Dispenser för Bromma flygplats
Publicerad den 24 november 2011Idag meddelade Transportstyrelsen att de beviljar dispens för samtliga flygplanstyper förutsatt att de av flygplatsen föreslagna åtgärder genomförs fullt ut. Dispensen omfattar 3 400 starter och landningar per år avseende de berörda flygplanstyperna.
– Detta är ett tydligt bevis på att det omfattande arbete som genomförts för att säkerställa dessa rörelser har bedömts som professionellt och stabilt, säger Olle Sundin, Bromma Stockholm Airport.
Swedavias ambition är att utveckla Bromma Stockholm Airport till en modern cityflygplats som kan möta ett ökat behov av tillgänglighet till och från Stockholm. Dispensen innebär att detta arbete kan ske parallellt med att samtliga krav från tillsynsmyndigheten tillgodoses. Dispensen är begränsad fram till 31 december 2019 vilket är förenligt med den utvecklingsplan som finns för flygplatsen.
Moderniseringen och effektiviseringen av Bromma Stockholm Airport innefattar bland annat en ambition från Swedavia att bygga en helt ny terminal med direktanslutning till kollektivtrafik liksom ett nytt och mer effektivt flygplatsområde.
Kommentarer
Kommer ihåg när SK besökte BMA med en av sina DC-10, då behövdes ingen dispens.
Dom förlänger väl antagligen dispensen.
Trafikerar inte dessa redan från Bromma? Förstår inte riktigt vad dispensen isåfall skulle innebära?
Hade hoppats på lite coola passagerarflygplan och så blev de bara detta!
Från transportsyrelsens hemsida:
BAe ATP (som opereras av NextJet)
Embraer 170 och Embraer 190 (som opereras av FinnAir)
Gulfstream 4 och Gulfstream 550 (som opereras av Försvarsmakten)
Vilka flygplanstyper är det tal om?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten