Skriv ut  

BRA gjorde första bioflygningen någonsin med en ATR

Miljö, Anders Carlsson, den 2 februari 2017
Det minskade de fossila utsläppen med 65 procent per passagerarkilometer. Samtidigt var det första gången som en ATR72-600 flög med biobränsle i tankarna.

BRA
BRA ATR

Alla var där när BRA flög Bromma – Umeå med miljöbränsle i tankarna. Det var kombinationen ATR och biobränsle och det faktum att det var första gången någonsin som en ATR flög på miljövänligt bränsle, som lockade såväl Frankrikes som Italiens ambassadörer och stora skaror utländsk media att närvara vid flygningen från Bromma.

– Vår målsättning är att bli det mest miljövänliga flygbolaget i Sverige. Det är därför som vi investerat i den nya flottan av ATR72-600. Med ny teknik och biobränsle kan vi åstadkomma betydligt större klimatnytta än vad en helt missriktad flygskatt innebär, sa Per Braathen på Braganza som i sin tur äger BRA.

Det var TF260/264 som tankades med 495 kg biobränsle av de 900 kg som krävs för en turnaround mellan de två städerna. Det reducerade sedan de fossila utsläppen under flygningen till Umeå med 65 procent per passagerarkilometer.

– Det är betydligt mindre än vad en Toyota Prius släpper ut på samma sträcka, säger Christian Clemens, VD på BRA.

Biobränslet var gjort på gammal frityrolja från livsmedelsindustrin i USA och fortfarande är tillgången på miljövänligt flygbränsle det stora hinder för användning i större skala. Det gör i sin tur att kostnaden ligger tre-fyra gånger högre än vanligt Jet A.

– Utmaningen nu, som de delar med många andra flygbolag, är att få tillgång till biobränsle till en kostnad som gör bolagen fortsatt konkurrenskraftiga, säger Christian Scherer, VD för flygplanstillverkaren ATR som var på plats i och med att det var första gången som en ATR flögs på biobränsle i kommersiell trafik.

– ATR72-600 räknas som det mest bränsleeffektiva flygplanet på marknaden idag. Redan utan biobränsle är CO2-utsläppet 90 procent mindre jämfört med en traditionell jetmaskin.

Biobränsleflygningen blir i sig också ett argument mot den flygskatt som regeringen aviserat och som branschen menar blir ett hinder i den omställning som redan pågår. Per Braathen menar att skatten inte är ett realistiskt alternativ. Istället borde Sverige satsa på att öka tillverkningen av fossilfritt bränsle med hjälp av den skogsråvara som finns i överflöd.

– Vi är beredda att ta vårt ansvar i omställningen men då behöver vi också modiga politiker som är med och hjälper till. Det är sorgligt att det enda tänkbara alternativet är skatt när det handlar om miljön, säger han.

De nio nya ATR72-600 som BRA nu kompletterat flottan med ska ersätta de SAAB 2000 som flyger idag. Det ger cirka 35 procent mindre utsläpp när det gäller turboprop-flygningarna. Siffrorna nedan är baserad på den aktuella flygningen Bromma – Umeå med en kabinfaktor på 83 procent.
BRA Biobränsle
BRA Biobränsle



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Angående korrekturläsning...
Skrivet av Tom, 2017-02-04 20:17:44
Vart står det om 495 ton respektive 900 ton?
När jag läser så står det 450 och 900 kg...

Bara en tanke,vad det nu är värt...
Anmäl inlägget
UK
Skrivet av TUIfly, 2017-02-04 10:45:34
Då var det tid för TUIfly Nordic att flytta över alla anställda till UK. De slås ihop med Thomson och alla 767 flyttas till deras AOC. Nu får vi se hur mycket som blir kvar i Sverige.....
Anmäl inlägget
Stämmer inte
Skrivet av Ivar, 2017-02-04 08:37:04
Något verkar inte stämma! Enligt regelverket är det tillåtet med max 50% inblandning av bio bränsle. Då kan besparingen inte bli 65%.

Anmäl inlägget
Varför...
Skrivet av k, 2017-02-02 19:16:10
Hörrni, istället för att spendera tid på fel vad gäller siffror så kan vi väll fokusera på utvecklingen. Fantastiskt att vissa flygbolag satsar på detta. Framtid!!
Anmäl inlägget
propaganda
Skrivet av suck, 2017-02-02 17:34:31
Varför jämföra ett SAAB 2000 tankat med fossilt bränsle med ett ATR72-600 med delvis biobränsle. Snacka om att jämföra äpplen med päron. Jämför 2 ATR72-600 en med biobränsle och en med fossilt
Anmäl inlägget
495 ton biobränsle (?)
Skrivet av Range Rover, 2017-02-02 15:53:20
Det är väl inte möjligt att en ATR 72 kan tanka
495 ton biobränsle, eller? Det är mer än max startvikt på en Boeing 747!
Anmäl inlägget
Bio
Skrivet av Glenn, 2017-02-02 10:46:55
Första bioflygningen, men vilken film visade det? Framgår ej i artikeln.
Anmäl inlägget
Törstig maskin!
Skrivet av Rune rampare, 2017-02-02 09:46:21
Måste säga att det var en väldigt törstig maskin som behöver 900 ton bränsle för en flygning mellan bma-ume. Nån som känner till ordet korrekturläsning?
Anmäl inlägget
'fake news'
Skrivet av Eric, 2017-02-02 09:01:34
Fast S2000 går lika bra att köra på biobränsle som -600, så att jämnföra utsläppen med en tankad med biobränsle och en inte är extremt missvisande och dålig journalistik.

Börjar nästan lukta 'fake news' från er på Flygtorget..
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev