Tråden startades av: Trötter  2014-11-15 10:26:57
Avies svarar på kritiken! 
" att ett stort ansvar ligger på flygplatsen att se till att landningsbanan är ren så det inte ska vara några problem att landa. Men att Avies också frivilligt har infört ett system som ska kunna göra de här beräkningarna på ett korrekt sätt". Detta som svar på kritiken ang banlängds behovet och beräkning vid dåliga bromsvärden etc. Ska man skratta eller gråta. Det är tydligen flygplatsernas ansvar att det går att landa och Avies har inget ansvar för prestanda. "Frivilligt infört ett system". Förutom att landa på banan åtminstone. Det är just den inställningen som gjort att bolaget är i den sits de är idag.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Per L-
2015-01-29 20:19:34
SV: Avies svarar på kritiken!
De har inte ens täckning på Kreditkortet för att boka om 8 passagerare från Sveg på ett SAS plan från Österund till Arlanda...... H E L L O ? ? ?

Som någon skrev i en annan tråd, skall det behöva ske en incident med dödlig utgång innan det blir stopp på vansinnet?

Perra
Trötter
2015-01-29 08:30:54
SV: Avies svarar på kritiken!
Men är inte detta tjänstefel och ett stort svek mot näringslivet och privata där Avies nu fått uppdragen att flyga. Och det pga att om dessa krav lämnats in tidigare hade Avies haft betalningsanmärkning och blivit nekad kontrakt. Men det visste väl redan berörda parter och ville inte riskera att bli utan operatör en tid pga möjlig konkurs för Avies. Istället myglas det och Avies får fortsätta för det är bara snack och ingen tar ansvar.
KL
2015-01-28 22:27:37
SV: Avies svarar på kritiken!
Frågan är hur länge Avies kommer flyga vidare, bolaget
har stora skulder till Pajala flygplats som nu gått
till Kronofogden. SVT har TV reportage om det idag:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbottensnytt/avies-i-nytt-blasvader
SIlvertape
2015-01-22 20:35:00
SV: Avies svarar på kritiken!
När det inte går att laga med silvertape så är det trasig!

Hydrör är inte något som kan lagas med silvertape tydligen.
oj
2015-01-21 15:37:14
SV: Avies svarar på kritiken!
oj, piloten tveksam?

http://www.tidningenharjedalen.se/jamtland/harjedalen/tekniskt-sett-ar-avies-valdigt-daligt
TCU
2014-11-18 11:00:06
SV: Avies svarar på kritiken!
@cb

Det står inte att flygplatsen har ett ansvar att värdet är lägst 0,40... Det står att målet är minst 0,40. De två har väldigt olika betydelser i lagens mening.
I slutet så är det alltid befälhavaren som är ansvarig och han/hon måste säkerställa att prestandan är ok för att landa/starta under de rådande omständigheterna.
Bruno
2014-11-18 09:17:29
SV: Avies svarar på kritiken!
Hur kan VD:n hävda att Avies under sin livstid inte haft några allvarliga tillbud? Bara under 2013 hade man tre avåkningar och en start med motorstörning på båda spisarna. Han verkar vara besläktad med Bagdad Bob den där Allan Soll.

/Bruno
Jetstocken
2014-11-17 23:12:27
SV: Avies svarar på kritiken!
-Härligt att man kan komma med stämplar,intyg,undersökningar,tillsyn.Detta är ett ögontjäneri av dess like.Ett skitbolag som kringgår alla lagens regler genom att misstolka,förvränga,kringgå .

-Tyvärr så ser vi detta varje dag inom äldreomsorgen,förskolor,sjukvård.Privata aktörer lovar o lovar men verkligheten är det motsatta..Fast på pappret ser det fint o seriöst ut.
-Man kan ju undra var de lärt sig allt detta?


Tallins finest igen
2014-11-17 23:00:54
SV: Avies svarar på kritiken!
Menar Avies att de aldrig förr flugit på banor med bromsverkan under 0.40 tidigare innan de skaffade ett system för prestandaunderlag?
Tallins finest
2014-11-17 22:59:10
SV: Avies svarar på kritiken!
Från Avies hemsida:

Avies försäkrar Passagerare på svenska flyg proaktiva säkerhetsåtgärder.
14 Nov 2014, Stockholm, Sverige - Som svar på en Statens Haverikommission (SHK) säkerhetsrekommendation, som utfärdats den 5 oktober, om Avies landning på kontaminerade banor,
bekräftar Avies att proaktiva säkerhetsåtgärder rutinmässigt har tagits i enlighet med branschstandard för att garantera säkerheten för passagerare på svenska flyg.
Innan vintersäsongens början har Avies anlitat en prestandaspecialist för att kunna leverera ett korrektionsunderlag till våra piloter för användning i de fall då flygplatsen inte nått upp till målet att landningsbanan är i ett sådant skick att landning kan ske utan korrektioner.
Dessa korrektioner, som har granskats och godkänts av myndigheterna i Estland (ECAA), är sedan en tid tillgängliga för samtliga av bolagets piloter.
Underlaget har också sänts till Svenska myndigheter, som inte haft något att invända.
Avies värdesätter allmänhetens intresse för bolagets flygsäkerhet och som en ytterligare åtgärd, har vi frivilligt inspekterat samtliga våra flygplan för att säkerställa att inga frågetecken
fortsätter att finnas gällande säkerhet och att vår verksamhet under vinterperioden skall fungera.
I motsats till uppgifter i media, har inga av våra flygplan blivit stoppade av den Estniska luftfartsmyndigheten (ECAA). Avies har dessutom nyligen granskats i en av EASA utförd tillsyn där det kunde konstateras att Avies ligger väl i paritet med de senaste utgivna EASA-kraven.
Allan Soll, vd, Avies, ”Avies opererar varje år till mer än 130 städer och har under våra 24 år i branschen inte haft några allvarliga tillbud.
Vi vill passa på att tacka våra kunder för deras support och lojalitet under den senaste tiden och önskar dom välkomna ombord igen på våra flygplan.
Bakgrundsinformation
Om Avies AS:
Avies AS är en av den europeiska luftfartsmyndigheten (EASA) reglerat regionalt flygbolag med reguljära flygningar i Sverige och Estland.
Avies har sedan 2012 utfört flygningar åt Trafikverket och har under dessa två år ökat antalet passagerare med nästan 20 procent på den av Trafikverket upphandlade trafiken.
För ytterligare frågor som rör Avies verksamhet, kontakta Avies direkt på press@avies.ee
Trötter
2014-11-17 01:27:44
SV: Avies svarar på kritiken!
Problemet är att det inte funkar alla dagar i veckan att få det till 0,40.
cb
2014-11-16 16:06:10
SV: Avies svarar på kritiken!
Där står det ju faktiskt att flygplatsen ska vidta åtgärder för att uppnå ett friktionsvärde på 0,40.

TSFS 2012:90
Ytor på färdområdet
30 § Det ska finnas ett system för fälthållning. Systemet ska minst möjliggöra
att
1. nederbörd och annan beläggning på bansystem, plattor och anslutande
markytor tas bort, samt att kvarliggande is och snö på anslutande markytor
profileras så att det inte uppstår någon fara för luftfartyg,
2. friktionen på banan och, där så är möjligt, andra belagda ytor som
används för flygverksamhet, mäts och följs upp,
3. avhjälpande åtgärder vidtas för att upprätthålla den friktion som krävs
för belagda ytor, där målet med åtgärderna ska vara att uppnå friktionsvärden
som överstiger 0,40, samt
4. friktionsnivån hos belagda ytor mäts och följs upp i underhållssyfte
Trötter
2014-11-15 15:34:05
SV: Avies svarar på kritiken!
Som att köra 90km/h i blixthalka bara för att det står så på skyltarna.
Gurra
2014-11-15 14:59:35
SV: Avies svarar på kritiken!
Pinsamt!
Herrejösses
2014-11-15 14:50:06
SV: Avies svarar på kritiken!
Å hur i hela friden kan det vila på flygplatsen att inte det går att få upp te.x bromsverkan,det är ALLTID upp till befälhavaren om han så vill landa på en hockeyplan eller inte.
Vaddå "frivilligt" tagit fram beräkningsmatrixer? Borde väl vara a & o vad gäller vinteroperatiner.
Not Anders
2014-11-15 10:41:38
SV: Avies svarar på kritiken!
Hyrde en bil av dem på förra resan och den funkade inge vidare heller.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev