Thai Airways planerar ny linje till Skandinavien
Publicerad den 14 april 2011
När vintertidtabellen träder i kraft i slutet av året ska Thai Airways öppna ytterligare en linje till Skandinavien. Det kunde flygbolaget berätta om i slutet av mars på Routes Asia, den årliga konferensen där flygbolagen presenterar nya rutter och destinationer. Med tanke på att Stockholm är Thai Airways mest lönsamma destination i det europeiska linjenätet, där den dagliga Boeing 747:an har en kabinfaktor över 80 procent på årsbasis, vore Arlanda ett logiskt val.
– Nej, det blir troligen Kastrup, säger Jonas Broström på Thai Airways i Stockholm. Över huvud taget är ingenting ännu bekräftat om mer trafik.
Thai Airways har tidigare uttalat sig om behovet av en ”double daily” till Köpenhamn och i en intervju med check-in.dk hoppas presschefen på Kastrup att det blir av.
Men enligt de ännu knapphändiga upplysningarna rör det sig om en ny frekvens tre dagar i veckan. Den nya linjen ska gå rutten Bangkok – Köpenhamn – Phuket – Bangkok och täcker alltså de två största destinationerna i Thailand.
I första hand är det ett fortsatt stort intresse för resor till Thailand som ligger bakom den nya linjen. Dessutom kan Thai frigöra kapacitet från den asiatiska trafiken sedan bolaget fått nya maskiner i flottan.
– Det blir nog en Boeing 747 även på den här nya linjen, säger Jonas Broström.
Thai flyger widebody till alla tre nordiska huvudstäder. Oslo som fick sin direktlinje till Bangkok för två år sedan kan glädjas åt en Boeing 777 medan det är 747 på övriga linjer.
– Det har talats om att byta till en trippel-sjua på Arlanda men det lär dröja ett par år.
Den svenska marknaden bidrar till passagerarunderlaget också på övriga nordiska linjer. Närmare 25 procent av passagerarna som flyger Thai från Kastrup är svenskar och motsvarande siffra på Gardemoen är ca 15 procent. Däremot är det ett minimalt utbyte åt andra hållet. Jörgen Broström ser trots den stabila svenska marknaden inga möjligheter att börja flyga på Göteborg eller någon annan destinantion vid sidan av de tre huvudstäderna.
Hur den utökade trafiken påverkar planerna hos Norwegian och Feel Air är oklart. Jörgen Broström är inte orolig för att konkurrensen eventuellt hårdnar i framtiden.
– Lågpris på långlinjer är svårt och en helt annan sak än lågpris på korta destinationer, säger han. Vi har ju också sett några försök de senaste åren som inte fallit väl ut. Thai Airways har dessutom ett beprövat renommé och kan luta sig mot att ha flugit på Skandinavien i över 25 år.
Kommentarer
Du har nog dessvärre rätt. Vi hoppas på QR idag. Det är inte helt osannolikt att de satsar på GOT.
TK har dock en bra linje. Och QR skulle vara ett perfekt komplement.
Är det den långa flygningen och Göteborgs läge som gör att det alltid låser sig?
Jeg synmes cdet er synd om GOT blir forbigått.
Når man ser at TG en gang lanserte Athen (hvor de fortsatt flyr), er det for meg helt utrolig at de ikke sprer seg til GOT.
Problemet med Thai (som reflektert ved oppstarten av Osl) er at de ikke åpner før de MÅ.
Gøteborg forer TG fra CPH under dagens forutsetninger og så lenge det ikke kommer en konkurrent på GOT (som Qatar eller lignende), tror jeg desverre ikke at vi ser TG på Gøteborg.
Håller med att det är fegt att inte satsa på Göteborg. Visst inte samma storlek som CPH, OSL eller ARN.
Men ändå. Det handlar först att se till att det finns ett utbud innan man kan skapa efterfrågan. Att inte satsa på Göteborg är för mig att säga att ingen reser longhaul från GOT. Och det vet ju alla att det inte stämmer, eller hur?
Flygtorget skriver att ARN är TG:s i SÄRKLASS mest lönsamma destination, konstigt då att TG själva inte har reagerat på detta och ökar på ARN istället för CPH där man har större konkurrens till regionen med både SK till BKK samt SQ till SIN, konstigt också att maskinerna med nyare inredning går på FRA, LHR etc…
Är flygtorget kanske ARN-partiska?
Ingen som reagerat.
Men jag tycker att det mest fascinerande med hela artikeln
är att Jonas byter namn under intervjun till Jörgen.
Sen tycker jag att Malmö vore den bästa cargohubben i hela Norden.
Pf jag tror du är lite insöad på leisuresegmentet.
Affärsresenärer är det GOT som kan få fördelar.
som nordens frakt-hub, ligger sånn passe langt fra Oslo, Køben og 08-city.
Tror mye av nordmenns trafikk til GOT stopper opp ved etablering av Rygge, 60 km sør om Oslo. Mange blå-gule reiser fra den. RYG har også muligheter for interkont trafikk.
Det er prisen totalt(flygbillett+parkering+reise til lufthavn) som avgjør OSL, GOT, RYG eller….
Det vore inte annat än feghet som ligger bakom det faktum att man inte vågar satsa på Göteborg.
Jag tror att vi snart kan se Delta till New York. Volvo och SKF kommer att stödja en linje som går direkt från Landvetter. QR kommer säkert inom ett par år. De ser att TK går lysande på GOT. Som sagt så stödjer företagen detta. Och det är livsnerven för att hålla en linje flytande.
Nej. Göteborg har 500000, Stor-Göteborg 930000. Huvudbyen i Nörge, Oshlo har 600000 och i Stor-Oshlo 1420000. Sen får man ta i beaktande det stora antalet norrmän som åker från just GOT. Norrmännen åker mest till mellanöstern från Göteborg, men även en hel del till just Thailand.
For meg virker det ganske naturlig at frekvens nr 2 kommer først i norden til CPH. Mange starter sin reise med TG som code-sharer SAS til den lufthavn som pr idag har det største maternettet, spesielt fra ute i Europa. Turboprop-GOT klarer muligens 20-40 seter per dag slikt pluss de 80 som reiser lokalt. Gir en halv A330, neppe lønnsomt. Hvorfor GOT? Bør man muligens melde på BGO istedenfor, like forb…dumt.
større enn Oslo-ja, om man ser på Albert och Herbert…..ja….
GOT har vel ca 300tusen innbyggere, Stor-Oslo 1,5 mill.
Gissa også hvilken stad som er trafikksenteret i Norge hva gjelder luftfart.
Inga köpare. Finns väl ingen som vill ha de gamla lösshögarna som bara skulle passa som vandrarhem.
CPH sitter där de sitter. De har för stort försprång och läge. Men GOT är helt bortglömt. Stan är större än Oslo. Större än Helsingfors. Ett hyfsat bra nätverk i Europa. Tycker man missar oss Göteborgare.
Enligt uppgift så har man inte hitta köpare till sina 747:or så därför dröjer det ett tag..
Storleksmässigt är Stockholms län och Själland ungefär lika, men inom en timmas avstånd finns Skåne med 1,2 miljoner och Fyn med ytterligare en halv miljon människor. Att tro att GOT skulle vara prioriterat med motsvarande underlag som Odense är orimligt, hur mycket mer trafik jag än vill ha på GOT.
Att inte Göteborg får en reguljär direktlinje till Thailand är mkt. märkligt då Thailand liksom New York är ett mkt populärt resmål för tillfället. Men det handlar väl om att smörja kråset tillräckligt som det så fint heter.
Varför har Stockholmbor storhetsvansinne??? Inse att marknaden kring CPH är större i pax-mängd och yield ska vi inte tala om. GRATTIS CPH!
Det är ju självklart att det kommer att bli CPH för ARN får ju A380.
Interessant at flygtorget kender til lønsomheden på Thais linje til ARN…
Generelt er Skandinavien meget lønsom for Thai og sidste år i 2010 have Thai en gennemsnitlig belægning på sin daglige 744 rute til CPH på ca. 85%.
Grundet CPH’s hub status og det faktum at man dækker en betydelig del af det svenske marked, er det ikke overraskende at TG øger trafikken fra CPH – det har længe ligget i kortene…
vrf vill ingen satsa på Göteborg, här finns det underlag!!!
Jag förstår inte riktigt hur du tänker?…
En direktlinje till ARN är ju nästan en självklarhet, gentemot CPH som är nerstressat och har linjer i överflöd…
Dessutom flyger Svenskar mest till Thailand i hela norden…
Vad finns det att säga om den här affären, har thai något gemensamt med SAS? Dom är ju precis lika korkade som SAS. Att återigen sätta CPH före ARN är ju urbot korkad. Forsla hit danskarna istället och sätt dom på en 747:a. Vad beträffar GOT så ska dom självklart ha en egen linje till Thailand.
Jag tycker att Jörgen Broström är en påskkärring som säger att det inte finns någon möjlighet i Göteborg!
Då trycket är hårt på STO och det är många från GOT som åker både från STO och CPH, skulle det vara ett bra alternativ att pröva från GOT, även om logistiken blir lite krångligare.
Om ej så är det väl mer givet att ta STO före CPH. SAS CPH kommer att dräneras på pass som
idag reser med SAS från just CPH. Det är ingen skadeglädje i detta utan en krass sanning.
Intressanta uppgifter att kunna bekräfta redan nu byte av flygplanstyp till B777, vi som är anställda av Thai vet att många ändringar görs, särskilt i sista minuten. Det återstår att se…..
Vad jag menade var att ARN ligger för långt bort från allt, inte GOT. Kan mycket väl tänka mig att åka från GOT om möjligheten finns, så visst – MER flyg till CPH och GOT!!
Klart att du väljer CPH. Men du struntar väl i oss Göteborgare.
CPH har väl så det räcker. Nu är det la våran tur.
Hoppas att QR kan komma då. Kan väl an ha mera pengar och större visioner än Star alliance.
Mera flyg till CPH! Självklart att man väljer CPH framför ARN – kontinenten vet ni..
Jag kan bara hålla med riktigt synd att man inte väljer Göteborg då jag vet att flygplatsen varit i kontakt med Thai om en direktlinje då dom påvisat att underlag finns.
Steffe.
Varför kan TG inte våga sig på GOT?
Storföretagen i regionen skulle stödja linjen för sitt resande till Asien. Annars tror jag att QR kommer att lägga en linje till GOT inom ett par år.
“- Det har talats om att byta till en trippel-sjua på Arlanda men det lär dröja ett par år.”
FEL FEL FEL, det är bekräftade uppgifter att det blir ny kärra redan 2012! Tro mej! Jag känner både Thai och RALF!
Ja precis, det är HUR mycket folk som helst som flyger till Thailand från Göteborg också, varför inte flyga ett par gånger i veckan hit också, hade gått jättebra!
Kan inte Göteborg få denna. Rätt många göteborgare som vill slippa både Arlanda och Kastrull
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten