Tråden startades av: Sv  2014-04-10 08:42:06
SAS varnar - nu blir även April sämre. 
Nu rasar det snabbt. Månad efter månad så tappar SAS trafik. Gapet ökar mer och mer mellan produktionsökning och trafikökning. Yielden kommer att fortsätta att sjunka i takt med att man vräker ut mer och mer billiga biljetter. Det är ett tecken på desperation.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Sv
2014-04-21 23:19:01
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
Om nio dagar kan Pierre sluta att servera kaffe. POFFF.
pierre holmgren
2014-04-20 19:06:26
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
@svar mads , I think you need something stronger , talk to a doctor.....there is still a kind of hope for you.
kaspar
2014-04-20 19:02:21
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
Må ikke bli verre
mads
2014-04-20 14:26:29
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
Pierre I NEED COFFEE
pierre holmgren
2014-04-19 17:51:31
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
@svar Mads , skriv du hellere på dansk/svensk eller hvor du nu hörer til , for engelsk kan du ikke skrive , coffee er med TO e'r for din info.
Hasse
2014-04-19 17:15:37
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
Kan det bli sämre??
Går minus 1,3 milj i veckan!!
mads
2014-04-19 11:03:53
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
I need coffe Pierre ..
Rune
2014-04-18 22:42:22
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
@Lasse, det kommer att visa sig om ett par veckor, trafiken rasar brutalt och yielden fortsätter neråt. April blir en katastrofmånad för SAS.
Lasse
2014-04-18 03:32:02
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
Trist at det går så dårlig for SAS. Selvom jeg absolutt foretrekker Norwegian, som gir oss fantastisk mange direkteruter fra Oslo, så trenger vi konkurranse. Håper at SAS har lært av egne feil. De hadde 60 år på behandle den delen av sitt eget hjemmemarked, som gikk bra, Norge, på en god måte. Det gjorde de ikke, og derfor ble det lett match for Norwegian.
pierre holmgren
2014-04-16 06:09:57
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
@svar Rampen , näh du har helt ret , når jag taler med gatepersonalet på CPH klager de også over for mange der klör sig et vist sted bag et skrivebord
Rampen
2014-04-15 17:21:24
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
@pierre,jag ska inte sitta här och rabbla upp alla men tappat sista åren. Men listan på bolag kan göras lång. De få som tillkommit flyger så sällan och kräver mycket mindre bemanning. Ett bolag på ARN tappa man för att man glömde och lägga in ny offert när avtalet löpte ut. Nä kanske är Swissport ett bättre alternativ. Dags att ränsa ut alla ickeproducerande personal. Lastarna har alltid jobb. ;)
mads
2014-04-15 16:45:38
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
I want some coffe Pierre now please
pierre holmgren
2014-04-15 12:03:41
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
@svar RAMPEN , På CPH har de fået B.A som ny kunde.....
Ruben
2014-04-15 08:21:52
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
@Peter, om någon här, skriver att SAS vräker ut 1 000 000 billiga biljetter, så
måste man väl anse att det är korrekt information. Det är ju bara ett eko av den reklam som SAS har kört i alla kommersiella TV-kanaler. Du kan väl inte mena att reklambudskapet är fake.
Rampen
2014-04-15 02:38:17
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
För mycket administrativ personal är väl inget nytt??
Jobbar på rampen nu, och det finns massvis med lossaschefter man kan avskeda. Jobbat inom samma bransch utomlands och man blir mörkrädd. inte konstigt att SAS tappar pengar och kunder! hur många har inte SAS ground tappat sista 12 mån??
Julia
2014-04-14 23:21:35
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
det gäller att kicka en hel del onödigt folk!

sälja markservicen blixtsnabbt..
jörgen
2014-04-14 21:50:55
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
Tappar trafik gör dom ju inte. Mer kapacitet fast trafiken har inte ökat i samma takt, därav en sämre yield. CASKen ökar.
X
2014-04-14 21:19:05
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
för mkt administrativ personal, det är det som kostar!
Julia
2014-04-14 20:12:31
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
Det kommer att bli svårt för SAS när alla konkurrenter har slimmade organisationer !

SAS inproduktiva avdelningar är överhopade med folk (pappersvändare)

Varje avdelning har en chef + underchefer som bara finns (ingen vet vad dessa gör)

DETTA ÄR DET STÖRSTA PROBLEMET
mads
2014-04-14 18:55:02
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
skall SAS svika CPH??
Det vänder
2014-04-14 18:01:22
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
Det kommer sakta men säkert ge resultat med alla dess besparingar. Dock måste nog mer göras på Admin sidan
Peter
2014-04-14 17:01:23
Strejk på Norwegian?
Då blir många Kjosfasta. Snacka om att behöva sänka priserna för att fylla flygmaskinerna. Så dyker det upp en tråd där SAS påstås vräka ut mer och mer billiga biljetter. Helt otroligt sandlådeforum.

För den som undrar, så är jag en frekvent flygpassagerare som flyger med både Norwegian och SAS inrikes och i Europa. Utom på långflygningar, där föredrar jag SAS och Lufthansa.
Peter
2014-04-14 16:51:46
@Linda
Är det allt du har att komma med? Har du inget vettigare att skriva, så låt bli.

Inget fel att lasta flygmaskiner, men det gör jag inte till vardags.

Det behövs inte mycket intelligens för att förstå att samarbeten, allianser och framförallt backup är bra för passagerarna. Kjosfast är ett begrepp, ett rätt så roligt sådant. Att den gamle gubben går till eftervärlden på det viset är komiskt. Usel passagerarservice vid förseningar, det är dåligt det.
Linda
2014-04-14 16:41:21
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
Peter fortsätt att lasta SAS kärror så blir det nog bra..
Peter
2014-04-14 16:21:27
Norwegians pyramidspel.
Norwegian får in cash för framtida flygningar och de håller precis näsan över vattenytan sig så länge de expanderar. Men de måste å andra sidan dumpa priserna för att fylla flygmaskinerna. Det här rasar när som helst. Det är därför aktien nedgraderas.

Patetiskt då, att skriva något om att konkurrenten vräker ut billiga biljetter.
Dollar
2014-04-14 14:48:56
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
Skillnaden är att norwegian expanderar och därför inte ökar yielden medan sas fortsätter att gå ännu sämre i befintlig kostym där ljuset i tunneln ser ut att vara ett stort, tungt och norskt tåg. När linjerna är etablerade och även Ryan ger sig in i leken så blir det nog även i fortsättningen tiggeri hos staten.
Sven
2014-04-14 14:05:33
Norwegians yield minskar 27%
Då är det panik hos Norwegian. SAS yield minskar 9% dvs en tredjedel så mycket panik.

Källa är resp bolags trafikrapporter.
Asven
2014-04-14 13:20:46
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
Sven. Låt säga att Bossbutiken som ligger granne med HM ser att alla kunder väljer att gå in i HM-butiken istället för i deras butik. Kunderna har insett att det enda som skiljer skjortorna åt är att det står Boss på den ena och HM på den andra, i övrigt är produkterna likvärdiga. Om Boss då skulle välja att sälja ut låt säga 10.000 skjortor för samma pris och i viss mån lägre än HM, trots att detta innebär en direkt förlust för butiken, så skulle du alltså inte betrakta det som ett desperat agerande för att återfå de förlorade kunderna? I samma veva devalverar man värdet på den ena produkten och erkänner att det inte finns någon egentlig kvalitetsskillnad skjortorna emellan, vilket i sin tur gör att dess tidigare lojala kundkrets nu plötsligt känner sig mindre viktiga och därmed kommer söka sig till andra butiker i jakt på den perfekta skjortan. Jag förstår att detta resonemang är mer än du kan bearbeta, men om du ber någon förklara för dig så kanske det klarnar?
Sven
2014-04-14 12:44:35
Tomt på argument, då hackar man på språket.
Det här inlägget är komiskt. Att vräka ut billiga biljetter är tydligen tecken på desperation. Då är Norwegian tre gånger så desperata som SAS?

Pinsamt låg nivå.
Nisse
2014-04-14 11:49:55
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
Men Linda!

Jag är svensk och jag är stolt att kunna förstå och kommunicera i samtliga varianter
och dialekter av de skandinaviska språken.
Vi har ett gemensamt språk i grunden. Kan du tillexempel förstå norrländska versus skånska, kan du inte det så är det olyckligt att inte ens kunna förstå svenska.

Hej Nisse
pf
2014-04-14 11:07:39
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
Linda, Flygtorget reklamerer med at det er største flyforum i Norden-så la oss som har omtrent samme språk slippe til....

Eller Linda, skal du ta det helt ekstremt ut, ved at du og andre "bare" skal omtale svenske bolag, og til nød SAS ? (Dvs ta ut alt om f.eks Norwegian)

Linda, snart må du forstå norsk, skal du få arbeid i luftfarten i Norden-dina fornstora dar er over !
Lasse
2014-04-13 21:56:57
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre./Linda
Tenk om svenske Linda kunne fatte et nettet ikke har grenser. Og om hun kunne forstå at flybransjen ikke er svensk, men internasjonal.
Linda
2014-04-13 21:17:47
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
tänk om danskarna o norrmän kunde fixa egna forum
pf
2014-04-12 21:51:31
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
sv pf, jeg er klar over den nyansen, men her forsøkte SAShøjdaren å fremstille det som fabrikknye kjerrer, tyevaerr har jeg ikke linken.

Selvfølgelig er muligheten til stede for feiltolkning av den som skrev dette, det forbehold må vi ta.
Sv pf
2014-04-12 21:45:29
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
Vad säger gemene man när man köpt en begagnad bil?

Jo man säger att man köpt en ny bil!

Det är ej samma gamla bil man hade tidigare. Man har således köpt en ny bil även om den är begagnad.

Språket har många olika innebörder. Sammanhanget ger betydelsen.

"Införskaffat nya flygplan" kan betyda både begagnade och fabriksnya.

pf
2014-04-12 21:36:19
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
Pierre H, jeg har ikke påstått du er noen SAS-højdare.......Føler du deg evnt krenket over den påstanden?

Håper SAS klarer å finansiere dette du skriver, dvs uten at statene i for stor grad må inn.
CORENDON
2014-04-12 21:31:11
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
@pierre holmgren I Norge kaller vi det å sminke liket.
pierre holmgren
2014-04-12 21:26:12
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
@svar pf , ?? hmm jeg har ikke påstået vi har fået nye fly og heller ikke tror jeg at nogen anden har , men byttet ud MD'r.
Det er som sagt mange gange för , nyt interiör/VDO starter i år på A 340/30 , A330 Ench fra 2015 , A320 NEO fra 2016 og A350XWB fra 2018.
Ingen har påstået andet.
pf
2014-04-12 21:07:02
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
Pierre H, dessverre har jeg ikke funnet igjen det sitat hvor en SAS-højdare sier at de bare har fått inn nye fly i de siste år. Ja, men det var vel en danske som skrev "keiserens nye klær". Det er jo det SAS holder på med med å selge gamle ex-Indigo A-320, Ethiopean og diverse ex-tyrkiske 737 m.v. SOM NYE !!!!

Sannheter er vel at SAS er så desperate at de tar det billigste som er å lease på markedet.
Kalle
2014-04-12 21:02:19
SV: norwegians bullshit
Ja du pf, regler och regler. Det är gubben Kjos som går runt dem.

Passagerarna och de anställda (om de inte redan fått sparken) lider.

Sorgligt,
pf
2014-04-12 20:58:29
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
Corendon, bra skrevet-problemet med SAS og SAS-ansatte er at de tror de eier flyplasser, og at de lager reglene. Flyplasser har de aldri eid, og de færreste har fått med seg at verden er liberalisert, sutrer når noen utnytter regelverket-hyler "foul".
Samme regelverket gjelder også for SAS (i sin yttergrense).

Vil også legge til en gammel påstand;

Det er politikere og ikke SAS som lager reglene ! Face it !
@lasse
2014-04-12 20:29:49
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
du vet att Pierre är mytoman..

tjenis med alla höga chefer..

ger råd om hur SAS skall drivas..

å han bara delar ut kaffe??????????????
CORENDON
2014-04-12 20:06:59
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
@pierre holmgren - Selvfølgelig vil vi fly direkte. Det er jo fullstendig meningsløst for oss nordmenn å fly til CPH for så å snu og fly tilbake til USA. SAS har pr dags dato kun en IC rute fra Oslo, til EWR - ryktene sier at det er Sas beste IC rute. Om et par års tid så vil NAS ha et titalls ruter til USA fra Oslo samt Asien og Sydamerika. NAS server nordmenn, noe Sas ikke gjør. Om NAS omgås reglene i din verden, så er det bare å si at Flag Carriers tid er ute, fremtiden er global, også i flybransjen. Deal with it!
pierre holmgren
2014-04-12 18:52:29
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
@svar Lasse , jeg mener ikke at jeg "skryter" men så må tiden jo vise hvordan det går, men jeg skal erkende om alt Norwegians omgående af regler mod forventning får lov at forsätte , ja så er der såklart et marked der gerne vil flyve direkte med , hvem vil ikke gerne flyve direkte og faktisk også gerne betale lidt ekstra for det, men at det sker blievr somend ikke undergangen for Sas , senest jeg flöj EWR studerede jeg lige transfer listen og her har Sas altså fat i nogen pax som Norwegian ikke får fat i uden partner , nemlig folk der skal til f.eks Memphis , Phoenix, Jacksonville , New Orleans, Texas , Dallas, Oregon, San Diego , Little Rock ,Denver og Santa Fe og det bare for at nävne nogen , rigtig mange ca. 210 ud af 264 var i transit.
Så at dömme Sas ude er nok lidt tidligt for den her trafikl er ikke noget Norwegian kan tilbyde og derfor er der stadigväk brug for Sas.
Desuden undrer jeg mig meget over Norwegians fodfäste der , mit indtryk at folk der begynder deres rejse derover fra er ubefindtlig og derfor er det skandinaver alene man lever af hvor Sas har folk der starter deres rejse på her men også når vi starter derfra, altså ligesom 2 ruter i en.
Lasse
2014-04-12 18:14:38
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
Jeg blåser i om selskapet er norsk eller dansk eller noe annet. Norwegian er et mye bedre selskap, det oppretter hele tiden nye ruter fra VÅRT land. Stadig flere langdistanseruter fra Oslo, til overkommelige priser. SAS holder fortsatt på med sin ENE rute til Newark med et eldgammelt fly. Det var det de fikk til på 60 år. Nå er løpet kjørt for SAS i Norge. -Så kan SAS ansatte skryte så mye de vil, uten det har noe som helst påvirkning.
pierre holmgren
2014-04-12 18:02:04
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
@svar Lasse , du er jo helt ude og cyckle , pax strömmer til Sas på langt og iflg en NORSK undersögelse ville 62% nordmänd välge Sas for en longhaul rejse og kun 15% Norwegian på en rejse til N.Y , den kan ingen gang du bortforklare.
SK 907 fra OSL idag smakfuld, også i C klasse , flöj Norwegian overhovedet ? og hvis de gjorde var de så et af de der 3 rangs selskaber der er inhyret fra konkurslandene i syd?
Og bedre bliver det snart når A330 Ench. kommer spritny i 2015 og nye stole i alle klasser med real flatbeds og nyt VDO til alle så mon ikke Norwegian skal til at satse bare på europa inden alle pengene fosser ud af kassen.
Lasse
2014-04-12 13:20:44
@Harry
Ja, det raskest voksende europeiske flybolag. Deal with it, hahahahahaha
Passagerare
2014-04-12 13:13:49
Vilken otroligt löjlig tråd!
Är det en Norwegiankramare som hittar på denna tråd? Jag har tittat igenom alla SAS-rapporter och det du skriver är ren fejk. Alltså skadar den här tråden Norwegian, eftersom det är lätt att begripa var sympatierna ligger.

Jag brukar flyga med båda bolagen, men när man läser denna tråd undrar man om Norwegiankramarna har alla knivar i lådan. Vad är detta? Det vore nog bättre att fokusera på Norwegian istället för att skriva skit om konkurrenter. Det lönar sig inte!

Se istället till att den där norske gubben behandlar sin personal ordentligt och framförallt, se till att Norwegian tar väl hand om passagerarna!

Pinsamt!

Harry
2014-04-12 13:01:15
Strejk på Norwegian i påsk, Lasse?
Framstormande, jo visst! Hahaha!

Lasse
2014-04-12 12:49:02
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
Ja, dessverre blir det bare verre og verre for SAS. Håpløse danske fagforeninger, gamle fly, gammel langdistanseflåte, de klarer ikke å konkurrere med fremadstormende og effektive bolag som Norwegian dessverre. Pengene renner ut av SAS-kassen....
pierre holmgren
2014-04-12 02:08:16
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
@svar Corendon , tror du skal tale med en drömmetyder.......
CORENDON
2014-04-12 02:02:52
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
Sas finnes ikke om 3 år. Sånn er det bare med den saken. Så vil vel Ryanair ta over og fly intraskandinavisk. Tiden er snart slutt på hvor SAS melker reisende og skandinaviske skattebetalere. Håper nå at den norske regjeringen gjør som de har sagt og kvitter seg med aksjene i dette konkursboet. Umulig og selge, men gi de bort til de fattige fetterene i Sverige og Danmark.

bc
2014-04-12 01:50:52
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
http://www.di.se/artiklar/2013/9/4/miljardvinst-for-sas/
Bc
2014-04-12 01:48:42
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
Vilken komisk tråd. SAS har inte varnat för någonting och i Mars flögs 13% fler passagerare i norge och sverige och totalt 8% upp.
CORENDON
2014-04-12 01:16:39
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
Å bære havre til en død hest er lite fruktbart. Sas er doomed, håper svensk finansindustri kan stable på bena et levedyktig flyselskap. Så kan danskene kose seg med DAT.
pierre holmgren
2014-04-12 00:19:30
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
@svar Julia , det bliver kun dårligere for Norwegian, indtjeningsmässigt, tillidsmässigt,
organisatorisk (mulig strejke fra Core ansatte i kabinen) samt manglende tilladelser.
Tak for kaffe siger jeg bare....
Julia
2014-04-11 22:34:55
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
Tror MAJ blir ännu sämre
Trader
2014-04-11 18:30:00
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
@Yo

Staten och kapitalet sitter i samma båt, sägs det.

Tillsammans med Wallenberg samt SE/DK/NO blir denna kvartett majoritetsägare med 57, 6 % av såväl aktier som för röster.

Som du känner till ägs SEB av just Wallenberg. Denna bank är rätt duktigt insyltad i SAS och står bl a som lånegarant och är samtidigt utsedd som godkänd rådgivare åt SAS.
Som om det inte räcker står just SEB som inlösande bank för SAS biljetter köpta med kort - oavsett kortets banktillhöriget !

Det är av den anledningen inte särskilt förvånande att läget var panikartat 2012, för både SAS och SEB.

Att därför skriva " staten som garant " känns för mig motiverat.
Yo
2014-04-11 16:33:43
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
Ger dig hyggligt med applåder trader för att du till skillnad från de flesta här inte leker biggles på jobbet eller knappt kan förstå bokföring.
Dribbla dock inte bort korten gemaom att skriva staten som garant , den lånegarantin är nu passe pga emissionsaktierna.
Sv Kutran
2014-04-11 16:26:52
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
Du vet tydligen ej vad bidrag är.
Därmed blir din trovärdighet mycket begränsad.
Men skriv gärna, det lockar till skratt för de som förstår.
Kutran
2014-04-11 14:59:12
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
@Trader

Klarsynt och bra inlägg över ett bolag som lever på bidrag och garantier, samtidigt som de konkurrerar mot privata bolag.
?
2014-04-11 14:32:53
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
kan inte bli sämre
PG
2014-04-11 01:34:42
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
@Trader
Bästa inlägget jag har sett på Flygtorget sen årsskiftet!
Jag förstår inte hur vissa människor kan vara så naiva och fortfarande tro att SAS är ett bolag med lovande ekonomi.

Kanske dags för lyxfällan att rycka in och förklara för SAS styrelse att man INTE ska ta lån för att betala av andra lån?
pierre holmgren
2014-04-10 23:11:31
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
@svar Trader , tror ikke der er nogen der modsiger der overordnet set på det faktuelle , YES skyhöje renter betales, men dog en kredit värdighed der er hävet hos de fleste rating institutter og den proces må tages step for step.
Men genetableringen tror jeg sådan set på og pasagerne strömmer jo rent faktisk til i Norge !!! og Sverige!!! 13 % tilväkst i marts ,Norwegian vokser også men det er på ekspansion meget baseret på de eksterne markeder og så longhaul og dne statsning er nok alt andet end lönsom pt på trods af uetiske ansättelses forhold som man er den ENESTE airline der praktiserer worldwide.
Nåh men tilbage til Masters golf GO GO Björn....nu -1 efter 13 huller
Trader
2014-04-10 22:21:17
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
@ yo

SAS största problem är att dom har låg kreditvärdighet och sitter med usla lån till skyhöga räntor.
Lösning kortsiktigt - ta nya lån med kreativ bokföringsakrobatik till lite bättre ränta och betala av de sämre lånen.
Låna för att betala lån med staten som garant !

I desperationens tecken 2013 lånade SAS ihop 300 miljoner i så kallad private placement. Ett lån som löper på fem år utan säkerhet !

Så var det preferensaktier om 1,3 miljarder som löper fram till 2017 och ingen kan idag säga hur dyrt detta blir då det beräknas fram först när man bedömt SAS kreditvärdighet vid tidpunkten !

Hur många på FT ( förutom Pierre och Linkan ) tror SAS har blivit ett sunt och konkurrenskraftigt bolag 2017, när konkurrensen idag är stentuff och bara ökar ?

Dessutom håvade man 2012 in 3,5 miljarder genom försäljningar, leaseback och annan kreativ bokföring.

Sedan 2001 har SAS utöver dessa svindlande belopp lånat ihop ytterligare 11 miljarder.

I det här skedet köper SAS ny inredning till gamla plan och tror i sin enfald att passagerarna strömmar till !

SAS är hopplöst ute och lever på gamla meriter med gamla hederliga affärsresenärer som försöker samla bonuspoäng.

Aktien har på 5 år rasat 90 % (mellan 2007 och 2012.)
observer
2014-04-10 18:58:18
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.

Finns då inget underlag så är i vart fall förväntningarna på SAS trafiksiffror för april är allt annat än positiva.

SAS börsvärde är idag 8,4 miljarder och har på 5 år ( fram t o m 2012 ) tappat 90 % i börsvärde !

SAS ÄR en katastrof !

Med Wallenbergsfären som storägare vill jag påstå att det handlar om kvittning av vinster i deras övriga sektorer mot förluster i SAS.
Pf
2014-04-10 18:50:02
Sv förvränger bara lite
Ingenting av det du skriver i textem sägs av CFO. Sv hittepå.
Sv
2014-04-10 18:20:50
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
@Maxpax. Källa enligt SAS CFO i mars rapporten.
MaxPax
2014-04-10 13:46:38
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
@Sv (trådskapare)

Om du skriver "SAS varnar" skicka gärna med en länk eller källa. Annars är det ju bara ditt egen hittepå ju..........

Max
Yo
2014-04-10 13:30:09
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
Svenska staten äger 3/7 av SAS och la in 3/7 av 50 % (staternas andel) på de 11 miljarderna för några år sedan thats it .
Fundera på hur mycket pengar som kom in mellan 1950 och år 2000 istället .
KalleBass
2014-04-10 11:56:43
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
http://www.privataaffarer.se/nyheter/sas-anpassar-trafik-mer-an-350-avgangar-installda-media-630468
Jamjam
2014-04-10 11:53:27
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
@yo
Jag har inga siffror på vad staten pumpat in i SAS de senaste 10 åren men bara en sån sak att staten är den största ägaren i bolaget gör att vi ständigt förlorar sittande kapital på den fallande aktiekursen, det är ett faktum.

Kanske någon annan vet hur mycket staten pumpat in i SAS de senaste 10 åren?
Gunnar
2014-04-10 11:38:11
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
@EBG. Det känns så gött, med - för SAS och + för Norwegian.
....och du EBG, vet du vad du snakkar om egentligen? Tror inte du har så mycket innanför pannbenet.
Sv
2014-04-10 11:34:16
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
@pf. Det gäller ikke Norwegian, som hade en stor ökning i mars, och trafikökningen (RPK) i april blir ännu större. Trafiken ökar dessutom betydligt mer än produktionen, vilket betyder ytterligare några punkter LF%.
Det är nog mer signifikativt för SAS att drabbas av "påskeffekten".
Det är ju bra att ha något att skylla på, den klassiska SAS ursäkten "om inte"....
Yo
2014-04-10 11:21:31
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
Om du nu jamjam vet så mycket så kan du väl redovisa de belopp som staten har gått in med.
EBG
2014-04-10 11:16:02
@hans
I dina våta drömmar.
hans
2014-04-10 11:11:18
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
SAS är historia. inte ens den egna personalen tror på des existens om fem år.
JamJam
2014-04-10 10:59:03
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
Hur länge ska vi Svenskar låta delar av våra skattepengar vara med och finansiera det här spektaklet?

Det är ju inte direkt så att vi får tillbaka pengarna även om folk vill tro det, i och med att SAS betalar skatt......
EBG
2014-04-10 10:38:16
SV: SAS ökar.
Vad ljuger du om?????

Plus 13% i Skandinavien för SAS och det är väldigt långt ner till minus 27% i yield som Norwegian hade. Är du Norwegiankramare så får ditt inlägg motsatt effekt mot vad du önskar. Det verkar desperat.

Passar mig altså för att flyga Norwegian. Inte bara för en eventuell kommande kabinstrejk, utan för att det är pyramidspelsvarning. Tidigare har jag flugit med båda bolagen, utom på långlinjerna.
Thor
2014-04-10 10:19:26
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.

Finns många trådar om SAS, men bolaget är hopplöst otidsenligt.

SAS har förlorat slaget om de resande!
Folk väljer idag att börja resan redan vid datorn, surfplattan eller smartphone.
Där har SAS redan förlorat kampen för länge sedan!

Vanligt folk väljer hellre gå via Norweigan eller till och med RyanAir som båda har en ny fräsch lättöverskådlig hemsida eller smartphoneapp med intressanta destinationer och priser och som gör det lätt för ALLA att boka. Yngre, medelklass, även affärspendlande och den stora köpstarka pensionärsgruppen, som kan resa vilken dag i veckan som helst!

SAS riktar in sig till resebyråer! Deras hemsida eller mobilapplikation ser ut som nån myndighetsperson i nån mörk bunker har uppfunnit. Visa funktioner fungerar dessutom inte.

Därför är de enda som flyger med SAS idag företagsresenärer som fortfarande väljer att boka via resebyråer, en ytterst liten grupp som sakta men säkert även dom försvinner, för när eurobonuspoängen tar slut väljer de även att resa med andra bolag!

Dax att vakna!
pf
2014-04-10 09:39:27
SV: SAS varnar - nu blir även April sämre.
Mars og april-tall må sees i sammenheng, pga sesongvariasjoner med påsken. Det gjelder for alle bolag.

 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev