Skriv ut  

Korean Air Cargo överger Kallax

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 26 oktober 2010
Korean Air Cargo lägger ner sin fraktlinje från Luleå till Söul. Det kan bli slutet för Kallax Cargo, satsningen på att göra flygplatsen i Luleå till ett fraktnav för trafiken till och från Asien.

Varje tisdag sedan ett drygt år tillbaka har Korean Air Cargo, världens största flygfraktbolag enligt färsk IATA-statistik, trafikerat Luleå. En av bolagets 24 Boeing 747-400F mellanlandade på Kallax flygplats på väg från Frankfurt till Söul i Sydkorea. I Luleå lastades drygt 50 ton norsk lax och krabba för vidare transport till marknaderna i Asien.

Men nu är det slut. Korean Air Cargo återupptar inte flygningarna efter sommaruppehållet och avslutar ensidigt kontraktet.

- Det är en tragedi för businessen och en chock för laxexportören, säger Björn Ragnebrink, fraktansvarig vid Luftfartsverket.

 

Korean Air

Varför Korean Air Cargo drar in veckofrekvensen är inte helt klart, Björn Ragnebrink vill inte gå in på detaljer utan talar om en "fnurra på tråden mellan flygbolaget och speditören".

Avhoppet är extra bekymmersamt för fraktbolaget Kallax Cargo som vid den storstilade starten 1999 fick ensamrätt på flygfrakt på flygplatsen som i ett slag skulle bli det stora fraktnavet och omlastningsplatsen för trafiken till och från Asien. En inte helt orimlig tanke med tanke på att Luleå ligger längs storcirkelrutten. Banan förlängdes till 3 350 meter, längst i Sverige och vid invigningen var initiativtagaren, dåvarande landshövding Björn Rosengren full av tillförsikt. Men snart visade det sig att de tilltänka flygbolagen lyste med sin frånvaro.

- Den ursprungliga idén fungerade inte, fortsätter Björn Ragnebrink. Att lasta om i Luleå och sedan flyga ut godset i Europa med mindre maskiner var både dyrt och tidskrävande.

De senaste åren har kallax Cargo därför satsat på att fånga upp den tomkapacitet som finns i maskinerna på väg tillbaka från Europa till Asien.

- De stora volymerna flygs in till Europa. På väg tillbaka finns alltid utrymme och med en triangeloperation som den Korean Air Cargo flög, alltså Frankfurt-Luleå-Söul, öppnar det en marknad för oss.

Björn Ragnebrink räknar med att 30-40 ton last hämtad i Luleå motsvarar brytpunkten för merkostnaden att lägga till ett stopp på vägen. Med tanke på att lasterna legat konstant över 50 ton den senaste tiden, känns avhoppet än mer besvärande.

- Fraktmarknaden har ökat konstant hela året och som jag ser det hade vi på sikt haft två avgångar i veckan.

Vilket bolag som är villiga att ta över är i nuläget osäkert. Om det ens finns något. För varje vecka som går "kallnar spåret" och i en ny operatör måste relativt snabbt kunna lägga in Luleå i linjenätet. Luleå kommun, en av de sju delägarna i Kallax Cargo har också aviserat att det är stopp för mer ekonomiska bidrag.

- Det krävs ett asiatiskt flygbolag. Det finns sex-sju stora destinationer och marknader för lax och krabba i Asien och då behövs ett bolag med nätverk där borta, just som Korean Air Cargo hade.

- Fraktbranschen handlar mycket om personkontakter och förtroenden. Jag vet att laxexportörerna vill ha en gateway uppe i norra Skandinavien och Luleå har kapaciteten att vara det. Nu kör vi en räddningsoperation för att få igång trafiken igen.




Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Finns det en lönsamhet..
Skrivet av F undersam, 2010-10-27 17:17:51
Och en marknad? I så fall så dyker det nog upp någon ny operatör i sinom tid..
Anmäl inlägget
Kallax-fan
Skrivet av Svar: "Fantastiskt initiativ", 2010-10-26 23:16:01
Vad roligt med ditt positiva inlägg. Mer av detta på vårt forum. Är vi inte alla trots allt flygfantaster som kontinuerligt läser denna sajt?
Anmäl inlägget
Fantastiskt initiativ
Skrivet av Magnus, 2010-10-26 23:07:57
Jag har följt denna historia under många år. Denna gång verkar det som satsningen tyvärr inte lyckades, men vad fantastiskt med Er eldsjälar som varit inblandade och trott på upplägget. Med den positiva inställningen så är det bra en tidsfråga innan Ni attraherar nya operatörer. Stort lycka till!
Anmäl inlägget
Konstigt NEJ?
Skrivet av Cargoman, 2010-10-26 19:41:16
Att sätta in denna maskin på Austrliane där man får ut 20kr mer / kg är bara sunt förnuft.
Anmäl inlägget
Persontrafik
Skrivet av Johan, 2010-10-26 14:34:11
Börja med persontrafik istället för frakt mot Asien istället från Kallax...
Anmäl inlägget
Förvånande?
Skrivet av Basse, 2010-10-26 10:36:58
Föga förvånat att det blev som det blev. Ännu mer förvånat att Björn Rosengren var involverat i det också. Den mannen har inte lyckats med mycket!
Anmäl inlägget
Tråkigt
Skrivet av Klasse, 2010-10-26 09:42:41
Tråkigt för kallax.. Man kan ju inte lita på att ett bolag ska hålla upp det hela i den här branschen. In med någon annan jumbo-operatör nu! Flera!
Anmäl inlägget
Dödsdömt från start
Skrivet av Kurt, 2010-10-26 09:30:49
Hur många mille har inte Lufts plöjt ner i detta dödsprojekt :(
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev