Tråden startades av: Sparven  2014-07-17 15:53:46
Sparrow Aviation 
Sparrow Aviation (www.sparrow.se), ny aktör på svenska inrikes marknaden, kul och spännande!

Hade inte hört något om detta tidigare. Någon som vet mer? Är det ett flygbolag eller researrangör? Svenskt AOC eller någon wet lease variant?

Alltid kul med nya aktörer, önskar dom lycka till!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Linkan
2018-06-29 16:50:12
SV: Sparrow Aviation
Det finns redan upphandlad trafik till mindre orter där staten är med och finansierar. Det har funnits länge. Men ibland är småbolagen så sugna att få flyga på en ort att de säger vi flyger på kommersiella grunder och då slipper de upphandling och konkurrenter som insett att det inte fungerar utan stöd. Ett exempel är Nextjet.
Skattebetalare
2018-06-29 01:53:08
SV: Sparrow Aviation
Sverige har endast 10 miljoner inv vilket är mindre än många storstäder på denna planet. Den svenska inrikesmarknaden är nästan lika med noll så det är inte lätt att erbjuda vettig flygservice med vinst. De flesta bor söder om Stockholm och man kan lika gärna köra bil dit man ska. Flygtrafik från Norrland borde subventioneras, precis som man gör i USA när det gäller flygtrafik till glesbebyggelse.
Rip
2018-06-27 19:33:44
SV: Sparrow Aviation
Då var det slut på denna historien.
Positiv
2015-01-29 13:15:40
SV: Sparrow Aviation
Ojojoj, va kul det är att läsa inlägg från "förståsigpåare", dessa personer måste vara något av de mest bittra/självgoda människorna vi har i Sverige, om ni nu är så duktiga själva..varför tar ni inte tag i livet och gör någonting som är positivt för Svenskt flyg, - istället för att kritisera alla andra som försöker.

//Positiv
Hubert
2015-01-15 16:45:02
SV: Sparrow Aviation
Om ni nu är så duktiga på Sparrow, så lägger ni inte ned. Ni fortsätter och har vettiga avta för era anställda. Skyll inte ifrån er! Tråkigt att inte sparrow klarar av detta dock. Svenska flygbolag drivs av för dåliga entrepenörer i många fall. :-(
Rune
2015-01-15 16:34:54
SV: Sparrow Aviation
Precis. Bara en ursäkt att lägga ner en olönsam linje!
Vad händer med BMI ERJerna och fd CityA-folket nu?
Snygg Exit
2015-01-15 13:28:07
SV: Sparrow Aviation
Nedläggningen av Säve innebär att Sparrow kan göra en snygg exit.
GSE-BMA har bara varit en stor förlust. Sannolikheten för en årlig vinst på linjen var lika med noll.
KID kvar? Hur länge?
Korta sagan
2015-01-14 19:45:55
SV: Sparrow Aviation
Till följd av avvecklingsbeslutet av Göteborg City Airport har Sparrow Aviation tvingats ta beslutet att avveckla linjen till Bromma flygplats. Sista dagen Sparrow Aviation flyger mellan Göteborg City Airport och Bromma flygplats är söndagen 18:e januari.
Situationen är högst beklaglig för alla passagerare som drabbas. Samtliga biljetter till inställda avgångar kommer återbetalas.
”Det är med tungt hjärta vi tvingas avveckla denna framgångsrika satsning. Redan tredje veckan hade vi uppnått en beläggning om 58 procent. Under hösten har vi sedan sett en ökande beläggning samt en mycket god tillväxt i snittbiljettpriset. Att tvingas avveckla en linje som har fått sådan god respons från marknaden är både jobbigt och sorgligt” kommenterar Sparrow Aviations styrelseordförande Stefan Crafoord-Wiklund.
Vänligen observera att Sparrow Aviations trafik mellan Kristianstad-Österlen Airport och Stockholm Arlanda Airport fortlöper som vanligt.
CH Hermansson
2014-12-26 11:56:57
SV: Sparrow Aviation
Om nu paxen gått ner på Säve så beror ju det på att ingen vet att det går flyg därifrån till Bromma, marknadsföringen av Sparrow är ju obefintlig i Göteborg.
@Roger
2014-12-26 11:23:52
SV: Sparrow Aviation
Om du bemödat dig att titta på andra trådar här på torget, så kan ske du sett att Sparrow EMB inte påverkas. Planet väger inte så mycket.

Göte Borg
Roger Gross
2014-12-26 11:01:32
SV: Sparrow Aviation
Hur går det för Sparrow på linjen Säve-Bromma nu när media skriver att Säve är stängt, de måste ju lida av detta?
Höken
2014-12-13 14:00:05
SV: Sparrow Aviation
Siffrorna fortsatt nedåt på KID! Krävs folk med erfarenhet från flyget för att vända trenden...
Håkan Persson
2014-11-24 16:30:33
SV: Sparrow Aviation
Enligt Sparrow anställd så är snitt yielden ännu inte över 1000SEK på GSE BMA.
Loadfactor ca 50%.
Ca 25000SEK per leg alltså.
Operational costs ?

CC
2014-11-24 13:45:18
SV: Sparrow Aviation
Håkan, vad hur du för källa till dessa siffror?
Håkan Persson
2014-11-24 13:26:17
SV: Sparrow Aviation
Paxsiffrorna ned på KID STO.
Yielden låg, speciellt på GSE BMA.
Sparrow blöder! Hur uthålliga är ägarna?

















Höken
2014-11-24 10:09:11
SV: Sparrow Aviation
Skifta på 2013 och 2014, så blir det rätt. :)
Höken
2014-11-24 10:07:36
SV: Sparrow Aviation
Ojdå, mer än 1000 färre pax på KID inrikes oktober 2013 kontra 2014.

Det jobbas hårt för att hålla ner siffrorna, man kan ju bara spekulera om varför...
Luttrad
2014-11-20 21:05:25
SV: Sparrow Aviation
TT,vad snackar du för goja? Mavia landar inte under .40?,då skulle vi ju ställa in var och varannan landning på vintern..
guest96
2014-11-20 17:58:48
SV: Sparrow Aviation
och det gick inte så bra med citys erj på vintern hände mig flera gånger tyvär har vi för dåliga bromsvärden men 737 och md80 kunde landa utan problem och det var till och med på kallax med Sveriges längsta bana en erj135 som tar 37 pax borde kunna landa utan problem men ikke
TT
2014-11-20 12:45:36
SV: Sparrow Aviation
Mavia landar heller inte under 0.4, därför har förmodligen Bromma landets bästa snöröjning så att värdet "aldrig" blir lägre än 0.4 så de kan landa... Dvs så länge Mavia landar så kan BMI landa ;)
@Duglas
2014-11-20 11:34:32
SV: Sparrow Aviation
Vart har du hittat det underlaget? Det stämmer iaf inte!
Går att landa ner till .20. (dock inte på BMA, där det blir begränsade)
City använde ERJn året runt om ni inte glömt det.
Saab driver
2014-11-18 21:54:56
SV: Sparrow Aviation
De kanske kan ta kontakt med Avies angående prestandaberäkningarna?
De verkar ju klara av att landa lite överallt utan prestandamaterial.
(dock landar de ju tidvis vid sidan av banan)
per
2014-11-18 16:16:14
SV: Sparrow Aviation
Har för mig att de flög färre än 16 rundturer i början så snittbeläggningen borde vara lite högre
Sparwen
2014-11-18 16:01:51
SV: Sparrow Aviation
Sparrow säger på sin hemsida idag att de flugit över 10000 resenärer på linjen BMA-GSE vv sedan de startade 18 aug. Med 16 rundturer per vecka ger det en beläggning på ca 53%. Bra eller dåligt med tanke på att det är en ny linje?
Douglas Driver
2014-11-05 21:30:05
SV: Sparrow Aviation - vs Bromma hala banor
Hej!

Eftersom jag är ytterst upptagen om att flygbolag driver säkra flygningar har jag tagit fram och titta in den prestanda modul som Embraer har för EMB-145. Från den modulen kan jag bekräfta att Embraer saknar underlag dvs data för att kunna landa på hala banor när en flygplats anger en friktionskoefficient, detta gör att en EMB-145 INTE kan landa eller starta på Bromma när bromsvärdet är under 0,40. Embraer har bara underlag för Compact Snow, Slush etc..men det duger inte.

Tacksam om ni kan sprida detta vidare, eller om Britsh Midland som är operatören av flygplanet för Sparrow kan styrka att jag har fel

Bollen är er på Sparrow och BMI!

Falken
2014-10-24 23:06:30
SV: Sparrow Aviation
Gött Sparrow! Keep it up!
Kalle Kula
2014-10-24 22:01:18
SV: Sparrow Aviation
Jag åkte till Säve idag och det var helt fullt, kanske någon enstaka stol ledig där framme som jag inte kunde se från sista raden!!
Mulle Meck
2014-10-24 15:21:24
SV: Sparrow Aviation
Flög med Sparven igår. Fullt med folk ombord, trevlig personal och en god macka. Allt funkade perfekt!
Honken
2014-10-24 14:43:01
SV: Sparrow Aviation
Senaste månaden har inrikesflyget på KID gått ner med 200 pax!!

Detta i jämförelse förra året då det var månad två och uppstart med 145an...

Denna config. är som nästan alla vet inte den optimala för sträckan och någon tillväxt kan vi nog glömma!
Sparven2
2014-10-23 08:57:01
SV: Sparrow Aviation
Hemsidan är igång och planet till Göteborg gick på tid i morse...
BMA forever
2014-10-23 08:13:15
SV: Sparrow Aviation
Nu ligger hemsidan nere, ingen info på FB.
Någon som vet vad som händer med Sparven?
Arne Anka
2014-10-18 21:59:01
SV: Sparrow Aviation
Svunna tider..
ägare har ju gjort lotteri pengar på Malmö Aviation.
Dumt att tro att det går att upprepa i dessa tider.
Nu pratade inte ens kassören.
Men vill man så kan man förlora pengar fort på detta sätt.
joddla
2014-10-17 15:16:03
SV: Sparrow Aviation
Ja det börjar väl dra ihop sig för Sparrow. Do or die...... spännande.
Job
2014-10-16 17:30:54
SV: Sparrow Aviation
Jobbar med insyn i verksamheten. Inte i bolaget dock. Kan bekräfta att det är kämpigt ekonomiskt för sparven. Det är rätt enkel matematik. På en jet maskin med 49 säten blir varje säte dyrt att producera. Man måste således locka kunder till högre priser än konkurrenten. Annars är det minus på sista raden.
Arne Anka
2014-10-16 16:52:41
SV: Sparrow Aviation
Om man gör en snitt förlust på >10000sek per leg, är nog marknadsföringen ett av problemen. Intäkterna måste upp annars är nog dagarna räknade.
Json
2014-10-16 12:28:02
SV: Sparrow Aviation
Ja sant, de behöver profilera sig mycket mycket mer än vad de orkar göra idag. Lathet!
Fly1
2014-10-16 08:51:43
SV: Sparrow Aviation
Synd att de inte är mer sociala av sig. En närvaro på marknaden som på Facebook, övrigt digitalt och print/radio hade de behövt! MÅNGA som lyfter på ögonbrynen än över vad Sparrow är och vart de flyger.
Op
2014-10-16 07:25:05
SV: Sparrow Aviation
Enda problemet är att de förlorar pengar på att sälja biljetter för 399kr..,
MrT
2014-10-15 17:51:31
SV: Sparrow Aviation
Har flugit 3 ggr ToR med dom nu och jag måste säga att det är grymt bra. Ingen stress som på Landvetter och en flygtid på 45 minuter för ett pris som är lägre än tåget och då ingår fika :-)
Gbg
2014-10-15 17:10:30
SV: Sparrow Aviation
Har hört att linjen fungerar bra fortfarande, stämmer det? Även om man inte kan åka för 99 spänn längre så är det ju ändå billigare än Malmö Aviation (från 399:- med Sparven) om jag inte är felinformerad, dessutom får man fika på planet.
Det lockar för mig som bor i närheten av Gbg City faktiskt.

Fråga
2014-10-01 11:23:36
SV: Sparrow Aviation
Varför går man in på en redan hårt trafikerad linje, när det saknas mängder av destinationer från göteborg?
MrX
2014-10-01 09:26:25
SV: Sparrow Aviation
Man drar nog inte igång ett så stort projekt om man inte har tänkt och räknat på att allt ska fungera. Jag tror inte att det blir några problem i vinter. Go Sparrow, vi ses på Bromma i vinter!
Guest96
2014-10-01 04:22:34
SV: Sparrow Aviation
Tyväär har de nog inte tänkt till flög citys erj 145 till luleå via sundsvall vart kvar där pga dålig bromsverkan i luleå men md80/737 landade klockrent där den dagen och banan på kallax är längst i sverige detta lär bli katastrof
Fågelälskaren
2014-09-30 17:24:27
SV: Sparrow Aviation
Swiss använder sig av Embraer ERJ-145... eller finns det kanske inte snö i Schweiz? Sparrow Aviation (BMI Regional) använder sig av Braathens Technical för daglig Line Maintenance och står även standby
Piloten(ej hos sparrow)
2014-09-30 07:29:58
SV: Sparrow Aviation
Det finns tabeller och datorprogram där man beräknar sin performance, man väger in flera faktorer som vikt, banlängd och vad för slags väderförhållanden man har. Det går fint att starta i vinterförhållanden och skulle det vara så att tabellerna/programmet säger NEJ så får man se om man kan göra något i form av att minska vikten eller fördröja starten och vänta på bättre väder. Går det ändå inte så lyfter man ju självklart inte, har aldrig flugit med någon pilot som hade accepterat att inte följa performance beräkningar, det är ju ren självbevarelsedrift. Hoppas det ger en lite klarare bild om hur man opererar.
Ace
2014-09-30 05:36:34
SV: Sparrow Aviation
Maria kan inte landa under 0.45 så de klarar sig bättre än dem... Men så blir det aldrig sämre än. 0.45 heller på bromma ??
GSE forever
2014-09-29 15:58:30
SV: Sparrow Aviation
Är det seriöst menat? Kan man inte starta och landa i vinterförhållanden?
Kommer folk våga boka biljetter då? Första snön är inte jättelångt borta.
Tänker man ta in ett annat bolag?
Trötter
2014-09-29 09:48:47
SV: Sparrow Aviation
Vid avbruten start, bromsvärden under 0,40, precis vid V1 och start bana 12 då stannar maskinen hos MAX och start 30 då på andra sidan motorvägen. Följderna av det vill man inte ens tänka på. Har dessa maskiner BMI använder reverse? Annars blir landningen svår att räkna hem vintertid också.
Anna Lysén
2014-09-29 08:56:12
SV: Sparrow Aviation
Kärrans konstruerades för den amerikanska marknaden med 3 Km banor. Skyways hade stora problem i norra Sverige när de flög på Umeå och Skellefteå under vinterhalvåret.
GSE forever
2014-09-29 08:06:54
SV: Sparrow Aviation
Vad är det ni säger? Kan inte Sparven starta och landa om det blir snö på Bromma?
Kan någon förklara detta?
Douglasdriver
2014-09-26 13:46:05
SV: Sparrow Aviation
Hej!

Jag håller med alla om att det inte går att tjäna pengar med en EMB 145 på en så här kort sträcka.

Det som därmot är intressantare är EMB 145 på vintern på Bromma!

Jag vet att det inte går att landa med 50pax med EMB 145 på Bromma när det är FC <0.40 dvs när det är vinterförhållanden och halt. Det ska bli mycket intressant hur ett Britiskt flygbolag hanterar detta, ja, vi har svenska piloter som är vana med vinter och det är bra! Men vad har British Midland för företags policy för vinterförehållanden? är det krav att följa prestanda underlaget eller är det bara en rekommendation och sedan upp till kapten?

Vore jag VD för Sparrow så vore det för mig en ytterst prioriterad fråga, men det är klart Sparrow är inget flygbolag så det kanske inte vet vad en säker flygning är.
Lennart G
2014-09-25 16:36:09
SV: Sparrow Aviation
@Snöskottarn
Har förstått att det kan vara svårt för en ERJ145 att lyfta med full pay load om banan är kort och förhållandena sådär..
Har du mera uppgifter?
råger
2014-09-25 12:13:46
SV: Sparrow Aviation
1. Byt till F-50
2. Minst 40 pax per flight
3. Min 750 kr + avgifter

Då når du breakeven.

30-40 pax där många betalat 99:- 199:- 299:- osv
SAMT erj-145 ?

Någon kommer att förlora rejäla pengar på detta nån gång framåt Jan-feb
Snöskottarn
2014-09-25 10:18:40
SV: Sparrow Aviation
Hur gör "Sparven" när det blir vinterförhållande på Bromma?
Med tanke på ERJ145 performance och fältets längd..
eller flyttar fågeln söderöver?
Örnen
2014-09-24 14:42:11
SV: Sparrow Aviation
Jag har hittills gjort sex resor med Sparven, vi har varit typ 20-30+ pax varje gång. Hur många av dessa som rest på 99-spänns-biljetter vet jag dock inte...?
Höken
2014-09-23 21:03:06
SV: Sparrow Aviation
Hur går det mellan Götet och Stockholm? Någon inside?
Fly1
2014-09-15 13:42:41
SV: Sparrow Aviation
Kan tycka det är dåligt att Sparrow inte syns mer i sociala medier och i media överhuvud taget, syns man inte finns man ju inte! Svårt att få upp pax talet om det inte vet att flygbolaget finns!
Carlos
2014-09-15 12:43:06
SV: Sparrow Aviation
@Gökungen, källa på det eller är det en uppenbarelse du fått?
SA
2014-09-14 17:16:14
SV: Sparrow Aviation
Man betalar normala löner för sin kabinpersonal, min sambo är
värdinna där, inget skumt överhuvudtaget. Likaså skatt och sociala avgifter.
Vad tror ni egentligen?
idioti
2014-09-14 00:17:32
SV: Sparrow Aviation
Kan man inte driva bolag i Sverige med svenska löner så har man en för dålig produkt och skall inte driva flygbolag.

J31
2014-09-13 20:12:07
SV: Sparrow Aviation
@Kurt

Och inte betalar skatt någon stans .........

Kurt
2014-09-13 19:36:19
SV: Sparrow Aviation
Du kan inte driva ett flygbolag i Sverige med svensk personal och svenska kolektivavtal. Alldeles för dyrt bättre att ta in personal från ngt Baltland som mer än gärna jobbar med lägre permisser löner och avtal.
Fråga till gökungen
2014-09-13 16:35:15
SV: Sparrow Aviation
Menar du att sparrow tappar tusentals pax pga ett 6 värdinnor inte jobbar efter kollektivavtal?
Gökungen
2014-09-13 14:48:17
SV: Sparrow Aviation
Ett elakt rykte säger att Sparven tappar flera tusen pax per månad pga att de vägrar teckna kollektivavtal. Tror inte detta bolag lever så länge till..
PAX
2014-09-13 08:12:51
SV: Sparrow Aviation
Jag äter en pizza,om det håller i 6 månader.
Gökungen
2014-09-12 22:42:32
SV: Sparrow Aviation
Hur går det på linjerna?

Någon som har koll?
Kallskänken
2014-09-08 07:24:46
SV: Sparrow Aviation
Jag äter upp mitt förkläde,om det håller i 6 månader.
kocken
2014-09-07 20:37:27
SV: Sparrow Aviation
Håller det längre än 6 månader skall jag äta upp min hatt.
Ekonomen
2014-09-07 19:09:15
SV: Sparrow Aviation
-15 MSEK i JKG och -7 MSEK i KID. Då startar man en ny linje på den tuffaste marknaden i Sverige. Intressant...
AA
2014-09-07 18:18:19
SV: Sparrow Aviation
Nästa fredag kostar de mellan 699-999 kr BMA-GSE
Gee
2014-09-07 12:43:41
SV: Sparrow Aviation
Jo men vad kostade biljetten? 99:-?
Då är det mer lönsamt att inte flyga alls som bolag!
Ada of GSE
2014-09-07 12:08:05
SV: Sparrow Aviation
Verkar ta sig nu för Sparrow, stod på flygplatsen och tittade (Säve) när Brommaplanet kom och åkte iväg i fredags, över 40 på både in och utkommande!!!
Jaså
2014-09-01 23:26:15
SV: Sparrow Aviation
Från Bromma?
Oskar
2014-09-01 19:31:31
SV: Sparrow Aviation
De va 13 pers på min flajt ida.
Aa
2014-09-01 19:12:39
SV: Sparrow Aviation
Verkar gått bra vad jag kan se när de kommer, vet kar vara runt 30+ per flight.
Adamson
2014-09-01 11:57:08
SV: Sparrow Aviation
Bara nyfiken på fortsättningen, hur går det så här några veckor efter? Bra med pax?
Peter
2014-08-27 20:01:35
SV: Sparrow Aviation
Värdinnorna är anställda av Sparrow (jag passade på att fråga) och hade sparrow-uniformer.
Piloterna var från City men värdinnorna var det inte så det är inget nytt City Airline än i alla fall:). Trevligt var det i vilket fall och dom bjöd på både kaffe och macka både morgon och kväll vilket man inte är bortskämd med nu för tiden. Lycka till och bra jobbat!
Sparv
2014-08-23 16:42:35
SV: Sparrow Aviation
Egen uniform. Känns som att de är anställda av Sparrow
Fly1
2014-08-23 12:19:21
SV: Sparrow Aviation
Ni som åkt sparven, har kabinpersonalen BMI uniform eller har de sin egna kreation?
LDA
2014-08-23 10:38:31
SV: Sparrow Aviation
Två seriösa frågor som jag önskar ett seriöst svar på, gärna av en E145 pilot.

Vad krävs för FC med en LDA på 1668 m som på BMA vid "normal" LW med alt ARN eller NYO.

Max XWC vid FC 0,39 om någon har det också.

Tack på förhand
Kålle
2014-08-23 10:04:06
SV: Sparrow Aviation
Stor annons och ett reportage med intervju med VD i tidningen Hisingen.
Snitt-yield - 300-400kr?
2014-08-23 09:53:55
SV: Sparrow Aviation
Undra vad man räknar med för snitt-yield efter uppstartsperioden samt hur stor uppstartskostnad/uppstartsförlust man räknat med.
Med tanke på att det finns mycket biljetter för 99kr så hoppas jag de fyller sina flygplan annars skulle de gjort något fatalt fel.

såja
2014-08-23 09:49:42
SV: Sparrow Aviation
Helt okej! Go Sparrrow! Jag och min sambo åker upp i september.
WestCoast
2014-08-22 22:53:24
SV: Sparrow Aviation
31 pax på eftermiddagen idag från GSE.
Kurt
2014-08-22 18:23:40
SV: Sparrow Aviation
Man kör hårt med annonser på City 107,3
Carl Serung
2014-08-22 12:51:59
SV: Sparrow Aviation
Verkar som det tar sig nu för Sparrow, var 32 när jag åkte I onsdags, och snabb gick det också, 41 min klockade jag det till.
Julgrisen
2014-08-18 22:03:23
SV: Sparrow Aviation
Gissar att det finns en ärlig ambition att bygga ett nytt City airline. Kanske löften om billiga leasar som ska in i ett nytt AOC. Så länge kör man upp marknad på några linjer och ser vad det ger. Har man mycket pengar så är det ju inte så farligt att bränna av lite på att testa. GSE-BMA tror jag dock inte på.
KID ser nog bättre ut. Har Spartow köpt flyglinjen?
Realist
2014-08-18 21:35:02
SV: Sparrow Aviation
@ kär och galen & julgrisen

Jo visst, de sålde för drygt 650 milj men som flygbolags-VD kommer jag inte ge honom något toppbetyg, någonsin.

Undra vad de vill ha ut av att starta linjen? Att som radarpar fortsätta bråka med Braathens? Elda upp någon annans pengar? Om de nu är kompetenta borde de ha ett stabilt kundunderlag innan trafikstart samtidigt som min egen personliga uppfattning är att Gbg-STO oavsett flygplats redan är överetablerad med tre, nu fyra aktörer.
bma
2014-08-18 21:34:30
SV: Sparrow Aviation
8 pax idag på sammankomsten
Revisorn
2014-08-18 20:36:10
SV: Sparrow Aviation
En gissning är att det kostar ca 35 000:- att flyga en leg.
Totalt ca 40 miljoner fram till nästa sommar.
Netto per biljett skulle jag gissa blir runt 900:-
Det skulle bli 45 000 årspax mellan säve och Bromma.
Vad tror ni, går det att vaska fram detta på den aktuella linjen?
Marcus
2014-08-18 20:27:57
SV: Sparrow Aviation
Bolaget drivs väl idag av några unga killar vad jag fått höra. Det är minst sagt en vågad satsning att gå in som helt okänd på Göteborg - Stockholm. Om den kan lyckas är svårt att svara på, men jag håller med vissa av föregående, det är kul med folk som satsar!

Harduhörtdenförut
2014-08-18 20:26:53
SV: Sparrow Aviation
Låter litegrann som dom har samma marknadsförare som direktflyg hade när det begav sig..
Inte ens dom stora företagen visste om att det gick flyg från deras närmaste flygplats (SVT Sundsvall) bl.a . Dom åkte via Stockholm till Luleå..
Julgrisen
2014-08-18 20:22:25
SV: Sparrow Aviation
Som ägare, ja, som VD, nej. På den tiden var ett bolag av den digniteten ett självspelande piano. Nu blir det ett nytt läge.
Kär och galen
2014-08-18 20:15:47
SV: Sparrow Aviation
@realist

Wiklund var extremt framgångsrik som ägare av Malmöaviation.
Risk
2014-08-18 19:59:45
SV: Sparrow Aviation
Ingen marknadsföring kommer automatiskt och Emb 145 är inte billig.
Mark
2014-08-18 19:13:40
SV: Sparrow Aviation
Man siktar nog mest på artiklar i tidningar som kommer automatiskt oavsett om man blir framgångsrik eller misslyckas. Killarna bakom denna linjen har mycket rutin och vet vad dom gör. Hoppas verkligen att det blir riktigt fullt i kabinen. Det behövs ju linjer med 145an. Tror att detta bara är början på mycket mer flygande i Sverige och kanske till utlandet. Bra val av flygplan som inte har då många platser och "går" billigt. Inga propeller motorer och ändå lagom i storlek.
Tror att dom bara behöver en flygvärdinna så(billigare personal).
Själv ska jag åka flera gånger i hösten. Riktigt kul dethär.
Patric
2014-08-18 18:15:40
SV: Sparrow Aviation
@Kurt, kanske inte räknas som annonser, men bland annat GP och GT har haft artiklar om just en nyuppstartad flyglinje med Sparrow, även på City Airpor´s fb och hemsida står notiser. Har dock inte själv hört eller sett reklam.
Jojo
2014-08-18 18:14:08
SV: Sparrow Aviation
+1,

Alla mina bekanta som relativt regelbundet åker till Sthlm hade ingen aning om vad Sparrow var för något. Bakläxa där. Måste man vara flygintresserad för att veta att de existerar?
Kurt
2014-08-18 17:43:08
SV: Sparrow Aviation
Men hur har man skött marknadsföringen?? Inte en enda annons har jag sett. Eller tror man att det skall räcka med flygtorgets forum?
Succé
2014-08-18 14:25:02
SV: Sparrow Aviation
@Patric Jobbar på BMA. Det var turen BMA-GSE jag menade om jag var otydlig.
Jansson
2014-08-18 12:41:39
SV: Sparrow Aviation
Och hur många på kvällens avgång då?
Patric
2014-08-18 10:55:02
SV: Sparrow Aviation
@succé, källhänvisning? Hur har du fått reda på antalet pax?
Succé
2014-08-18 09:17:23
SV: Sparrow Aviation
Första flighten GSE-BMA hade 5 pax och så sent som igår kväll kunde man boka biljett för 99kr med kampanjkoden.
Visst är inte måndag morgon en skolstartsvecka en dag att dra alltför höga växlar på men samtidigt brukar en första flight på en ny linje vara fullbokad alt full med non-revenue pax.

Personligen ger jag linjen till 30 nov, sen läggs den ner.
Jansson
2014-08-18 06:57:49
SV: Sparrow Aviation
Så är första flyget på väg! hoppas att det går bra nu.
joddla
2014-08-17 22:41:43
SV: Sparrow Aviation
spännande imorgon är det dax........
Erik
2014-08-14 17:06:42
SV: Sparrow Aviation
Dom är visst anställda, inte via nåt bemanningsbolag. Alla som bor i Sverige skattar i Sverige, precis som alla andra. Sluta snacka skit.
Erik Gyttorp
2014-08-14 08:10:04
SV: Sparrow Aviation
@ Falconetti. "Piloterna kommer inte betala skatt i Sverige och vara anställda via bemanningsföretag" påstår du. Vad har du för källa?
Falconetti
2014-08-14 00:15:09
SV: Sparrow Aviation
Bra att det är svenska piloter som får jobb. Dock är det ett utlänskt AOC som flyger och piloterna lär inte bli antällda av flygbolaget utan via ett utlänskt bemanningsföretag. Ungefär som de svenska piloterna i Avies har blivit. Skatter och avgifter hamnar inte i Sverige.
Erik
2014-08-13 23:46:15
SV: Sparrow Aviation
Gud va ni snackar om grejer ni inte har en aning om här! Är inte alls engelska piloter som ska flyga. Merparten kommer från City Airline och är mer än vana vid snö!! Och väldigt glada över att få bas i Göteborg, sen hur länge det håller, det är en annan femma. Boka o va glad istället att det anställs piloter i Sverige
Dallas
2014-08-13 21:53:20
SV: Sparrow Aviation
Flyga EMB 145 på svenskt inrikes verkar ju helt sinnes-sjukt! En sådan flygmaskin måste ha minst 2 tim flygtid mellan A o B för att "möjligen" komma till sin rätt!!
Men med bidrag från flygplatsen/Kommunerna så går tydligen allt!!
Falconetti
2014-08-13 21:39:30
SV: Sparrow Aviation
Sparrow är väl bara en "tour operator" (de har väl inget AOC?) i.e. resebyrå, ungefär som Direktflyg omvandlats till och FlyOlympic var innan konkursen. De skulle väl hyra in engelska kärror med engelsk besättning om jag inte läst fel.
Erik Gyttorp
2014-08-13 20:00:54
SV: Sparrow Aviation
Engelska piloter???
Falconetti
2014-08-13 10:39:58
SV: Sparrow Aviation
Samt att engelska piloter i vårt arktiska klimat är ingen bra kombination. På Falcon hade de en tendens att åka av banan.
BMA
2014-08-13 09:57:10
SV: Sparrow Aviation
Skriv in "Bromma" som kampanjkod så kostar det 99:- SEK från Göteborg till Bromma ;).
Cpt Embraer
2014-08-12 22:47:40
SV: Sparrow Aviation
Ser att människor analyserar ekonomi och ledning men som gammal City Airline befälhavare har jag inte mycket att tillägga när det kommer till den finansiella delen..

Men en sak kan jag säga, lycka till att få ner en fullastat E135/145 på BMA när vintern kommer, går knappt att få ner en halvlastat maskin med lite sidvind och dålig bromsverkan. Dom som har flugit maskinen vet precis vad jag pratar om och dom som har lite koll på BMI SOP vet också hur dom hanterar de få maskiner som har reverse thrust….


Nåja, lycka till sparven….


IX
2014-08-12 22:41:53
SV: Sparrow Aviation
Passagerarna kan i alla fall räkna med at flyga till Arn hela vintern för ner på BMA kommer inte E145
IEB
2014-08-12 20:17:46
SV: Sparrow Aviation
Bäste "E",
Du har litet dålig koll på läget, skulle jag vilja hävda.
Av det två flygplatserna, Säve och Landvetter, ligger endast en i Göteborgs kommun, och det är INTE Landvetter. ;)
Säve ligger endast 6-7 minuter med bil, från exempelvis Volvo (LV och PV). Ytterligare 7-8 minuter bort, ligger Älvstranden, med alla dess konsultfirmor och andra företag.

Om det sedan räcker för att hålla Sparrow Aviation under armarna, återstår väl att se....
Det är lov att hoppas!
E
2014-08-12 13:06:35
att Resenären
Utveckla gärna hur det kan passa dina "resor" och på så sätt slippa hyrbil?

Dels, till Landvetter går det flygbuss var 20:e minut om man inte vill åka taxi.

Dels, Säve ligger verkligen "på landet", såvida Du inte arbetar på just Säve flygplats finns det knappast någonting i närheten.
Göteborgare
2014-08-11 13:53:52
SV: Sparrow Aviation
2 flighter per dag i vardera riktning? Varför skulle man vilja boka en full flex?
joddla
2014-08-11 13:04:28
SV: Sparrow Aviation
Det börjar dra ihop sig......är det någon som vet hur det går för dessa gynnare. Det är ju inte direkt fullt. Alla bokningsklasser är öppna eller överbokar dom allt? Är det någon som sätt någon aktivitet på GES eller BMA?
!
2014-08-11 12:29:16
SV: Sparrow Aviation
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=10517
Tampax
2014-08-11 12:22:49
SV: Sparrow Aviation
Går det att boka nu?
Spantax
2014-08-11 12:08:50
SV: Sparrow Aviation
Var kan man läsa om dem?
Peter Larsson
2014-08-11 11:15:41
SV: Sparrow Aviation
Det har varit tyst kring denna omvandling av Flyglinjen till Sparrow. Någon som vet mer hur det går? Kommer de att starta upp Bromma? Fantasi har de inte såg jag då de direkt kopierat MAs priser, regler och biljettnamn... Såg dessutom att det går att boka BMA-KID som de också verkar ska starta upp. Själv är jag mycket skeptisk till denna saga.
Tintin
2014-07-23 00:52:37
SV: Sparrow Aviation
Kul att de kommer igång. Lycka till.
Kapten Haddock
2014-07-20 16:52:37
SV: Sparrow Aviation
En anledning till att man fortfarande flyger från KID till ARN är att "Flygplatsbolaget i KID" (Kommunen) betalar en stor del av kostnaderna för den trafiken.
Kommun/flygplats-sponsring är något som har blivit en affärside' hos en del så kallade flygbolag/resebyråer.
Resenären
2014-07-20 16:23:42
SV: Sparrow Aviation
Detta är mkt intressant, passar mina resor i tjänsten. Jag ska prova denna linje. Idag är det Landvetter och hyrbil som gäller vilket alltid är omständligt.
dare devil
2014-07-20 00:40:22
SV: Sparrow Aviation
Jonta, det är bra med folk som vågar. Men detta är bara korkat. Speciellt när det finns så många andra bra idéer för de som vågar.
Gothia
2014-07-19 22:41:16
SV: Sparrow Aviation
Tydligen har det anställts ett 10-15 piloter för detta project i Göteborg.
Tack jonta
2014-07-19 22:31:57
SV: Sparrow Aviation
Det finns tydligen rätt många idioter på detta forum,
ursäkta min ärlighet.
Många sa att Flyglinjen skulle hålla ut en månad
men embraern i KID, de finns fortfarande!?
Många sa också att när BMI startade Karlstad-
Frankfurt var det lönlöst, de flyger även de fortfarande.
Min teori är att de flesta bittra här är arbetslösa och ensamma
och får deras liv lite bättre när de önskar olycka för andra,

Hårt men antagligen väldigt sant
Jonta
2014-07-19 21:22:31
SV: Sparrow Aviation
Satan vad trist med pessimister. Tänk hur det skulle se ut om ingen tog några risker. Inga nya företag Sverige skulle inte ha någon företagverksamhet alls. Alla företag skulle finnas utumlands. Är det någon av er som vet varför det finns riskapitalbolag?
Dunderhonung
2014-07-19 12:35:16
SV: Sparrow Aviation
Prövade inte Mavia att flyga "snålskjutsen" mellan Säve - Bromma utan framgång, trots superbilliga biljetter?
Fisken
2014-07-19 10:43:29
SV: Sparrow Aviation
Det luktar fisk lång väg, tycker jag. Skönt att det hander i Goteborg där man är van vid fisklukt.

-Bokslut som inte lämnas in i tid.
-VD utan någon tidigare branscherfarenhet.
-Brakförluster förra året (från vinst 700 TSEK till minus 15 MSEK).
-Havossar verkar ha hoppat av.
-Små styrelser med okända namn bosatta utomlands.
-Grundare som säljer och försvinner.

Extremt märkligt att media inte gräver mer i detta. Det är "Janne Josefsson" potential på detta, tror jag. Volvo och övriga näringslivet som troligtvis köpt buntbiljetter och på så sätt skapat temporär likviditet (läs krediter..) kan komma att bli de stora förlorarna. Det borde finnas ett journalististkt intresse i att proaktivt "gräva i" vad som kommer bli ytterligare en av flygbranschens omskrivna konkurser.
Laundery
2014-07-19 09:23:45
SV: Sparrow Aviation
Tre avångar per dag stockholm göteborg. Vem i xxxx köper då en flex biljett?
Så planet fylls med de billigare biljetterna. Bra ekonomi.. Not.
Dessutom vilka affärsresenärer väljer ett bolag med så få avgångar?

Detta måste vara pengatvätt eller liknande. För ingen kan på allvar tro att detta kommer att fungera.
gothic
2014-07-19 09:06:34
SV: Sparrow Aviation
En Saab 340 gick mellan Säve och Bromma nån gång i slutet av 80-talet, kanske början av 90-talet. Iallafall ett litet tag. Sen tog det slut.
Läraren
2014-07-18 20:34:14
SV: Sparrow Aviation
@Kent
Skönt att höra att det är någon som tänker här. Detta är ett fullständigt omöjligt projekt och precis som du säger så slukar det en massa pengar och plötsligt blir det kk och då ryker KID-ARN också.
Kent
2014-07-18 17:16:06
SV: Sparrow Aviation
Det som är extra märkligt är att det är Havossar&Wiklund, som borde känna till hur branschen fungerar, som står bakom denna nya galenskap. Flygmaskinen är för törstig, stolarna för få per rotation och sträckan för kort för att fullt ut kunna nyttja farten i jet. Dessutom verkar man inte koppla förhållandet mellan kapacitet och antal rot. Antingen får man flyga många stolar i "peak" a la DY eller så får man flyga mindre maskin i flera gånger a la SK (SK:s maskiner är tyvärr för stora för det antal rot man producerar och därför förlorar man pengar). Oavsett strategi måste det finnas pax. Hur skall man hantera vinter och korta banan på BMA?

Det har ju inte gått direkt lysande finansiellt för paret Havossar&Wiklund sedan man bara började flyga KID.

http://www.allabolag.se/5568120165/Flyglinjen_Vatterbygden_AB

Detta är slut innan OKT14 och då stänger man ned KID också. Då är det praktiskt att bo i England... :-)
Gråsparven
2014-07-18 15:54:54
SV: Sparrow Aviation
Kurt, och vart finns det planet? Tror knappast att BMI har ett plan stående för en operation på ett plan.

Dum och naiv satsning.
Osborn
2014-07-18 15:52:03
SV: Sparrow Aviation
Volvo Torslandaverken o Volvo Lastvagnar ligger 10 min från Säve. 25.000 jobbar där. Hisingen har många invånare, så varför inte. Men Mavia, DYngan och SKiten flyger ju redan till Stockholm från Landvetter. Känns nästan redan överetablerat.

Sist men inte minst, vem f-n vill åka till Stockholm?
Sparrow
2014-07-18 15:32:50
SV: Sparrow Aviation
Läs mer om Sparrow Aviation:

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=10517
joddla
2014-07-18 13:51:25
SV: Sparrow Aviation
ha ha ha ha ha.....?
@joddlaren
2014-07-18 12:15:09
SV: Sparrow Aviation
Dom har nog tänkt och räknat på skulle jag tro ;) haha herregud
Joddla
2014-07-18 09:06:18
SV: Sparrow Aviation
Vem ska sköta handlingen på BMA???? Swedavia har ju ingen personal?Ska mavia handla konkurrerande bolag? ...... Det lär inte bli billigt.
Kurt
2014-07-18 08:17:31
SV: Sparrow Aviation
Om priset är rät och om man bor på Hisingen tror jag det funkar. Ingen har provat så varför inte. Bmi som sköter flygningarna har ju skyldighet att sätta in nytt plan vid teknik. Sparrow köper ju en produkt/tjänst av Bmi.
freq travel
2014-07-17 23:50:29
SV: Sparrow Aviation
Varför skulle en affärsresenär välja ett okänt bolag med endast en maskin? Om något sker den maskinen så finns det ingen ersättare.
Som affärsresenär så är tiden viktig. Sedan att de andra aktörerna har fler avgångar, erbjuder poäng och lounger gör att ingen kommer att flyga med detta bolag.
Gh
2014-07-17 22:47:57
SV: Sparrow Aviation
Kan bara hålla med härligt med folk som startar nytt. För det behövs verkligen.
Bosse
2014-07-17 22:36:18
SV: Sparrow Aviation
Kul med ett nytt bolag och en ny linje! Gött med folk som vågar satsa. Tror att det här är helt rätt. Alla affärsresenärer kommer uppskatta det här.
Läs
2014-07-17 22:31:21
SV: Sparrow Aviation
Om ni läser det första svaret så slipper ni spekulera för det är helt korrekt (flyglinjen och BMI).

(flynonstop flög emb 190 på denim airs AOC så det har absolut inget med detta att göra)

Hoppas det går bra och lycka till! :)
Ben10
2014-07-17 22:23:57
SV: Sparrow Aviation
Är inte säker.. men hade inte Flynonstop samma maskin och liknande färger ?
Kanske nystart från de gänget ?

Färgerna påminner om varandra...
Hatten
2014-07-17 22:19:13
SV: Sparrow Aviation
Sanna mina ord.
Kommer det att ens börja flyga GSE-BMA ska jag äta upp min gamla hatt.
BMA
2014-07-17 21:23:29
SV: Sparrow Aviation
Enligt deras hemsida ska de också flyga BMA - KID varje söndag från och med 24/8 och sluta flyga från ARN på söndagarna.
dubbel suck
2014-07-17 16:55:39
SV: Sparrow Aviation
De har ett plan och tror sig kunna konkurrera på linjen Stockholm-Göteborg? Hahah! :D

Är det Thomas Johansson igen?
Kul, men?
2014-07-17 16:16:13
SV: Sparrow Aviation
Kul, men en hemsida räcker inte.
Kan bli svårt att lyckas om man inte kan presentera ett företag med fullständiga uppgifter.

Ska jag köpa flygbiljetter av ett företag som inte finns registrerat hos bolagsverket som ett aktiebolag, tveksamt och konstig marknadsföring?

Jag tror att det är oerhört viktigt att våga stå upp och berätta vem man är. Vågar man inte det så ska man nog fundera på om man ska driva flygbolag.

I princip tror jag att man skulle sälja sin produkt bättre med en megafon på Hötorget i Stockholm.

Kul om det kommer lite nytt snart.

Svar till sparven
2014-07-17 16:07:34
SV: Sparrow Aviation
Kul med en seriös fråga på forumet för en gångs skull :)
Det är Flyglinjen som bytt namn. Så svaret är researrangör med BMI regional som
Flyger åt dem.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev