Tråden startades av: Lars  2014-07-29 14:16:55
Varför trångt på Arlanda i peaktid? 
Det huvudsakliga argumentet här (och från Swedavia) för att inte lägga ned Bromma är ju att trafiken på Bromma i peaktid inte får plats på Arlanda i peaktid. Vad är det som avgör det? På Swedavias seminarium i Almedalen kunde man aldrig riktigt förklara detta utan i förbifarten sades det bara något om antal bryggor på Terminal 4.

Är det antal gater/bryggor som är det huvudsakliga problemet? Är inte detta en relativt lätt sak att bygga ut? Eller är kapacitetsbristen på Arlanda av annan natur (t.ex. inflygningsrestriktioner pga miljötillståndet eller liknande?). Jag är ingen expert, men Arlanda är ju inte så litet så trafiken på Bromma borde väl få plats?

OBS! Snälla, ingen haveridiskussion nu som i de andra trådarna, helst bara svar från några som vet något. Och missta inte heller detta för ett anti-Brommainlägg, jag vill mest av allt förstå argumenten, för de verkar lite tunna.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

åke
2014-08-05 09:45:27
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
Ganska öde på Arland.
08norsk
2014-08-04 10:15:22
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
Norge är bedre en Sverige och Danmark sammanräknat.
@Hasse från ABC
2014-08-03 16:13:18
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
Jag är varken röd eller grön men jag tror de vill få bort okynnesflygandet. Att du och jag åker till N.Y. över helgen för att shoppa istället för en tur till stan. Förra året åkte jag själv och min familj på vad som kan räknas som 17 okynnesresor. Alltså ungefär var tredje helg. Troligtvis eftersom jag halft tröttnat på gubben och han också halft tröttnat på mig. Att resa bort är en liten nödandning. Visst skulle vi kunna åka till Trosa men när en helg i Bangkok inte är mycket dyrare och det finns mycket mer att göra där är valet ganska lätt. Nu har jag blottat mig färdigt idag.
Hasse
2014-08-03 13:27:01
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
Vore det inte bättre om man stängde ARN och byggde bostäder där med?!
Stäng BMA samtidigt. MP och c:o vill ju inte ha några flygplatser.
Nej dom vill bara ha tåg som drivs med EL från kärnkraftsverk....
S
2014-08-03 01:29:13
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
Ena sidan vill stänga flygplatsen av populistiska skäl (MP och V)
Den andra sidan vill öka trafiken till flygplatsen utan att tala om det (Alliansen)
S vill behålla men noterar att avtalet inte följs.

Argumenten om att "Arlanda är fullt i peaktid" är precis som Lars skriver väldigt tunna.
Med lite excelkunskaper går det att enkelt slå ihjäl dessa argument. Swedavia baserar inte sina beslut på sådana siffror (om det är på grund av politisk inblandning eller för att man helt enkelt inte besitter kunskapen låter jag vara osagt..)

Nisse
2014-08-02 20:44:11
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
Man avser att bygga ut terminal 5 i första hand.

http://www.svd.se/naringsliv/arlanda-byggs-ut-for-13-miljarder_8897486.svd
MaxPax
2014-08-02 12:02:59
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
Skulle man inte kunna bygga ut/om T3?

Mvh/Max




Sluta tjafsa om Norge/Sverige. Med undantag för galningen Lasse, så är det kul att vi får lite knput från våra Nordiska grannar.
pf
2014-08-02 12:02:05
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
Linkan, ni iøst får med stor sikkerhet en rød regjering fra i høst. Vil bety høyere skatter. Her har vi en borgerlig regjering, som i høst får legge frem sitt første statsbudsjett med muligheter til å redusere skatter.

Mulig det er det Hr Braathen mener.

Vi vet dessuten ikke alle detaljer i Hr Braathens forretninger til å avgjøre om det vil lønne seg for han å være her eller der i fremtiden.
pf
2014-08-02 11:57:59
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
Pretto, les litt etter på Flygtorget de siste år, hvor mye "skit" har ikke Norwegian måtte ta(også før langruter kom) fordi det er et norskt bolag.......litt av det gjengjeldes, og det er et faktum at svensker ikke har humoristisk sans.......eller selvironi
Pretto
2014-08-01 18:05:56
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
Man sitter och är förbannad varför alla krig startas och förundras över varför folk inte kan komma överrens. Hur svårt kan det vara?! Men så ser man att tex sådana som "pf" (och många med dig) tycker det är så otroligt viktigt vilket land som är bäst/sämst eller rikast/fattigast. Hur viktigt är det egentligen för dig?! "Min pappa är starkare än din pappa"... :-(
Hela detta forumet består av folk som inte borde behöva bry sig om vilket land/flygbolag som är "bäst"! Tjafs, tjafs och åter tjafs!
Folk har så svårt för att bara vara vänner och acceptera att man kan tycka olika och det märks väldigt tydligt här, tyvärr!
Väx upp! Det är så otroligt synd att sådana som ni ska förpesta detta forumet i tid och otid!
Och det har inget att göra med att du är norrman, jag tycker väldigt bra om de flesta länder med demokrati och hoppas att de som inte har det ska få det. Men det blir svårare med personer som "pf". Jo, det finns givetvis många fler på detta forum men du är typexemplet.
Linkan
2014-08-01 17:06:27
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
Dagens Citat:

"Det känns som att Sverige är på väg i rätt riktning, medan Norge tyvärr går helt åt fel håll"

Norske mångmiljardären Per G Braathen förklarar varför han flyttar familjekoncernen till Sverige.



@pf
2014-08-01 16:51:56
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
Hemskt ledsen "pf" men jag tror ingen av oss förstår ett ord av vad du skriver.... det är som en flashback av bruksrkooperativet "jag"s klassiska klipp.
pf
2014-08-01 16:40:44
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
Rhoca Gil, planlegging startet i 1975, borringen startet i 1993, ennå ikke ferdig.....

sikker på at det ikke er matretten Halland med sås du taler om........det består av fisk med Rhoca Gil......

Tydeligvis å slippe svensker løs på noe så komplisert høres ut som en komplett miljøkatastrofe, jfr kombinasjonen RG og fisk......Noe for inginiørene på Knugliga Høgskolan
@pf
2014-08-01 16:27:28
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
Hellre fattig än IQ-befriad...
Tacka gud för att ditt land har olja. Intelligensreserv tycks helt saknas.

Har detta något med ditt övriga hatkrig att göra?
Sv A380
2014-08-01 16:23:24
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
Varför skall man åka söderut först när man ska flyg norrut. Norra Sverige svarar för minst 50% av BNP.
pf
2014-08-01 15:51:12
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
A-380, det har neppe ditt fattige land råd til......
A380
2014-08-01 08:54:34
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
Bygg en ny och modern flygplats på Södertörn eller utanför Södertälje med direkt anslutning till stambanan och E4. 90% av flygen går söderut, så varför ska 90% av alla passagerare behöva resa 4,5 mil norrut för att sedan flyga söderut. Slöseri med tid, pengar och flygbränsle. Besparingen blir 5-10 min för varje flight. En NAX eller SAS kärra som gör 8 flighter per dag sparar ca 1h per dag, vilket gör det möjligt för samma kärra att göra en flight till extra per dag på samma tid.

Med en flygplats söder om stan blir upptagningsområdet större och om man bygger smart så kan den nya flygplatsen äntligen erbjuda bra bytesmöjligheter vilket gör det möjligt för flygplatsen att bli en riktig hubb och konkurrent till CPH.

Arlanda kan göra om till en flygplats för lågprisflyg och privatflyg.
Bromma kan bebyggas med bostäder.
Skavsta kan stängas eller göras om till motor/racing bana (efterfrågan finns).

Win - Win - Win - Win - Win - Win för alla.
ARN
2014-08-01 01:10:25
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
om swedavia satsade sina pengar på ARN istället för Bromma skulle trafiken kunna flyttas... trångt på terminal 4.. bygg nytt.. se till att får bort Schengen/non Schengen så man kan utnyttja flera gater på fler terminaler...
saken biff.. Bromma bort...
Rhoca Gil
2014-07-31 22:27:14
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
pf: Vi i Sverige har faktiskt också stor erfarenhet av tunnelbyggen. Kan nämna ett lysande exempel på Sveriges lyckade tunnelbyggen: Hallandsåstunneln.
pf
2014-07-31 12:01:43
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
Nils, selv om man satte opp begge Svinesundsbroene, ville det ikke hjelpe.....vel en ting er at vi har mange ingeniører som kan dette med tunneller her i Norge skulle en til Gotland bli realitet. Kompetanse finnes her, også skulle ni svensker finne olje og gass på veien.

Nils
2014-07-31 11:42:40
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
Kan man inte utveckla/effektivisera T3?


Angående tunnel till Gotland. Kan man inte flytta Svinesundsbron?
pf
2014-07-31 10:55:01
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
God ide, tunell til Gotland;

finansiert av flyavgifter fra øvrig svenskt luftfart
ingeniørkunst av de som driver og lager røvhøl på Dalahest......(sorry den måtte bare komme ifm dette meget dårlige forslaget)
varför...
2014-07-30 15:12:08
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
inte en tunnel så kan man ta tunnelbanan till stockholmveckan i visby...
Miljöpartist-kommunist
2014-07-30 11:06:37
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
Som någon skrev kan en 738 ersätta tre ATR72 till Visby, men tänk istället på hur många passagerare ett tåg kan ta mellan Stockholm-Visby. Dessutom går de på miljövänlig vindkraft och om det inte blåser så får de el från någon annan och det behöver ju inte vi miljöpartister bry oss om.
Mitt förslag är alltså att vi bygger en miljövänlig bro av krav- och rättvisemärkt betong till Almedalen. Dessutom kräver vi Miljöpartister bättre flygtider mellan Stockholm-Helsingfors så vi kan kopulera mer med våra miljöpartistkamrater i Finland och flygpendla som vår förra hövding Maria.
Fredrik
2014-07-30 10:26:41
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
...som en tidigare person skrev i en annan tråd om Bromma.....:

"SV: Rösta rödgrönt - bra sätt lägga ned inrike ...

Det handlar inte om att ha tre banor. Det är ett antal problem som hindrar att Bromma trafiken kan tas över av Arlanda. Upplands-Väsby är ett, Arlandas infrastruktur, miljön mm. mm."

Läs den tråden så får du mer info. Ingen idé att diskutera med vänstern, de är emot allt som har med utveckling och företagande och kan heller inte svara sakligt på varför Arlanda inte kan ta emot Brommas 2.4 miljoner passagerare på studs, skulle till en stor utbyggnad och det skulle inte heller invånarna runtom Arlanda acceptera.


Hes
2014-07-30 08:00:34
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
@TG
Varför bygga bostäder vid Drottningholm? Om Bromma skall expandera som nyliberalerna (läs Annie Lööf och Fredrik Reinfeldt) vill är det bättre att bygga en ny landingsbana över Brommaplan mot Drottningholm. En tredja landningsbana kan sedan med lätthet dras över Sundbyberg. Att bli av med det stora antalet icke-nyliberaler i Sundbyberg står högt på önskelistan för Annie och Fredrik.
Svenne
2014-07-30 07:33:47
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
Detta handlar inte om "socialister och trädkramare". Det handlar om att Swedavia håller på med ett gigantiskt pengarslöseri i och med felprioriterade investeringar på Bromma Flygplats.

@lillebror..
2014-07-30 00:33:32
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
som sagt skönt att se en kille med koll...
Lillebror
2014-07-30 00:25:45
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
Det är inte sommaren som är problemet för Arlanda!
Problemet för Arlanda är att de gäller samtliga årstider.
@lillebror..
2014-07-30 00:22:47
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
Du vet att sommaren är den lugna perioden... utan att jag för den skull försöker hävda att Arlanda är som Frankfurt.. men sommaren är död...
TG
2014-07-29 19:32:44
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
Varför inte riva Drottningholm och bygga bostäder där? Det är inte pga. bostadsbrist miljövänstermaffian prompt ska ha bort flyget utan pga. deras genetiskt betingade hat mot kapitalism och högteknologi. Det finns ingen anledning att försöka föra en konstruktiv diskussion med den här gruppen av individer eftersom det aldrig leder till något positivt. Oavsett vad som händer så kommer de i generationer att försöka djävlas med allt som gynnar företagande och ekonomisk utveckling. Bygg ut både Bromma och Arlanda omgående istället för att försöka föra en meningslös debatt med socialister och trädkramare.
Freddan
2014-07-29 19:14:16
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
Terminal 2 och 3 är mer eller mindre tomma, all Bromma trafik skulle få plats där utan problem. Finns ingen anledning att försöka pressa in dom på terminal 4.
Behåll BMA fpl.
2014-07-29 18:29:53
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
@ABC

Med ditt resonemang så skulle det vara lönsamt att förlänga Strandvägen ut på djurgården och vidare ut i Östersjön. Då kan alla få en lägenhet på Strandvägen med havsutsikt. Priset per kvm är 100.000kr minst.

Stockholm måste växa, men inte i närort, det finns andra platser där det är lättare med infrastrukturen. Tänk på alla bilar som färdas till och från Bromma, det är redan idag en annalkande trafikinfarkt.

Jag kan tänka mig att stänga Bromma för ett naturreservat, golfbana eller liknande men inte för bostäder.
Lillebror
2014-07-29 17:50:03
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
Yepp var där både i lördags och senast på måndag eftermiddag vid 1600 tiden!
@lillebror...
2014-07-29 17:10:38
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
skönt att du har koll... :)
Lillebror
2014-07-29 16:46:02
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
Arlanda är/har aldrig mycket passagerare vid sin s.k peak eller rättare sagt då det flyger mer människor än vanligt då det nästan inte finns passagerare på Arlanda.

Lite av nattklubbs strategin på Arlanda när det blir mycket folk som ska åka!
Som på nattklubbar man låter folk stå och köa fast det inte finns några inne!
Allt för att skapa en bild av att det är full ös och massor av folk fast det är det helt motsatta.

Resultatet blir griniga passagerare som inte fattar varför man ska köa på en annars folktom flygplats mitt ute i skogen!
M.P
2014-07-29 16:32:04
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
Det är väl inte svårare än att parkera på Remote och köra pax till och från terminalen m buss...fungerar ju på andra flygplatser ute i världen.

737
2014-07-29 16:02:38
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
Det är inte runway-kapaciteten som är problemet, det är terminal- och gate-kapaciteten.

På terminal 4 finns det 14 uppställningsplatser/gater för flygplan. I peaktid är alla platser upptagna av SAS och Norwegians inrikestrafik. Ofta får landande plan stå och vänta på taxibanan på att få en plats.

Terminal 4 är alltså överfull, och det skulle inte vara "relativt lätt" att bygga ut terminalen.
pf
2014-07-29 15:57:13
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
Ved bruk av 738(som en hevder vil erstatte 3 ggr ATR72), forstår jeg det da slik at en mengde av de må ha nightstop ute, for så fly inn slik at de er på ARN før den er full, dvs landing før 07.30 ? Flybolagene må ha sine maskiner i produksjon videre fra ARN, f.eks ut i Europa-de kan neppe vente til å ha landing på ARN etter 08.30?

Hvilke plasser er det egentlig vi snakker om? Vil det si at det skal starte 738 fra Kristianstad, Ronneby, Kalmar, Vaestervik, Jønkøping, Karlstad, Umeå, Luleå, Skellefteå, Sundsvall, Østersund, Visby Nordmaling m.v. ca 06.00-06.30 for å komme til ARN før 07.30..... Noen av disse har vel 738 forresten allerede.......hva da med førsteavgangene fra ARN rundt i Sverige, neppe 738...og hva med ettermiddagsavgangene-for flere distriktsbyer i Sverige har vel neppe mer enn 2 avg per dag, til hver av BMA og ARN per i dag. Går f,eks noen av disse på upphandling til begge, og vil da ha kapasitet til å ta unna trafikken ved å slå sammen rutene?
DEF
2014-07-29 15:40:35
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
Det är sant att man kan byta till större flygplanstyp, för att få plats med passagerarna från de ställen som även flyger till Bromma i dag, till Arlanda. Därmed som ABC påpekade kan man lägga ner Bromma utan att antal passagerarstolar till Stockholm minskar.

Däremot så kommer det bli dyrare att flyga för passagerarna eftersom konkurrensen försvinner.

Men det är Vinst-Vinst för Miljöpartiet.
ABC
2014-07-29 15:25:49
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
Priset för en minimal (450 kvm) villatomt i Bromma är 3-5 milj. I Spånga (på andra sidan flygplatsen) är det halva priset. Kanske kan man få loss 10 000 tomter eller mer. Det handlar om enorma summor och givetvis är det ett måste för politikerna att få fram bostadsmark i en stad med 5-40 års bostadskö och dessutom världens generösaste invandringspolitik. Våra barn måste bo någonstans och inte bli tvingade att flytta till Norge.

Mina siffror nedan kommer från Arlanda Slot. Vad som siljer oss från Norge är att vi har andra alternativ än flyg.
Sven
2014-07-29 15:24:27
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
Arlanda drivs inte optimalt idag. Om man skulle använda ordentlig paralleldrift av bana 1 och 3 så skulle man enkelt kunna acceptera Brommas trafik även i peaktid.

Men eftersom Swedavia verkar värna Malmö Aviations intresse mer än skattebetalarnas så biter man sig stenhårt fast vid den uppmålade historien.

Faktum är att det är smått otroligt att Swedavia vågar ljuga om detta.
Sätter man sig ner och räknar lite så ser man fort att det egentligen inte skulle vara något problem att få in den kommerciella trafiken från Bromma till Arlanda.

Allmänflyget som tidigare varit baserat på Bromma var ett argument för att ha kvar flygplatsen. Om det är ett starkt argument eller inte låter jag vara osagt. Hur som helst så är det irrelevant just nu eftersom Swedavia redan gjort sig av med allt allmänflyg på Bromma.

pf
2014-07-29 15:04:39
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
Her i Norge har vi et eget slotkoordinatorkontor som da regulerer OSL, BGO, SVG og KKN(!). V.g. se http://www.airportcoordination.com/

Kan noen opplyse meg om det finnes et lignende i Sverige for de største flyplassene ?

Jeg fråger såder, fordi jeg antar at et slikt byrå snabbt kan ta frem data om ledig kapasitet (på ARN) og om det skulle finnes andre beskrankninger enn selve banesystemet/oppstillingsplasser ved de ulike Terminaler(igjen oppdelt på innenriks/Schengen/ikke-Schengen, pga immigrasjon/Tullen), bagasjekapasitet etc.

Jeg ser dog at ARN kan være inne for airportcoordination, jfr sajt over, men finner ikke detaljer.
ABC
2014-07-29 15:04:05
SV: Varför trångt på Arlanda i peaktid?
Arlanda har en begränsning på antalet flygplansrörelser per timme.

The airport is open 24 hours.

Runway capacities:

Arlanda is coordinated on rolling hours.

06-23 local time:
max 11 movements per 05 min. (max 06 arrivals/06 departures)
max 24 movements per 15 min. (max 13 arrivals/13 departures)
max 84 movements per 60 min. (max 42 arrivals/42 departures)

23-03 local time:
max 14 movements per 15 min. (max 08 arrivals/08 departures)
max 26 movements per 60 min. (max 23 arrivals/20 departures)

03-06 local time:
max 14 movements per 15 min. (max 08 arrivals/08 departures)
max 28 movements per 60 min. (max 20 arrivals/20 departures)

Kapaciteten är NÄSTAN nådd FEM timmar per vecka 40 veckor per år. Den kritiska tiden är vardagar (ej skollov) mellan ca 07:30 och 08:30. Det är dessa 200 timmar per år vi pratar om.

Alla desperata insändare bygger på att samma trafik flyttas från Bromma till Arlanda med oförändrad flygplanstyp och tidtabell. Ingen har ens funderat över att EN 737-800 kan ersätta tre ATR 72 på morgonen från exempelvis Visby.

Det krävs inget mensatest för att bli politiker.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev