Skriv ut  

Inga långlinjer för lågprisbolagen

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 9 mars 2010
I slutet av förra året annonserade det norska flygbolaget Feel Air sina planer på att flyga lågpris till New York och Bangkok, med start till sommaren. Hos de traditionella lågprisbolagen tar man planerna med ro och har inga egna ambitioner på att flyga långlinjer. Med undantag av Norwegian.

Tillväxten inom flyget sker till största delen inom lågprisområdet. Norwegian flög 25 procent fler passagerare i februari i år jämfört med förra året, Easyjet ligger på 12 procent och Ryanairs statistik visar på sex procent fler passagerare. Ryanairs marknadschef Erik Elmsäter är säker på sin sak:

- Lågpris är det enda segmentet som växer, säger han.
 
Liknande tongångar hörs från Easyjet som förutspår en tillväxt på 35 – 50 procent på lågprismarknaden de kommande åren. Men båda bolagen väljer att enbart betrakta Europa när de gör prognoser för den växande flygmarknaden. Några planer på att utöka den med långlinjer har de inte.

– Don’t know, don’t care, utbrister Erik Elmsäter, på Ryanair.

– Inga planer, säger Oliver Aust, kommunikationsdirektör hos Easyjet. Det är fortfarande för många restriktioner kring interkontinentala destinationer.

 Ointresset bottnar främst i att långlinjer är en helt annan produkt och ett annat varumärke än vad de kortare flygningarna i Europa innebär.

– Det kräver andra flygplan, ökade bränslekostnader, dyrare besättningskostnader, det är helt enkelt en annan affär, säger Oliver Aust.

 Erik Elmsäter är inne på samma tanke.
- Långlinjer är ett annat varumärke, säger han. Dessutom finns det så otroligt mycket kvar att göra i Europa. Nej, vi är långt borta från longhaul.

Men hos Norwegian är tankegångarna helt annorlunda. I slutet av förra året spekulerades det i om det var Norwegian som egentligen låg bakom tillkomsten av Feel Air, men det förnekas kategoriskt av bolaget. Det kan förklaras av att man umgås med egna planer på långlinjer som komplement till kortlinjenätet, som i så fall kan stå för inflödet av passagerare till de långväga destinationerna.

- Det är definitivt intressant och något vi jobbar med, säger Åsa Larsson, press- och informationsansvarig på Norwegian. Det här är ju en bransch som aldrig står stilla så när marknaden för långlinjer finns, då plockar vi upp det. Kanske redan 2011.

 




Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Avvakta
Skrivet av Outsider, 2010-03-10 11:48:41
Efter hvad jag forstår, har Feel Air haft kontor med logga på dörren sedan senaste året og personarna er anstelda der. Det ryktas at pengarna er på plats, men at det inte blir launch förran vinteren 2010/11.
Anmäl inlägget
Fick inte tag på pengar
Skrivet av Insider, 2010-03-10 07:32:10
Otto (Lagarhus)& Co fick inte ihop tillräckligt med pengar, eftersom affärsplanen inte var bra nog. Det finns inget kontor med Feel Air på dörren utan bolaget är knutet till personer, som har sina ställen att arbeta.
Anmäl inlägget
Feel Air
Skrivet av Kalle, 2010-03-10 07:12:01
Vad händer med Feel Air? Det är alldeles för tyst för att det ska kännas trovärdigt med en start i sommar. Finns det överhuvudtaget ett kontor med Feel Air på dörren?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev