Skriv ut  

Nextjet meddelar om Incident på Hemavan flygplats

Flygnyheter, Redaktionen, den 24 november 2011
NextJets flight 2N773 har idag råkat ut för en incident vid start från Hemavan flygplats. Samtliga 8 passagerare och 3 besättningsmedlemmar mår bra och inga personskador har rapporterats meddelar Nextjet på sin hemsida.

2N773 skulle avgått kl 16.00 lokal tid och via Vilhelmina landat på Arlanda kl 18.10. Flighten har nu blivit inställd och samtliga passagerare har blivit ombokade till andra avgångar. Vi återkommer med vidare information meddelar nextjet på sin hemsida.

Uppdaterat: Enligt uppgifter till Flygtorget så handlar det om en avåkning vid start och väder och underlag kan vara en del av orsaken.




Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Till Tokerier
Skrivet av Ex. Capt. SAAB 340, 2011-11-25 22:11:22
Ja du Tokerier... Du har så rätt! 1400m räcker alldeles utmärkt för att komma i luften med vilken SAAB som helst med faktiskt vilken last som helst.. Men om en motor muckar vid V1 och du har ett berg lite längre fram så blir inte resan så lång.... Men du har iallafall bevisat att Darwin hade rätt i sina teorier!
Anmäl inlägget
Prestanda Hemavan
Skrivet av Ex. Capt. SAAB 340, 2011-11-25 22:03:13
Kommentarerna på mitt inlägg visar hur lite folk förstår. Omnidirectional Dep RWY 15 kräver 10% (610ft/nm) till mnm turning alt 3800ft. Vilken SAAB 340 A/B klarar det på en motor i isbildningsförhållanden? Har för mig att eng out proc säger "rakt fram till SUT intag publicerat väntläge på publicerad höjd". Även om man inte stirrar sig blind på omni kraven och vet något om SAAB så blir det tungt. Sorry man kan inte ens lasta en säck potatis vissa dagar och åka om man skall vara laglig!
Anmäl inlägget
Till ex.capt.
Skrivet av Tokerier, 2011-11-25 12:55:01
Hemavan är väl 1400meter?
Det var en 340-B,finns nog prestanda för att ta av med 8-pax på 1400 meter!
Som tidigare nämndes:ingen åker utan att ha gjort en prestandaberäkning.
Anmäl inlägget
Prestanda
Skrivet av F/O, 2011-11-25 10:06:37
Även om saaben inte är någon raket så är det ingen som åker utan att ha gjort en prestandaberäkning.
Dessutom så var ju detta på marken!
Anmäl inlägget
Till kollegan Ex. Capt.
Skrivet av Ex. Capt. SAAB 340 II, 2011-11-25 10:02:59
Som förre detta kapare på 340 borde du veta hur många besättningar du jobbade med.
Anmäl inlägget
Prestanda Hemavan
Skrivet av Ex. Capt. SAAB 340, 2011-11-25 01:35:12
Undrar om det var med en SAAB? Om man räknar lite på topografin runt Hemavan så har en SAAB 340 inte prestanda nog för att operera där vintertid i dåligt väder... Undrar när myndigheterna sätter stopp för detta vågspel, före eller efter första haveriet?
Anmäl inlägget
Tror inte dom är välmående
Skrivet av Svenska, 2011-11-24 21:00:37
Skall det inte vara "mår väl"??
Anmäl inlägget
Bromsvärden
Skrivet av Iceman, 2011-11-24 20:31:45
Nån som vet hur bromsvärdena var i eftermiddags i Hemavan?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev