Tråden startades av: Fifflar gubben  2014-11-20 16:13:06
Björn Kjos vädjan till Obama? 
Tror inte USA vill ha den typen av företag i flygbranschen! På sikt skulle det bli ödesdigert för amerikanska flygbolag med lönedumpningar.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

pf
2015-01-06 08:53:58
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Leif Bostrøm, takk.

Men, om du leser det Trådskaper har anført, så er emnet mer generellt enn bare Norwegian, ref amerikanske flygbolag.

Da kan man ta inn argumenter om kartell, ref artikkel i norske tidningen Dagbladet som jeg refererer til.
Leif Boström
2015-01-05 21:29:05
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
GRATTIS pf,

Där fick du in ännu en SAS känga i EN NORWEGIAN TRÅD!!!
Du kunde inte låta bli va?

Mvh/ Leffe ( pensionär, ej SAS troll )

pf
2015-01-05 20:38:30
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Norsk flyanalytiker tror få kjempebolag vil presse opp prisene for å fly til USA, jfr

http://www.aftenposten.no/article7845469.ece

klart at de kjører stenhårdt mot Norwegians AI's planer.......

Vil vi på sikt se kartell, noe SAS er flinke til å delta i, kfr DB Schenker m.flere?
Mike
2015-01-04 08:38:21
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
DOT kan inte he svar, de är rädda om de amerikanska jobben.
De har STORA problem på hemma plan!

http://m.bizjournals.com/bizjournals/blog/seat2B/2014/02/commuter-airlines-face-pilot-shortage.html?r=full
Bo i bilen
2015-01-03 15:13:33
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Öh va? Stämmer detta Kjell?

Kan pf bekräfta?
Kjell Brel
2015-01-03 09:50:33
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Enligt VG skickar Norwegian lobbyisten Anton Bruhn till Washington. Med tanke på den mannens galenskaper, så stjälper det snarare än hjälper. Good Luck!







Ps. Undrar hur DOT reagerar när Anton Bruhn börjar kalla dem för "SAS Muppets"?
Eller
2014-12-29 15:10:49
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Eller tveksamhet i att neka...
Linkan
2014-12-29 11:39:50
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Det verkar dock inte bli något svar från DOT detta år.

Fortfarande finns tveksamhet till att godkänna NAI.
Svante
2014-12-29 01:42:13
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Artikeln antyder på att jakande svar som positivt. Ett nekande svar hade de tolkat som negativt. Sen om effekterna av svaret är positivt för den ena eller andra parten kan diskuteras.
Är det färdiglekt som språkpolis nu?
Sv .
2014-12-28 13:50:12
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Ett positivt besked är på väg? För motståndarna till NAI eller vem?
Bom
2014-12-28 06:02:31
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Som om USA har den mest seriösa marknaden i världen. Haha
pf
2014-12-13 23:10:32
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Til informasjon

The U.S.-EU Air Transport Agreement, signed April 30, 2007, was provisionally applied March 30, 2008 for all 27 European Union Member States at that time. Norway and Iceland became party to the U.S.-EU agreement pursuant to an agreement signed and provisionally applied June 11, 2011.

(http://www.state.gov/e/eb/rls/othr/ata/114805.htm)
.
2014-12-13 21:03:39
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Oscar, nu verkar det som att ett positivt besked är på väg. Jag tolkar det som att du har fel. Live with it!
Oscar
2014-12-13 20:39:32
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
En punkt i avtalet som Norwegian ej lever upp till.

"for a Community airline, substantial ownership and effective
control of that airline are vested in a Member State or
States, nationals of such a State or States, or both, and the
airline is licensed as a Community airline and has its principal
place of business in the territory of the European
Community"

Norwegian ägs inte till största delen av ett land inom EU och har inte sin huvudsakliga affärsverksamhet inom EU. De har huvudkontor i Norge som inte är medlem i EU.
iSS
2014-12-11 22:40:50
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
@Linkan,

Stämmer bra det. Hur kommer det sig att Irland inte behöver följa EU-lag/direktivet i frågan kring arbetstillstånd etc? Finns det någon deadline när Irland senast måste anpassat sig?
Linkan
2014-12-11 16:29:16
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Anledningen att Kjos vill flyga från Irland:

The Irish rules allowing non-EU flight and cabin crews to be stationed in the EU without having local collective bargain agreements salaries and benefits is against the normal EU rules. If the Irish change to normal EU rules and force the staff to be local hires with resident and work permit (it will effect Ryanair as well) it should be smooth sailing.

"Labor shopping"! För att undkomma normala EU-löner och anställningsvillkor.

Avtalet mellan EU och USA var inte menat att nyttja besättningar som ej hade uppehålls och arbetstillstånd i EU respektive USA.

pierre holmgren
2014-12-11 15:14:25
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
@svar Haha , Kjos er selv skyld i at han ikke har fået tilladelsen endnu , da han städigt og stadigväk , på trods af de amerikanske ansättelser kräver at kunne anvende thai crew på ruterne mellem EU og USA , gav han op dette krav var han et stort skridt närmere . Detter er en styrkepröve hvor gränserne bliver testet til det yderste.
Trötter
2014-12-11 14:17:26
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Varför fungerar chapter 11? Jo för att bolagen betalar sina skatter till systemet och inte fifflar sig runt detsamma. Dessa pengar till systemet finns inte i Norwegians upplägg.
Haha
2014-12-11 13:11:09
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
De må vara så att de hade ett nytänk, kanske inte allt för smickrande. Men det var fortfarande inom ramverket, ett ramverk som DOT var tvungen att ändra.

Nästa fråga...
Om det nu ska vara konkurrens på lika villkor, ska EU neka alla chapter 11 bolag att flyga till EU?
EU tillåter inte statliga finanser och under chapter 11 faller väl de flesta stora carriers i USA!
Dessa carriers som nu vill neka NAI tillstånd... Open skies goes both ways eller bara när det passar USA? Konkurrens på lika villkor var det ja...
Sv Haha
2014-12-11 13:08:39
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
"men det har varit förvånansvärt tyst från DOT. Varför!"

Enkelt om man läst i tråden innan man kommenterar.

"The department continues to review the extensive record (den omfattande dokumentationen)".

DOT har fått ta emot många skrivelser. Man är noggrann helt enkelt.

DOT har annat att göra också. Man kan inte stoppa all annan verksamhet för att Kjos skall få sin vilja fram. Mycket Lobbying försenar beslutet.
Oscar
2014-12-11 12:29:55
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
@Haha. Vem som först ändrade förutsättningarna var Norwegian med sin "flag-of-convenience business model that do not comply with U.S. and international law".
Sv Haha
2014-12-11 12:21:45
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Lånen skulle stoppas till bolag som inte behövde lånen. De sa inte att lånen skulle upphöra men antydde en mer restriktiv hållning.

Ja, Kjos har tillfälligt justerat sin modell. Men vad garanterar att NAI behåller de anställda i USA efter att NAI fått trafikrättigheter.

Kjos är inte dum men lite oslipad. Med ett annat upplägg hade han haft trafiktillstånd för NAI.
Haha
2014-12-11 12:05:41
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Det är inga nyheter, vi vet attde nekade NAI ett tillfälligt tillstånd. Vi vet att de också ändrade förutsättningarna. Vi vet också (kanske inte Oscar) att även NAI har ändrat förutsättningarna efter deras nya krav. Resultatet av detta är nya baseringar av piloter samt nyanställd amerikanskt besättning. Så vad är nästa drag från DOT? Sedan i somras har de försökt hitta nya anledningar att kunna säga nej, men det har varit förvånansvärt tyst från DOT. Varför!

Vad det gäller lån med garantier från amerikanska staten för att hjälpa Boeing.... Vågar man ändra detta för att rädda några jobb i USA? Jobb skulle försvinna från Boeing istället och de skulle kunna gå miste flygplanorders i miljardklassen. Det är inte bara NAI.... Kolla på antalet ordets från bolagen i sandlådan för att nämna några fler....
Oscar
2014-12-11 11:48:20
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Brevet från 188 Congress members. Tror ni att Kjos missat läsa detta?

Dear Secretary Foxx:
We applaud the recent decision by the U.S. Department of Transportation (DOI) to dismiss Norwegian Air International's (NAI) application for an exemption to fly to the U.S. without a foreign ah carrier permit. NAJ's application was not in the public interest and ran counter to international aviation agreements. That initial decision by DOT was critically important to the U.S. aviation industry and its hundreds of thousands of employees who strive to compete on a level playing field.
We urge DOT to deny NAI's pending application for a foreign air carrier permit. We remain concerned that granting NAI's application for a foreign ah carrier permit would not be in the public interest and would unfairly put domestic airlines at a competitive disadvantage. We also reiterate our belief that the business model of NAI does not comply with the provisions of the U.S,-EU Open Skies Agreement.
As you know, in June, the U.S. House of Representatives unanimously passed an amendment that would require DOT to ensure that any foreign air operators' applications follow the terms of U. S.-EU Open Skies Agreement and U.S. law. That amendment was driven by the belief that NAI's flag-of-convenience business model does not comply with U.S. and international law, and would be detrimental to the future of the U.S. aviation industry, aviation workers, and our national economy.
We remain committed to sound aviation policy and respectfully reiterate that NAI's application raises serious concerns, and it should not be approved. Thank you for your continued leadership on this issue and we look forward to continuing to work with you.
Sincerely,
Chris Collins Member of Congress
GM
2014-12-11 11:39:04
@Alpa
CEO Norwegian, Mr Kjos agrees totally!
Alpa
2014-12-11 11:27:59
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Stop US Loans to Foreign Airlines Who Don't Need Them

The Export-Import Bank is supposed to finance export deals that support the US economy, not take away US aviation jobs. However, it is loaning money to government-sponsored foreign airlines that already have unlimited access to cash and cheap fuel. These foreign airlines are using these loans, backed by US taxpayers, to increase their fleet and capacity in order to steal routes from US airlines. It’s time to reform the bank.
Normal
2014-12-11 10:55:35
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Jag tror denna video förklarar allt om varför Kjos aldrig får igenom sin plan. Hade det varit en annan person som företätt Norwegian så hade de haft en liten chans tror jag. Men Kjos är ett hinder och en belastning för bolaget nu. Att han sitter och bölar i USA nu hjälper inte då de vet han är en falsk orm. Tror de har mer koll på honom är vad vi vet.


https://www.youtube.com/watch?v=IJCjHS0KQdc&feature=youtu.be
Sv Mike
2014-12-11 09:24:38
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Ja skrivelser har säkert inkommit från båda sidor. De som är för ett godkännande av NAI och även från de som är mot att NAI skall få flyga.

Lobbying försenar beslutet.
Mike
2014-12-10 15:30:27
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Eller så är det även aktörer utanför med egenintresse som driver upp mängden dokument som måste läsas.
Sv Mike
2014-12-10 09:46:06
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Texterna ger svaret varför det har tagit tid!

"The department continues to review the extensive record (den omfattande dokumentationen)".

DOT har fått ta emot många skrivelser. Man är noggrann helt enkelt.

Flygbolag och dess anställda har aldrig tidigare motsatt sig ett EU flygbolags ansökan.

"But when one company wants to work outside of those rules that have protected consumers and the industry, then they have no choice but to raise their collective voices."

Det är helt enkelt Norwegians affärsmetoder som är orsaken till förseningen, “flag of convenience” model.

Självklart är Kjos och Norwegian medvetna om detta.
Mike
2014-12-10 01:51:37
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Så man väntar på svar som sagt, varför så svårt att slutligen neka NAI? Ingen kan svara på fråga...
DotNo
2014-12-09 23:52:57
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
On September 2, 2014, the U.S. Department of Transportation rejected a procedural application for Norwegian Air International to operate in the United States.
However, DOT is still considering whether or not to award the company with a full operating permit - and provide NAI with special treatment that will allow it to circumvent its obligations, bypass international trade rules, and undermine the US aviation industry.

Mike
2014-12-09 23:16:42
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Så man misstänker att NAI bryter mot paragraf 17? Så låter det inte här på tråden...
Sv Mike
2014-12-09 23:09:03
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
NAI är inte dömd, men misstänkt!

En misstänkt kan hamna i häktet tills dom faller.
Blir den misstänkte frikänd betyder det inte att hen är oskyldig utan bara att brott kan ej styrkas.

Mike
2014-12-09 20:37:39
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Här dömmer man NAI mot paragraf 17 innan DOT bestämt sig?
Säger man inte i rättegångar att man är oskyldig tills domen fallit?
Skärp er!!!
@linkan
2014-12-09 19:55:30
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Om de anser att ansökan inte är komplett så är det väldigt lätt att säga nej. Så har inte skett. Sen är det facken som anser att det bryter på paragraf 17 inte DOT ännu iaf. Det är en väsentlig skillnad när det är DOT som skall ta beslutet. Sen har NAI crew på LGW och USAs östkust så det är endel faktafel där...
Sv pf
2014-12-09 19:52:04
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Read: "DOT rejected NAI’s request to fly into and out of the United States on a TEMPORARY basis". Meanwhile DOT is working on the final decision.
pf
2014-12-09 19:44:07
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
DotNo, I'm a bit confused know-you write the DOT has given a NO.

Isn't the throught no decision has been made?
DotNo
2014-12-09 19:30:55
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
DOT rejected NAI’s request to fly into and out of the United States on a temporary basis, but officials are still considering whether to give the airline a full operating permit, so the lobbying battle won’t let up.

“The department continues to review the extensive record and deliberate on the application for longer-term operating authority,” DOT said in a statement confirming that it denied the application

Read more: http://www.politico.com/story/2014/09/department-of-transportation-denies-norwegian-air-international-permit-110536.html#ixzz3LQWV1d87
WAN
2014-12-09 19:26:14
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Air France-KLM and Lufthansa take a stand against Norwegian Air International

The US has temporarily denied Norwegian Air International’s request for a foreign carrier permit. The European Commission should now take a strong stance and prevent Norwegian Air International from abusing European social standards and legislation through employing Thai crew. We need to preserve European jobs instead of outsourcing them to other continents.

If the European Commission is serious about its jobs and growth commitment, we deserve your support. 9.3 million aviation colleagues count on you.

http://worldairlinenews.com/tag/norwegian-air-international/
DotNo
2014-12-09 19:19:34
“forum shopping,” which is in violation of Article
ALPA and the Transportation Trades Department jointly called on DOT to unilaterally rule against NAI’s application for a foreign air carrier permit, as well as for an exemption that would allow the carrier to serve the U.S. while its case is pending.
“It is clear that DOT may deny unilaterally NAI’s application for an exemption,” the unions say.
NAI’s application fails to meet the test of whether NAI’s service is in the public interest as defined by U.S. law, which was not pre-empted by the open-skies agreement.

The unions’ arguments center on NAI’s plans to operate from Ireland with an Irish air operator certificate and to source crews from there, elsewhere in the EU, the U.S. and Asia.
This is “forum shopping,” which is in violation of Article 17 bis and could threaten the U.S. airline industry, if the “flag of convenience” model’s effect on the maritime industry is to be taken as a salient example.
“This company is forum shopping around the world for the cheapest labor possible,” TTD President Ed Wytkind told reporters.

“We adamantly disagree with the EC,” ALPA President Capt. Lee Moak told Aviation Week editors on Aug. 18. Not only does the forum shopping threaten U.S. airlines, but Moak argues that Irish oversight of a carrier operating with crews from Asia could raise safety and security concerns. “The safety and security issue in the flag of convenience model gives us great pause.”

If NAI is allowed to fly the Atlantic using Third World labor, American and European airlines will be forced to compete in order to survive. Management will buy their friendly Republican congressman, who will pass legislation allowing cabotage within the US.

Don't let NAI open the floodgates of unfair labor competition. Don't allow yet another American profession disappear as so many others have.

Oscar
2014-12-09 15:58:08
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Självklart har DY fått veta att DOT tvekar pga. att uppfyllelse av paragraf 17 är tveksam i NAI´s fall.

Om DOT tolkar/misstänker att ansökan strider mot paragraf 17 måste de undersöka det vidare innan man säger Ja eller Nej.

De har sin fulla rätt att hålla på ett godkännande/beslut. Om inte skulle något godkännande inte behövas. Men avtalet har ett en passus att för att få flyga på USA måste DOT ge ett godkännande.

Linkan
2014-12-09 15:48:57
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Vem säger att de fått all information, Norwegian?

Är det ett prejudicerande fall då kan man förstå att det dröjer.

De vill inte gör på samma sätt som Norwegian gjorde i Attunga tingsrätt. Men kniven på strupen godkände Norwegain ersättning till en passagerare men bara med passusen detta är inte prejudicerande.

Som alltid när ett avtal tecknats finns alltid saker som som är helt tydliga för båda parter. Det är bara med den skillnaden att vad som är solklart inte är samma sak för båda parter.

Jag tycker inte att det är synd om Norwegian de har redan tillstånd att flyga på USA.


@Linkan
2014-12-09 14:42:48
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
EU har tappat tålamodet. De har fått allt de ska ha, ansökan är komplett. De kan inte säga NEJ. Lågprioriterat är det definitivt inte då det kommer att vara ett prejudicerande fall.
Sommarstugor skall förhandlas i USA...
Linkan
2014-12-09 14:36:50
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
DOT arbetar på ansöka! De har behövt mer information som de tydligen inte fått.
Kan också vara att det är ett lågprioriterat fall då Norwegian redan har tillstånd att flyga på USA med sitt Norska AOC.
@Linkan
2014-12-09 11:49:11
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Nej Linkan, i denna fråga krävs det faktiskt ett godkännande eller ett avslag på ansökan. Så återigen, varför kan de inte ta ett beslut? Ansökan är gjord och bollen har sedan länge legat hos DOT! Varför inget svar?
Sv Bosse
2014-12-09 10:55:41
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
När man inget sakligt har att komma med skriker man ut okvädes ord och beskyllningar.

Gör om gör rätt Bosse.
Bosse
2014-12-09 10:02:26
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
"Det fodras erfarenhet och intelligens." Och Linkan besitter ingendera. Även om han är "en oberoende egenföretagare"
Linkan
2014-12-09 09:50:27
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Inget svar är också ett svar!

Det fodras erfarenhet och intelligens.

Norwegian har säkert gjort en egen analys varför ett ok! hittills uteblivet. Det är en naturlig reaktion. Varför får inte jag när Pelle får?

Skulle Norwegian vara helt omedveten om varför tillståndet dröjt. Då har de dåliga rådgivare/advokater. Att sedan Norwegian inte förmedlat vad som kommit fram, till allmänheten är inte konstigt. Man vill få sitt tillstånd och inte ge motståndarna argument till ett definitivt nej.

DY´s rekrytering av personal i USA är ett tecken på att man är helt medveten om vad som gör att svaret dröjer. I utgångsläget fanns inte med att anställa en stor mängd Amerikaner.

Kjos är en klurig man.



Sv Oscar
2014-12-08 23:55:47
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Hur vet du det?
Både och NAI och EU har bett klart och tydligt om att få ett svar. Bollen ligger helt klart hos DOT som inte kan leverera ett svar! Det är FAKTA du inte kan förvränga. Så återigen, varför KAN inte DOT ge ett svar?
Oscar
2014-12-08 23:02:17
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Självklart har DY fått veta att DOT tvekar pga. att uppfyllelse av paragraf 17 är tveksam i NAI´s fall.
Sv Mortyman
2014-12-08 22:59:00
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Den som ej gör rätt för sig kan ej kräva att andra skall göra rätt för sig.

Norwegian är den gemensamma nämnaren.

DY kräver att DOT skall godkänna NAI men godkänner ej själv passagerarnas krav.

Mortyman
2014-12-08 19:44:06
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Låt oss inte blanda ihop flera saker. Tror inte DOT bryr sig om att DY har problem med Allmänna Reklammationsnämnden. . .
Sv Oscar
2014-12-08 19:39:03
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Frågan kvarstår, var för NAI aldrig ett NEJ?? Det måste finnas en anledning till att DOT inte kan säga nej, det måste väl till och med du förstå? Sen kan man tycka saker, det är orelevant!
Sv pf
2014-12-08 16:07:33
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Svenska ARN (allmänna reklamations nämnden) har 15 st nya fall där Norwegian vägrar betala trots att ARN rekommenderat Norwegian att betala.

Norwegian kommer att vara permanent på "Svarta Listan" om man fortsätter som nu.

Man betalar advokater men inte drabbade passagerare.
pf
2014-12-08 14:45:51
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
sv pf og Oscar, dersom ni ikke kan skille på de to sakene har ni et problem.

Jeg avventer rettsapperatet i Sverige, jeg er langt fra sikker på at Norwegian vinner frem.

Vil også legge til at meg bekjent så har bolaget gjort opp saker med ganske mange reisende vedrørende deres forsinkelser, så det som skrives om arroganse bør modereres.
Oscar
2014-12-08 12:00:50
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
@pf. Norwegian taktik när det gäller ersättningar till passagerare verkar vara:
"Säg nej till alla ersättningar. Betala inte några pengar förrän domstol dömt oss att betala."

Denna process innebär att många ger upp och avstår från ersättning. Det tjänar vi på. Vi betalar heller våra Advokater än passagerare.

Vad säger detta om ett flygbolag?
Min åsikt är klar. Jag upplever detta som grymt ansvarslöst och arrogant.


Sv pf
2014-12-08 11:47:09
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Tycker du också att det vore bäst för alla om NAI får nej från DOT.

Norwegian kan sedan överklaga och vi får ett vägledande beslut om ansökningar som Norwegians är riktig?

pf
2014-12-08 10:33:16
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Oscar, er vi nå tilbake i Attunda Tingsrett ?

Jeg tror det er best fopr alle parter at de starter å arbeider, e.g. snart behandler sak om Norwegian Long-haul og erstattning etter EU261.

Ikke minst for "bounty-hunter" advokaten, han går vel f.n. på sosialen uten inntekt.

V.g. forstå dette slik at det er best for alle at en avgjørelse tas-jeg tror at den vil bli overklaget slik at en rettskraftig dom vil være litt frem i tid, men prosessen bør startes snart.

Oscar
2014-12-08 08:35:53
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Sv @Oscar

Norwegian anser sig ha gjort allt rätt och förstår inte varför DOT inte beviljat flygtillstånd för NAI. DY´s advokater hävdar att ansökan är felfri.

Förseningsdrabbade passagerare har fått rätt via ARN och deras sakkunniga som anser att passagerarna har rätt till ersättning. Men det ignorerar Norwegian.

Detta är FAKTA!

Det är inte att kasta skit på någon.

Jag kan inte tolka detta på annat sätt än att Norwegian inte accepterar gällande regler när det talar mot dem.
@Oscar
2014-12-08 00:33:42
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Det finns ingen som gråter över något specifikt bolag. Man ska veta att det är fula fiskar, SAS har haft en brokig historia med diverse bolag och Ryanair och Norwegian håller på att rita om flygkartan just nu under skrivandets stund. Det som förstör en bra diskussion på detta forum är de många sakfel och propaganda folk vill bedriva här. Det är bara ren pajkastning! Fan kan inte blockpariterna ta steget ur sandlådan, varför skulle vi tro att skribenterna här inne skulle lyckas med det?
Oscar
2014-12-07 23:41:51
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Norwegian gråter att man ej får vad man anser vara deras rätt!

Samtidigt missgynnar man sina passagerare den rätt som EU lagstiftningen ger.

Finns ingen anledning att tycka synd om ett sådant bolag!
pierre holmgren
2014-12-07 23:31:40
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
svar @pierre , du tror vel ikke du bare kan vifte mig bort ved at påstå at det jeg siger ikke er sandt eller fordi jeg ikke har fakta i orden ? WRONG!!!!!! Proof me wrong istedet for at bare gemme dig bag barnagtige ting som at det er et svensk forum og jeg ikke har fakta iorden.
pierre holmgren
2014-12-07 19:53:02
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
svar @pierre , du tror vel ikke du bare kan vifte mig bort ved at påstå at det jeg siger ikke er sandt eller fordi jeg ikke har fakta i orden ? WRONG!!!!!! Proof me wrong istedet for at bare gemme dig bag barnagtige ting som at det er et svensk forum og jeg ikke har fakta iorden.
Oscar
2014-12-07 19:38:39
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Till er som inte förstått.

På Nordens största flygforum!

Forumet kallar sig inte Svenskt utan Nordiskt. Vilka de Nordiska länderna är hoppas jag alla vet.
Oscar
2014-12-07 19:35:22
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Norwegian bör förbjudas flyg inom EU till dess man följer EU lagar och bestämmelser.

Varför trilskas man med ersättningarna till passagerarna, det är helt klart att Norwegian är skyldig att betala ut ersättning.

Norwegian gråter att man ej får vad man anser vara deras rätt!

Samtidigt missgynnar man sina passagerare den rätt som EU lagstiftningen ger.

Finns ingen anledning att tycka synd om ett sådant bolag!


@Pierre
2014-12-07 16:58:39
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Eller så respekterar du att det är ett svenskt forum och de flesta svenskar förstår inte ett skit vad danskar säger!! Vill du ha en seriös diskussion så rätta dig in i ledet. Fast å andra sidan så skriver du bara skit ändå. Mycket okunskap ligger till grund för dina faktafel. Det märks tydligt att du har dålig koll på vad som händer på andra bolag än SAS. Det betyder attan kanske inte skall tro på vad andra säger när ni snackar skit i galleyt!
pierre holmgren
2014-12-07 13:59:10
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Ok jammen så gå vi videre uden dig.
@pierre
2014-12-07 13:47:18
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Det går faktiskt inte att förstå vad du säker.
pierre holmgren
2014-12-07 11:49:18
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
@svar pf , det er jo der ganske enkelt er sagen , i starten skabte man job i Norge og Sverige for den delen , men da man ikke kunne konkurere på nordiske vilkår har man nu opfundet andre modeller som ikke genererer nogle arbejdstilfälde i norden , tvärtimod pröver BK med al magt at komme af med dem han har tilbage , tänk tilbage på strejke situationen i foråret.
Jeg ved fra pålidelig kilde at 70 piloter er blevet frataget en stribe og er rasende og lägger sag an , jeg ved han slås med HEL basen og der er lagt i kakkelovenen til nye slagsmål med de ansatte i CORE der bare ser alt gå deres näse forbi , dette ved nye forhandlinger til våren.
Så NEJ norwegian skaber ingenting i norden , al ekspansion er baseret på tiltag som ikke gavner hverken norske arbejdspladser eller skattekassen.
pf
2014-12-07 11:41:43
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Pierre, vi vet hva SAS var villige å satse på det norske marked i år 2002, dvs etter oppkjøpet av Braathens, men (som du har skrevet) du har hørt mine argumenter før så jeg gjentar de ikke.

Men, når du er så opptatt av nordiske arbeidsplasser innen flyget, hvor mange har ikke Norwegian skapt ? Bør du filosofere noe om det, Pierre?

Ja, tenk om andre selskap/bolag hadde kommet inn på det norske, og senere nordiske marked-andre enn Norwegian, Pierre.

Og, min danske venn, jeg snakker nå både Short- og Long-haul.
GM
2014-12-07 11:25:43
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Avtalet mellom EU og USA er gjensidig forpliktende, dvs dersom EU godkjenner SKAL USA også godkjenne og vice-versa. Det er samme søknad og samme regler.
Dersom USA mener at EU har begått en feil må de påpeke dette umiddelbart, og ikke tøve med å ikke signere en avtale. De finner naturlig nok ikke noe galt i søknaden og har ingen holdbare argumenter.

@Pierre : Mitt svar til @Sv Insider går for deg også...


Insider
2014-12-07 11:11:34
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Nej, det har klart och tydligt framgått att deras ansökan är komplett. Jag pratar med de som gjort ansökan flera gånger i veckan. Så vida de inte ljuger sina anställda rakt upp i ansiktet så är det nog så. Hade det varit annorlunda så hade de redan sagt nej.
pierre holmgren
2014-12-07 09:32:22
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
@svar GM , tror det er yderst passende at sige det samme om dig som du kvitterer med til Insider , ikke et eneste sgaligt argument kommer du med andet end at vedkommende skal sätte sig ind i sagen.
Men her skal jeg sige noget ; dem der önsker skandinaviske arbejdspladser håber at norwegian får det NEJ de fortjener for en lousy sösätning af longhaulproduction som ikke var klar da man gik igang , som man tildels ikke selv kan gennemföre og slet ikke på tid samtidig som man ikke som den eneste carrier på planeten IKKE ombooker sine gäster, alene det faktum er og burde väre nok til at en tilladelse ikke kan udstedes , passagerer taget som gidsler i dagevis , fuldständig uden forhsitorie i luftfartens historie alt grundet en helst bevidst strategi der hedder går den så går den.
Vil man gerne have et JA så indebärer det tab af flere skandinaviske arbejdspladser , ikke hos SAS såmend men hos norwegian som har mindre og mindre brug for sin kabine som er CORE ansatte på Oslo basen , det giver färre skatte indtägter , arbejdslösheden stiger og norwegian er lige så lidt norsk som jeg er tysk.
Tänk en gang , irsk registrerede fly med folk ansat i BKK og USA samt Singapore , hallooo er det et norsk selskab der skaber norske arbejdspladser ?, NEJ!!!
GM
2014-12-07 06:37:33
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
@Sv Insider
Om du brukte litt tid på å sette deg inn i dette, ville du kanskje unngå å gjøre bort deg hele tiden.....
pf
2014-12-06 19:48:03
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
sv insider, bør du orientere oss bedre hvilke tilleggsopplysninger DOT er etter? Dette er ukjent for (flere av) oss....

DOT har tålmodighet med Norwegian, helt sikker på at du ikke vender hele saken på hodet nå ?

To tillatelser, viser muligen at debattant sv insider ikke har fulgt med på diskusjoner om Norwegians flyginger på USA. For, den dag USA sier ja, (eller i det minste tar en avgjørelse), trenger ikke Norge lenger gi dispensasjon. (Ved nei vil nok EU reagere, jfr de siste signaler)
Sv Insider
2014-12-06 17:33:34
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
DOT har bett Norwegian om kompletterande upplysningar! Norwegian har hittills inte inkommit med godtagbara svar.

DOT har haft stort tålamod med Norwegian.

Vad finns för anledning för Norwegian att ha två tillstånd att flyga på USA? Om inte anledningen är REGELSHOPPING?

Insider
2014-12-06 11:17:24
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Så förklara varför det inte fått ett nej?

Norwegian har gjort det som krävs, de har bra jurister pch USA kan inte säga nej utmanar under resans gång föröka bilda nya lagar. Det kan eventuellt behövas justeringar då. Vad som hänt är egentligen ointressant, det är vad som sker nu! Den fakta som ligger på bordet idag måste tas ställning till. Om USA hade haft problem med paragrafer då hade de sagt till. EU har ställt den frågan...

NAI fanns innan dispensen gavs, otroligt dålig koll ni verkar ha...
Sv Insider
2014-12-06 06:36:10
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Klart att Norwegian fått veta vad som är problemet! Brott mot paragraf 17 i avtalet.

När det gäller avtal finns alltid risk att parterna tolkar avtalet på olika sätt.

Klart att det är något lurt med när ett bolag som har ett tillstånd att flyga på USA bildar ett dotterbolag i annat land. Det dotterbolaget skall inte flyga till eller från det landet.

REGELSHOPPING för att få så billig personal som möjligt.

Norwegian har under resans gång justerat upplägget flera gånger. Från början var det i huvudsak Asiatisk besättning. Nu har man tagit in personal från EU och USA också.

Tyvärr ser inte alla skogen för alla träd som står i vägen!
Insider
2014-12-05 22:58:54
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Ja, det konkurrerar ut amerikanska bolag. Jurister har sett till att alla papper är i ordning. Hade de inte varit det så hade det kommit ut. Då hade det också varit väldigt enkelt att neka ansökan.
Vi har sett att USA har försökt få till en lagändring, vilket är ett bevis på att de griper efter halmstrån.
Att inte ens kunna ge ett svar visar bara att de sitter i skiten.

Med utgångspunkt att de absolut inte vill ha Norwegian på den amerikanska marknaden, skulle de ha sagt nej så fort de kunnat.
Sv Insider
2014-12-05 22:32:29
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Klart att Norwegian gjort något galet!!

Hade allt varit solklart skulle NAI redan fått tillstånd.

Som man bäddar får man ligga!
Insider
2014-12-05 19:22:44
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Alla piloter har arbetstillstånd som redan flyger på LH. De baseras på LGW. De i kabinen som också redan flyger LH med ARN som bas erbjuds bas i LGW. De har redan tillstånd och de som rekryteras till LGW kommer också ha tillstånd. De amerikaner som har bas på östkusten har de tillstånd som behövs och de Thai som varnas i BKK har också sina tillstånd.
De tänker även rekrytera amerikanska piloter till baser på östkusten men det kan bli svårt att hitta amerikanska piloter med europeiska cert eller europeiska piloter med green card.

Om du tror att NAI inte vet vad de pysslar med och gjort något fel så hade SAS redan knackat på hos myndigheten. Nu får de gråta och försöka hitta andra sätt att sätta käppar i hjulen.
Arbetarn
2014-12-05 18:35:46
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
@insider2

Nationalitet spelar nog ingen roll, men, uppehållstillstånd och arbetstillstånd inom EU är jag rätt säker på att det krävs om man ska vara socialt försäkrad i Storbritannien.
Not pf
2014-12-05 18:23:33
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
De kommer säkert överens. Hela världen skrattade ju åt Norge när de gav Nobels Fredspris till Obama ( hur mycket hade kommitén rökt på?). Dags för USA att ge Lilliputtarna något tillbaka.

Peace Out.
@Oscar
2014-12-05 17:50:17
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Hade DOT haft några synpunkter så hade de redan kommunicerat det. Du tror inte att alla jurister på
NAI sett till att de följt de lagar som gäller. DOT kan bara hålla tyst och dra ut på det så långt det går. Det är uppenbart att DOT inte vill ha NAI där. Hade de kunnat så hade de avslagit ansökan för länge sedan. Sen kan ni hobbyflygare tycka vad ni vill.
Sv @Oscar
2014-12-05 17:05:44
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Avtalet följs. NAI´s ansökan strider mot paragraf 17.

Dessutom bör EU trycka på Norwegian att följa EU lagen som ger passagerare rätt till ersättning.

Ingen hjälp till Norwegian förrän Norwegian gör rätt för sig och följer EU´s bestämmelser om ersättning till försenade passagerare.

@Oscar
2014-12-05 15:48:29
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
EU har nog inget intresse i just Norwegian utan i att gällande avtal mellan EU och USA följs!
pierre holmgren
2014-12-05 15:22:50
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Angående dispensationer til det ene eller det andet så ville det ikke väre förste gang i historien at en sådan er udstedt på et forkert grundlag , dette vil jeg mene er tilfäldet her og af samme grundlag har SAS jo også anfägtet den.
Forelöbig er det vel mest en tilkendegvelse af at det er forkert og protesten som sådan er ikke bragt på en måde så den kan "pröves" , men jeg må sige at det er temmelig märkeligt for ikke at sige suspekt at loven klart angiver en MAX % sats ansatte värende ikke hjemmehörende i Norge og så giver man tilladelse til at overskride denne sats kan omgåes , dette er jo ikke et gråzone område men en klar definering og hvad begrunder man dispensationen på ?
PF , du behöver ikke at svare da jeg allerede kender dine (dårlige) argumenter.
Oscar
2014-12-05 15:04:59
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
@Pf Tror inte att EU generellt kämpar för att NAI skall få sitt tillstånd.

I huvudsak är det Irländska politiker som är intresserade eftersom de har något att vinna på affären. Inget annat EU land har någon som helst vinning av att NAI får tillstånd att flyga på USA.

Hade det inte varit en hund begravd i Norwegian upplägg hade de fått sitt tillstånd för länge sedan.

Hästhandlaren Kjos kan man inte lita på han följer ju själv inte EU´s bestämmelser när det gäller ersättning till passagerare.
pf
2014-12-05 14:59:59
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
sv pf, for n'te gang-det finnes anledning til å gi dispensasjon etter norske lover, gis slik er man innenfor loven.

Men, det kan være for svårt for svenske å forstå slikt, jfr at jeg har sagt det i ca 10 innlegg før. Et par av de i debatt med deg sv pf.
Mike
2014-12-05 14:38:58
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Hade DOT kunnat så hade de sagt nej förlänge sedan. Eller vad tror ni?
Sv pf
2014-12-05 14:29:44
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
DOT vill ej godkänna brott mot paragraf 17.

Så enkelt är det!
Norwegian är inte lidande i någon större grad eftersom de kan flyga på sitt Norska AOC. De tillåts dessutom nyttja personal från tredje land med dispersion från Norsk lag.

Tänk om politikerna så till att gällande lagar följs.
pf
2014-12-05 14:08:54
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
sv pf, v.g. angrip politikerne som tillater sånt. Norwegian spiler på det regelverk som de legger opp til.

V.g. også å bemerke at de samme politikere kjemper tydeligvis nå for at NAI skal få lisens, jfr Luftfartsavtalen EU-USA.
Sv Haha
2014-12-05 12:47:00
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
På Kumla anstalten har man fri mat och logi samt fri läkarvård. Man slipper nog betala TV licensen också.
pierre holmgren
2014-12-05 12:27:52
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
@svar Haha , jeg gättede bare grundet din fjendlige indstilling til SAS men godt at du trives hvor du er så bliv ved med det og kämp for anständige forhold til gläde for os alle.
Haha
2014-12-05 12:23:54
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
@Pierre, det var var för snart två år sen. Eller inte kom in är väl fel utrtycke, fick tre samtal och tacka nej varje gång. Jag har det bättre där jag är nu.
Bosse
2014-12-05 11:52:33
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Snart får pierre holmgren nytt kontrakt av lönedumparbolaget SAS. Då blir det inga 8-900000 SEK som han skröt över i Dagens Industri.
Sv Pf
2014-12-05 11:26:07
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Norwegian tjänar pengar på regelshopping!

Norwegian registrera NAI i ett land med förmånlig skatte- och etableringsvillkor. Det innebär att Norwegian är registrerade i ett land, flyger i ett annat och hämtar personal från ett tredje land.
Allt i syfte att hålla löner, villkor och kostnader nere.

Detta måste ses som ett brott mot paragraf 17 i avtalet med USA. Helt klart.

PS! Norwegian kan idag flyga till från USA på sitt Norska AOC.

Det är endast dotterbolaget på Irland som inte fått tillstånd ännu.
NAI är och förblir en bekvämlighetsflaggning.

pierre holmgren
2014-12-04 21:44:39
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
@svar haha , kan du ikke fortälle os hvad år det var du ikke kom ind i SAS?
Haha
2014-12-04 21:38:42
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
@Oscar, det är vad Ryanair har gjort i 15 år! Vaknat först nu? De bryter ju inga lagar så snart är det SAS tur. Kontrakten kommer...
pf
2014-12-04 21:10:36
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Pretto, både du og jeg har rett til å yttre våre meninger.

Jeg respekterer dine, men da må du også respektere min. Jeg kan ikke se at mine skriverier her på dette Forum skulle endre noe som helst på hvilken måte SAS, Norwegian, Ryanair eller fandens oldemor driver sin business på.

Hva du eventuelt har for problemer vet jeg ikke, det interesserer meg heller ikke !
pf
2014-12-03 16:45:07
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Det ser ut til at EU nå mener at USA's sendrektighet i å svare NAI må sees på som et brudd på luftfartsavtalen mellom EU og USA.

Ref. http://www.takeoff.dk/usa-bryder-luftfartsaftale-med-eu/

http://boarding.no/art.asp?id=59041
Pretto
2014-12-03 16:44:13
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Vad har du för problem pf?! Kan du inte bara acceptera att många tycker illa om "Eurotrash"-företag som behandlar anställda som förbrukningsvaror. Det kanske känns ok för dig men för mig så är Norwerigan symbolen för hur fel det kan gå i en bransch med obalans mellan arbetsgivarorganisationer och arbetstagarorganisationer. Det är historielöst att inte se detta!
Oscar
2014-12-03 15:21:39
SV: Björn Kjos tjänar pengar på regelshopping!
Norwegian !

Flygbolag har idag möjlighet att registrera sitt företag i länder med förmånlig skatte- och etableringsvillkor. Det innebär att bolagen är registrerade i ett land, flyger i ett annat och hämtar personal från ett tredje land.
Allt i syfte att hålla löner, villkor och kostnader nere.
Sv Bosse
2014-12-01 18:02:01
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Källa? Alla löner är individuella. Att du fått veta vad en eller annan tjänar säger inget om det generella löneläget.

En lön på 150:- /timme är mer än genomsnittslönen för en arbetare 2013 enligt officiell lönestatistik.
pf
2014-12-01 17:24:36
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
DDD, takk
Bosse
2014-12-01 15:43:21
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Om man vill ha bolaget med lägsta (och högsta) kabinlönerna så väljer man SAS. 150 spänn i timmen betalar man de stackars timanställda i kabinen.

Man är även ledande i branschen med de lägsta lönerna på 737 styrmän i Skandinavien.

SAS - lönedumparbolaget.
DDD
2014-12-01 14:02:41
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Line-check
pf
2014-12-01 13:52:48
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
For en uinnvid(eller har jeg missad noe), hva er LC ?
Sv Insider2
2014-12-01 13:25:43
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Men kära nån! Vad har Norwegian för krav på de man anställer!
Är det bara att de kan acceptera en mycket låg lön?

Även RyanAir är betydligt bättre på intervjuer när man behöver ny personal.
Insider2
2014-12-01 07:23:05
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Man behöver inte vara hjärnkirurg för att jobba i kabinen men vill man inte ens öppna böckerna blir det svårt att klara LC. Det är oavsett tidigare erfarenheter och att man gjort bra ifrån sig på intervjun.

Nu har man anställda helt nya med ingen tidigare erfarenhet inom yrket. Kanske de är mer motiverade.
Sv insider2
2014-11-30 21:12:27
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Har Norwegian så dåliga rutiner vid anställning att 50 styck misslyckade kan klara sig och bli anställda. Har man hämtat personerna bland uteliggarna?

Detta kan vara förklaringen på den dåliga regulariteten.

Trötter
2014-11-29 00:48:59
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Undra hur många av dessa förseningar pga teknik som egentligen beror på crew som inte kommit till jobbet?
Insider2
2014-11-28 22:33:36
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
När an hotar att stämma en kollega när man inte klara LC är för mig attitydproblem.
Insider
2014-11-28 22:23:28
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Attitydproblem kan man verkligen kalla det när man inte lägger sig flat för den gamle despoten.

Men vem har attitydproblem?





insider2
2014-11-28 11:26:20
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Nu är det även så att vissa har varit för dåliga och inte klarat sina LC. Många har även haft attitydproblem. Visst kan pengar ändra folks attityd, men man visste vad man skrev under.

Nu rekryteras det fullt till LGW basen. Nationalitet är nog ointressant, du blir socialt försäkrad i England, dock finns språkkrav.
Insider
2014-11-28 06:08:32
Kjos USA-besättningar slutar!
Enligt uppgifter har 50 av Norwegians amerikanska besättningsmedlemmar slutat eftersom villkoren är för dåliga. Nu gör detta inte Kjos någonting alls, eftersom han hellre vill ha asiatisk billigbesättning. Om Kjos önskat stoppa avhoppen hade han lätt kunnat göra detta genom att förbättra villkoren, men det gör han självklart inte.

Den amerikanska besättningen är mest till för att vara propaganda. "Titta hur många amerikanska jobb vi skapar!" Där har de redan fyllt sitt syfte.

Kjos är listig och vet att lura "den dumma massan" med propaganda. Men det finns andra som är listigare och genomskådar honom.

"Får vi USA-tillstånd så kan vi flyga turister till Hawaii" är ett annat media-stunt.

Nu kommer pf att be om källan för mina påståenden. Aldrig i livet! ;-)
haha
2014-11-27 21:21:15
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
@Oscar, inte lönt att diskutera med dig. Du har en massa löst tyckande men dålig koll.
Jag kan ge dig numret till operations och huvudkontoret så kan du tala om för dem hur de ska bedriva flygbolag. Du verkar vara som klippt och skuren för det...
Oscar
2014-11-27 17:45:49
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Gör Kjos dåliga beslut så får han självklart lida.

Han kunde ha sökt AOC på Irland långt innan B787 levererades och placerat några andra flygplan på Irland. Han kunde då i god tid sökt trafiktillstånd på USA.

Kjos skulle inte ha startat så många linjer innan han hade kapacitet och erfarenhet av long haul. Börjar man köra innan man vet om vägen håller får man räkna med problem.
Problemen är DY´s egna, DÅLIG PLANERING.

Kjos är som alkoholisten "En mästare att hitta förklaringar till sina egna brister och felsteg" det är alltid någon annans fel att inte allt fungerar som han vill.


Sv Haha
2014-11-27 17:30:57
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Är det så att B787 på Norskt AOC inte får flyga till Thailand?

Det borde i så fall Kjos fixat för länge sedan.

I vilket fall som helst kan de nyttja NAI´s B787 för många andra flygningar USA borträknat.
Haha
2014-11-27 15:36:48
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Fattar du trögt eller? Den maskinen som flyger BKK behövs även till USA. Den får inte flyga där. Då måste man hyra in kapacitet vilket kostar pengar.
En 733 når inte till BKK.
Sv Haha
2014-11-27 15:16:15
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Självklart är det DY´s eget beslut. De kan flyga med B787 på alla linjer i Europa förutom Thailand. Låter man de stå är det deras eget beslut (kanske bra att det finns tid för service).

De kan också flytta en gammal B737-300 till det Irländska AOC:et.

Dålig planering, det är vad det är!

DY förlorar pengar på dålig planering/ledning.

Haha
2014-11-27 15:08:13
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Nej det är inte DYs egna beslut, vill man ha ett irländskt AOC måste man även ha minst en maskin knutet till det AOCt. Som ett exempel hade med LN-NOL reggad på LH innan man började operera LH med 737. Detta för att kunna starta upp LH... Tror även ETOPS ansökan var knytet till just det precis i början..

Det gör att man måste hyra in kapacitet inte bara pga teknisk utan också täcka upp trafik som uteblir.
pf
2014-11-27 14:22:41
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Fråga, er dette billig PR for Norwegian i USA ?

Man skal ikke se bort fra at jo mer fokus på konflikten, jo bedre kjennskap får amerikanere til Norwegian (på godt og vondt). Mulig at en god del som ikke akkurat er "union" sympatisører av den grunn vil åke med Norwegian......

Minner om et en visst, av meg ikke navngitt irsk flygbolag anvednder dette i sitt PR ofte i Europa.
Sv Haha
2014-11-27 13:19:40
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Att en maskin bara flyger fyra dagar per vecka är DY´s eget beslut.
De kan flyga inom hela EU utan problem med sitt AOC på Irland.

Den som satsar stora pengar på motkampanj är ofta medveten att de grundläggande argumenten för sin sak är bristfälliga. I dessa lägen satsar man stort på mördande reklam. Det måste innebära att DY inte är säker på att deras ansökan är korrekt.

DY tror inte på sig själva därför satsar man miljoner för att försöka övertyga.
Haha
2014-11-27 12:27:44
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Att en maskin bara flyger fyra dagar i veckan kostar mycket pengar i utebliven produktion. Den massiva kampanj facken har drivit mot NAI har kostat pengar i form av motkampanjer i USA. Mycket är massiva reklamkampanjer då inte syns i Europa då det vänder sig till den amerikanska marknaden.

Mutor... är inte ens lönt att kommentera detta...
Oscar
2014-11-27 10:03:59
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Kjos säger:

"Han kalder amerikanernes modstand for en "ondsindet hetz" og vurderer, at licensforsinkelsen hos transportministeriet (DOT) har kostet selskabet flere hundrede millioner kroner."

På vad och på vilket sätt har han förlorat "flere hundrede millioner kroner"?
Är det mutor han betalt?
Har han varit tvungen betala för mycket till besättningen?

DY flyger redan till och från USA med billig "cabin crew".

För alla andra flygningar på NAI´s AOC har tillståndet från DOT ingen betydelse.
Haha
2014-11-27 02:28:09
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Det var precis det jag skrev. Det norska AOCt saknar fullvärdiga trafikrättigheter i EU pch är inget alternativ. När man ska ha en flotta på 25+ dreamliners så kanske du börjar förstå?

Jag har också redan nämnt att 737 ska in på irländskt AOC. Först ut är LGW basen, sedan tillkommer baserna i Spanien. När HEL tillkommer tillsammans med baserna i Norden blir en tidsfråga, man många på bolaget har nog börjat inse att i framtiden kommer alla kärror att flyga på EI-XXX.

Kalla honom osmart skulle inte jag göra. Sen kan man tycka vad man vill om hans planer...
Sv Haha
2014-11-26 22:36:36
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Kojs skulle bearbeta den Norska regeringen att gå med i EU då vore ju allt frid och fröjd! Det borde han kunna åstadkomma utan problem.

Varför flyttar inte Kjos den Irlandsregistrerade B787 till sitt Norska AOC då kan han nyttja den bättre.

Är han tvungen att ha ett flygplan i det Irländska AOC:et kan han väl flytta dit en av de gamla B737-300.

Eller också använder han den Irländska B787 för diverse Europa linjer.

Jag trodde Kjos var smart. Men han verkar bara trassla till det.



Bullen
2014-11-26 18:06:35
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Den genomsnittliga lönen för thaikabinen på Norwegian vida överstiger de underbetalda timanställda SAS anställda i kabinen.

Det gäller förövrigt även för de underbetalda nya styrmännen på SAS som har en av de lägsta ingångslönerna i branschen på B737.
Ballen
2014-11-26 17:58:36
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
@Bullen

Du menar att Sas timanställda tjänar mindre än 3000kr på en arbetad heltidsmånad?
Haha
2014-11-26 17:44:07
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
@Oscar

Du kan inte flyga på två olika AOCn då bestättningar bara kan flyga för det ena och inte båda. Som det är idag är uttaget på den enda maskin på NAIs AOC på tok för låg. Den flyger bara fyra dagar i veckan! Så vilket ska man ha? Med ett EU skulle du kunna flyga hur du vill. Ex att flyga till Turkiet är väldigt svårt för DY då det idag bara kan flyga från Skandinavien. De kan inte flyga från ex LGW eller HEL. DXB är ett annat exempel. Att ha hela flottan på ett irländskt AOC gör det mycket lättare att planer och skapa nya rutter. Men skulle exempelvis kunna ersätta en 737 med 787 på ngn enstaka HEL-DXB (framtida tänkbar rutt).

@Pierre, kan du inte sia nästa veckas lottorad också? Har lite ont om pengar..;
Bullen
2014-11-26 17:18:47
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Norwegians Thailändska besättning tjänar betydligt bättre än SAS timanställda kabin som har McDonalds löner. Där kan vi snacka om socialdumping.
Oscar
2014-11-26 17:11:15
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
@Haha. Men är det som du säger behöver inte DY något tillstånd för NAI att flyg till och från USA.

Varför behöver DY tillståndet???? De flyger redan med sitt Norska AOC!

Om det inte är för att kunna nyttja billig Asiatisk besättning så finns ingen anledning eller?

pierre holmgren
2014-11-26 14:46:12
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
@svar Haha , dine kommetarer passer meget godt til dit nick , jeg gentager BK vil ikke give sig på punktet at köre med asiatisk crew hele vejen fra BKK og gennem EU og videre til USA , DERFOR har han ikke fået sin ansögning godkendt endnu uanset hvor mange han ansätter i USA , de kan jo teoretisk väre fyret näste dag når han har fået tilladelsen, da asiatisk crew er så tilpas meget billigere end USA crew.
Dertil er der så hele det setup der er arrangeret alt for at minimere arbejdsgivers ansvar.
Näh han skulle tage og begynde at bruge de mange ansatte han har på Oslo basen som har tjent ham godt i mange år og som mere end gerne ville flyve disse ruter , men de får et slag i skridtet og er sikkert snart også på kontrakt ved hjälp af en juridisk finte som der sikkert bliver arbejdet på nu det ikke lykkedes i seneste forsög tilbage i april.
CB
2014-11-26 14:32:14
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Kolla denna bild och räkna hur många amerikaner du ser, haha.

Bluff Kjos egen reklambild. Såååååå korkat!

http://instagram.com/p/vlqEHZyF9T/
Haha
2014-11-26 14:27:14
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Hur förklarar du alla hundratal amerikaner som jobbar i kabinen och är baserade på östkusten? Hundratalet sksndinaver som redan jobbar på NAI och den pågående rekryteringen av kabinpersonal med LGW som bas?

Nä, era argument håller inte eller så är ni inte pålästa. Pierre är bara du i huvudet men det vet ju alla.
CB
2014-11-26 10:38:01
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Det är inte tillåtet att flyga med asiatisk billigbesättning (utan arbetstillstånd) på norskt AOC. Det har Norwegian dispens för. Den håller inte i evighet.

Anledningen till bekvämlighetsflaggning på Irland är just denna billigbesättning.

En lön till kabinpersonalen på 3.000 kr i månaden ger Norwegian en konkurrensfördel över alla andra europeiska och amerikanska flygbolag. Detta är mycket frestande för Kjos. Norwegian är nämligen inte konkurrenskraftiga utan denna fördel!
Oscar
2014-11-26 09:51:05
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Kan någon här berätta för mig på vilket sätt Norwegian skulle tjäna på att NAI får tilllåtelse att flyga på USA.

DY har redan sina B787 registrerade på Irland (blir ingen skillnad).
DY flyger redan till och från USA på sitt Norska AOC.
DY har dispens från Norsk lag, flyger med besättningar som inte skulle vara godkända om flygplanen var registrerade i Norge.

På vilket sätt skulle DY komma undan billigare med sina USA flygningar om DOT sa ja till NAI?

Vem skulle få lägre ersättning / mindre betalt?
På vad skulle DY tjäna pengar på sina USA flygningar om de fick ok från DOT? Vad blir skillnaden?

OBS! håll er till DY´s EU till USA flygningar.

Så vitt jag kan se finns inga pengar att hämta på USA flygningarna vid ett godkännande från DOT.
pierre holmgren
2014-11-26 07:01:41
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
@svar Haha , har jeg nävnt min lön med et ord?
NEJ!! Hvis du ikke kan läse forstå og tänke så hold dig ude af debatten
@Oscar
2014-11-26 03:47:22
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Hahaha, slut på argument? Haha, lycka till
Oscar
2014-11-25 23:08:06
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Oddsen ser inte bra ut för NAI.
Finns det någon betting site där man kan satsa? 5 - 1 till NAI´s nackdel.
DEF
2014-11-25 18:31:09
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Nej, det finns ingen sådan kultur på Norwegian. Det är verkligen non blame policy så länge man är ärlig och rapporterar. Det sista bolaget vill är att man försöker dölja saker. Då är man ute på hal is! Så skippa allt annat skitsnack! Personalpolitik är en annan fråga men operationellt är det väldigt relaxed!

Nu har jag inte läst artikeln men om det syftar till ett reportage i en utländsk tv-kanal är folk som flugit med personen i fråga inte särskilt överraskade att denne fick gå. Har tydligen haft liknande historia och avsked från flera tidigare bolag. Det finns ca 1200 piloter på bolaget ytterst få som fått dojan. De som fått det har gjort bort sig själva.

60st kontrakt avslutades, dessa har fått tillbaka deltid över vintern. Det kan man tycka vad man vill om, men jag hoppas att man läst igenom vad som stog innan man fatta pennan.
GM
2014-11-25 18:14:46
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Hva sier andre piloter i Norwegian? Bekrefter de at det er en "culture of fear"?
Er det bare Stephen Coleman som sier dette? Finns godt om piloter som sier rakt i mot det han her påstår,
X
2014-11-25 18:07:50
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Om du påpekar säkerhetsbrister får du sparken dvs "icke förnyat kontrakt". Faran med löst sittande kontraktspiloter jämfört med fast anställda som har en fackförening i ryggen.

"A culture of fear".
GM
2014-11-25 17:56:41
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Hva er interessant i de (mange) artiklene han har sendt DOT? Utdyp dette for oss please? At en oppsagt og bitter "pilot" forsøker å hevne seg på sin arbeidsgiver?
X
2014-11-25 17:50:40
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
http://www.regulations.gov/contentStreamer?objectId=090000648182c781&disposition=attachment&contentType=pdf

Mycket intressant läsning!
Haha
2014-11-25 17:19:39
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Eu kallade in Norwegian för ett möte ang ansökan och utan att skriva för mycket här kan jag säga att det var ett positivt möte sett från NAS sida.

Pierre, DOT skiter i vad du tjänar! Du tjänar betydligt mer än genomsnittet för en kaffeservitris Europa. DOT är intresserade av att skydda amerikanska marknaden. Det mest skrattresande är att NAI personal tjänar bättre än hos bra många flygbolag i USA. De som gnäller är just de gamla drakarna, de som just du representerar i Skandinavien. Dessa drakar till bolag är körda...
Sv Haha
2014-11-25 16:56:11
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Nej inte ensamrätt, men som alla avtal kan man tolka dem olika.

I slutändan brukar det finnas någon skiljenämnd eller domstol som avgör om avtalet är uppfyllt eller ej.

DOT kan tolka Norwegian´s ansökan som stridande mot avtalet.

Har EU tagit upp förhandlingar med USA angående aktuell ansökan?

Vad jag vet har EU inte begärt någon förhandling eller skiljedom avseende Norwegian´s ansökan. Det är inte en enskild stats rätt att förhandla med USA utan detta skall göras av rätt instans inom EU.
Att Irland klagat på USA är verkningslöst.

Norwegian har ändrat sitt upplägg under ansökningstiden men inte i tillräcklig grad för att få det godkänt.

OBS! Norwegian har redan förmånen att nyttja Open Skies avtalet och gör det med sitt Norska AOC. Norwegian är knappast lidande för att NAI inte fått ok! Dessutom får Norwegian stöd av Norska staten som beviljar dispens får gällande Norsk lag.

Inte Unika
2014-11-25 14:51:27
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Norwegian är ju inte unika när det gäller lönedumpningar!
Se hela flygbranschen, värre än prostitutions marknad får man leta efter!
pierre holmgren
2014-11-25 14:51:05
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Det er ganske overraskende at det er så svärt at forstå , jeg har overhovedet ikke ondt af thaierne , de har en rigtig fin lön 3000 ,- nok plus traktamente på 12.000,-nok som giver en super lön derude sammenlignet med andre lignende job , trut me I know.
Norwegians JFK afgang fra CPH den anden dag hvor man lagde et billed på twitter var der 8-9 i kabinen fra Thailand.
Pröv nu at forstå at de eneste der forhindrer at norwegian får sin tilladelse er norwegian selv da man ikke vil give sig på kravet om at kunne anvende dem EU-USA.
At der så er andre ting som ligger og ulmer det er en anden sag , men rent juridisk er det kardinal punktet.
Haga
2014-11-25 14:09:52
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Pierre, NAI söker kabin till LGW, släng igen ansökan nu innan ni får ert nya kontrakt på SAS... RG har uttalat sig i radio om vad som fler i SAS... Hua, tycker synd om er
Haha
2014-11-25 14:03:36
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Återigen, social dumping? Piloter baserade på LGW, flera hundra amerikaner anställda i kabin med bas på östkusten samt undratal skandinaver i kabin. Visst de finns även Thai men de är minoritet nu jämför med hela kabinkåren. De flyger ändå österut och kommer expandera österut också.

Jämför man USAs regionalflyg så är det bra avtal! Och kom inte och säga att man inte kan jämföra med dessa bolag, ex Continental regional express Unites Airways express osv. Det är precis det SPF gör med SAS och Primera och Nex Jet osv..

Så återigen, social dumpen? Pierre läs på eller släng dig i väggen..
pierre holmgren
2014-11-25 13:17:51
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
@svar Haha , du har ret på när et punkt og det er derfor norwegian ikke har fået deres tilladelse og forhåbentlig heller ikke får det.
Det har väret nävnt her flere gange men jeg gör det gerne igen , aftalen skal efterleve
en paragraf der udtrykkelig sikrer at den konkurence der er mellem lande og selskaber ikke förer til forringelse af de ansattes vilkår ved brug af social dumpning , dvs at bruge thailandske ansatte på flyvning mellem EU og USA så enkelt er det , det hjälper såklart at norwegian har ansat personale i USA men da de stadigväk forbeholder sig retten til at anvende thai crew mellem EU og USA står det hele i stampe.
Haha
2014-11-25 13:03:17
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Open skies är inget tillstånd som USA har ensamrätt på utan är en överenskommelse mellan USA och EU. Men har även satt upp ett regelverk som gälla för ALLA = lika vilkor. Nu motsätter sig DOT detta medan EU står bakom NAI då deras ansökan följer gällande avtal.
pierre holmgren
2014-11-25 12:43:28
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
@svar BJ , kan desvärre ikke åbne linket af nogen anledning , men udgår fra at det handler om at Norwegians Core piloter ikke kan forstå/akseptere hvorfor de ikke skal kunne flyve Dreamliner men se sig sniglöbet af udefra kommende til positioner som jo bestemt er attraktive for enhver pilot og rettelig burde väre besat af dem og så havde man rekruteret nye udefra til at starte på B737, kan jo ikke passe at senno listen bliver forbigået bare fordi man bor i skandinavien og ikke vil flytte til BKK eller LGW med hele familien og hvad det indebärer for at Kjos skal spare i skat.
Sv Haha
2014-11-25 11:49:16
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Det är inte EU som skall ge NAI tillstånd att flyga till USA. Det är upp till DOT att avgöra om en ansökan är rätt och riktig.

Eftersom koncernen Norwegian redan har tillstånd att flyga till/från USA på sitt Norska AOC måste det vara en hud begrav att samma koncern begär ytterligare ett tillstånd.

Jmfr. Har du ett ATPL enligt FCL i Sverige gäller det för luftfartyg från alla EU länder. Men du kan inte samtidigt ha ytterligare ATPL (enligt FCL) certifikat i exempelvis Tyskland. Du är begränsad till ett ATPL certifikat gällande inom EU.

KONCERNEN NORWEGIAN HAR REDAN ETT TILLSTÅND ATT FLYGA t/r USA.

BJ
2014-11-25 11:20:28
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
http://www.hangar.no/norwegian-piloter-haper-smutthullet-blir-tettet/
Harry
2014-11-25 10:20:40
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
http://youtu.be/IJCjHS0KQdc
Haha
2014-11-25 10:13:19
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
EU står bakom Norwegian och verkar inte ha hittat ngt skumt! Näset skumma är att DOT har en egen agenda.
Linus
2014-11-25 09:19:59
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Om Norwegians ansökan varit solklar hade man fått tillstånd för NAI för länge sedan.

Men eftersom Norwwegian redan har tillstånd att flyga på USA enligt Open Skies med sitt Norska AOC är klart att DOT funderar vad som ligger bakom.

Något skumt är det.

Kanske ett kryphål som DY tycker sig ha hittat som enligt förarbetena till Open Skies inte var tänkt skulle finnas.
Oscar
2014-11-24 13:04:37
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Kola in: http://www.youtube.com/watch?v=IJCjHS0KQdc&feature=youtu.be
Geir-Helge
2014-11-23 21:46:44
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Det låter som ett fall för CSI Søndefjord
@Linkan
2014-11-23 18:02:05
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Du är dåligt uppdaterad. Piloter är baserade på LGW. Flera undra skandinaver och amerikaner i kabin lägg där till även thai. Man kommer ändå att flyga å båda håll. Hur ser lederna ut i USA ex på regionalmarknaden? DOT har nog insett att det är kört och förhalar bara processen.

Linkan
2014-11-23 17:37:36
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Ethiopian är ett helt annat läge de har redan en linje till USA och vill mellanlanda i Dublin. Vet ej om DOT godkänt detta ännu. Men man landar inte i Dublin för att kunna nyttja besättningar från Singapore. Man nyttjar ordinarie besättning.

Samma sak kan Norwegian göra Oslo - Dublin - New York med sitt Norska AOC inga problem. Man kan även flyga Dublin - New York om man vill.

Slutsats: Något skumt har Kojs i tankarna.
@Linkan
2014-11-23 17:14:39
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Kan Ethiopian så kan Norwegian... Sen är det ett hon av DOT att kalla det socialdumping! Vad tjänar piloterna på USAs regionala marknad? Peanuts! Det står klart och tydligt vad som gäller med open skies, gillar man inte att flygbolag följer regelverket då får man väl skriva om avtalet!
Linkan
2014-11-23 16:58:00
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Klarar Norwegian inte av att flyga på USA på samma villkor som övriga bolag i Europa får de väl lägga ner.

Norwegian med sitt Norska AOC har inga problem att flyg till från USA.

Kjos försöker vara snylt gäst i EU.


Sv @Oscar
2014-11-23 16:53:57
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Det finns många som tjänar betydligt mindre än piloterna i USA. Jämför all invandrare från Mexiko. De jobbar som städare mm.

Men nu lever vi och verkar i Europa och bolag som verkar i Europa skall vi ställa krav på. Klarar de inte uppfylla kraven så får de väl försöka i USA.

@Oscar
2014-11-23 15:40:58
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Flyger du regionalt i USA tjänar du nada! Du måste oftast ha två jobb för att klara räkningarna.vill de sedan flyga i Europa heter det globalisering och open skies. När det är tvärtom så gnälls det och kallas för unfair competition. Det är hycklare!!!

Apple och Samsung är dags aktuellt. SAS nä då är det historia... För din info så agerar stora företag likadant fortfarande. Det är en ful och smutsig värld.
Sv @Oscar
2014-11-23 15:14:04
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Det är historia.
Inte skall vi väl godkänna uselt hanterande bara därför att de förekommit tidigare eller?

I flygets begynnelse behövdes inget flygcertifikat. Menar du att då skall vi inte kräva något idag?
@Oscar
2014-11-23 13:30:52
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Ska vi prata om fair play... Sätt SAS i samma men som ex Linjeflyg, Braathens, SAS Commuter, Cimber, Skyways, Sky Enterprice m.fl... Det finns en smutsig historia från SAS sida till samtliga bolag.
Men man bedriver affärsverksamhet och det funger så....

Titta på Samsung och Apple... Finns massvis med exempel, så det med fair play.... Nä vi glömmer det va? ;)
Oscar
2014-11-22 23:28:01
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Rött kort till Kjos och Norwegian för brott mot sunt förnuft och fair play.
@Linkan
2014-11-22 21:37:41
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Nils, eller så finansierar man så billigt man kan. Vill man inte förstå så gör man det heller inte.

Lars, i dag begränsas SH av att man inte kan flyga hur man vill i EU. SH hamnar snart på ett irländskt AOC. Spanien och Englands baserna först. Skandinavien återstår att se... LH är inte bara flyg till USA men den del av det. Där av behövs DOT. LH kommer säkerligen flyga från EU till andra delar av världen.
Nils
2014-11-22 21:05:55
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Är Norwegian på väg mot konkurs eftersom man vill placera flygplanen i vissa länder som skyddar att flygplanen återtas av leasingbolaget vid en konkurs?
Sv Lars
2014-11-22 20:56:43
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Long haul går med grymt underskott! Det är inte bara ett tillfälle. Förseningar i hälften av alla flygningar. In hyrda bolag för att bristfälligt klara uppdraget. I ett normalt företag hade vd och ledning varit utbytta för länge sedan.
Sv @Linkan
2014-11-22 20:47:16
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
SAS har flyttat flera av sin flygplan till Norge därför att Norge har cape town avtal.

BCN-IST Barcelona - Istanbul behöver väl inget tillstånd av DOT USA?

Det som Norwegian sysslar med är bra dravel.
Skojare hästhandlare eller vad vi skall kalla det.
Lars
2014-11-22 20:32:40
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Att räkna en avgång som en enhetskostnad är idioti. Shit happends. De linkar man har går ok, men vi uppstart så bör man räkna med förluster. Men måste he det 3-5 år innan man drar allt gör stora slutsatser.

Idag kostar LH mycket pengar, men regulariteren blir bättre och bättre. En kostnad som många missar är att det uteblivande svaret från DOT har hittills kostat flera hundra miljoner i lobbying, kampanjer osv. Den en maskinen på NAI flyger bara fyra dagar i veckan... Listan kan göras lång. Så nästa år är de stora engångskostnaderna borta. Blir svaret från DOT positivt kommer det spara enormt mycket pengar på NAS. Med piloter baserade på LGW och flera hundra amerikanska och skandinaviska kabinanställda får DOT verkligen klura på nya ursäkter.
@Linkan
2014-11-22 20:11:06
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Detta har förklarats flera gånger för dig men vi tar det ett varv till. Först en liten fråga, är det kasst att vara socialt försäkrad i ett EU-land som Irland? Skulle exempelivs Spanien eller Portugal vara bättre?

Svaret handlar om finansiering av flygmaskiner och cape town avtal.
NAS köper son maskiner på exportavtal (sparar miljarder i ränteutgifter) som finansieras i Japan (har jag för mig) med amerikanska staten som bankgaranti. Det innebär att dessa maskiner inte får baseras ett land som tillverkar Boeing. (USA) Det är inte ett problem när NAS behöver ett AOC inom EU för att få trafikrättigheter att flyga ex BCN-IST.

Så varför inte Sverige? Det var planen ett tag men Sverige saknar Cape town avtal. Regeringen fick frågan om inte Sverige kunde skaffa det (Det skulle ge arbetstillfällen i Sverige) men svaret blev nej. Man kan misstänka att ett statligt ägt skandkinaviskt bolag inte vill ha NAI på ARN.

Så varför inte England? NAS bestämde sig för att köpa A320neo, då försvinner alla länder som är med och tillverkar maskinen. Kvar blev Irland.

Varför viktigt med Cape town? Återigen så ger det MYCKET billiga lån. Varför är de låga? Skulle ett bolag gå i KK, så kan banken flyga hem sina maskiner som man då äger. Det kan man inte annars. Finns tre exempel parkerade på PRG flygplats. Så det finns kanske en anledning till varför leasingbolag har EI-XXX registrering. Trot inte de bryr sig särskilt mycket som sina anställdas socialförsäkringar...

Varför kör inte SAS och Sverige denna modell? Vad skulle SEB och Wallenberg tycka...

Som du nu kanske förstår Linkan som blir en eventuell besparing sociala försäkringar små potatis i jämförelse när man har beställt 250st flygmaskiner.

Denna är förklaringen Kjos själv ger, kanske ligger något bakom det... Vad vet jag.., Linkan och Pierre kanske vet bättre.
Linkan
2014-11-22 18:52:41
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Vad är problemet?

Norwegian har samma rätt som FinnAir, Lufthansa, LOT, SAS medfler att flyga till och från USA.

Vad kan då syftet med ett AOC på Irland vara?
Norwegian har inga planer på att flyga till eller från Irland.

Klart att ett sådant upplägg skapar funderingar om vad som är ändamålet. DY har redan nu rätt att flyga på USA.

Ljusskygga anledningar det är vad det är. Det är vad DOT upptäckt och därför tvekar man.
Varför ge ett nytt tillstånd till en koncern som redan har ett tillstånd?
Sv @Linkan
2014-11-22 18:34:36
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Det är en befintlig linje Addis Ababa - Los Angeles som planerar en mellanlandning i Dublin. Ny sträckning Addis Ababa - Dubblin - Los Angeles.

Ethiopian Airlines plans to operate Dublin to Los Angeles and Addis Ababa services from next summer after agreeing a deal with the Government allowing it to stop and collect passengers at the airport while en-route to the US city from Africa.

Detta godkänt av Department of Transport på Irland?? Men är det godkänt av DOT USA?

Baksida andra bolag slutar flyga.

When it first emerged that Ethiopian Airlines was planning to launch the service, Dáil deputy Clare Daly, who represents a constituency that is home to large numbers of Dublin Airport and Aer Lingus workers, said that US carriers operating out of Dublin would pull out.

Norwegian kan nog få tillstånd att flyga Oslo - Dublin - New York inga problem.

@Linkan
2014-11-22 17:08:02
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Eller vad tycker en SAS-kramare som Linkan om att STAR-Alliance medlemen Ethiopian Airlines flyger mellan Dublin och Los Angeles? De har väl marknadsmässiga Europeiska löner ombord det afrikanska bolaget?

Och hur kan en afrikanskt bolag få DOT tillstånd att flyga mellan Europa och USA? Varför skriver inte SAS och Lufthansa inlagor till DOT och klagar på deras STAR-Alliance broder?

Källa:

http://www.irishtimes.com/business/sectors/energy-and-resources/ethiopian-airlines-to-take-passengers-from-dublin-to-los-angeles-next-year-1.1959734
@Oscar
2014-11-22 16:34:18
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Det är helt riktigt. Därför är piloter baserade på LGW och man har flera hundra amerikansk kabinbesättning baserad på östkusten. Dessutom har man ett hundratal skandinaver i kabin. Man rekryterar även amerikanska piloter men det är svårt när man måste ja europeiska cert.

FEDEx och UPS som opererar i Europa, är det social dumping?
Oscar
2014-11-22 15:54:03
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Ett rimligt krav från både EU och USA är att besättningen ombord har arbetstillstånd och uppehållstillstånd i antingen EU eller USA.
Deras bas skall finnas inom EU eller USA.
Linkan
2014-11-21 19:34:03
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
Får NAI ok från DOT kan USA få många ansökningar från andra flygbolag utanför EU. De skapar ett dotterbolag på Irland och vips kan de flyga obegränsat till och från USA.

Det är nog här skon klämmer, det kommer att innebära slutet för många Amerikanska bolag. Idag har Norwegian inga begränsningar att flyg på USA med ett AOC i Norge. Flytten till Irland är endast för att kunna nyttja billig personal.

Att man anställt 300 i USA är som en piss i Mississippi River.
Sv Not ALPA
2014-11-21 09:36:25
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
I USA är fackföreningarna relativt svaga jämfört med Norden.

Det är de misslyckade företagsledarna som skyller på facket.

Bolag som inte klarar av att fungera i befintlig miljö är av litet värde.

Många företagare ondgör sig över löneutveckling, skatter mm. De skulle helst vilja själva bestämma löner, skatter mm. Jmfr. bönder som alltid klagar på vädret antingen har det varit för torrt eller så har det regnat för mycket.
Om inte om vore skulle allt vara bra!




Not ALPA
2014-11-21 08:26:20
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
ALPA har bidragit till enormt många förlorade pilotjobb i USA. De är rädda för att bli av med mer medlemmar.

Utan ALPA's SS-metoder hade vi troligtvis fortfarande kunnat flyga med fina bolag som Eastern, Northwest, TWA och Continental med flera

ALPA har förstört den Amerikanska flygindustrin precis som UAW förstört den Amerikanska bilindustrin.

Nu sitter de båda och gråter i Kongressen.

Ave
Kjos
2014-11-20 19:41:18
SV: Björn Kjos vädjan till Obama?
“We are doing exactly what the Obama administration wants: create American jobs, bring tourists to the United States and offer Americans cheap flights. The transatlantic market has far too long been dominated by alliances that have been allowed to rule the market with high prices and limited choice,” says Bjørn Kjos.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev