Tråden startades av: Med eller Mot  2014-07-31 12:32:35
Vilket är viktigast med mot eller sidvind och när? 
Om man har 2 st runways på en flygplats typ N-S och E-W riktning på dessa undrar jag följande.
Om det blåser 25 knop sydlig vind och bara ett av flygplanen får använda den lämpligaste banan vad gäller vind vilket av dessa flygplan får den fördelaktigaste banan?
Flygplan 1 skall starta.
Flygplan 2 skall landa.
Vet att det inte blir så i verkligheten men ev kan man hitta på en historia så följande scenario måste utspelas.
Vilket plan får då landa eller starta i motvind alternativt starta eller landa i sidvind och varför?
P.S. Bägge flygplanen klarar av max sidvindskomposant på 25 knop och begränsas alltså inte av detta och det är dry conditions.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Maverick
2014-07-31 21:12:53
SV: Vilket är viktigast med mot eller sidvind ...
Kul med en tråd som inte Lasse kan förstöra. T A C K !
Viking
2014-07-31 19:45:35
SV: Vilket är viktigast med mot eller sidvind ...
Landande luftfartyg har alltid företräde enligt reglerna.
Förmodligen väljer befälhavaren att landa där det är bäst.
Flygplan två med en förhoppningsvis också en befälhavare
väljer då självklart bästa bana. Om det finns en befälhavare
ombord som inte bara är intresserad av att läsa sin
skandinaviska dagstidning.

Re ..
2014-07-31 18:17:05
SV: Vilket är viktigast med mot eller sidvind ...
Det är inte alls för många faktorer och det finns ett svar ha ha! ;-)
..
2014-07-31 18:02:23
SV: Vilket är viktigast med mot eller sidvind ...
Du vill ha ett svartvitt svar på en fråga som inte går att besvara svartvitt pga för många faktorer men statistiskt sett går det oftare på röven av sidvind vid landning än vid start.

Så för att ge ett definitivt svar (som inte alls nödvändigtvis återspeglar verkligheten), flygplanet som ska landa får landa med motvind och det som ska starta får starta i sidvind.
Re: Micke
2014-07-31 17:44:12
SV: Vilket är viktigast med mot eller sidvind ...
Båda flygplanen har samma sträcka för att utföra sitt uppdrag, starta respektive landa sen struntar vi i allt annat.
Re ..
2014-07-31 17:25:01
SV: Vilket är viktigast med mot eller sidvind ...
Det är ointressant det du tar upp i mitt fall!
Jag kan räkna upp massor av andra faktorer än det du tar upp men det är inte det som är grejen!
Vill bara ha svar på min fråga!

Två likadana plan, ena ska starta andra ska landa.
Vi säger för enkelhetens skull att de ska ske samtidigt.
Två banor finns som jag redan räknat upp och vind likaså som i uppgiften som dessutom flygplanen tål i sida.

Vem får landa i motvind/sidvind respektive starta i motvind/sidvind?

Planen förutsätts ha samma data.
Gör det inte svårare för er än vad det är.
Micke
2014-07-31 17:24:26
SV: Vilket är viktigast med mot eller sidvind ...
Om buller är och performance är ur bilden så helt klart kortast flygväg! Starta eller landa i sidvind är som att köra bil när det regnar. Man lägger inte så stor vikt vid det. Är det gust så blir det lite mer roligt. :)
..
2014-07-31 17:20:28
SV: Vilket är viktigast med mot eller sidvind ...
Det finns flera andra faktorer som också spelar in. Allra helst vill man flyga en så kort sträcka som möjligt. Om Flygplan 2 kommer norrifrån vill de helst landa på den nord-sydliga banan. Kommer de från väst exempelvis är det fördelaktigt att landa på den ost-västliga banan (förutsatt att vinden är inom tillåtna gränser med hänsyn till banlängd och underlag).

Personligen är det betydligt enklare att starta med sidvind än att landa med det, så med det resonemanget får väl Flygplan 2 landa i motvind och Flygplan 1 starta med sidvind..
re: micke
2014-07-31 16:51:01
SV: Vilket är viktigast med mot eller sidvind ...
Det är ointressant i frågan här
Micke
2014-07-31 16:44:22
SV: Vilket är viktigast med mot eller sidvind ...
Buller avgör!!! Tydligaste exempel är HEL.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev