Häromdan fick sig en Sparvhök ett skrovmål tack vare min utfordring och en fjäderhög efter en fasan ute på åkern skvallrade om att en något större Hök förmodligen också varit i farten. Brutalt kan tyckas, men det är livets gång.
Att titta på fåglar är ett enkelt nöje som man konstigt nog aldrig tröttnar på. Ett nöje jag naturligtvis delar med siamesbröderna Movitz och Merlin. Men de finner ingen tillfredsställelse i att bara titta. Instinktivt skallrar de med tänderna när Skatan retsamt har flyguppvisning alldeles utanför fönstret. Förmodligen har fågeln koll på att rutan skiljer honom från ond bråd död. Lika listig är Kråkan som numera inte betraktar gammelkatten Spiken som något hot. Fräckt snor han åt sig godbitarna i kattskålen mitt framför nosen på honom. Men även om mat står högt upp på Spikens agenda så tar han det hela med ro.
Snö underlättar definitivt inte livet i lantlig miljö, men likaväl önskar jag mig en vit jul. Det önskar jag också Flygrevyns läsare!
Christina
4 ... NYTILLSKOTT I LEARJETFAMILJEN
Lufthansas Junkers 52 från 1936 utstrålar en historisk aura som få flygplan kan mäta sig med. Med sitt minst sagt egna utseende väcker "Tante Ju" uppmärksamhet vartän hon landar. Under några dagar i somras gjorde hon en snabbvisit i Sverige och lyckliga var de som lyckades få en flygtur med den gamla damen.
6 ... Katten som bet sig själv i svansen
Läs hela artikeln i PDF-format Vapentester kan gå lite hur som helst, och näst efter jungfruflygningar med nya flygplan är den typen av tester de mest riskabla. Allt det där visste Grummans testpilot Pete Purvis när han tryckte på avtryckaren.
16 ... EUROFIGHTER LADDAR OM
2004 fick Boeing i uppdrag att tillverka efterträdaren till P-3 Orion. P-8A som till det yttre är slående lik en B737-800 är fullproppad med avancerad teknik för elektronisk krigföring, spaning och havsövervakning. Us Navy har hittills lagt 13 beställningar, men militären anser att det totala behovet är 117 maskiner. Redan nästa år ska Poseidon vara klar för att sättas in i skarpt läge.
34 ... HERCULES - MÄKTIG KLASSIKER
Bombardier kastar sig åter ut på marknaden med sin Cseries för att konkurrera med Boeing och Airbus minsta modeller. Flygplanet planeras i två storlekar. CS100 som ska rymma mellan 100 och 125 passagerare och CS300 får mellan 120 upp till 145 platser. Om tidschemat håller kommer CS100 att premiärflyga före nyår.
44 ... LANSEN 60 ÅR
Trots att Swordfish var föråldrad redan vid krigsutbrottet 1939, flög den gamla dubbeldäckaren tills kriget var slut 1945. Det engelska flygplanet byggdes i 3 400 exemplar och stred på alla fronter under de mest vidriga väderförhållanden. Uppdragen kunde vara att alltifrån att skydda konvojer i Norra ishavet eller jaga ubåtar på Atlanten.
48 ... BLUE ANGELS - UPPVISNINGSGRUPP MELLAN HIMMEL OCH HAV
Den härskar i vårt svenska luftrum, kan slå till mot en invasionsbenägen fiende eller leverera spaningsmaterial till vår försvarsstab. Följ med på testflygningen av JAS 39 Gripen - en swing-role maskin i världsklass.
... Plus mycket, mycket mera ...

 

Mer information: Flygrevyn.se