Skriv ut  

Flyget håller ihop Sverige och världen

Debatt, Anders G Högmark, den 4 maj 2009
Ett av den moderna tidens modeord heter tillgänglighet.

I tid och rum skall man vara tillgänglig särskilt om man är yrkesverksam och vill vara med ”där det händer”. En hel del av denna tillgänglighet kan skapas via den moderna IT teknikens otaliga produkter och system.

En del och faktiskt en ganska viktig del, den rent fysiska tillgängligheten, måste skapas via olika transportslag beroende av avstånd och krav på snabbhet.

Flyget är en mästare på att skapa denna tillgänglighet  inte minst över stora avstånd inom landet mellan länder och kontinenter.

Flyget är med andra ord ett sällsynt modernt trafikslag som vi alla har anledning värna och utveckla! SRFF, Svenska Regionala Flygplatsförbundet (samarbetsorgan för de icke-statliga flygplatserna), är med i detta arbete!

SRFF Logo

Under de senaste två åren har vi inom SRFF lagt ner ett stort arbete på att informera Riksdagen och dess ledamöter inte minst inom Trafikutskottet om viktiga frågor som måste få sin lösning i samband med behandlingen av den infrastrukturpolitiska propositionen.

Motsvarande arbete har skett med Regeringskansliet och den utredning om det framtida flygplatssystemet som föregick Regeringens propositionsskrivande. Alla synpunkter och önskemål får man inte gehör för. Det har jag under mina många år i Sveriges Riksdag lärt mig.

Men tveklöst har vi som organisation kunnat dra nytta av vår styrelses gemensamma insikter om beslutsprocesserna på nationell och regional nivå och i vissa delar kunnat sätta våra tydliga avtryck i de beslut som fattats.

VINKLAD FLYGDEBATT

En viktig uppgift för oss som organisation är att tillsammans med bl a Svenskt Flyg röja i den djungel av okunnighet och vinklad debatt om flyget som det stora miljö-och klimathotet.

Själv har jag svårt att begripa vilka motiv som ligger bakom denna ”kampanj” mot flyget!

Av de drygt 60 miljoner ton koldioxid som vi totalt släpper ut i Sverige, svarar inrikesflyget för 1-2 procent, d.v.s. mellan 0,6-1,2 miljoner ton. Vägtrafiken släpper ensam ut cirka 18 miljoner ton.

Volvo, miljötidning
Volvos miljötidning

Det pågår dessutom inom flyget ett intensivt utvecklingsarbete på att minska driftutsläppen, bl.a. genom gröna inflygningar, bättre planering på själva flygplatsen mm.

Arbetet på att ta fram alternativa bränslen kommer om ett antal år säkert att kraftfullt bidra till ytterligare reduktioner av utsläppen och därmed minska den belastning på miljön som flyget utgör.

Denna miljökonsumentupplysning är viktig och vår röst bör höras än mer. Människor har ingen anledning att känna dåligt samvete för varken affärsresor eller semesterresor!

 FLYG LÅTER HELA SVERIGE LEVA

Flyget skapar tillgänglighet, flyget är ett modernt och effektivt sätt att förflytta sig över betydande avstånd! Utan ett bra inrikesflyg skulle inte Sverige klara sig. Inrikesflyget är i själva förutsättningen för att Hela Sverige skall leva och utvecklas gemensamt. Utan detta flyg skulle det bli en skrämmande koncentration till ett fåtal storstadsregioner.

Alltför många debattörer och opinionsbildare argumenterar för ett väsentligt mindre inrikesflyg. Om detta skulle bli en realitet…

  •  Hur skulle då företag i Norrland kunna klara av och sköta sina marknader och kunder i södra Sverige där merparten av hemmamarknaden finns utan att kunna ta sig fram och tillbaka under dagen?
  • Hur skulle företagen kunna sköta sina internationella kontakter?
  • Vad skulle de alltfler internationella ägarna till våra företag säga då man planerar nyinvesteringar om kommunikationerna försämras?
  • Hur skulle småbarnsföräldrar kunna aktivt delta i ett kontaktintensivt arbete om man inte med hjälp av flyget kunde komma fram och åter under dagen?

    Alla har vi under åren sett barn ibland med en lapp på magen få fin assistans på flygplatsen då de kanske skall besöka sin mamma eller pappa som separerat och nu bor på skilda orter.
  • Hur skulle det mötet med en förälder på annan ort kunnat ske över stora avstånd utan flyg och förtjänstfullas insatser på flygplatser och ombord på planet? Långa tågresor är inte att tänka på i detta fall?
  • Funderar avslutningsvis på alla de tusentals äldre, som via riksfärdtjänsten och flyget får tillfälle att träffa nära och kära under de stora helgerna. Utan tillgång till flyg, vad skulle då ske?

OSKATTBAR SOCIAL ROLL

Ett bra inrikesflyg fyller enligt min och SRFFs uppfattning en stor oskattbar social roll i att hålla ihop Sverige och göra livet en liten smula enklare att pussla ihop.

Den som efter dessa exempel, fortsätter att hävda att vi har för mycket flyg har, som jag ser det, mycket liten insikt om hur Sverige fungerar i vardagen. Det vore djupt eländigt om politiker och andra opinionsbildare med denna bristande insikt och förutfattade meningar om flyget skulle forma vår framtida trafikpolitik.

Flyget är dessutom en förutsättning för globaliseringen, som självfallet har både fram- och baksidor. Men lever vi nu alla på ett klot är det nog bäst att vi accepterar, ja verkligen bejakar denna globalisering och gör något riktigt bra av den.

Flyget ger oss idag och framöver unika möjligheter att besöka, lära känna och förhoppningsvis förstå olika kulturer. Då och först då ökar kunskapen om varandra och också förhoppningsvis toleransen för skilda livsmönster och trosuppfattningar.

Flyget spelar som jag ser det en unik roll i detta internationella arbete på vårt gemensamma klot!

Anders G Högmark
Ordförande för SRFF
Fd riksdagsman och
ledamot av Europarådets parlamentariska församling

Ingressbild: Anders G Högmark


Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Tack Anders
Skrivet av Per, 2009-05-04 17:14:19
Äntligen ett sakligt inlägg om flygets betydelse för samhället!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev