Tråden startades av: Brain Games  2014-08-28 00:01:22
1500 hrs minimum 
Borde vara min req för att flyga en stor jet.
Många problem skulle lösas av sej själv.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Brain Games
2014-08-30 11:56:43
SV: 1500 hrs minimum
Tack GGG för det bästa inlägg någonsin. Det märks att du har lång erfarenhet och förstår problematiken. Hoppas som du nämner att myndigheterna i Europa gör precis som FAA. För allas bästa.
Mvh
GGG
2014-08-30 09:29:11
SV: 1500 hrs minimum
Detta är ett förslag jag stöttat helhjärtat länge. Det är dessutom redan infört av FAA utan att branschen där borta har havererat på något sätt. Tvärtom skapade det ett sug på jobbmarknaden, särskilt hos regionalbolagen eftersom det var deras piloter som nu plötsligt blev attraktiva hos de större bolagen.
Ta ditt commercial-cert, jobba med instruktion, fallskärmsklubbar, foto, taxiflyg osv tills du har dina 1500h, SEN är du kvalificerad att söka jobb i reguljär luftfart. Det skulle göra att den "normala" karriären där man faktiskt jobbar sig upp återvände.
De enda som skulle förlora något på denna förändring är de stora TRTO bolagen som idag tjänar stora pengar på att pumpa ut nybakade piloter med en alldeles färsk TR på 737/AB...nya piloter som inte borde behövt ta det där sista lånet på ca 30k EUR.

Det är lite sorgligt att en bransch som tidigare lärt av historien nu bara tycks styras av vinstmaximering. Tack och lov verkar FAA ha lärt sig något efter Colgan Airs haveri, synd bara att EU/EASA inte är lika kloka....än. Vi behöver visst "egna" dödsfall i Europa innan våra eminenta regelskapare vaknar.

Vad gäller disskussionen om TP vs Jet så har jag erfarenhet av båda. Jag själv upplever TP som något svårare att flyga, men där Jet ger dig mindre felmarginaler. De båda typerna av flygplan erbjuder olika sorters utmaningar och problemställningar helt enkelt.
Det som gör att jag stöttar 1500h kravet är att Jetflygplan, som är vanligast i reguljärflyg, är större än de flesta TP och tar fler passagerare. Ökat ansvar borde per automatik innebära större krav på piloterna.
P
2014-08-29 17:01:07
SV: 1500 hrs minimum
Visst är tp piloter vassare på stick and rudder inget snack om det (mer visuellt, mindre flygplatser, fler leggar m.m). Diskussionen startar alltid när vissa jetpiloter påstår att det är så otroligt mycket svårare att flyga jet och låter påskina att tp piloter knappast skulle klara av det. Denna tråd är definitivt inte den första och säkert inte heller den sista...
Ior
2014-08-29 16:54:52
SV: 1500 hrs minimum
Instämmer.

Handlar inte om Stick and rudder, utom om något så enkelt som erfarenhet.

Med ett minimum 1500h för flygplan säg över 30 ton eller jet med minst 20 pax (för att inte täppa till bizz segmentet) skulle nog mycket bli bättre. TP bolagen skulle få folk, och dom med timmar från TP inte bli utkonkurrerade av 200h piloten från en "bra flygskola" som t.ex. Norwegian skriver.

Villkoren skulle förmodligen bli bättre i längden eftersom en mer erfaren ryttare vet att flyget är ett jobb och inte ett "kall" där man är villig att jobba gratis som många "200h piloter" tycks tycka.

Givetvis inom TP bolaget ska även kollektivavtalen gälla så det inte sker en dumpning där.
Olle
2014-08-29 16:12:13
SV: 1500 hrs minimum
Var framgår att jag hänvisar till stick and rudder?

Förr ATP nu 737 så jag vet vad jag talar om.
Fröken
2014-08-29 11:14:53
SV: 1500 hrs minimum
TP piloterna vill gärna framstå som experter på stick and rudder, flyger i tuffare väder, helt enkelt bättre piloter. Eller hur Olle ;)

Nu lägger ni alla ert mindervärdeskomplex åt sidan, och återgår till ämnet.
Olle
2014-08-29 10:44:58
SV: 1500 hrs minimum
Skillnaden mellan en Dash8/ATR/ATP/SAAB och en 737 eller liknande är mycket liten. Jag skulle inte säga att det är klasskillnad utan typskillnad. En större TP opereras på samma sätt som en större Jet och det ändå som är skillnad är typ specifikt som tex lite långsammare att sakta ner. Dock är det inte lika svårt att greppa detta som alla s k Jet piloter vill framstå det som.... hur man ska bli av med energin snackar de om hela tiden som de vore astronauter.

Vad som är skillnad är att man oftast i en Jet pga av räckvidden flyger i luftrum som kräver lite mer tänkande kring var man ska ta vägen om saker går fel. Alltså något man lär sig fort om man redan har ett par år i en större TP. Ett flygplan är alltid ett flygplan.

IQ fiskmås
2014-08-28 19:41:24
SV: 1500 hrs minimum
Det roliga är att de som ropar mest efter 1500 timmar är de som själva för typ 3 år sen köpte sig jobb på Ryan med rykande färska cert. De inser nu att de bajsat i sin egen besticklåda och drar i varje strå de kan för att göra det bättre för sig själva utan hänsyn till andra.

Lätt att glömma hur man själv tog sig in i branschen..
P
2014-08-28 18:35:57
SV: 1500 hrs minimum
Jetpiloter tror de ær kungar. Koppla ur a/p så håller de inte sig flygande længe.
Göran- Den riktige
2014-08-28 18:35:29
SV: 1500 hrs minimum
Efter som ingen har gjort det tidigare så slänger jag in en brandfackla:

"Tung turbopropp"

?
Högst 100 timmar
2014-08-28 17:37:30
SV: 1500 hrs minimum
.

Man borde ha högst 100 timmar innan man sätter
sig i ett tungt jetplan. De som behöver fler är 100 timmar
är odugliga.

Själv lärde jag mig flyg lätt plan på under 10 timmar.

Att räkna flygtimmar är passe.

Med bra kunskaper och moderna hjälpmedel
kan man lära sig flyga på ca 25 timmar i dag.

Obs: tänk på att stridsflygare under WW II hade
ca 20 timmars flygträning innan de gav sig in i strid,
vissa hade inte ens så mycket.


JohnnyB
2014-08-28 16:50:12
SV: 1500 hrs minimum
Och hur hade du tänkt dig att man ska skaffa 1500 timmar inom EASA världen?
Du skulle behöva flyga c:a 1300 timmar @ c:a 1000kr/t i Sverige för att komma upp i de timmarna.
Inte för att jag gillar RYRs lösning men det är bra mycket billigare att betala en TR på 737 för 250000 en att flyga en 172 för 1.3 miljoner. Och hur lång tid kommer inte det att ta...
Jetförare
2014-08-28 16:31:58
SV: 1500 hrs minimum
Har flugit båda och tycker jet är rätt stor skillnad
Henrik
2014-08-28 14:51:01
SV: 1500 hrs minimum
"bara för man har 1500 tim kan man inte flyga jet..
en mkt stor skillnad på propeller och jet.."

Vad är det som gör det svårare att flyga en jet än tex. en lite större TP?
Jesus
2014-08-28 07:51:36
SV: 1500 hrs minimum
Sen kan bli kvar i baksätet kortare eller längre tid beroende på om kaptenen håller på med härskarteknik och inte vill lära ut. Herregud vilka människor man har mött i cockpit genom åren.
Mr Jet
2014-08-28 07:38:04
SV: 1500 hrs minimum
Precis bara för man har 1500 timmar innebär det att det finns de som aldrig är bra på att flyga jet lika mycket som det finns ett antal som är lämpliga som kommer från skolan som bara har ca 250 timmar.
tung luftfart
2014-08-28 07:35:37
SV: 1500 hrs minimum
bara för man har 1500 tim kan man inte flyga jet..
en mkt stor skillnad på propeller och jet..
många sitter med i baksätet" ett bra tag , i början..
alla är inte för detta yrke.. bara för man klarat flygskolan..
Re: Hjärt
2014-08-28 07:15:52
SV: 1500 hrs minimum
Att Ryanair tar in unga oerfarna pojkar som har föräldrar som betalar in dom för att förhoppningsvis få en uniform är inte Ryanairs fel utan de utnyttjar situationen som många andra bolag gör för att tjäna pengar på detta.

Inget bolag idag är tvingade att ta in besättning som måste betala för vare sig sin TR eller LT idag.
Men eftersom en del är så desperata för att få in en känga gör de vad som helst för att få ett arbete förhoppningsvis senare i sin karriär.

Detta förstör för oss samtliga som flyger men eftersom det som vanligt råder "bara jag får mitt så skiter jag i resten" just för tillfället så är det som det är.
När det gäller Ryanair är detta bara en av anledningarna till att bojkotta detta skitbolag som har så mycket annat som är värdelöst för både besättning och framför allt passagerare!

Ingen tvingar ju att resa med dom!
Hjärt
2014-08-28 06:54:40
SV: 1500 hrs minimum
Det skulle i alla fall hindra tex Ryan Air från att bedriva flygskola....
Brain Games
2014-08-28 01:33:47
SV: 1500 hrs minimum

Så att framtida piloter får drägliga villkor.
Wilhelm
2014-08-28 00:41:50
SV: 1500 hrs minimum
Vilka problem som de med mindre timmar än så ställer till med tänker du på?
Ologiskt
2014-08-28 00:02:53
SV: 1500 hrs minimum
Timkrav på 1500 timmar gör inte att problem löser sig med automatik för det!
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev