Adria Airways tar över när Estonian går mot konkurs
Publicerad den 29 oktober 2015
EU-kommissionen har sedan länge utrett de statliga driftsbidrag som Estonian Air fått ska räknas som olagliga.
– Det gäller om det ska betraktas som ett illegalt ekonomiskt stöd eller om det var pengar som gick till återuppbyggnad av flygbolaget, har Jan Palmér, vd för Estonian Air tidigare sagt till Flygtorget.
Utredningen ska de närmaste dagarna presentera sina slutsatser och det verkar alltmer troligt att det blir ett fällande utslag. Med det följer ett återbetalningskrav som kan närma sig en halv miljard, pengar som flygbolaget inte har. Därför pågår nu arbetet på att rädda de åtaganden som Estonian Air har ibland annat Sverige. Redan nu finns ett annat flygbolag, Nordic Aviation Group på plats, ägt av den estniska staten. Det har nu tagit över det trafikavtal som gäller flygningarna mellan Örebro och Köpenhamn, en trafik som startade så sent som den 26 oktober. I och med det tar Adria Airways över flygningarna: ”Genom denna förändring säkerställs att linjen fortsatt trafikeras under samma förutsättningar och villkor som tidigare. Adria Airways är fullvärdig medlem i Star Alliance sedan december 2004 och har därigenom tillgång till 27 flygbolag, inklusive SAS”, skriver flygplatsen i ett pressmeddelande.
Det innebär att den utrikestrafik som flygplatsen och regionen kämpat många år för att få till stånd, inte riskerar att försvinna. Det påverkar heller inte de cirka 4,5 miljoner per år som Örebro kommun satsar för att hålla trafiken igång. Inga pengar har betalats ut i förskott.
– Det har hänt mycket på kort tid, men det viktiga är nu att vi har en plan som vi vet fungerar och det har vi, säger flygplatschefen Mikael Smedberg i en intervju med na.se.
Adria Airways bildades 1961 som Inex-Adria Airways och är idag det största flygbolaget i Slovenien. Till storleken är det något större än Estonian Air och flyger Airbus A319-100 och olika versioner av Bombardiers CRJ-maskiner. Enligt planerna skulle Estonian använda CRJ700 och CRJ900 i trafiken mellan Örebro och Köpenhamn. Det är alltså en flygplanstyp som även Adria Airways har.
Vilka planer som finns för trafiken Gällivare – Arvidsjaur – Stockholm, som Estonian ska flyga i samarbetet med Nextjet, finns det inga uppgifter om. Inte heller hur den eventuella likvidationen påverkar det ordinarie linjenätet.
Kommentarer
Så nu har han gjort det igen!
Satt ett bolag i KK. Med anställda o familjer som brickor i spelet.
Adria tar bara över en av Estonians linjer. NextJet tar över hela bolagets verksamhet.
Totalt satsar Örebro Karlskoga Kumla o regionen 40 milj. kr på detta. Blufföretag. Grattis skattebetalare!
Den enes död, den andres bröd.
Nu sitter nog Cityjet och hoppas att det blir konkurs så de får Piloter med Typerating på CRJ till sitt SAS projekt.
Nextjets VD säger att man är på väg att föra in jet i sitt tillstånd. Nextjets VD säger att man ska operera denna trafik själv. Vilken jet är det då Nextjet har ansökt om? Jo CRJ. Detta kan inte vara någon slump! Denna linje kommer inte “gå åt skogen” utan kommer att opereras av Nextjet med CRJ i framtiden. No worries!
Estonian åker dit, SAS, Alitalia mfl flyger vidare………………..
Linjen Gällivare – Arvidsjaur flygs nu av Estonian på NTJ prefix. Frågan är om det går åt skogen med detta. Vore isåfall illa när det så väl behövs fungerande flyg på dessa destinationer
Slovenien är inte inblandade
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten