BRA gjorde första bioflygningen någonsin med en ATR
Publicerad den 2 februari 2017
Alla var där när BRA flög Bromma – Umeå med miljöbränsle i tankarna. Det var kombinationen ATR och biobränsle och det faktum att det var första gången någonsin som en ATR flög på miljövänligt bränsle, som lockade såväl Frankrikes som Italiens ambassadörer och stora skaror utländsk media att närvara vid flygningen från Bromma.

Kommentarer
Vart står det om 495 ton respektive 900 ton?
När jag läser så står det 450 och 900 kg…
Bara en tanke,vad det nu är värt…
Då var det tid för TUIfly Nordic att flytta över alla anställda till UK. De slås ihop med Thomson och alla 767 flyttas till deras AOC. Nu får vi se hur mycket som blir kvar i Sverige…..
Något verkar inte stämma! Enligt regelverket är det tillåtet med max 50% inblandning av bio bränsle. Då kan besparingen inte bli 65%.
Hörrni, istället för att spendera tid på fel vad gäller siffror så kan vi väll fokusera på utvecklingen. Fantastiskt att vissa flygbolag satsar på detta. Framtid!!
Varför jämföra ett SAAB 2000 tankat med fossilt bränsle med ett ATR72-600 med delvis biobränsle. Snacka om att jämföra äpplen med päron. Jämför 2 ATR72-600 en med biobränsle och en med fossilt
Det är väl inte möjligt att en ATR 72 kan tanka
495 ton biobränsle, eller? Det är mer än max startvikt på en Boeing 747!
Första bioflygningen, men vilken film visade det? Framgår ej i artikeln.
Måste säga att det var en väldigt törstig maskin som behöver 900 ton bränsle för en flygning mellan bma-ume. Nån som känner till ordet korrekturläsning?
Fast S2000 går lika bra att köra på biobränsle som -600, så att jämnföra utsläppen med en tankad med biobränsle och en inte är extremt missvisande och dålig journalistik.
Börjar nästan lukta ‘fake news’ från er på Flygtorget..
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten