Tråden startades av: Ernst  2014-10-20 19:51:15
Norwegians linje till London en katastrof! 
Enligt säkra källor är det så.
Varför går det inte bättre ?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Gösta
2015-02-18 21:46:08
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
Redan på 90talet flög ju SAS nästan tomma flygplan till bla ARN-FBU bara för att dom inte vilja släppa sina slots dit, få in konkurenter.
Taktik att flyga vissa flygningar med färre pax med....
Lasse
2015-02-18 20:52:45
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
F R A V I L K E N L U F T H A V N ?
Råkommunist
2015-02-17 21:59:57
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
Jag flög till London idag. Vi var 52 pers på planet. Skönt att det finns aktieägare som vill vara med och betala.
Tore i Tierp
2015-02-17 18:39:36
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
Från vilken flygplats?
Leif Boström
2015-01-11 18:11:50
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
Det var ju otroligt mycket Norwegian hat i denna tråd. Gud så tråkigt !

För att återgå till frågan: DY flyger till London från ganska många flygplatser. Vilken linje är det Ernst avser???

Mvh/Leffe ( pensionär, ej SAS troll )
Peppe
2014-12-02 21:30:42
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
Har samma upplevelse. Skönt att åka utan trängsel, men hur länge håller det ekonomiskt för DY ?
@AD
2014-11-26 20:41:24
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
Känslan är att det går väldigt bra för både BA och SAS till Heathrow. Priserna är höga och det är ofta väldigt fullt ombord. Mer än hälften av passagerarna tycks ha anslutningar ut i världen de gånger jag rest. Jag antar att Norwegians trafikökning från tre till fem dagliga avgångar gick efter teorin att trafik föder trafik. Jag reser ganska frekvent på linjen men är inte trogen något flygbolag. Innan trafikökningen var det på Norwegian, precis som hos de andra flygbolagen, ganska fullt i peak-tid och lite tunnare med passagerare övriga tider. Numera är det i princip aldrig i närheten av fullt och priserna har halverats. För mig innebär det fler resor med dem men vid flera tillfällen har jag bokat sent, betalt väldigt lite och ändå fått känslan av att åka privatjet (utan komfort och bra service). Eftersom Norwegian haft så låga priser har jag inte rest med någon av de få kvarvarande Ryanairflygningarna de senaste månaderna.
DC-10
2014-11-25 18:31:54
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
@sv DC-10 Jag skriver att du KAN få priority, inte SKALL få.
De bolag som trafikerar Atlanten med B-757 får ofta priority vid ankomst USA när de deklarerar minimum fuel. Det är inte heller förbjudet att be om priority med minimum fuel.
Sv DC-10
2014-11-25 17:48:37
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
Du får inte företräde om det inte är nödvändigt. Nöd-vändigt = nöd.
Har du inte själv förstånd att deklarera nöd så ordnar trafikledaren det åt dig.
AD
2014-11-25 17:39:09
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
Om det nu skulle vara en katastrof, varför ökade man från 3 till 5 dagliga avgångar?
Är det inte lönsamt så är DY snabba på att lägga ner!
Normal
2014-11-25 12:22:39
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
Många tyska bolag vill inte riskera säkerheten för sina anställda, men Siemens gick tidigt ut och sa sanningen om Ryan Air. Du kan inte landa med det bolaget och möta kunder. Du blir bränd direkt.

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/siemens-bojkottar-ryanair_7533172.svd
Normal
2014-11-25 12:17:21
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
Fd Siemens anställd. Satt du och sov? Eller var du aldrig anställd? Flyg inte pissbolaget Ryan...ordern var tydlig!

http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/5574461/
DC-10
2014-11-25 12:10:04
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
@svDC-10 "should not expect any form of priority......." Det finns inget som hindrar att du kan få priority eller att själv be om det, när man deklarerat minimum fuel.
Sten B
2014-11-25 00:44:27
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
Linkan, du har ingen trovärdighet i vad du säger. Du säger att du är en oberoende egen företagare, skulle inte tro det. Snarare en av de drygare SAS anställda på Flygtorget.
Linkan
2014-11-24 23:43:02
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
Det finns flera företag som avstår att flyga med Ryanair.

Några anledningar.

1) Har för få flygningar, flyger inte dagligen till alla destinationer.
2) Flyger ofta till flygplatser lång från den destination man skall till.
3) Säljer inte genomgående biljetter. Blir problem med hantering av bagage. Samt anslutningar om flyget är sent
4) Dålig hantering av passagerarna vid förseningar och inställda flygplan.
5) Har inga partners.
6) Har inga long haul flygningar.
7) Kan inte erbjuda en bokning för hela resan t/r.

Det blir extremt dyrt för ett företag att inte få hem sin personal. Det kostar traktamente och förlorad arbetstid. Dessutom vill företag ha en god servicenivå för sina anställda som reser mycket.

Ryanair är i förstahand till för arbetslösa och pensionärer som är lättlurade.
FD Siemens anställd
2014-11-24 18:00:08
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
Siemens förbjuder inga anställda att resa med något flygbolag alls....

Sen så bokar dom oftast med ett och samma bolag beroende på vart man jobbar...
Grunden till detta handlar om Bonus poäng för den anställde, så att man kan få eventuella bonus förmåner.
Tex. norge,sverige så är det SAS & Viderö som gäller...
Har hänt att vissa fått flyga med Finnair för det är snabbast resväg.


När man får boka själv, vilket inte hände så ofta så har dom aldrig brytt sig hur man tar sig fram, jag har tom. bokat Buss då det passat bättre för vissa jobb.

Det enda kravet dom har är att man sparar kvitto för reseräkning.



Normal
2014-11-24 16:40:47
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
Jo men DC 10...vill du hitta mer så sök, jag ska inte behöva göra hela jobbet. Siemens är ett litet bolag med va? Du är säker på att det inte är fler som förbjuder sina anställda att resa med Ryan? Sök och du ska finna.
DC-10
2014-11-24 16:23:00
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
@Normal Refererar man till skvallerpressen, så kan man undra hur Normal man är!
RYR har utretts av både EASA och Eurocontrol utan anmärkning när det gäller bränslet - utan anmärkning! Sensations journalistik och okunnighet är väl den största ingrediensen i hatkampanjen. Om nu RYR är så osäkra som alla "experter" påstår, följdfrågan blir då : Finns det inga kompetenta luftfartsmyndigheter?
Normal
2014-11-23 20:51:41
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
DC10...det tog mig 2 minuter att hitta dessa länkar. Du menar att alla har fel? Det är bara du som vet. Det är väl fel att de fått förmåner på flygplatser med som inga andra bolag har fått pga veka korrupta politiker? Även fel att de döms för det nu. Nej det är inte skitsnack allt som skrivs, det är ett skitbolag och ingen i mitt område flyger Ryan och berättar det för någon...definitivt inte i arbetet. Där gäller det att vara inkognito och maskerad om det ska vara affärsresa annars har sista affären gjorts.

Vet att det är fel tråd för Ryan...sista jag lägger här, sorry

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15412654.ab

http://www.expressen.se/nyheter/sa-snalar-ryanair---med-flygbranslet/

http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/5574461/

http://dagensopinion.se/tco-uppmanar-till-ryanair-bojkott
Sv DC-10
2014-11-23 20:40:18
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
It should be noted that Pilots should not expect any form of priority handling as a result of a “MINIMUM FUEL” declaration.
Svensk Lasse
2014-11-23 20:04:05
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
Booking läget är inte bra.....En av många ex på samma sak , zero pax.
Flight Details


Flight Number DY7206
Airline -
Date 26 Nov 2014
Departure 09:35 from BANGKOK SUVARNABHUMI INTERNATIONAL APT
Arrival 16:20 at STOCKHOLM ARLANDA APT
Aircraft Type 788
Seats available D9 C9 I9 E9 K9 Y9 R9 B9 U9 W9 Z9 M9 L9 V9 T9 H9 P9 G0
Additional Information Airline

DC-10
2014-11-23 15:30:23
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
@sv DC-10 Behöver inga råd från dig!
DC-10
2014-11-23 15:28:27
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
I de aktuella RYR tillfällena har det rört sig om minimum fuel.
Sv DC-10
2014-11-23 15:28:17
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
Du bör studera vad ATC säger. Är du pilot bör du fräscha upp dina kunskaper.
ATC
2014-11-23 15:10:22
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
ICAO RAR 4.2 describes how pilots and ATC controllers should act and communicate when planning to land with less than diversion or final reserve fuel:

1.7 Fuel emergency and Minimum Fuel

1.7.1 When a pilot reports a state of minimum fuel, the controller shall inform the pilot as soon as practicable of any anticipated delays or that no delays are expected.

1.7.2 The pilot-in-command shall advice ATC of a minimum fuel state by declaring MINIMUM FUEL when, having commited to land at a specific aerodrome, the pilot calculates that any change to the existing clearance to that aerodrome may result in landing with less than planned final reserve fuel.

1.7.3 When a situation of FUEL EMERGENCY,the pilot-in-command shall declare of fuel emergency by broadcasting MAYDAY MAYDAY MAYDAY FUEL, when the calculated usable fuel predicted to be available upon landing at the nearest aerodrome where a safe landing can be made is less than the planned final reserve fuel.

It should be noted that Pilots should not expect any form of priority handling as a result of a “MINIMUM FUEL” declaration. ATC will, however, advise the flight crew of any additional expected delays as well as coordinate when transferring control of the airplane to ensure other ATC units are aware of the flight's fuel state.

In other words: If you anticipate to land with less than planned diversion fuel (after replanning if necessary), but above planned final reserve fuel, no call is necessary according to ICAO RAR. However, the Commander should request delay information from ATC at this point. If any change to your existing clearance may result in landing with less than planned final reserve fuel you should call MINIMUM FUEL. When YOU KNOW that you will land with less than planned final reserve fuel, you shall call MAYDAY MAYDAY MAYDAY FUEL.
DC-10
2014-11-23 13:39:30
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
@Normal, sv Chris Ryanair har inte deklarerat nöd på grund av bränsle brist utan "priority". Det är stor skillnad på de två begreppen. "Normal" Sluta att kasta skit omkring dig. Du vet inte vad du talar om!
Normal
2014-11-23 11:34:26
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
Jag syftar inte på katastrofer. Jag syftar på medvetna nödlandningar för att Ryan inte fyllt på bränsle i tankarna för att spara pengar med lägre vikt förmodligen. Pratar om Ryan piloter som måste nödlanda för att bränslet inte ska ta slut. Det har hänt ett antal gånger. Varför tror ni många bolag förbjuder sina anställda att resa med Ryan? Är det bara dåligt för imagen att möta kunder när man landar med ett pissbolag eller är det så att det finns risker att flyga med dem. Ingen vill väl ens berätta för sina grannar att man flyger Ryan?
Sv @Normal
2014-11-23 11:04:44
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
RyanAir bildades 1985. Sedan 1985 har SAS haft en olycka med dödlig utgång. Linate Italien som orsakades av att ett annat flygplan körde in på startbanan. Markradar var ur funktion. Olyckan skedde helt utan skuld på SAS. Totalt dog 118 personer i de två flygplanen.

Om vi går tillbaka till 1960 har SAS haft två ytterligare olyckor med dödlig utgång 1960 42 pass. 1969 15 pass.

Det betyder totalt 175 dödsfall där endast 57 kan läggas till last på SAS.
@Normal
2014-11-23 10:28:49
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
SAS har vid ett flertal tillfällen havererat och haft hundratals dödsoffer. Det har inte bolagen du smutskastar på Flygtorget. Tänk efter innan du vräker ur dig osanningar.
Sv Chris
2014-11-23 10:20:21
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
Svårt att komma ihåg?

RyanAir har vid ett flertal tillfällen deklarerat nöd, brist på bränsle. Detta i samband med dåligt väder då man fick vänta på sin tur, alt. gå till alternativ flygplats.

Deklarerar man nöd blir landningen en nödlandning (i annat fall skulle man väntat på sin tur).
Chris
2014-11-23 02:25:34
SV : Normal
Nödlanda med Ryan?
Du får gärna vidareutveckla ditt påstående Normal...

Så vitt jag vet så har de endast haft ett avskrivet plan. Och i det fallet pga ett dubbelt motorbortfall på kort final efter en birdstrike med 90 fåglar. I ett fall där endast piloternas kompetens räddade livet på alla ombordvarande!

http://en.wikipedia.org/wiki/Ryanair_Flight_4102

Jag börjar bli fruktansvärt trött på den onyanserade smutskastningen av Ryanair nu... Det börjar bli gammalt!
Normal
2014-11-22 22:31:03
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
Leif...Det du kallar lågprisbolag, det är inte mycket till lågpris. Bolag som SAS kan du nu kalla lågprisbolag i så fall, då de flyger för i stort sätt samma priser. Det är det som är grejen vet du. Varför i hela världen ska man då stödja puckon som Kjos eller nödlanda med Ryan? Kan man ändå spara 53 kr och flyga med ett suspekt bolag, så låt studenterna göra det. Det jag säger är att de etablerade bolagen blir lågprisbolag med högre service, var ska då de som kallar sig lågpris ta vägen?
Leif Larsson
2014-11-22 22:14:55
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
Man kan också fråga sig vad SAS gör fel i både kvalitetsutveckling och marknadsföring eftersom kunderna hellre väljer lågpris.
Finns det alls någon anledning att flyga med SAS egentligen ?
ser ni inte
2014-11-22 22:13:35
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
svara inte på denna det är nån 12åring som sitter och kastar ut en massa påståenden som evolutionshypotesen helt utan grund
Normal
2014-11-22 14:30:53
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
Det som du ser alla flygbolag gör nu för att överleva är att anpassa sina kostnader för att möta Ryan, Easy jet och Norwegian. Det finns inte en ledning som kommer sitta kvar om de inte gör det. Matematiken är ganska enkel och det finns mycket som går att kopiera rakt av nu när de insett hur det ser ut. Sen är Kjos verkligen inte något geni när det gäller mycket annat. Missförstå mig inte.
sv Normal
2014-11-22 14:06:10
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
Om nu Kjos är en sådan maktfaktor som du beskriver. Ja då finns det anledning att fråga sig vad övriga flygbolags VD'ar har gjort för fel.
PooL
2014-11-22 13:18:02
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
På de tre sista flighterna igår ARN-LGW var det 177, 186 respektive 166 passagerare bokade fram till avgång, d.v.s. 95% beläggning. 171 på enda flighten idag som var imorse.
Runar
2014-11-22 12:54:38
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
Nej det är inte Kjos fel. Det är alla dumsnåla resenärer som fortsätter boka lågpris som bär den stora skulden till branchens generella kvalitetssänkning.
Normal
2014-11-22 11:24:19
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
Rune 2 ...:)

Jag håller fullständigt med dig i att det bästa vore om vi hade 2 väldigt lönsamma bolag. Men det är inte så Kjos tänker, och i sen iver att köra SAS i botten och hålla ner sina kostnader så går det ut över kunder, anställda, USAs flygverksamhet..ja alla. SAS måste svara upp mot detta och komma ifatt Norwegian med sina låga kostnader. SAS har själv utnämnt Kjos som sin värsta fiende. Det var säkert nödvändigt att vara tydlig och inte sätta huvudet i sanden som någon tidigare VDs gjort.

Mvh
Rune
2014-11-22 10:55:00
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
Om ett företag går med förlust måste ju detta täckas på ett eller annat sätt. Det gäller för alla bolag...
Ingen gör de investeringar som NAS (longhaul) utan att kalkulera med förlust de första åren. Återstår problemet om 4-5 år, då är det en annan sak.

Hoppas att både NAS och SAS kommer på grön kvist, förstår inte varför det ska vara detta gruffande... Tror det är mest folk utanför branschen som har dessa extrema åsikter...

Och förlåt "riktiga Rune" om du också heter Rune! Då får vi väl bli Rune 1 och 2.

Rune 2 ;)
Gösta
2014-11-22 04:49:26
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
DY är en katastrof för hela branschen
Op
2014-11-22 04:21:32
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
Inte en enda flightplan styrker det ni säger.
Inom medicinindustrin
2014-11-21 21:03:14
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
När jag flög igår var det 37 passagerare ombord. Skönt att få 3 stolar för sig själv.
Ej inom flygindustrin
2014-11-21 20:46:12
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
I morse hade DY 51 pax till London , hur går det för dem nuförtiden?
Leif Boström
2014-11-02 16:40:49
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
Till London, från vilken flygplats???
Harald
2014-10-21 19:44:36
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
Inte alls fullsatt varje gång. Långt ifrån faktiskt.
pierre holmgren
2014-10-21 00:37:14
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
@svar Jan C , hvis vi tager det som gode varer er det bare at konstatere at Norwegian ender i minus for det fulde kalenderår for förste gang i 7 år og modsat Sas som gör vinst.
ABC
2014-10-20 21:19:37
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
Men snälla någon... Tredje kvartalet? Juli, Augusti och September är Europas semestermånader, flygen går med nära 100% beläggning till biljettpriser "sky high". Det bolag som inte gör astronomiska vinster under denna period har ingen plats på marknaden.
Jan C
2014-10-20 21:14:51
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
Det är inte mina värderingar utan nyhetsbyrån SIX som säger följande:
(Men det verkar svårt för några att ta in)

Norwegian väntas rapportera ett resultat före skatt om 632 miljoner norska kronor för det tredje kvartalet, enligt en sammanställning av åtta analytikers estimat inför rapporten.
Alla åtta analytiker som deltagit i enkäten rekommenderar köp av Norwegian-aktien. Rapporten släpps till marknaden den 23 oktober klockan 08.30.
ABC
2014-10-20 21:07:18
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
Köprekommendationen kommer nog av att det för varje professionell investerare som säljer finns tre idioter i norge som köper... Så länge det finns avsättning kan du köpa hönsskit till priset av guld!
Jan C
2014-10-20 21:02:49
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
Vänta tills på torsdag då kommer Norwegian med sitt resultat. För närvarande har 8 av 8 analytiker köprekommendation på Norwegians aktie som gick upp nästan 6% idag. Som jämförelse har 3 av 3 analytiker säljrekommendation på SAS aktien.
ABC
2014-10-20 20:54:50
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
Nej du Jan, som jag tidigare sagt här arbetar jag för ett betydligt bättre Europeiskt bolag. Är det brist på IQ från din sida eller saknar du förmågan att tänka realistiskt?
Jan
2014-10-20 20:47:56
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
ABC, en SAS-galning, och inget annat
ABC
2014-10-20 20:40:50
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
Första tanken är att detta är en trolltråd helt utan verklighetsförankring. Norwegian flyger numera minst fem gånger dagligen mellan Arlanda och Gatwick och inget flygbolag skulle vara så korkade att de gjorde det utan god beläggning till ett högt snittpris. Fick sedan för mig att kika hur det ser ut för avgångarna i morgon... Det är inte lov och mitt i affärsveckan. Ändå kan resa tur och retur med Norwegian på valfria flygningar för under 2500 kr. Dagen innan avresa borde dessa flygbiljetter säljas endast till fullpris för att kompensera för alla superbilliga biljetter som sålts med lång förbokning. Ingen flygning är fullbokad. Inget flygbolag kan leva på att flygningarna endast är fullbokade på söndageftermiddagar med budgetresenärer. Jag tror därför inte detta är någon trolltråd.
Tom
2014-10-20 20:20:20
SV: Norwegians linje till London en katastrof!
@GM, obviously another message from a deeply disturbed SAS employee.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev