Tråden startades av: Roffe  2014-07-23 21:01:14
Air Condition 
Hej forumet!

Nyligen flög jag hem från Spanien och det var såklart rätt varmt på flygplatsen. När jag boardade så var det mycket hett inne i planet. Efter en stund ropade kaptenen ut att vi redan var inkopplade på en extern AC, men att det inte räckte så han skulle starta APU:n för att få mer fräs. Nu till min fråga: det verkar alltså finnas extern AC-inkoppling på vissa ställen. Varför används inte detta på Arlanda eller andra svenska flygplatser när det är lika varmt som idag? Eller är det bara jag som inte har märkt av att det faktiskt används? Jag flyger ofta inom norden i jobbet och jag tycker ofta att det är oerhört varmt när man boardar på sommaren. Jag kan inte minnas att jag har märkt någon extern AC. Jag kan såklart ha fel. Så forumvänner, hur ligger det till? Ska tilläggas att jag oftast flyger SAS. Men jag antar att det inte har någon större inverkan i just denna fråga...

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Mysko
2014-08-10 17:48:31
SV: Air Condition
I Thailand som är betydligt varmare än sverige så är det ju extern AC och den kyler då ner väldigt bra. Jag har lätt för att svettas, men gör det mer sällan i thailand än jag gör i Sverige vid boarding.
Lastaren
2014-07-28 12:25:28
SV: Air Condition
Om ett plan kommer taxandes där jag står och lastar så springer jag för livet!
bibliotekarien
2014-07-28 05:06:07
SV: Air Condition
Hur gör man då när ett annat plan taxar förbi, slutar man lasta då? För det låter ju betydligt mer än vad en apu gör.
Lasse
2014-07-27 12:35:58
SV: Air Condition
Lastarna är bara sura för att dom flesta tappat sina ID biljetter.
Nej hugg i istället och sluta klaga så mkt.
Förr var det aldrig några problem. Nu när planen och dess hjälpmotorer etc är tystare, ja då klagar man mer?! ( ehhhh )
Som dårarna som bor nära bromma flygplats. Förr körde SAS osv Caravelle med straight jet motorer / RR Avon. Inte klagade väl ngn då på buller?
Numera när kärrorna är jätte tysta, ja då minsann klagas det i parti och minut.
Har hörapparaterna blitt för bra för mupparna månne?
M
2014-07-27 03:41:05
SV: Air Condition
Extern AC kan aldrig mäta sig med APU och är ofta rent undermålig. Om kvalitén på extern AC är för dålig eller om ingen finns så kör vi APU.

25 grader och sol ute utan AC blir snabbt ~40 grader i kabin = hälsorisk.
Levis
2014-07-27 02:32:17
SV: Air Condition
Extern AC kostar extra för flygbolaget. Kan de spara in på något så gör de det (gäller alla bolag idag). Att det blir sämre för passagerarna skiter flygbolaget i. Passagerarna vill ju inte betala något för flygbiljetterna så varför skulle flygbolaget bry sig.
Låt paxen svettas (eller frysa på vintern).
J2TheK
2014-07-26 16:56:34
SV: Air Condition
Om det bara handlar om buller så blir jag irriterad.
Jag har jobbat skift i en fabrik där de enda gångerna du klarade dig utan hörselskydd var under rasterna och på dass.

Nu har jag alltid ett par hörselproppar i bröstfickan ifall den yttre inspektionen måste göras när t ex ett annat flygplan kör fram till gaten intill.

Däremot är det solidariskt att alltid ta med lastarnas arbetsmiljö i beräkningen inför start av APU. Min erfarenhet är dock att det är sällan man behöver dra igång den förrän lastningen är klar.

Det bästa vore dock om vi fick extern luft ifrån gaten så fort motorerna stängs av, eftersom den luften inte alls kyler lika bra som APU:n.
varm passagerare
2014-07-26 14:07:14
SV: Air Condition
Hur många gates är utrustade med extern a/c på arlanda?
Är inte dessa system otillräckliga en varm sommardag?
F.d lastare
2014-07-26 13:16:36
SV: Air Condition
Faktum kvarstår: det finns externa a/c system. Varför beställer inte flygbolagen dessa?
Att 200personers hälsa går före arbetsmiljön för 200 lastare dagligen må kanske vara.
Men att åsidosätta 200lastares hälsa för att spara ett par hundra dollar, det är INTE ok!
A320
2014-07-26 12:46:31
SV: Air Condition
Nu är det ju som så att det är inte själva APUn som för mycket liv utan det är air condition PACKSEN som gör det. Har man bara på en PACK så låter det inte så mycket. Brukar ofta stänga av ena PACKEN när jag går ut för walkaround, behöver inte ens hörselskydd då.
tyst, vissa försöker lasta här
2014-07-26 12:30:25
SV: Air Condition
En APU idag har ljudnivå i klass med en motorcykel.
Dessutom är dagens hörselskydd bättre.

Klart att ni skall ha en bra arbetsmiljö. Men kom igen, ni jobbar inte på ett bibliotek direkt.
Jer vej int
2014-07-26 08:27:10
SV: Air Condition
Håller fullständigt med signatur "Lastare"

Jag arbetade på plattan ARN från 1979-1984 som "red cap" innan jag gick över till biljetteringen på SK.

Dåtidens motorer levde om än värre än dagens och som tack för arbetet så har jag idag tinnitus i bägge öronen. Detta trots att de hörselskydd som då tillhandahölls av arbetsgivaren SK alltid användes....
Lastare
2014-07-26 00:20:18
SV: Air Condition
Hörselskydd används. AIP finns oavsett SGH närvaro eller ickenärvaro. Min arbetssituation och hälsa som arbetsmiljölagen ständigt övervakar går före några svettdroppar. Det är min åsikt egoist som jag är. Vad skulle du tycka om det gällde din arbetsplats? Jag har många år kvar till pension och är glad att det finns skyddsombud osv. Det är inte meningen att ens arbete ska ta slut på en bra många år innan pension.
B
2014-07-25 20:10:45
SV: Air Condition
Varför kan ni inte använda hörselskydd?
Varför ska nästan 200 betalande pax svettas för att ni lastare är lite för fina i kanten för att använda hörselskydd. Helt otroligt.
Efter sas ground servicesär sålt kommer sånt här försvinna, eller så kommer sas anlita andra bolag.
Lastare
2014-07-25 18:57:27
SV: Air Condition
Flygande följer sin SOP, varför skall inte vi följa våran? Tänk om Swedavia kunde bötfälla alla bolag som bryter mot AIP lika ofta som fransmännen och spanjorer bötfäller bolag för noice busting...
Värmeslag
2014-07-25 17:22:01
SV: Air Condition
Lastare är ett gnälligt släkte, på med hörselskydden och jobba i stället.
Som tur är har dom värsta dårarna på SAS försvunnit och vettigare folk blivit anställts/fått jobba kvar.
Lastare
2014-07-25 15:08:24
SV: Air Condition
Följ AIP, betala för ett extern lösning. Starta APU så lastar jag inte. Det är min hörsel och min arbetsmiljö det handlar om. Tyck vad ni vill men jag har regelverk och Arbetsmiljöverket bakom mig...
100 db
2014-07-25 12:46:00
SV: Air Condition
Jo, det har att göra med buller.
Någon lastare kan bli ledsen och gå hem.
Svennen
2014-07-25 09:55:23
SV: Air Condition
Det är inte pga oljudet man inte får starta apu:n, utan för att det kommer massa avgaser ut från den.
Mose
2014-07-24 17:53:34
SV: Air Condition
Lustigt att det inte pratas om detta oftare! Upplever just hög värme när man väntar/bordar som mycket olustigt. Jag tycker de flesta klarar av detta på ett bra sätt men har själv svårt för detta och väljer alltid att försöka borda så sent som möjligt.
Hur gör man i varmare länder? Kan vi lösa det på ett vettigt sätt i Sverige utan att kostnaderna skenar eller att lastare osv blir drabbade?
Jag skulle kunna nöja mig med någon form av externt fläkt system som man kanske kunde lufta oss Pax med?
AD ESSA
2014-07-24 17:24:00
SV: Air Condition
Till F.d Lastare:

AIP ESSA
5.4 APU användning
APU får startas tidigast 5 min före beräknad tid för push-back eller taxning. Om APU måste startas tidigare får detta endast ske efter överenskommelse med berört marktjänstföretag.
Cabin
2014-07-24 17:17:20
SV: Air Condition
Procedurer vid varmt väder, när A/C eller APU är tillkopplad, är att hålla alla dörrar, plus fönsterskydd stängda så länge som möjligt (även till cargo). Dessutom öppna alla passagerarnas utblås i taken.

Det verkar dock som att många här i Skandinavien saknar den kunskapen, och håller istället alla dörrar öppna vid varmt väder.

Pax
2014-07-24 16:25:30
SV: Air Condition
Fd lastare, det är 31 grader på essa idag..
Det är nog klokt att skita fullständigt fan i vad du tycker istället för koka inne i en cabin.
F.d Lastare
2014-07-24 15:27:29
SV: Air Condition
Folk här på flygtorget är så sjukt trötta i huvudet.

På Arn finns extern A/C. Dock måste den beställas och kostar naturligtvis pengar.
Arlandas föreskrifter beskriver att APU inte får startas tidigare än EOBT -5min om inte extrema förhållanden gäller eller teknisk anledning. 25grader varm är inte extremt.

Att arbetet på rampen är bullrigt och varmt vet alla men enligt arbetsmiljölagen så ska arbetsgivare göra det som går att göra för att förebygga skada. Att man då hänvisar till förbudet mot att köra APU tidigare än EOBT -5, det är väll klokt?

Flygbolagen vet väll om att det är varmt?
APU 4 ever
2014-07-24 14:55:56
SV: Air Condition
Per,
Passar inte jobbet på en flygplats så byt. Det är bullrigt och skitigt.
Tror att jobbet i incheck hade passat den här primadonnan bättre.

180 pax kokar tack vare att en lastare med hörselskydd inte ville lasta. OMG!
737
2014-07-24 14:07:44
SV: Air Condition
Det finns mycket riktigt extern ac/ värme beroende på årstid och mina erfarenheter av dessa är att värme fungerar bra, men ac dåligt.
Varför inte alla använder extern luft avgörs av vad som förhandlats fram i avtalen med handlingbolagen samt naturligtvis om tjänsten finns tillgänglig.
Man får i sammanhanget inte glömma att varje person avger värme motsvarande ett 200 watts elelement !
Så med 80 pax ombord har man 16 000 watts värme att bekämpa, plus en kanske redan varm kabin. Tar lite tid....
Med APU går detta betydligt smidare och det är som någon skrev flygplatsregler som avgör använding av din APU.
I CPH går lastarna iväg om du kör igång APUn....
Soppapolis
2014-07-24 11:55:03
SV: Air Condition
APU = x kg bränsle per timme = $$$...
Per
2014-07-24 11:23:33
SV: Air Condition
Jag har varit med om lastare som lämnat platsen då APUn startades för tidigt enligt deras tycke. Hänvisade till skyddsombudets order, så var bara att stänga av igen för att de skulle komma tillbaka. Detta skedde på en flygplats väster om Öresund.
sv SAS
2014-07-24 10:57:30
SV: Air Condition
Knappast att en lastare bestämmer när en APU får startas.
Det är flygplatsen som sätter reglerna när APU'n får startas.
....
2014-07-24 04:52:23
SV: Air Condition
På menzies bryr sig inte lastarna om när apun startas, på med hörselkåporna så är det lugnt
A320
2014-07-23 22:53:36
SV: Air Condition
Flyger utanför Svedala, men har aldrig varit med om att en lastare fått vara med och bestämma när vi startar apan, den startas ca 10 min innan push eller om det är riktigt varm kör vi på den vid boarding så att folk slipper överhettas. Händer att vi sätter igång den för våran egen komfort när vi kliver på om det är riktigt varmt, kan bli ruskigt hett i cockpit.
Krister
2014-07-23 22:43:47
SV: Air Condition
På Menzies tillåter lastarna APU-start först när markutrustningen är avlägsnad från plattan.
Lastare
2014-07-23 22:34:30
SV: Air Condition
Är där jag jobbar startar piloterna APU'n ca 10-15min innan planet ska avgå. Men bra hörselskydd är det inga somhelt problem att röra sig runt planet.
SAS4ever
2014-07-23 22:32:19
SV: Air Condition
På F-piren finns de i backen och används både på vintern och sommaren.
SAS
2014-07-23 22:27:26
SV: Air Condition
Ja precis! Flygplatser söderut brukar ofta ha extern air-cond vid bryggorna, men jag tycker nog också att de i många fall inte räcker särskilt lång om det är riktigt varmt, inte heller alltid det används eftersom jag antar att det kostar extra för bolagen, har aldrig sett detta på ARN. Som sagt så är det ofta begränsningar på hur lång tid innan man får starta apun, pga arbetsmiljöskäl. på arl brukar vi normalt starta den när de lastat klart i bakre lastutrymmet om det behövs för kylning, om det är riktigt varmt för man försöka hitta en ansvarig lastare som kan ge tillåtelse att starta den tidigare..
Svennen
2014-07-23 21:56:35
SV: Air Condition
På Arlanda så är lastarna noga med att piloterna inte får starta APU:n för tidig pga att det låter högt om den och för att dom inte vill andas avgaserna som kommer från den. En APU är som en liten jetmotor som är inbyggd inne i planet.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev