Skriv ut  

Nu släpper Swedavia Sundsvalls flygplats

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 4 oktober 2012
Nu tar de tre kommunerna Härnösand, Timrå och Sundsvall över Midlanda flygplats i Sundsvall. Därmed är Swedavias avveckling av de regionala flygplatserna klar.
– Vi räknar med att det kommer något gott ut av det här, säger flygplatschefen.

Swedavia ska äga tio flygplatser i landet. Det har varit beslutat sedan länge och den sista kvarvarande flygplatsen att avyttra är Sundsvall-Midlanda.  En orsak till att det dragit ut på tiden är att man inte kommit överens om vem som ska stå för den tillbyggnad som krävs i båda ändarna av landningsbanan.  Hittills har flygplatsen haft dispens men inför försäljningen ska utbyggnaden göras.

– Det är runway end safety area det handlar om. På ena sidan saknas 26 kvadratmeter och på den andra en trekan på 15 gånger 15 meter, säger flygplatschefen Frank Olofsson. Nu verkar det som om Swedavia tar kostnaden innan de lämnar över flygplatsen.
                     
Nya ägare blir de tre kommuner som omger flygplatsen, Sundsvall, Timrå och Härnösand. Det är inte helt okomplicerat eftersom det innebär att kommunerna nu måsta ta hand om det underskott som flygplatsen dras med. För Timrå kommun handlar det om två miljoner och kommunalrådet Ewa Lindstrand är kritisk.

– Rent principiellt tycker jag att staten ska ta ansvar för infrastrukturen och för flygplatsen. Men vi är i ett besvärligt läge och skulle Midlanda läggas ner, riskerar vi en stor andel företag och sysselsättningstillfällen. Därför tycker vi att det är viktigt att flygplatsen får vara kvar, säger hon till Nyheterna P4 Västernorrland.
                     
Midlanda har funnits sedan 1944 och utrustades med en ny terminalbyggnad 1997. Rullbanan är 1 950 vid start vilket gör att flygplatsen som är 4C-klassad klarar flygplan i skalan Boeing 737 och Airbus 320-familj. I huvudsak är det inrikestrafik på Midlanda med SAS, Sundsvallsflyg och Direktflyg som leverantörer av linjerna till Stockholm, Göteborg och Luleå. Men det finns också en växande chartermarknad och den hoppas Frank Olofsson ska kunna växa ytterligare.

– Vi har haft en ökning på 17,5 procent på utrikeschartern, säger han. Men ska vi öka den krävs att vi också ökar den inkommande chartern. Det finns tankar och idéer om hur vis ska jobba med det. Förra året hade vi sammanlagt 282 000 passagerare och det finns potential att öka det antalet.

– Jag tror att hela övertagandet är klart under första halvåret nästa år och då gör vi allvar av våra planer. Det ska nog komma något gott ut av det här.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Nääääää...
Skrivet av Kommunfullmäktige, 2012-10-07 18:54:16
...nu blev det lite fel igen. Härnösand har ej sagt ja till att deläga Midlanda. Het potatis och ärendet kommer upp i kommunfullmäktige innan beslut.
Anmäl inlägget
Ännu en till flygplats?
Skrivet av Felix, 2012-10-05 23:11:59
Rätta mig om jag har fel, men Swedavia är väl även en delägare av Göteborg City Airport, varför skrivs inte den flygplatsen till då? Flygplats som flygplats antar jag...
Anmäl inlägget
Regionalpolitik är statens sak
Skrivet av Bra, 2012-10-05 22:35:11
Att flygsektorn slipper betala olönsamma regionalflygplatser är bra för flygets utveckling. Hittills har överskott på Arlanda betalat underskott på regionala flygplatser. Nu kan Arlanda äntligen få konkurrenskraftiga avgifter vilket ger mer trafik till Sverige istället för till Danmark. Hurra!!
Anmäl inlägget
To be or not to be...
Skrivet av GERKRA, 2012-10-05 17:51:53
Till slut blir det väl bara Arlanda, Bromma, Landvetter och Sturup, som drivs av Swedavia.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev