Tråden startades av: John  2014-11-03 15:01:39
Äntligen fjärrstyrda torn 
Nu är LFV unikt och snart drivs flygledningen vid landets flygplatser från en och samma plats. Snart måste flygledarna flytta till och verka från samma ort. Vad händer med konkurrensen, vad händer med ACR och vad händer med prisutvecklingen för tjänsterna när LFV får tillbaka monopolet igen...

Många frågor och inga svar!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Bertil
2017-05-20 15:28:18
SV: Äntligen fjärrstyrda torn
@Anna,
Nu har du väl fått hjärnsläpp. Varför skulle en en akademiker vara en bättre GD än en icke akademiker. Med tanke på dagens inflation med akademikerutbildningar klarar en person med normalbegåvning av GD rollen galant.
John Doe
2017-05-19 15:19:09
SV: Äntligen fjärrstyrda torn
Just saying

http://www.bbc.com/news/uk-39960993

JD
Sopan
2017-04-30 04:24:14
SV: Äntligen fjärrstyrda torn
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/ornskoldsviks-flygplats-stangdes

Flummiga Sverige.
FL TWR
2014-11-18 12:20:00
SV: Äntligen fjärrstyrda torn
Det är nog det vår GD inser, att 1 till 1 inte ger någon vinst och 1 till flera flygplatser inte är troligt i närtid. Detta innebär ju att LFV inte gör någon vinst, möjligen flygplatsen som slipper bygga ett nytt torn när den dagen kommer. Då monterar man bara upp kameror istället.
FL TWR 2
2014-11-18 11:55:52
SV: Äntligen fjärrstyrda torn
Har varit och tittat på RTC och blev positivt överraskad. Var mycket skeptiskt innan men efter att ha sett det live så ändrade jag faktiskt åsikt :)
Fortfarande en bit kvar till att montera upp på säve elle Skavsta pga trafikbild, men på mindre flygplatser med enstaka rörelser funkar det bra. Sen att man som FL ska övervaka mer än en flygplats känns avlägset, men vi kommer nog komma dit vare sig vi vill eller inte...
FL TWR
2014-11-18 10:20:29
SV: Äntligen fjärrstyrda torn
För att återgå till tråden lite så verkar det som om GD inte riktigt tror på idén i Sverige men att det finns potential i andra länder. Givetvis måste man testa lite i Sverige för att visa att det fungerar. Det enda som är synd är att de som validerar och har åsikter om projektet är så illa tvungna att tycka om det... Annars försvinner ju jobben från den arbetsplatsen... Jag har inget förtroende för detta projekt just på grund av det skälet.
Karl
2014-11-17 15:31:48
Re: Anna
Jo, fast i regeringen finns det få sakkunniga och det som bestäms är oftast bara baserat på ideologi eller möjligen påverkade av EU.
Har man sen en svag organisation fullt av jasägare under så blir det mycket "Kejsarens nya kläder".
Ja, det är skrämmande att vi har en outbildad GD! Att han dessutom har gett uttryck för att vilja följa förra regeringens direktiv är rätt märkligt!!! Det ska han inte ha en åsikt om!
ole...
2014-11-17 08:11:55
SV: Äntligen fjärrstyrda torn
Transportstyrelsen..hahahahahahah..ja jävlar vilket skämt...
Fredrik
2014-11-17 07:31:03
SV: Äntligen fjärrstyrda torn
Ni som skriver om att flygsäkerheten inte är i fokus kan ju anmäla till Transportstyrelsen. Den dåliga arbetsmiljön på LFV kan anmälas till Arbetsmiljöverket.
Anna
2014-11-17 07:17:33
SV: Äntligen fjärrstyrda torn
LFV är en myndighet och regeringen bestämmer uppdraget till LFV. Myndighetens ledning är en styrelse . GD verkställer vad styrelsen beslutar. Fö måste LFV vara ganska unikt som har en GD utan akademisk bakgrund. Ni som har synpunkter på LFVs uppdrag bör således vända er till regeringen. Uppdraget finns att läsa i LFVs instruktion och styrelsens beslut i affärsplanen.
Trött LFV anställd
2014-11-16 21:26:21
SV: Äntligen fjärrstyrda torn
Vem blir lillchef? För att du vågar vara kritisk och tänker själv? Knappast! Flygledare som är för dåliga/trötta på att svänga flygplan och som vill göra karriär. Och deras utbildning förutom flygledarutbildning...? Nix/nada/noll! Därför kan GD efter GD ställa till med så mycket trubbel.
Pappersvändare
2014-11-16 18:25:07
Olle tänker inte själv
Olle är politiskt tillsatt att utför det som våra politiker tycker och dom tycker om detta, inte för att dom kan mycket om flygbranschen, utan för att EU säger så.

Och EU säger det för att flygbolagens lobbyister säger så... :-( Men att försöka förklara detta för en låg o mellanchef i LFV som bara gör som GD säger är inte lätt.
Daniel
2014-11-16 17:30:02
SV: Äntligen fjärrstyrda torn
"Vända skutan..." "För dyrt..." "Stålbad..." "Sparpaket..." :D Kan våra småchefer bara rapa efter vad högsta hönset säger och inte tänka själv?!
Dyrt...? Jämfört med vad?! Det är ingen som tänker utan den enda lösningen är att det ska vara billigare. Varför ska det vara billigare? Är det för dyrt att flyga idag? Måste målet vara Rajjan och liknande eurotrash-företag?!
Är enda lösningen i dagens samhälle att ALLA ska bli billigare och behandla sina anställda så dåligt det bara går. Är billigt alltid en lösning eller kan vi gå vidare och inse att visa funktioner i samhället inte mår bra av att giriga företag som inte tänker långsiktigt utan bara kortsiktig vinst. Vi har sett det i bransch efter bransch!
Nu kommer snart "Jamen EU säger ju...!" Svenskar ska vara bror duktig och spara mest fast man förmodligen redan är den mest kostnadseffektiva providern! Och sen massa småkorkade småchefer som inte själva tänker utan bara rapar efter! Det är obegripligt hur vi fortfarande kan ha småchefer som håller med den ene GD;n efter den andra för att, när en ny kommer, tycka att allt den gamla sa var uselt! Så går det när vi ENBART har jasägare på alla chefsnivåer. Från "första ledet" upp till kretsen kring GD. Ni är så oerhört förutsägbara!!!


Pia
2014-11-16 13:28:17
SV: Äntligen fjärrstyrda torn
GD menar att han från tidigare GD:ar fått ta över ett kostsamt affärsverk, dvs en stor fet katt. Jag tolkar det som att Sundin vill säga att LFV är en stor kostnad och man har inte tagit sitt ansvar. Orkar Sundin vända skutan?
Peter
2014-11-16 09:56:54
Fet katt
Vad menar vår GD när han pratar om att feta katter?
LAVCO
2014-11-13 22:36:35
Re; Jonas
NATS lönsamma... :D Kan du inte vara snäll och ta reda på varför. Hjälp!
Egon
2014-11-13 12:15:56
SV: Äntligen fjärrstyrda torn
NATS är extremt ålderdomligt och personalkrävande. Dom har höga enrouteavgifter och anledningen till att den inte är högre är ju att visa delar finansieras av statliga pengar (tex pension). Därmed går det inte att jämföra med tex LFV eller för den delen ACR.
Jonas
2014-11-13 11:50:33
LFV framtid
Man bör fundera på om LFV som affärsverk ska tillåtas fortsätta belasta marknaden i framtiden. Bolagisera LFVs friska delar, paketera bort resten, och låt LFV konkurrera med övriga providers i Europa. NATS som ex är enormt lönsamma och ägs idag av privata och statliga ägare. Bara de effektivaste kommer att överleva framtidens tuffa omställning. En utveckling som även ökar säkerheten i branschen. De som motsätter sig detta är tyvärr fel ute. Se utvecklingen inom flyget. Idag mycket säkrare än 90-talets monopol.
FL LFV
2014-11-12 09:20:05
SV: Äntligen fjärrstyrda torn
Den ene GDn tokigare än den andre ivrigt påhejade av "första ledets chefer" som inte har annan utbildning än fl-utbildning och som har fått sina chefsposter för att ingen annan sökte...! :-(
HQ 2
2014-11-11 13:05:56
SV: Äntligen fjärrstyrda torn
LFV har för många doktiga ponkar som tror sig besitta kunskapen om att vara chef. Se på alla småpåvar ute i landet som aldrig säger emot och bara gör vad som sägs från Norrköping. Ingen förmåga att tänka själv. Dom håller med alla GD;ar oavsett vad dom säger! Men när en ny GD finns på plats så är ALLT den gamla gjorde dåligt! Ja-sägare som anser sig förstå hur världen fungerar.
Just nu är det inne med anpassning och besparingar, tidigare hade flygsäkerhet större utrymme. Varenda liten småchef därute slår knut på sig själv att göra besparingar men flygsäkerhet har hamnat långt ner på agendan.
HQ
2014-11-11 11:51:17
SV: Äntligen fjärrstyrda torn
"...det hårda regelverket." :D Driver du med mig?! Regelverket är bra så länge en provider påstår sig göra något! Kontrollfunktionerna och därmed möjligheten att förhindra "fulbolag" att verka i Sverige är anpassade till en "Åsa-Nisse-värld" där alla är ärliga.
Kolla bara på det statligt upphandlade flygbolaget Avies! Det är skrattretande hur tandlösa våra myndigheter är.
Jag har inget emot ACR eller deras anställda men att säga att det har blivit bättre är trams! Att inte alla projekt som LFV har drivit har blivit framgångsrika är säkert sant men så är det hos ALLA företag, statliga och privata, men oavsett behöver vi utveckling av flygtrafikledning och det kommer inte en avreglerad marknad bry sig om. Där är det bara kortsiktigt vinning som gäller. Titta bara på tågtrafiken i Sverige! En avreglerad marknad som alla vill tjäna pengar på men ingen vill underhålla/rusta upp/utveckla. Jag vill inte att flygtrafikledning ska gå samma väg! Nyliberaler med foliehattar menar att "marknaden" ska lösa alla problem och att enda vägen är avreglering... Suck!
FL LFV
2014-11-11 11:33:38
SV: HQ
Du som skriver med täcknamnet HQ lever tyvärr i det förgångna. Jag tror inte som du att det är någon som "leker" provider. Att leka provider tillåter inte det hårda regelverket. Kanske inte lätt att förstå om man inte är påläst. Utan istället är det de faktiskt som vill bidra till förändringar, utveckling och modernare tjänster. Innan avregleringen var det ingen som tog ansvar för kostnader eller andra delar. Projekten lektes med tills de flesta hamnade på hyllan. Pengar fanns det gott om under affärsverkets storhetstid och tog pengarna slut så skickade man upp nya fakturor i molnen. Alla drabbade (flygbolag och flygplatser) fick bara gilla läget.

Det är oerhört bra för Europas flygtrafiktjänst att företagen får möta samma konstruktiva utveckling som inom flyget. De mest effektiva och kundorienterade företagen kommer att ta en stor del av marknaden. De företag som inte orkar eller hänger med utvecklingen kan börja fundera på nedläggning. Likt SAS snart gör. ACR blir snart min arbetsgivare - that's for sure!
HQ
2014-11-11 10:53:08
SV: Äntligen fjärrstyrda torn
"Vi måste bli bättre, effektivare och mer lyhörda." Vi ska alltså bli som alla andra eurotrashföretag...? Det låter så "1998"!
Avregleringen leder enbart till att vi hamnar i samma konfliktfyllda situation som det är hos alla flygbolagen. Arbetsgivare säger att vi måste bli billigare, billigare än vad...? Är problemet att det är för dyrt att flyga idag? Nej precis! Problemet är att flygbolagen pressar EU genom lobbyister som sen pressar ATC-providers som sen skär ner i sin verksamhet. Inte för att det är bra och genomtänkt utan för att det ska bli billigare.
Avregleringen är bara ett steg i den riktningen. Vi får hoppas att den nya regeringen inser att samhällsviktig infrastruktur inte mår bra av avreglering. Det är fortfarande inte någon som kan ge ETT bra exempel på avreglering av samhällsviktig infrastruktur!
Jag förstår att en del individer i det nya företaget känner sig viktiga och att dom har fått en ny roll i det nystartade företaget men vi kan inte avreglera flygtrafikledningen för att några flygledare ska leka provider! Ni får självförverkliga er någon annanstans!
Sen har vi inom LFV alla mellanchefer som inte själva tänker utan säger i samma monotona röst; Vi måste bli billigare och jobba för marknaden!
"Marknaden" behöver inte billigare flygtrafikledning! Det är inte för dyrt att flyga! Flygtrafikledning kräver en stabil provider med långsiktigt tänkande som bryr sig om utveckling/utbildning osv.
FL LFV
2014-11-11 10:13:47
SV: Äntligen fjärrstyrda torn
ACR har nog redan en central drifthandbok. Annars hade de inte godkänts av Transportstyrelsen och kunnat konkurrera på marknaden. Regelverket kräver att alla ANSP ska ha en central drifthandbok.

Vi måste bli bättre, effektivare och mer lyhörda. Då kan även vi konkurrera och återta marknadsandelar. Nu måste vi stöpa om bolaget och jag håller tummarna att GD klarar detta innan han går i pension. Redan långt över tiden om han varit en av oss.

ole..
2014-11-11 07:52:44
SV: Äntligen fjärrstyrda torn
Ryktet säger att ACR snart ska skaffa sig en central drifthandbok.. nu sväller overheaden där med... ;)
Thomas A
2014-11-10 22:25:31
Re: FL
"FL" säger: "Branschen har blivit så mycket bättre sen avregleringen. Händer grejer dagligen och följderna blir både till ris och ros."

Öööh, hur tänkte du när du skrev den meningen?! :D
Det är just det som är problemet! Flygledare ska inte tänka dom ska svänga flygplan!
Pappersvändare
2014-11-10 19:17:01
Re: FL
Vad är det som blivit bättre? Förutom att några enstaka FL känner sig självförverkligade genom att leka provider. Det blir inte bättre för att dessa individer springer på möten och känner sig viktiga...! :-(
Re: Koskinen
2014-11-10 16:17:37
SV: Äntligen fjärrstyrda torn
Flygbranschen är inget undantag!

Se hur allt blivit sämre sen Sverige lurades med i EU!
Allt blir bara sämre och sämre så länge vi är kvar i skiten!
FL
2014-11-10 10:30:37
SV: Äntligen fjärrstyrda torn
Branschen har blivit så mycket bättre sen avregleringen. Händer grejer dagligen och följderna blir både till ris och ros. Men det händer saker och det är det som styr utvecklingen framåt för alla inblandade. T o m vårt LFV har vaknat till liv och det är otroligt roligt för de som är beredda att ge. RTC blir ett bra framtida komplement. Men inte riktigt på det sättet som ansvariga för projektet tror. Let's see!
Koskinen
2014-11-08 20:33:50
SV: Äntligen fjärrstyrda torn
Alla dessa beslut som tas av GDar och kringpersonal som sitter i tre år och sen skiter i följderna! Stackars flygbransch!.
Thomas
2014-11-07 08:45:17
Re: Heikki
Sverige kan väl knappast vara förstahandsvalet?! Det är stor brist i Norge, Tyskland, Österrike mfl i Europa. Behovet i Dubai/Abu Dabi verkar vara omättligt.
FL
2014-11-07 08:03:12
Re: Rolle
Hade du haft lite koll på de beslut som har tagits av LFV tidigare så hade du förstått varför personalen är lite syrak!
En rad historiskt dåliga beslut som har lett till att vi är sämre rustade för framtiden. Men de GD;ar som tar besluten slussas vidare i statsapparaten och slipper ta ansvar för detta.
Anställd
2014-11-06 17:55:09
Re:Rolle
Tro mig Rolle, de anställda i ACR har dragit ett ganska tungt lass för att hjälpa skutan på rätt kurs. Speciellt de torn som var först över har fått jobba en hel del.

Låt mig bara fråga vem som betalar ledningens löner? Jag skulle tro att om du tittar på VDs löneutveckling de från 2010 tills idag så har han bättre löneutveckling än någon annan i bolaget. Utan flygledare (som gnäller och bevakar sina villkor) blir det inga intäkter och därmed inga löner till ledningen eller avkastning till aktieägarna. Vi är beroende av varandra helt enkelt

En bra general tar hand om sina soldater - det är så man vinner krig ;-)
Anställd
2014-11-06 17:45:15
Re:Heikki
Du kan läsa mer om ACR här:
http://www.acr-sweden.se/

Det har talats internt om det finska överskottet, men vad jag vet så har inget gjorts från ACR för att försöka locka över arbetslösa flygledare. Pensionärer däremot har varit på tal igen.

Det har just kommit ut ett antal elever på tjänsteställena så det kan nog vara svårt att hitta fler utbildningsplatser förrän framåt våren och då lämnar ett antal elever EPN med en minst sagt osäker framtid framför sig, ska vi gissa att några kommer söka sig till ACR då LFV inte har för avsikt (vad jag hört) att varken anställa eller ge BK till dessa
Dag
2014-11-06 17:09:38
Re: Heikki
Vet du inte svaret på dessa frågor är du nog inte flygledare...
Heikki
2014-11-06 17:00:46
SV: Äntligen fjärrstyrda torn
Kan finska flygledare arbeta i Sverige? Vi har ett stort överskott på flygledare i Finland och fler lär det bli. Vilka är ACR och på vilka platser finns de? Arbetar ACR också med TMC?
Rolle
2014-11-06 10:15:22
SV: Äntligen fjärrstyrda torn
Intressant dialog. Verkar endast vara en part som skriver här. Då problem, ansvar och de negativa inslagen endast ligger på arbetsgivarna. Arbetstagarna verkar inte vilja ta på sig något ansvar för att möta framtidens tuffa utmaningar. Tänker bara på sina villkor. Förstår LFV till fullo att de vill lyckas med RTC då fack och dess medlemmar inte är beredda att möta framtiden. Glöm inte vem som betalar löner och faktiskt vågar ta framtida risker för att öka sina uppdrag. Bolagens ägare - inte ni soldater!
Anställd
2014-11-06 08:15:17
Re:Kjelle
Har hört att läget i LFV inte är på topp direkt utan snarare en tuff kana utför. I ACR så går det uppför vilket ju är ett trevligare klimat att jobba i, även om det finns kanter att slipa av för att göra det riktigt bra :)
Kjelle
2014-11-05 23:30:26
Re: Anställd
Ok, det låter ju inte så bra. Då får man ju hoppas att folk lämnar. Just nu är det kanske inte helt lätt men inom 3-5 år är jag helt säker på att det är lättare. LFV;s utbildningsstopp lär ju gynna er också.
Anställd
2014-11-05 22:48:56
Re:Kjelle
Kjelle, du skriver:
"Dom verkar ha förstått att dom måste behandla sin personal bra och numera har ACR-flygledare högre lön och OB än LFV-flygledare"

ACR är mycket bättre idag än tidigare, men de har fortfarande lång väg att gå tyvärr. Jag vet att det finns personal inom ACR med lägre lön än motsvarande tariff, men visst, det högre OB't höjer ju slutsumman en del - men OB är just OB.

HR-ansvarig hävdade inför hälften av alla anställda att man inlett förhandlingar med facket kring kollektivavtal som skulle vara klart innan året är slut. Problemet var bara att facket inte visste detta. Dessutom, några dagar senare, berättade VD inför andra hälften av oss anställda att "alla kanske inte passar att jobba i ett privat företag och då går det bra att söka sig därifrån".

Som sagt, ACR har kommit en bit men har långt kvar
Kjelle
2014-11-05 21:45:46
Re: Johan
Ja man kan ju säga vad som helst... Du gör det! :D Men om man ska försöka hålla sig till troliga scenario så är det väl inte att ACC Stockholm stängs ner (en utredning kom precis fram till att det inte var ekonomiskt försvarbart) utan möjligen TMC Göteborg och ÖKC. Detta leder ju till större behov på ACC Stockholm och/eller Malmö. Detta har ju iofs INGET med RTC att göra men det verkar du faktiskt inte förstå...!
De som håller på med projektet RTC räknar med ca 30% mindre behov av personal när det gäller TWR om de tornen man hoppas på kan användas inom RTC. Detta är ju teoretiskt och inte helt självklart att det blir så. OCH det kräver att man får tillstånd för att driva mer än EN flygplats per central!!! Där är vi inte nu och det är en MYCKET större fråga!

Med 30% mindre personalbehov (obs av tornflygledare, inte av totalt antal flygledare) så är det lätt avklarat med pensionsavgångar som det kommer MÅNGA inom de närmsta åren. Utbildningsstoppet som sker just nu kommer förmodligen leda till ett underskott av flygledare inom 3-4 år oavsett RTC. Grattis flygledare!

Ett problem för TWR-flygledare i Sverige blir ju att deras arbetsplats kan flyttas till tex Sundsvall eller möjligen Linköping (SAAB vill säkert kunna visa upp en central på hemmaplan). Vad händer då? Jo, förmodligen att ett stort antal flygledare hellre flyttar utomlands än att flytta till Linköping eller Sundsvall. Återigen, detta leder till mindre flygledare i Sverige.

I länder med stora avstånd och små remota byar/städer är RTC givetvis ett bra projekt men inte i Sverige.

När det gäller EPN ska du nog ta reda på vad dom håller på med där utöver att utbilda svenska flygledare!!! :D Behovet av flygledare i Kina och andra länder i den regionen är omättbart!

Sannolikheten att RTC blir framgångsrikt i Sverige är nog inte så stor (möjligen kortsiktigt för att det är svårt att erkänna att det inte fungerar här) och då har ACR fortfarande en plats att fylla. Dom verkar ha förstått att dom måste behandla sin personal bra och numera har ACR-flygledare högre lön och OB än LFV-flygledare. Detta är extremt bra för ALLA flygledare i Sverige.

Jag ser att du tycker om att skriva negativt och ödesmättat men man får ändå försöka hålla sig till rimliga scenario. Du låter precis som Norwegian/Rajjan/SAS-antagonisterna i forumet där alla vill den andra ont. Jag tycker det är tragiskt och beklämmande. Du är en tråkig människa som inte kan så mycket utan bara tycker en massa. Den rätten har vi i Sverige men det är fortfarande lika tramsigt. :D
Dante
2014-11-05 16:50:56
SV: Äntligen fjärrstyrda torn
Snart är vi där!
RCA
"Remote Controll Airways"
Vem vågar flyga då?
Re: Aviatrix
2014-11-05 16:35:09
SV: Äntligen fjärrstyrda torn
Fyll alla Sveriges flygplatser först! ;-)
Johan
2014-11-05 15:55:18
Re: Kjelle
LFV, som jag kan tolka det, vill komma bort från tornen. De och SAAB ser det mycket mer ekonomiskt, effektivt och säkrare att leda flyg från en eller flera centraler. Och lediga centraler finns det gott om snart när både ACC på Arlanda och Östgötakontrollen i Norrköping stängs ner och blir tomma. Visst är det en spännande tid vi lever i och även EPN bör fundera på sin framtid. ACR har väl redan bestämt sig för att sluta beställa brevpapper och kuvert. Bromma tornet kan bli ett schyst Waynes Coffee när de nya lägenhetshusen står klara. MPs flagga kan hissas på tornet!!!
Aviatrix
2014-11-05 12:45:55
SV: Äntligen fjärrstyrda torn
Fint. Det finns behov för fjärrstyrda flygledning i Finland.
Kjelle
2014-11-05 12:27:40
Re: Johan
"...då kanske datatekniker/flygledare i Indien kan sköta RTC-SWE från Bangalore."

Finns viljan så kan ju de allra flesta jobben utföras från "Indien"... Om det är bra eller det bara är för att man är avundsjuk på en yrkesgrupp, tja det får tiden utvisa. :-( Det är rätt genomskinligt hur du tänker! :-(

Att många outsourcade branscher återvänder till hemmarknaderna för att det visar sig är billigare/bättre/smartare/säkrare har du säkert redan koll på...! :D Det som du nämner känns inte 2050 utan snarare 1995!
Johan
2014-11-05 11:51:42
SV: Äntligen fjärrstyrda torn
Nu förstår jag bättre varför flygledarutbildningen under Linköpings universitet lades ner av nuvarande GD. Även övrig grundutbildning på EPN är lagd på is. När RTC blir ett faktum, inte bara i Norrland, utan i hela landet så behövs inte många flygledare. Utbildningen kan då dröja till runt 2050 och då kanske datatekniker/flygledare i Indien kan sköta RTC-SWE från Bangalore.
tjoho..
2014-11-04 23:09:01
SV: Äntligen fjärrstyrda torn
undrar hur snabbt regeln om att man bara från jobba på ett "RTC" torn i taget kommer ändras... annars faller nog iden platt...
Petter
2014-11-04 22:00:32
SV: Äntligen fjärrstyrda torn
Fjärrstyrda torn kommer att sätta större press på effektivitet i branschen. Framtidens teknik och flygledningskarta håller på att målas om. Blir RTC en verklighet och 3-5 torn kan drivas från olika centraler så blir det snart ett stort överskott av operativa flygledare i landet. Flygledarna och ST (facket) bör fundera på de framtida riskerna. Hur och var kan man effektivisera för att konkurrera med RTC?
Filip L
2014-11-04 17:46:42
SV: Äntligen fjärrstyrda torn
Ännu ett tragiskt spår av LFV:s fd GD:s flertal korrupta projekt. Hans efterträdare Sundin har turligt nog satt stopp för utbildningsskandalen på Linköpings universitet, kostsamt värre blev det. Hoppas att han nu styr även detta projekt på en "sundare" väg...:) Som någon tidigare nämnde finns det mer att tjäna på RTC i andra länder som Norge, medans det i Sverige inte kommer bli någon märkbar personalbesparing, men väl pengar i SAAB-delägarens TA:s ficka!
Bertil
2014-11-04 11:53:05
SV: Äntligen fjärrstyrda torn
Det är ju bra att det flr en gångs skull är LFV som betalat SAAB utvecklingskostnader. Det brukar annars vara Försvarsmakten. Skillnaden är att LFV brukar kunnafå till tuffare avtal med royalty på försäljningen medan Försvarsmakten glatt bara betalar utan att få något tillbaka.
Thomas
2014-11-04 11:42:50
Grattis SAAB
Ett ytterligare "dyrt" LFV projekt som flygbolagen och flygresenärerna får betala för. SAAB är den stora vinnaren som får betalt för utvecklingen och inte behöver ta några förluster när projekten går i graven. Som de flesta andra LFV drivna "industriella" projekt gjort tidigare.
Betalar sig aldrig
2014-11-04 08:33:00
SV: Äntligen fjärrstyrda torn
Någon tog upp Sundsvall som exempel.
Någon bor bevisligen där och jag antar att det blir betydligt billigare att någon sitter i tornet och jobbar där än vad all den tekniska utrustningen kommer att kosta plus de pengar som den tekniska utrustningen i framtiden kommer att kosta för att underhålla detta skräp.
Dessutom lär väl den som sitter på distans också vilja a lite betalt för den tjänst som den skall göra ha ha!
Lena
2014-11-04 07:25:18
Fjärrstyrda torn - tyvärr
Jag om någon skulle bli glad om fjärrstyrda torn kunde stoppa den konkurrens som råder. Konkurrens skapar bara oro hos flygledarna och det rimmar inte med flygsäkerhet. Flygplatserna vill bara ha billiga lösningar och därför hoppas jag att innerligt att fjärrstyrda torn kan återge LFV ett monopol på flygledning.

Ett värsta scenario är att den tuffa konkurrensen i Sverige sprider sig utomlands. Då riskeras fjärrstyrda torns kostnadsbild och traditionell flygledning blir mer kostnadseffektivt.
Andreas
2014-11-04 06:55:04
Systemen finns redan....
Fantastiskt hur LFV och SAAB i media tillåts vilseleda allmänheten och marknaden. På Heathrow har man redan ett fjärrstyrt system sedan ett antal år som ligger några miles från flygplatsen. Ligger under mark och kan ersätta flygledningen i tornet och styra en kapacitet på upp mot 80 % jämfört med tornets.

Det som heller inte nämns är att kostnaden för kunderna blir dyrare än dagens påbörjade konkurrens. Vem vill ha fjärrstyrt om kostnaderna blir för dyr jämfört med traditionell flygledning? När konkurrensen är utspridd i Europa så blir det en tuff prispress på flygtrafiktjänster som kommer att ligga långt unders dagens gällande prissättning. Se bara vad som hänt inom flyget under 2000-talet.

G
2014-11-03 20:34:51
SV: Äntligen fjärrstyrda torn
När flygplatserna inser vilka begränsningar det innebär med RTC så kommer inte många flygplatser av större störlek än Ö-vik vara intresserade av systemet för annat än som back-up.

Marknad för tekniken finns säkert men då främst i andra länder än Sverige.
UAE
2014-11-03 17:19:25
SV: Äntligen fjärrstyrda torn
precis som föregående undrar; hur i helsike ska dom få personal till Sundsvall?! Det är ju inte precis ont om jobb i Norge/Tyskland/Sandlådan. Nog flyttar de flesta hellre till Norge/Tyskland/Sandlådan än till Sundsvall?!!!
Stig
2014-11-03 16:44:30
SV: Äntligen fjärrstyrda torn
En central som leder många torn... Sårbart... Enad personal som inser sitt värde...
Inte omöjligt att det blir lönande en dag, framförallt när man slipper bygga nya torn. Men räkna med en personal på denna (dessa) centraler som vet sitt värde och kommer att kräva en del. Men blir besparingarna större än ökade personalkostnader så kör på! Man minskar ju personalbehovet med ca 30 % från idag om alla torn man planerar för blir verklighet. Detta kommer lätt kunna hanteras med pensionsavgångar. Problemet blir att få folk att flytta till dessa centraler, speciellt om det hamnar i obygder i norr!
 

Tillbaka

TFHS
MFK
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev