Skriv ut   Tipsa en vän  

CityJet flyger inrikes och på Europa i SAS färger

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 15 februari 2016
Det blir CRJ900 istället för Boeing 717 när CityJet kommer igång med trafiken för SAS. I första hand är det inrikes och Skandinavien på programmet men även linjer till de större flygplatserna i Europa finns med på trafikprogrammet. Stockholm och Oslo blir utgångspunkt för flygningarna.

CityJet är den senaste av SAS underleverantörer med uppdrag att flyga tunnare linjer i första hand i Skandinavien men även regionala rutter i Europa. Trots en begynnande konflikt angående personalens arbetsvillkor finns nu de första delarna av flygprogrammet färdigt.

Stockholm Arlanda är utgångspunkt för merparten av flygningarna, närmare 30 destinationer, men även Oslo får en betydande del av den produktion som CityJet ska flyga. På det svenska inrikesnätet innebär introduktionen av de CRJ 900 som flygs i SAS färger att en del linjer som hittills till största delen haft Boeing 737 som standardflygplan nu ersätts. Det gäller bland annat Skellefteå, Ängelholm och Östersund. Ronneby och Kalmar var två destinationerna där Blue1 flög med Boeing 717 och där blir det nu CRJ 900 på vissa avgångar. Även de riktigt tunga linjerna Göteborg och Malmö får CityJet som leverantör på vissa linjer från och med slutet av april.

Trafiken på Europa får även de en del flygningar med CRJ 900, på samma sätt som Kastrup redan har det med Cimber. Det är mindre frekventerade avgångar till bland annat Tallinn, Geneve och Düsseldorf. Men även Amsterdam, Paris och London finns med bland avgångarna.

I dagsläget ser det kommande trafikprogrammet, med start mellan 30 mars och 6 juli, för CityJet/SAS ut så här:

Stockholm – Östersund
Stockholm – Skellefteå
Stockholm – Bryssel
Stockholm – Hamburg
Stockholm – Helsingfors
Stockholm – Stavanger
Stockholm – Billund
Stockholm – Åbo
Stockholm – Vilnius
Stockholm – Malmö
Stockholm – Tammerfors
Stockholm – Ronneby
Stockholm – Kalmar
Stockholm – Ängelholm
Stockholm – Göteborg
Stockholm – Umeå
Stockholm – Trondheim
Stockholm – Vasa
Stockholm – Geneve
Stockholm – Berlin Tegel
Stockholm – Düsseldorf
Stockholm – Bodö
Stockholm – Kiruna
Stockholm – Oslo
Stockholm – Paris CDG
Stockholm – Amsterdam
Stockholm – Edinburgh

Oslo – Bergen
Oslo – Stavanger
Oslo – Trondheim
Oslo – Aberdeen
Oslo – Vilnius
Oslo – Hamburg
Oslo – Helsingfors
Oslo – Bodö
Oslo – Tromsö
Oslo – Kristiansund
Oslo – Kirkenes
Oslo – Tallinn
Oslo – Zürich
Oslo – Paris CDG
Oslo – Ålesund
Oslo – London Heathrow
Oslo – Bryssel
Oslo – Haugesund
Oslo – Düsseldorf
Oslo – Amsterdam
Oslo – Manchester
Oslo – Molde
Oslo – München
Oslo – Billund
Oslo – Harstad
Oslo – Kristiansund
Oslo – Molde

Stavanger – Aberdeen
Stavanger – Trondheim
Stavanger – London Heathrow
Stavanger - Bergen

Bergen – Manchester
Bergen – Trondheim

Trondheim – Bodö – Tromsö

Helsingfors - Köpenhamn





Kommentera artikeln
Det finns 14 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Cityjet
Skrivet av sk717, 2016-02-19 10:20:28
I cityjet Finland har man kollektivavtal.
Anmäl inlägget
Kejsarens nya kläder
Skrivet av Erulius, 2016-02-17 00:42:47
Det är märkligt tyst nu när ett Irländskt flygbolag i stor skala ska börja flyga iklädd SAS färger, uniformer och varumärke, utan kolkektivavtal. Finns det verkligen inga reaktioner från er som flyger på SAS beträffande vad som är på gång?
Vad blir nästa steg? Långlinjekärror sminkade i SAS färger från nåt Spanskt eller Portugisiskt bolag?
Dags att vakna!
Anmäl inlägget
hej
Skrivet av Hej, 2016-02-16 21:59:40
Gissar på 88
Anmäl inlägget
stolar
Skrivet av undrande, 2016-02-16 16:52:01
vet någon hur många stolar det finns på maskinen?
Anmäl inlägget
Det
Skrivet av DC-10, 2016-02-15 19:39:15
kan vara svårt för somliga att inse, att detta är ren och skär social dumping som SAS pysslar med.

"Man skall inte kasta sten i glashus"
Anmäl inlägget
Dumping
Skrivet av Peter, 2016-02-15 15:21:19
@Linkan. Det här är ren social dumping. Andra villkor sämre än SAS anställdas kan inte förklaras med andra ord. Försvarar du detta?
Anmäl inlägget
sas commuters
Skrivet av PF, 2016-02-15 15:05:22
Varför öppnar inte SAS upp något i stil med sitt gamla Commuter igen ger folk ok villkor och kör sjysst och ärligt.
I slutändan fyller man väl bara fickorna på andra flygbolag.
Har svårt att tänka mig att Flybe, Cityjet eller Jettime inte tjänar pengar på detta?
Anmäl inlägget
For norske innenriks
Skrivet av pf, 2016-02-15 12:25:44
er det nok neppe snakk om mer enn et par avganger i uken på store ruter som OSL-BGO/TRD/SVG v.v. Noe mer vil være en gave til konkurrent.

Ellers skal vel CR9 erstatte B736 som skal utfases ?
Anmäl inlägget
Mindre flygplan ger bättre turtäthet
Skrivet av Linkan, 2016-02-15 11:40:34
Genom att nyttja mindre flygplan kan SAS upprätthålla en hög turtäthet. Fler avgångar på tunna linjer. Det ger service till oss som flyger frekvent och inte vill sitta på Arlanda och vänta.
Anmäl inlägget
Strejk
Skrivet av 12, 2016-02-15 10:43:04
Bara hoppas att dom har kollektivavtal annars är det blockad o strejk som gäller.
Anmäl inlägget
Hur många?
Skrivet av Bollen, 2016-02-15 10:11:52
Hur många underleverantören skall SAS ha i slutändan ? Vad händer hos alla dessa underleverantörer, på Flybe är det varsel lagt, och City Jet ligger i konflikt med personalen trots att flygtrafiken inte ens har startat står det i artikeln ovan....
Anmäl inlägget
Kaos
Skrivet av Urban, 2016-02-15 09:58:23
Sas tar verkligen risker med att ta in cityjet efter kaosfiaskot med flybe!
Anmäl inlägget
Svar till "SAS"
Skrivet av Andreas, 2016-02-15 09:52:42
Men SAS expanderar ju kraftigt med sin egen flotta (massor av nya långlinjer). Det här med CityJet är väl bara att SAS har behov för regionala jetplan i Stockholm och Oslo (precis som i Köpenhamn) snarare än expansion?
Anmäl inlägget
SAS satsar på extern expansion
Skrivet av SAS, 2016-02-15 09:14:22
Är det någon som kan förklara vad SAS håller på med? Bolaget vill tydligen inte expandera internt utan tar in externa flygbolag för sina expansion.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air BP
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev