Tråden startades av: Michael Lindroos  2014-10-22 20:37:21
Arlanda inrikes? 
Jag har en fråga som rör Arlandas inrikesterminal f.d.
Dvs var höll inrikes till innan nuvarande terminal 4 fanns.
Har för mig att gamla utrikeshallen borta vid hangarerna användes en period mellan 1976-83. Men var fanns inrikes under sjuttiotalet?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

P-lover
2014-11-26 13:37:04
SV: Arlanda inrikes?
Men frågan gällde var inrikesflyget höll till INNAN terminal 4 fanns.

Men ämnet kanske inte var så intressant för dig. Ditt egentliga syfte med inlägget var förstås att nedvärdera SAS. Desperat har du skrollat ned bland trådarna för att försöka hitta en tråd som ännu inte var nedsmittad med anti-SAS-propaganda. På så sätt blev just DU först med ännu ännu ett utfall i en tråd gentemot detta bolag, ännu en oskuld var förförd. Känner du dig som en hjälte nu?

Det börjar bli lite tröttsamt för oss som vill diskutera en visst ämne när somliga utnyttjar trådarna för att spy ut sin galla över något annat. Det gäller oavsett om kritiken är berättigad eller, som i det här fallet, bygger på fördomar och okunskap.

Åter till historien:

Cirka 10år efter att SAS och Linjeflyg ( + regionalflyget) hade samsats i Arlanda Inrikes (nuvarande terminal 4) byggdes Arlanda Inrikes 2 (nuvarande terminal två). Det skedde helt för SAS' inrikestrafik som vid inrikesflygets avreglering helt plötsligt skulle börja konkurrera med Linjeflyg, som man tidigare varit delägare i. I den nya konkurrenssituationen tänkte man sig en expansion och behövde en egen terminal. Men det varade inte länge förrän SAS slukade Linjeflyg och flyttade tillbaks till sin gamla terminal. Men man ska nog i den situationen förstå att SAS inte ville splittra sina inrikesflyg på två terminaler. Tvåan må ha varit skräddarsydd efter SAS tidigare behov men nu hade man expanderat mer än man hade tänkt sig. Enbart den gamla terminalen hade kapacitet för allt. I den nya situationen var SAS' inrikesnät plötsligt väldigt stort, innan man i flera omgångar lade ned flera linjer. Det är lite tröttsamt att läsa kommentarer som enbart går ut på att dissa SAS i precis alla sammanhang och somliga därför "kidnappar" en tråd med det egentliga syftet att berätta att SAS suger. Då kommer det fram små primalskrik, där man p g a brist på kunskaper även nedvärderar affärsmässigt korrekta beslut som SAS fattade för tjugo år sedan. LFV blev kanske inte då glada, men de hade samtidigt varit positiva gentemot en avreglering av inrikesflyget. Då får man också ta de ekonomiska smällar dom eventuellt kan drabba dem. Man var ett affärsdrivande verk. Då ingår det ett risktagande.

Sedan skedde en ombyggnad så att det nu istället blev BÅDE inrikes (Transwede) och utrikes (Finnair+Transwede) i "tvåan". Finnair började bygga upp en andra hub på Arlanda vid sidan om Helsingfors och samarbetade med Transwede. En mängd plan från Helsingfors mellanlandade på Arlanda innan de flög vidare, bl a till Madrid, Manchester och vissa Londonavgångar, där stockholmare skulle stiga på tillsammans med de passagerare som Transwede skulle mata in från andra svenska flygplatser och Finnairs egna passagerare från bl a Åbo och Tammerfors. Det var en dålig affärsidé som få vill minnas. Ingen från Halmstad eller Malmö flög till Arlanda först när de skulle söderut eller västerut. När Transwede sedan försvann så stretade man på ett tag till med sitt hubförsök men sedan blev det bara flygningar till Finland kvar och så fick man sällskap av sina övriga kompisar i sin flygallians. Till slut droppade man sina Finlandsflygningar också, utom Helsingfors. Under tiden hade man byggt om terminalen enbart till utrikes. Så småningom flyttade lågprisflyget in. Då hade hela Europa blivit avreglerat. Marknaden förändras ständigt och det är LFV:s uppgift att anpassa sig till situationen. Det måste SAS också - men då ska de enbart se till sina egna behov.
trött
2014-11-26 11:15:02
SV: Arlanda inrikes?

Tycker det är viktigt att poängtera SAS som insisterade på att terminal 2 skulle bli deras eget palats. När så bygget väl är klart, ja då passar inte detta längre SAS - den anses vara för liten.
Trött man blir på detta bolag

Viktmassorna låg länge kvar för terminal 1 - som numera bara är en grusplan. Kanske det blir ett bygge av nu när Väsbyborna ombetts hålla käft....
P-lover
2014-10-23 16:31:33
SV: Arlanda inrikes?
Nja...
Det där berömda tältet användes enbart för SAS och Pan Ams INTERKONTINENTALA trafik (DC8:an och de övriga stora planen kunde inte landa på Bromma) fr o m 5 januari 1960 och fram den officiella invigningen den 1 april 1962, när SAS och övriga regionala bolag samt större delen av chartertrafiken samtidigt flyttade dit.
Det är lätt hänt när det gäller nostalgi att det som är pikant i sammanhanget lyckas ta över historien och får ta ett större utrymme än det verkligen gjorde.
Här följer ett klipp om bygget av Arlanda och invigningen. Vid ca 7.02 skymtar den nya terminalen fram. Det man kallar den "temporära" terminalen är just den som kom att komma att användas som först enbart utrikes, därefter utrikes/inrikes för SAS och slutligen enbart inrikes 1976-1983. Den blev "temporär" under många år.
I sammanhanget ska också nämnas att man invigde det s k charterskjulet 1972 och som fungerade fram till att all utrikestrafik flyttade till nya Arlanda International (nuvarande terminal 5, västra delen) 1976. Resterna av "skjulet" finns nu inom fraktterminalen.

http://www.youtube.com/watch?v=9NLPDZpfBVA

Arne Andersson
2014-10-22 22:27:11
SV: Arlanda inrikes?
Man höll tom till i ett tält innan man kunde flytta in i "gamla terminalen" måste ha varit runt 68-70.
Michael Lindroos
2014-10-22 22:07:08
SV: Arlanda inrikes?
Aha!
Tack för ett bra och uttömmande svar. Samma konstellation som i Göteborg och Malmö för den tiden då.
Pastaälskaren
2014-10-22 21:32:17
SV: Arlanda inrikes?
Du är rätt ute. Både utrikes och inrikes fanns i den gamla terminalen mellan 1969 och 1976. Då flyttade utrikesflyget till nya Arlanda International ( nuvarande terminal 5) medan inrikes fanns kvar i den gamla hallen ( som 1962-1969 varit enbart utrikes) fram till 1983. Men inrikes på Arlanda innebar bara de 4 linjer som SAS hade koncession på,(monopol), till Malmö, Göteborg, Luleå och Kiruna. Den sistnämnda destinationen innebar oftast att Luleåplanet fortsatte så egentligen var det ju 3 linjer. Allt annat hade Linjeflyg koncession på och de flög från Bromma. Där höll också regionalbolagen till. Det innebar att en resa New York -Sundsvall medförde ett byte av flygplats. 1983 flyttade så BÅDE Linjeflyg och SAS till nya Arlanda Inrikes, nuvarande terminal 4.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev