Tråden startades av: Normal  2014-10-21 10:18:31
Jackpot för Kastrup 
Om den nya Svenska regerigen ska lägga skatt på flygandet i Sverige. Det finns redan som det är nu inte många som väljer någon Svensk flygplats om man bor i södra Sverige, utan man tar sig till Kastrup. Om det nu även läggs en skatt på att flyga från Sverige då blir t.ex Malmös helt menlös. Danmark provade med en flygskatt men insåg att det kostade landet allt för mycket, alltså en minusaffär. Skulle denna skatt komma (den är inte planerad i första budgeten) tror jag även SAS satsar på Kastrup och inte Arlanda. Då bör absolut inte heller Bromma stängas, då det inte är lönt att bygga ut Arlanda.

Skatt på flyg är vansinnigt om det inte görs globalt eller minst på EU nivå.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Urban
2014-10-25 16:28:34
SV: Jackpot för Kastrup
Varje trafikslag skall stå för sina egna kostnader.
Linkan
2014-10-25 12:00:19
SV: Jackpot för Kastrup
Sverige har varit på väg att ta bort avgiften för avresande passagerare som tidigare var 9:- den är nu nere i 6:-.

Detta har inneburit att kostnaderna till Transportstyrelsen ökat för Svenska bolag och piloter medan kostnaden för utländska bolag sjunkit.

Danmark har faktiskt infört en sådan avgift (skatt). Därför är ett Danskt certifikat avgiftsfritt.

Den Svenska avgiften per passagerare bör höjas och nyttjas för att täcka del av Transportstyrelsens avgifter på samma sätt man gjort i Danmark. Detta innebär lägre kostnader för Svenska flygbolag, verkstäder och piloter.

Olga
2014-10-25 10:40:59
SV: Jackpot för Kastrup
Summorna som det har snackats om är väl 135:-/säte(pax, lite osäker om det är säte eller pax? på inrikes/europa och 270:-/säte(pax) på intercont flygningar.

Per L.
2014-10-25 10:19:35
SV: Jackpot för Kastrup
Att Miljöpartiet och Vänsterpartiet gör allt för att stoppa flyget här i landet är måhända inget nytt. Men varför redovisas eller granskas inte de samhällsekonomiska konsekvenserna av deras förslag? De har i riksdagen bland annat lagt förslag på att stänga ner flygplatser och tillsammans med Socialdemokraterna har de återreglerat flygledartjänsterna vilket ökat kostnaderna för många flygplatser i Sverige. Nu senast kom ett återupprepat förslag på en flygskatt i Sverige som ska dra in omkring 3,5 miljarder per år. Detta är ingen gullig liten skatt som skulle gynna klimatet, tvärtom, en flygskatt skulle vara mycket skadlig för svensk ekonomi och äventyra tusentals arbetstillfällen.

Flygskatter har tidigare prövats eller diskuterats i bland annat Danmark, Nederländerna och Irland – samtliga har sedan slopat den på grund av dess negativa effekter för ekonomin, vilket tydligen MP och V missat helt. Om en flygskatt införs i Sverige skulle antalet inrikes resenärer minska med mellan 800 000 och 1,2 miljoner enligt uträkningar från Riksdagens utredningstjänst. IATA (International Air Transport Association) har i en rapport om flygskatt i Sverige redovisat liknande siffror. Därtill skulle antalet utrikesresor i Sverige vid en flygskatt minska med över 2 miljoner resor enligt IATA.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/flygskatt-hot-mot-10-000-jobb_3791864.svd

Pacifist
2014-10-25 08:59:53
SV: Jackpot för Kastrup
Innan vi börjar beskriva konsekvenser, så bör vi vänta och se hur mycket pengar det rör sig om.

Är det någon som hört om MP Extremisterna sagt någon summa?
Korv-Orvar
2014-10-24 20:43:50
SV: Jackpot för Kastrup
Finns det något självändamål i att bevara svenskt flyg ?

MVH
Korv-Orvar
Korvförsäljare
Olga
2014-10-21 14:56:36
SV: Jackpot för Kastrup
Helt enig. En flygskatt skulle vara förödande för svenskt flyg.

Norwegian kommer dra sig tillbaka från Sverige förutom linjerna ARN-OSL, ARN-CPH för att feeda passagerare till sina rutter ut i världen därifrån. Dreamliner flygningar kommer att fördelas jämnt på CPH och OSL kanske även dra igång Sydamerika planerna lite tidigare från Spanien baserna.

SAS kommer nog upprätthålla sina inrikes linjer till viss mån och utöka linjerna till OSL och CPH som i sin tur kommer få fler frekvenser ut i Europa och världen när de har flyttat ARNs 737or till CPH och OSL. Och mot förmodan ifall det blir några direktflyg med SAS till tex, FRA, MUC, LHR osv. Så kommer de flygningarna bli svindyra.

Malmö Aviation och de andra lite mindre bolagen kommer också behöva skära ned sina frekvenser och även personal. Flygningarna som inte tas bort kommer kosta skjortan. En inrikesflygning kommer antagligen kosta runt 2500-3000 kr t/r i veckodagar och runt 4500-5000 kr t/r vid helger och högtider.

Antalet pax på ARN kommer förminskas från ca 20 miljoner till runt 10-15 miljoner då alla riktiga ture-turister tycker det blir för dyrt att flyga.

 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev