Tråden startades av: MaxPax  2014-09-01 08:12:37
Danska SAS piloter visar lite moral ändå..... 
Medlemmarna i Dansk Pilotförening (SK) har avsatt Ordföranden Lars Bjørking då han varit alltför konfrontativ mot de Norska och Svenska Pilotfacken inom SAS. Han har stridit hårt för att endast Köpenhamnsbaserade piloter skall flyga SAS long-haul från Kastrup. Nu har medlemmarna fått nog, och han och Vice Ordförande får gå.

Mer på:

http://www.check-in.dk/derfor-blev-pilot-formand-vaeltet#.VAQNA0uKCHs

Medlemmerne af Dansk Pilotforening var blevet trætte af formand Lars Bjørkings meget konfrontatoriske linje over søsterorganisationerne og pilotkollegerne i Norge og Sverige. Det var en af hovedårsagerne til, at medlemmerne fornylig vragede Lars Bjørking som formand for foreningen, der organiserer de danske SAS-piloter. Det erfarer CHECK-IN.dk.

Særlig én episode fra oktober sidste år har været med til at sende Lars Bjørking på kollisionskurs med SAS-piloterne i Norge og Sverige. Det var da han den 17. oktober i et stort interview i Børsen langede hårdt ud efter kollegerne i Norge og Sverige. Han proklamerede, at det var til skade for SAS, at de norske og svenske piloter insisterede på at skulle flyve langruter ud af København.

I stedet for at påføre SAS unødvendige ekstraomkostninger burde det bare være sådan, at SAS’ langruter ud af Københavns Lufthavn blev fløjet med personale fra basen i København. Slut med at flyve personale fra baserne i Oslo og Stockholm ind til København og lade det tælle som arbejdstid fra det øjeblik de starter i Oslo eller Stockholm.

Den udmelding faldt bestemt ikke i god jord hos kollegerne i Norge og Sverige.

”Når formanden fra den danske pilotforening har den holdning, at det er en økonomisk belastning, at der kommer piloter fra Norge og Sverige, der skal flyve langruter fra København, så har vi en konflikt,” sagde den svenske pilotformand Robert Gustafsson.

På kant med Lippestad
Det er angiveligt rivaliseringen med pilotformændene i Norge og Sverige, som de danske medlemmer til sidst fik nok af. Flere kilder peger på, at Lars Bjørking især var på kant med Jens Lippestad, formand for Norske SAS-flygeres Forening.

Lippestad var forhandlingsleder for alle pilotforeninger ved de dramatiske spareforhandlinger med SAS-ledelsen i november 2012.

Hverken Lars Bjørking eller næstformand Jan Martinussen blev genvalgt til Dansk Pilotforenings bestyrelse. Den nye bestyrelse konstituerer sig senere i september måned med en ny formand.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Gunnar
2014-09-03 09:08:49
SV: Danska SAS piloter visar lite moral ändå.....
Nu kan vi bara hoppas på att de norska piloterna också byter ut sin ordförande och hans nickedockor så kan det kanske bli lite ordning i pilotsammarbetet.
Bengt
2014-09-01 22:56:57
SV: Danska SAS piloter visar lite moral ändå.....
@ JTF
Jajamensan, fel tråd men om du tittar under ämnet "Pilotene saksøker..." så bör det klarna.
JTF
2014-09-01 19:40:47
SV: Danska SAS piloter visar lite moral ändå.....
Vad är det du vill säga med ditt inlägg Bengt? Eller är du i fel tråd?
Bengt
2014-09-01 18:38:56
SV: Danska SAS piloter visar lite moral ändå.....
@ JTF
De kompetenta personer i ledningen som flera gånger orsakat miljardböter för SAS, var de mindre pinsamma att lyssna på?
De kompetenta personer i ledningen som förlorat många miljarder på att SAS ägde ett flertal externa bolag, var de mindre pinsamma att lyssna på?
JTF
2014-09-01 17:18:01
SV: Danska SAS piloter visar lite moral ändå.....
Om det handlar om 500.00 eller flera miljoner så är inte SAS i den sitsen att de bara kan ta den kostnaden. Jag har själv varit med och ställt in en LH pga av detta och då räcker inte 500.000.
wazzup
2014-09-01 16:58:30
SV: Danska SAS piloter visar lite moral ändå.....
Jo, för det är nog astronomiska summor det handlar om.
JTF
2014-09-01 16:22:30
SV: Danska SAS piloter visar lite moral ändå.....
Nu är det väl knappast större nätverksbolag som är SAS främsta konkurrenter. Om andra bolag har passiv crew i Europa, USA eller någon annanstans gör väl inte SAS position bättre. Någonstans i bolaget måste slantarna som det kostar att ha passiv crew tas ifrån.
wazzup
2014-09-01 16:16:24
SV: Danska SAS piloter visar lite moral ändå.....
Piloter som åker passivt är inte direkt en ovanlig företeelse när det gäller lite större nätverksbolag.

Men som vanligt på det här forumet är det jantelagen som styr agendan i de flesta inläggen. Undra vad det kan bero på..
Thomas
2014-09-01 15:23:47
SV: Danska SAS piloter visar lite moral ändå.....
Låt danskarna ha hela skiten.
Piotr
2014-09-01 14:56:45
SV: Danska SAS piloter visar lite moral ändå.....
Men de "svenska" och "norska" fick inte en chansen att bli kvar i CPH om de ville fortsätta flyga långt. Bara åka tillbaka till SH och putta ner några styrare från att vara kaptener...
JTF
2014-09-01 14:44:00
SV: Danska SAS piloter visar lite moral ändå.....
Arne, det finns många fler pilotavtal som får en att häpna. Avtal som SAS garanterat är ensamma om i hela världen och som kostar pengar.
JTF
2014-09-01 14:22:03
SV: Danska SAS piloter visar lite moral ändå.....
Men Lars Björking har ju rätt. När ett bolag kämpar för sin existens så måste man ju försöka eliminera alla utgifter som inte är nödvändiga. Svenska och norska piloter kostar minst 2 timmar tjänstgöringstid med sin passiva överförelse. Tror någon att det finns fler bolag som har ett liknande avtal? Det händer
ju t o m att man får ställa in LH avgångar pga av att de överskrider sin tjänstgöringstid vid en försenings från CPH. Det är inte ofta men det händer. Vanligare är att man får plocka bort en svensk eller norsk pilot och skicka hem dem igen vid en försening och ersätta dem med en som har dansk bas. Vilket i sig är ett otroligt slöseri med resurser.

Pierre Holmgren, det är samma i alla branscher där man vill ha sin arbetstid registrerad vid den tidpunkt man påbörjar sin tjänstgöring.
Du minns säkert att myndigheterna gav SAS dispens för svenska och norska piloter för ett antal år sedan men då började man att bråka om sin tjänstgöringstid (bl a övertidsersättning vid förseningar) och då drogs dispensen tillbaka.

Sen finns det ju både norska och svenska piloter som checkar in direkt i CPH då de av någon anledning inte vill flyga med den passiva flight som gör att tjänstgöringstiden är legal.
Arne
2014-09-01 14:21:51
SV: Danska SAS piloter visar lite moral ändå.....
Helt otroligt att dessa avtal fortfarande finns kvar. Det verkar som SAS går hur bra som helst och kan "sponsra" dessa resor.
a/p
2014-09-01 11:19:48
SV: Danska SAS piloter visar lite moral ändå.....
@max pax.....Låt då tjänstgöringen börja när dom checkar in till duty i cph.Hur dom tar sig dit är orelevant....tåg,båt,buss eller flyg det är deras val..Inse att det är nya tider och att frakta runt crew på stolar som kan säljas till pax....den tiden är förbi.
@maxpax @ph
2014-09-01 09:31:33
SV: Danska SAS piloter visar lite moral ändå.....
Nej det räknas inte som arbetstid när man går ut genom dörren, men när man sätter sig som passagerare på ett flygplan mot CPH. STO och OSL piloter förstå att det är ett problem!
a/p
2014-09-01 09:22:59
SV: Danska SAS piloter visar lite moral ändå.....
Jag flyger i kabinen från cph.När det beslutades att mina norska och svenska kollegor skulle sluta flyga longhaul från cph så var det bara att acceptera det för dom.Men med piloterna så daltas och ingen vågar/vill ta tag i "problemet".Låt dom fortsätta flyga långt från cph men som alla andra ta sig själva och på egen bekostnad till sitt jobb i cph.Det finns massor av cabin som bor i Sthlm och som klara av att ta sig till cph på "egen" hand.Nej svenska och norska piloter....vakna upp och ta ett ansvar!!!!!!
Kalle
2014-09-01 08:37:38
SV: Danska SAS piloter visar lite moral ändå.....
Helt otroligt att det är pilotfacket som styr hur det ska flygas och med villket flygplan. Det ansvaret ska ju ligga på det kommersiella kontoret inte på piloterna som bara vill flyga longhaul från KBH.
Hoppas politikerna inte pumpar in mer pengar in i skiten och låter det konka!! Haha!

pierre holmgren
2014-09-01 08:33:49
SV: Danska SAS piloter visar lite moral ändå.....
Jeg kender heller ikke til andre brancher hvor det regnes som arbejdstid når man går ud af dören derhjemme for at begive sig på arbejde , ellers må man jo sörge for at flytte endnu längere väk.
Julius
2014-09-01 08:28:08
SV: Danska SAS piloter visar lite moral ändå.....
Söker man en Long Haul-tjänst eller kaptenstjänst så måste man väl vara beredd att flytta till den basen, som vi andra gör?

/utlandsbaserad pilot i skandinavien
@maxpax
2014-09-01 08:24:28
SV: Danska SAS piloter visar lite moral ändå.....
Missuppfattning?

Många av dessa piloter är svenska, men jobbar från CPH. De är med i DPF. Jag med och jag röstade i DPFs val.

Att det räknas tjänstgöringstid när norska och svenska piloter passivt förflyttar sig till CPH är ett problem. Det gör att du inte tål en diversion. Maskinen blir fast. Hoppas att detta kan lösas, men med god vilja från OSL och STO baserade går det.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev