Skyways Express i konkurs

Publicerad den 22 maj 2012
Kommentarer
Skyways Express AB med sitt tillhörande dotterbolag City Airline AB har idag ställt in sina betalningar och kommer under förmiddagen att begära sig själva i konkurs. Alla bolagets flygningar är inställda med omedelbar verkan.

Under ett halvår har Skyways arbetet för att vända utvecklingen i bolaget. Men Mansvell Enterprises, som äger Skyways och City Airline, har beslutat att inte längre finansiera verksamheten. Därför har det svenska flygbolaget fattat beslut att ställa in samtliga betalningar och avsluta samtliga flygningar.

Skyways

– Det känns otroligt tråkigt att detta sker för bolaget och för våra passagerare som direkt drabbas av detta. Sorgligt är det dessutom för vår personal som riskerar att förlora jobben. Vi har kommit en bra bit på väg i vårt arbete med att vända bolagets utveckling men efter Cimbers konkurs blev det svårt att klara verksamheten, säger Skyways och City Airlines VD Mikael Wångdahl i ett pressmedelande.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Janne
2012-05-23 12:01

Ytterligare ett skamgrepp från ett flygbolag som alltid bråkat med sina piloter. Suck, och säkert om omstrukturering där alla erbjuds anställning (om man inte är med på svarta listan) i ett nytt bolag med tillfälliga kontrakt och timanställning i bemanningsbolag. Håll i er för Ryan har redan skickat manualen för hur man gör kan jag ge mig på!

F/o
2012-05-22 23:19

Air Express omfattas inte av denna konkurs! Dom konkade för två pr sen. Dom avyttrades av Sale’n till Micke Carlsson som döpte om bolaget till MCA och snabbt körde det i graven…

Tompa
2012-05-22 16:00

Tänker främst på de anställda som förlorar sin försörjning.
Men pratade med Sievert nere i Hultsfred för många år sedan, som sade att det är inte lönt att driva regionalflyg med sådan överetablering…

GERKRA
2012-05-22 15:10

Den enes död, den andres bröd!.
Hade man kapital. Skulle man ju köpa ett antal flygplan och starta eget flygbolag!.
Vad blir det av Air Express. Om jag inte
missminner mig var det väl dom som flög
Fokker maskinerna!.

Yo
2012-05-22 14:35

Det tog en halv dag innan alla hål var täppta ..nästan , GOT – Europa finns det fortfarande möjligheter på för er som vill starta flygbolag.

Till Janne..
2012-05-22 13:32

Till Janne,
“Även Skyways blev senare del av SAS (37%) och som allt som SAS tar i gick även JZ omkull… ”

Hørt talas om Widerøe’s flygbolag i Norge?

Går med vinst så det braker, och är ägd av SAS.
Det enda verdige/värdiga flygbolag kvar i Sverige..

Sune
2012-05-22 13:00

SKYWAYS varumärke stod för kvalitet och säkerhet en gång i tiden, nu undrar de flesta passagerare inklusive mig själv vart utvecklingen är på väg i Sverige, eftersom kvalitet och säkerhet tydligen kostar för mycket.

Roger
2012-05-22 11:36

Direktflyg startar Sundsvall – Göteborg den 4 Juni.

Johan N
2012-05-22 11:13

Surt värre jag som pendlar Göteborg-Sundsvall 2ggr i månaden. Vem tar över flygningarna?

Rut
2012-05-22 11:10

Trist! Ett av dom FÅ bolagen i Sverige som har varit okej att arbeta för under en tid även om det på senare tid började urarta lite. All respekt till de jag känner och inte känner på bolaget som sitter osäkert nu!

Om Sverige tillåter utländska bolag att komma in och ta över detta med usla villkor skulle det vara en skam över vårat land. Jag hoppas verkligen vi kan sköta detta själv, utan hjälp utifrån.

snart tebax
2012-05-22 10:50

Håller fullständigt med insändaren om rekontruktion och “andra” anställningsförhållanden…detta var garanterat planerat i i minsta detalj..

Snart kommer dom tillbaka på sina gamla linjer och vill konkurrera bort dom som nu är villiga att ta över. Men som sagt,lönerna kommer att sänkas.

Akka
2012-05-22 10:37

Väntat! Företaget har varit misskött länge, länge…
När sedan Mansvell gick in (ukrainsk miljonär via bolag på cypern) så förstod alla som varit med ett tag att det handlade om att pumpa ut så mycket pengar som möjligt.
Pinsamt att se alla uttalanden från Skyways den senaste tiden. T e x att Cimbers konkurs (samma ägare!) skulle ge Skyways nya möjligheter att komma in på danska marknaden. Nu skyller man sin egen konkurs på just Cimber!! Som har samma ägare… Ledningen borde skämmas!

Hmm
2012-05-22 09:04

Det klart att det fanns/finns en plan med att ta över Skyways/City Airline/Cimber och den planen gäller än.
För en liten investering har man tagit en stor del av regionalmarknaden, tömt bolagen på de tillgångar som fanns och hart förberett marknaden och sig själva för nästa steg.
Nu väntar vi bara på det “nya” bolag som kommer med helt andra anställningsformer och anställda.

Janne
2012-05-22 09:01

Skyways hade väl inget med LF att göra. Deras propeller avdelning var swedair. När swedair lades ned när SAS integrerade LF så tog Skyways över. Även Skyways blev senare del av SAS (37%) och som allt som SAS tar i gick även JZ omkull…

Roger
2012-05-22 09:00

Sundsvall – Göteborg startar 4/6. Arlanda – Oskarshamn tar man omgående över.

Trist
2012-05-22 08:48

Inte oväntat eftersom bolaget är misskött men jättesynd om de anställda. Hoppas att det ordnar sig för er och att ni får jobb hos ersättaren som kommer.

Gustaf
2012-05-22 08:46

Nu tycker jag salén ska gå in och ta marknad med Direktflyg.

O
2012-05-22 08:46

VEM TAR ÖVER TRAFIKEN?

40 - 50
2012-05-22 08:44

Vad gör man när man har passerat 40 och sitter med en Fokker 50 i certet?

FLL
2012-05-22 08:37

Ryan har väl varit intresserad av inrikestrafik ett tag… Bra läge för dom… tyvärr.

fd "cityairlinare/skywaysare"
2012-05-22 08:34

Mina tankar till HELA min kompiskrets….

3d
2012-05-22 08:28

Nu kommer det nog fler öststatsbolag in i Swedala.
Några till får väl plats.

Kapten Kangaroo
2012-05-22 08:18

Skyways var redan på fallrepet redan 1992-1993 i samband med det olönsamma Linjeflyg. Skyways borde ha avslutats i samband med
nedläggningen av det så amatörmässigt skötta
Åsa-Nisse flygbolaget Linjeflyg.

Utbildning
2012-05-22 08:11

Vet någon vad som händer med Skyways Training Center? Finns det fler varumärken inom varumärket som drabbas?

xJZ
2012-05-22 08:11

Förvånad?? Nä

Ooops
2012-05-22 08:11

Ska denna vecka göra min 4:e PC (IR/ME) för att hålla liv i certifikatet för X-antal tusen kronor. Känns värt… 🙁
Mina tankar går naturligtvis också till de drabbade i personalen. Kämpa!

JZ
2012-05-22 07:52

Hur många anställda hade Skyways?
Väldigt tråkigt för dem.

FD Skywaysare
2012-05-22 07:51

Otroligt tråkiga nyheter! Men kanske inte så oväntat eftersom Manswell tröttnade på Cimber. Som gammal Skywaysare tycker jag det är SÅ OTROLIGT tråkigt att Skyways aldrig kan få ” en break” om man så säger. Det är i grund och botten ett bra bolag med mycket kompetent flygande personal. Hoppas hoppas att någonting gott kommer ur detta.

Mina tankar går till er, f.d kollegor!

Cimber
2012-05-22 07:49

Går ju i konkurs, hur tänkte man när man köpte det bolaget?

Suck.
2012-05-22 07:48

Snälla ni ungdomar som överväger pilotutbildning. Lägg ner. detta är ingen framtid…

Stefan
2012-05-22 07:47

Inte helt oväntat men tråkigt. Malmö aviation och Golden Air verkar vara de säkraste bolagen att jobba för.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten