Boeing 707 hjälpte till att demonstrera jetflygets fördelar med fart och räckvidd jämför med propellerdrivna flygplan. Atlantångarna försvann även de mer eller mindre under denna tid.
Boeings serie av jetflygplan: 707, 717, 727, 737, 747, 757, 767, 777 och snart även 7E7 bekräftar - enligt Boeing - att de var på rätt väg redan för 50 år sedan. Till och med idag har Boeing levererat nära 15.000 jetdrivna trafikflygplan varav mer än 12.000 fortfarande används.
Bilden: Boeing 727 som användes flitigt i Skandinavien, bland annat av svenska Transair fram till 1981.
När den första modellen i jet-serien (Dash80) utvecklades gjorde Boeing detta med en egen investering på 16 miljoner USD, en summa som motsvarar 110 miljoner USD I dagens penningvärde. Flygplanet var prototypen förl det civila trafikflygplanet Boeing 707 men även för det amerikanska Flygvapnets KC-135 som användes för lufttankning av stridsflygplan.
Boeing levererade mer är 1000 Boeing 707 mellan 1958 och 1994 och mer än 800 KC-135 mellan 1957 och 1965. Av de senare är hela 500 (!) ännu i tjänst hos US Air Force.
Fakta Boeing 707 (källa: Flygtorgets Flygfakta)
Längd: |
46,6 m |
Första flygn. |
Juli 1954 |
Vikt, plan |
66,406 kg |
Spännvidd: |
44,4 m |
Första bolag |
Pan Am |
Vikt, max last |
24,450 kg |
Höjd: |
12,9 m |
Antal tillverk. |
1,010 |
Vikt, plan+last |
- |
Vingarea: |
283 m² |
Motorer: |
4 |
Vikt (full): |
- |
Bodytyp |
Standard |
Räckvidd: |
6,920 km |
Max startvikt |
151,315 kg |
Max passag. |
219 |
Marschfart: |
973 km/h |
Max landn. v |
112,037 kg |