Platsannons på Flygtorget.se

Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

MCA Airlines växer - köper Air Express

Flygnyheter, Anders Hasselbohm, den 2 juni 2009
MCA köper Air Express av Salénia. I köpet ingår en Fokker 100.
Samtidigt byter MCA ut den MD 83:a från Dubrovnik Airlines man hittills använd för sina linjer till Erbil och Sulimaniah, mot en Airbus A320 som från den 15 juni hyrs in från annat håll.

”För oss är det här ett steg i rätt riktning”, säger Michael Carlsson, VD för MCA till Flygtorget ”Nu kan vi fokusera på och utveckla affärerna. Genom köpet av Air Express får vi också vårt AOC.”

Från och med nu blir MCA alltså ett flygbolag, MCA Airlines.

”Vi kommer i första hand att använda Fokkern för att trafikera våra linjer till Aten och Thessaloniki”, säger Michael Carlsson. ”Till Thessaloniki är räckvidden tillräcklig, men till Aten löser vi den saken genom att inte fylla hela planet.”

Air Express

Enligt Michael Carlsson går MCA:s flygningar från Stockholm, Göteborg och Malmö till Erbil och Sulimaniah i Irak helt fulla vilket gör att man nu beslutat att sätta in extra avgångar.

Den kommande trafiken på Beirut från Stockholm och Göteborg bokar också över förväntan varför extra flygningar sätts in också på dessa linjer.

MCA, Michael Carlsson

Enligt Michael Carlsson ökar bolaget sin passagerarkapacitet från 140 till 170 genom att använda en A320 i stället för MD83. Samtidigt förbrukar en A320 30 procent mindre flygbränsle.

 I MCA:s köp av Air Express ingår för övrigt också två Saab 2000 vilka går i trafik för Blue1 under sommaren. Salénia har redan förberett en utfasning av dessa båda flygplan.

Jan Palmér, vice VD på Salénia, säger till Flygtorget:

”Vi har haft svårt att få rena produktionsuppdrag för Air Express, i synnerhet för vår Fokker 100. Därför säljer vi nu bolaget till MCA som ju skapar egna linjer, bl a till Mellanöstern där vi ju saknar kunskap. MCA gör det bra och vi önskar bolaget lycka till.”

FOTNOT: Ett drifttillstånd för ett flygbolag kallas AOC, Air Operators Certificate.




Kommentera artikeln
Det finns 41 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Uppåt!
Skrivet av Hans H, 2009-06-06 15:01:29
"Aldrig" kommit i luften utan AE? Så korkat att säga så. Det hade kanske dröjt till höst kanske men inte längre än så. Det förstår ju vem som helst med lite koll.
Anmäl inlägget
Ägarbyte - på gott och ont
Skrivet av PFB, 2009-06-04 10:12:20
Det är inte första gången ett bolag byter ägare och det finns lagar som reglerar detta. Utan AE hade MCA aldrig kommit i luften eftersom man saknar eget AOC och egna flygplan. Utan egna flygplan kan man inte få ett godkännande för AOC. MCA har ingen egen flight deck crew och därför tar AE flight deck crew inga jobb från någon annan. Om MCA cabin crew kan hävda företräde till tjänsterna tvivlar jag på eftersom de arbetade under Dubrovnik Air's AOC. Det är AOC som styr var och när du är anställd.
Anmäl inlägget
crew
Skrivet av crew, 2009-06-04 07:04:33
Klarar inte F100 till HSTD?! RÅKAR HA FLYGIT DIT X ANTAL GGR UTAN PROBLEM!!! Hur tusan kunde vi flyga MMX med sas då ?! Tror att ni på JZ är lite snéa över att vi har roligare destinationer nu än ni ;)............
Anmäl inlägget
ae crew
Skrivet av ae crew, 2009-06-04 06:56:12
Fortsätt ni prata, det är bara roligt att läsa. INGET av det ni skriver stämmer!

MVH

VÄRDINNA FRÅN AE/MCA!
Anmäl inlägget
Ae crew
Skrivet av From the REAL inside, 2009-06-04 01:56:32
Ja visst, helt underbara, men "mycket vill ha mer" borde vara deras valspråk... Jag skulle hellre vilja säga att det lönar sig inte alltid att smita när det bränns lite i rumpan. Jag tycker det är väldigt bra att JZ har gjort sig av med något som bara blöder pengar!! Om fokker 100 knappt orkade flyga ens till Halmstad utan att tröttna halvvägs, hur ska den orka hela vägen ner till Aten?? ens halvtom...?
Anmäl inlägget
BRA JOBBAT MCA ;)
Skrivet av Nadia, 2009-06-03 22:08:30
Vadå ska MCA behöva ha kvar gamla Ae`s personal besättning bara för att dom tycker synd om dom crew? Självklart ska ju MCA tänka på sitt bolags bästa och vad som kommer att få dom att lyckas.
Om nu Ae´s tjänar bättre än MCA så skulle väll dom inte låta MCA att köpa upp dom.

JAG ÖNSKAR ER ALL LYCKA MCA OCH ÄR JÄTTE GLAD,FANTASTISK MED ETT NYTT SVENSKT BOLAG SOM HAR AMBITIONER!!!!
Anmäl inlägget
BRA JOBBAT MCA ;)
Skrivet av Nadia, 2009-06-03 22:04:38
Men gud vad är det med er människor?
Varför skulle MCA vara desperata för att få eget AOC????
De är väll självklart att vilket bolag som helst som startar upp bör ha ett AOC eller är de inte så? Varför skulle inte MCA kunna flyga fulla flygningar till destinationerna med en Fokker100? Antagligen så har väll dom råd med detta och de bör ju inte vara någons problem alls.
Sedan är de väll MCA ensak om dom vill anställa ny personal eller inte alla vet ju hur dagens arbetsbransch ser ut just nu.
Anmäl inlägget
LH+SK
Skrivet av SK, 2009-06-03 18:52:49
ett gott råd till SK: låt LH köpa upp er med, så går det säkert bra :)
Anmäl inlägget
ae anställd till aeanställd
Skrivet av ae anställd till aeanställd, 2009-06-03 18:51:35
Nej, vi är inte dumpade. Vi är MCA nu! Bara bytt namn och destinationer. Vi alla ser fram emot detta!
Anmäl inlägget
Money, money, money
Skrivet av pippi, 2009-06-03 14:38:27
Undrar var alla pengar kommer ifrån? Måste kosta en hel massa $$$$$ att köpa upp AE, hyra in andra bolag etc etc Kanske kan dom ge några goda råd till SAS o alla andra flygbolag i kris ;-)
Anmäl inlägget
Vad gör ni med vår kanonpersonal...
Skrivet av AEanställd, 2009-06-03 13:39:40
Vad händer med oss är vi dumpade nu...
Anmäl inlägget
Heja!
Skrivet av Tomas, 2009-06-03 12:56:32
Det här låter ju super! Bara önska lycka till!
Anmäl inlägget
ferryflight
Skrivet av ferryflight, 2009-06-03 11:06:42
Hoppas också att de inte får storhetsvansinne och utökar sin flotta och destinationer med raketfart! Självklart är dessa etniska destinationer en gruva för arrangörer och bolag, och det är alltid kul att bolag m.fl vågar satsa.. Får hoppas att de inte följer andra bolag och går i konkurs, all lycka till MCA och deras bolag. Ska bli kul att se hur detta utvecklar sig, bara att hålla tummarna!
Anmäl inlägget
Framåt!
Skrivet av Kul, 2009-06-03 10:25:33
Kul med att Svenskt bolag med lite ambitioner. Jag tror på konceptet med etniskt resande. Jag hoppas bara att de inte växer för fort och drabbas av storhetsvansinne ( t.ex. köper 9 747:or) med efterföljande konkurs som resultat.

Go MCA!
Anmäl inlägget
Hmm
Skrivet av Doggelito, 2009-06-03 10:18:29
Ok, låter som en repris av "den gamle 747an" - det kommer säkert att gå bra :P
Anmäl inlägget
såhär är det
Skrivet av ftf, 2009-06-02 21:52:23
För det första: Ni är ju så himla komiska. Så mycket bullshit det står här.
För det andra, mca har egen personal ja, men inte tillräckligt. AE kommer gå med fokkern, JA. SNART kommer airbus OCKSÅ. (LÄS ARTIKELN IGEN KÄRA NI) Så sluta spekulera o va' glada istället att det går bra FÖR NÅGON!

typiskt flygsverige, vill spekulera hela tiden. ATT NI ORKAR
Anmäl inlägget
Köparen bestämmer till viss del
Skrivet av PFB, 2009-06-02 20:37:50
Till viss del är man vid uppköp skyddad av det AOC man arbetar under. Köper man ett AOC får man den operativa organisationen på köpet. Det är den som är godkänd av myndigheten. Går man som ägare in och byter ut denna faller AOC. MCA har ingen egen flight deck crew men man har kabinpersonal.
Anmäl inlägget
Köparen bestämmer
Skrivet av Heja, 2009-06-02 19:13:11
Det är ju köparen som bestömmer vad som händer med det uppköpta bolagets personal. Det är ju så det funkar om nu någon av alla snillen här skulle ha missat det!
Anmäl inlägget
!
Skrivet av !, 2009-06-02 18:33:46
Det är ju arbetsgivarens marknad just nu. Dom gör ju som dom vill! Spännande läsning f ö!

Och Lycka till MCA! ;-)
Anmäl inlägget
linjeflyg
Skrivet av sas, 2009-06-02 18:31:33
Kanske inte är så konstigt med tanke på att AE förmodligen tjänar mer än MCA. Sen tror jag också att det är lite upp till den nya ägaren?
Anmäl inlägget
?
Skrivet av ?, 2009-06-02 17:59:32
haa "om mca godkänner crewen"... fy vilken kommentar... så du menar att man ska kasta personal hit och dit? Är det någon slags marknad detta? Vart tusan får du din information ifrån?
Och godkänna? Vi vet nog vad mca går för... det är nog crewen rättare sagt som borde godkänna MCA!!!!!
Anmäl inlägget
Nu drar det igång!
Skrivet av Kul det händer nåt, 2009-06-02 17:55:19
Hur spännande som helst! Fantastiskt med ett nytt svenskt bolag som har ambitioner! Lycka till!
Anmäl inlägget
det
Skrivet av tur, 2009-06-02 17:53:37
Ja tur att detta inte är nåt beslutfattande organ! Väldigt komiskt att läsa allas meningslösa kommentarer. Alltid samma sak. Och INGEN som vet någonting. Men det är väl tur att det finns någonstans att beklaga sig. Ingen som tar detta forum seriöst ändå. Den som lever får se sa alltid min farfar....
Anmäl inlägget
bra jobbat mca
Skrivet av A, 2009-06-02 17:45:02
GO MCA... =)
Anmäl inlägget
mca
Skrivet av Filippa , 2009-06-02 17:38:57
ja ja sluta snacka en massa strunt! Sluta rota i allt, det har bara gått en dag och ni leker politiker alla här. Vi får väl se vad som händer!
Anmäl inlägget
Imponerande
Skrivet av Smart drag, 2009-06-02 17:26:21
Ja, säga vad man vill men nog vet dom vad dom håller på med! Fokkern behålls bara ett litet tag framöver. Lika bra att köra slut på den då! Dessutom billigare än leasa in nån annan på den lilla sträckan. AEs crew får inte följa med utan blir helt klart varslade (med tanke på lönerna). Dom kan säkert söka sig till MCA om dom blir godkända. Håller tummarna för Detta nya svenska flygbolag!
Anmäl inlägget
ae
Skrivet av sas, 2009-06-02 17:13:43
aE's personal har fått lida sista tiden och vi håller tummarna att det går bra för dom nu.
Anmäl inlägget
AOC
Skrivet av Jagvetjag, 2009-06-02 17:13:06
Det hela handlar bara om att ta över AOC:t
Det finns ju ingen lönsamhet att flyga halfulla plan till Grekland, Fokkern kommer därför inom kort att bytas ut mot A320.
Anmäl inlägget
mca
Skrivet av thomas, 2009-06-02 17:11:27
man kan varsla ifall mca får arbetsbrist, ja. Men inte annars. De har köpt till alla i bolaget. Crewen sitter där dom sitter. Däremot crewen ifall de vill vara kvar, är ju en annan frågeställning. All lycka till dem. Mvh T
Anmäl inlägget
ferryflight
Skrivet av ferryflight, 2009-06-02 16:56:13
mca har tydligen vad ryktena säger att de har några anställda kvar, och att de kommer att varsla all air express crew och sedan utbilda sina egna för f100 o sedan för sin eventuella a320 som kommer! detta är ju bara vad som sägs. ni vet hur branschen är och hur det snackas! man får ta allt med en nypa salt. Airexpress CREW är FANTASTISKA hoppas MCA är medvetna om detta..hoppas det går bra för alla parter som sagt, och för airexpress. Håll ut, vi på ARNSK håller tummarna för er crew
Anmäl inlägget
Såååå trist!!
Skrivet av Bbb, 2009-06-02 16:50:43
Air Express "försvinner" och det är riktigt trist och illa.....
Anmäl inlägget
FF
Skrivet av FF, 2009-06-02 16:36:44
nej, mca har ingen crew alls. Nu är det ae crew, samt det pratas om anställa fler crew, dock ej bekräftat. Crew kommer på köpet för mca.

Ae crew= underbara.
Anmäl inlägget
Naiv SAS:are
Skrivet av The end is near, 2009-06-02 16:13:44
Kul att se hur naiv man kan vara: " Eller så kan man ställa sig frågan till varför inte vi på SAS köpte upp dessa? "
Vilket skämt! SAS har inte råd att köpa en cykel ens. När man snart har sålt större delarna av SGS är det bara STS kvar, och sedan är pengarna från försäljningarna och nyemissionen slut.
Anmäl inlägget
ferryflight
Skrivet av ferryflight, 2009-06-02 15:04:52

Jag önskar samtliga parter ett stort lycka till. Trist att vi inte har ett behov av Airexpress på inrikes, skulle vara otroligt kul att få de tillbaka. Eller så kan man ställa sig frågan till varför inte vi på SAS köpte upp dessa?
stor kram till er alla
Anmäl inlägget
ferryflight
Skrivet av ferryflight, 2009-06-02 15:04:24
kommer deras personal att få gå vid uppköpet, efter att mca's egna personal utbildats på fokker100?
Hur ska MCA flyga grekland med sin nya F100? fylla med en halv kabin måste ju vara en otrolig förlust?!

Jag önskar samtliga parter ett stort lycka till. Trist att vi inte har ett behov av Airexpress på inrikes, skulle vara otroligt kul att få de tillbaka. Eller så kan man ställa sig frågan till varför inte vi på SAS köpte upp dessa?
Anmäl inlägget
ferryflight
Skrivet av ferryflight, 2009-06-02 15:03:34
Och vad hände med MCA's airbus de skulle fått in?
Vem/vilka är det man ska tycka synd om? Airexpress eller MCA?
Jag har flugit med Airexpress ett fåtal ggr när AirExpress flög för oss på våra inrikeslinjer. Hjälp vilken underbar personal. nu vet jag inget om MCA's personal. Frågan är hur sammanslagningen kommer att bli?
Anmäl inlägget
ferryflight
Skrivet av ferryflight, 2009-06-02 15:02:56
Ni kommer ju inte kunna flyga fulla flygningar till era destinationer med en Fokker100! Du verkar ju inte ha så mycket innanför pannbenet!
Vad som skrivits i media är väl bara hur desperata MCA varit efter ett eget AOC som de ännu inte har fått!
Anmäl inlägget
ferryflight
Skrivet av haha, 2009-06-02 15:01:43
yes- ni blir ju knappast större med ert köp av Airexpress Fokker 100.
vad är det du påstår blir större o starkare? f100 till era destinationer fungerar ju väl sisådär? ni blir ju inte större med lilla f100?!
Men grattis till ert köp av ett "eget" flygplan. det är väl mer än vad ni har haft på länge!
Anmäl inlägget
Nödlösning
Skrivet av fromtheinside, 2009-06-02 14:39:45
En nödlösning! F100 är inte lämplig för den här distansen. "Det har vi löst genom att inte fylla planet".

Flyg tom maskin då, så har du löst det också!
Anmäl inlägget
yes
Skrivet av yes, 2009-06-02 14:25:20
goooo mcaaaaaa :) BLI STÖRRE & STARKARE!
Anmäl inlägget
Varifrån?
Skrivet av BT, 2009-06-02 13:21:28
Varifrån kommer A320:an att hyras?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrädsla
Flygtorgets nyhetsbrev