Tråden startades av: PAX  2014-12-26 11:06:55
Ryanair nära att krocka igen 
http://www.unt.se/omvarld/ryanair-plan-nara-krock-i-estland-3530042.aspx

Trots att besättningen inte hade fått "Klart landa" så valde dom att sätta ner hjulen på banan.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Paprikatåget
2014-12-27 20:59:09
SV: Ryanair nära att krocka igen
Varför är det ingen som skriver "Plan från Flybe Nordic nära krock"?
Även om det på sitt sätt är korrekt att Ryanair var nära en krock så är det tydligt att media och pöbeln omedelbart vill skuldbelägga enbart den ena parten.
Borde inte behandlingen av Ryanair kvalificera sig under begreppet "hatbrott" tillsammans med andra utsatta grupper som behandlas illa?
@johnny
2014-12-27 20:43:53
SV: Ryanair nära att krocka igen
du har noll koll. I USA får ATC ge cleared to land upp till 7st flygplan! Son föregående talare sa så kan du gå inte på liveatc och lyssna där.

Ang tråden så är det helt enkelt så att sätter du hjulen i marken så är det en landning, punkt. Har dom inte fått klart att landa så har dom i detta fall gjort bort sig då hjulen var i backen. Så enkelt är det.
LM
2014-12-27 19:57:59
SV: Ryanair nära att krocka igen
Johnny - det är precis det du får.. inte bara i Vatsim utan i verkligheten.
Lyssna på JFK TWR på liveatc exvis.
Johnny
2014-12-27 19:47:42
RE: Hjulafton
Fel!
Du får inte Clear to land i USA som #6.
Bara för att du fått det på Vatsim så betyder det inte att det är så i verkligheten.
Hjulafton
2014-12-27 17:52:29
SV: Ryanair nära att krocka igen
I tex USA så få ru Cleard to land som standard även om du är nr 6 och överlämnad från apch
Vi har massor att lära i Europa. Inte minst politiker som sabbar helar branschen.
Flyget är mitt liv
2014-12-27 17:41:04
SV: Ryanair nära att krocka igen
DH har inget att göra med att "sätta ner hjulen på banan".
Pilot
2014-12-27 17:33:03
SV: Ryanair nära att krocka igen
Det var VMC, och inte en situation med DH, CatII approach i IMC. Det var aldrig någon kollisionsrisk och Ryan var inte "nära att krocka igen".
Peter
2014-12-27 14:05:53
SV: Ryanair nära att krocka igen
Smutskastning av Ryan som vanligt.

1. Om go-around har påbörjats innan sättning så är det ej ett misslyckande om flygplanet sätter i hjulen innan det påbörjar stig igen. Det tar några sekunder för motorerna att spola upp. I det här fallet förväntade man sig att få ett clearance att landa. Därför väntade man tills man var över tröskeln innan man påbörjade en missed approach.

2. Självklart har befälhavaren det slutgiltiga ansvaret men man måste förlita sig på ATC och det vi som befälhavare kan göra om ATC har misslyckats med separationen är att påbörja en missed approach vilket de i det här fallet gjorde.
Sv (@sv thomas) Pilot
2014-12-27 13:42:04
SV: Ryanair nära att krocka igen
Det första man blir blind på är ögonen. I detta fall var det inte en PA28 eller C172 utan ett större flygplan som behöver en viss höjd vid GA för att inte stöta i backen.

@Pilot även om ATC missar undantar det inte befälhavarens ansvar.
Pilot
2014-12-26 22:40:25
SV: Ryanair nära att krocka igen
Sensationsmakeri igen.

Ryanair's pilot fick inte "Clear to land" och gjorde go-around. Inget konstigt eller ovanligt alls. Separationen mellan Ryanair och planet som landade innan var otillräcklig, men det är ATCs problem och inte Ryanairs.

Det var omkring 2000 meter mellan flygplanen och noll kollisionsrisk.
@sv thomas
2014-12-26 22:00:00
SV: Ryanair nära att krocka igen
Var står det att en GA skall påbörjas vid DH ifall man har banan i sikte redan?
London
2014-12-26 21:13:33
SV: Ryanair nära att krocka igen
För oss som ofta flyger in till London är det inte ovanligt att man får besked om att det kommer ett "late landing clearance".
Händer mig vid ett flertal tillfällen varje år att "cleared to land" kommer under 50ft. Inget konstigt alls.
Sv Thomas
2014-12-26 19:21:48
SV: Ryanair nära att krocka igen
Om du inte visste de så är en ”touch and go” enligt definitionen en landning och en start.

Man debiteras en startavgift för varje ”touch and go”. För att kunna debiteras en startavgift måste man ha landat.

En ”Go Around” skall initieras senast på "Decision height" om man inte fått "clear to land".

Läs reglementet!


FR058
2014-12-26 18:54:04
SV: Ryanair nära att krocka igen
Nä, man behöver faktiskt inte tillstånd för en studs & gå.
Det är bara att studsa på :-D
Paprikatåget
2014-12-26 18:18:38
SV: Ryanair nära att krocka igen
Bra skrivet, Thomas!
Thomas
2014-12-26 17:44:59
SV: Ryanair nära att krocka igen
Om man ligger efter ett landande flygplan så får man tillstånd till inflygning men man får inte ”clear to land” förrän banan är fri.
Om man inte fått ”clear to land” gör man en ”Go Around” vilket Ryanair gjorde, det är inget konstigt med det.
Hade Ryanair verkligen hjulen nere har han gjort en ”touch and go” vilket man knappast kan kalla för en landning.
Att kalla det inträffade för att landa utan tillstånd är struntprat men tidningarna fick något att skriva om, han med filmen tjänade en hacka och Ryanairhatarna fick något att hetsa upp sig över.
Jag har sett filmen, det var inte ett tillbud utan bara ett av dessa tillfällen när det tar längre än väntat för en landande att lämna banan och RYR gjorde exakt vad som står i skolboken att man ska göra i det läget.
Boo Boo
2014-12-26 16:48:14
SV: Ryanair nära att krocka igen
Så då söker Ryanair 2 nya piloter nu. Skicka ansökan!
M
2014-12-26 14:09:44
SV: Ryanair nära att krocka igen
Vid en sen go-around kan det hända att hjulen tar i backen under manövern. Ingen stor sak, men det är klart att det är bekvämt att få klart landa lite tidigare.
@pf
2014-12-26 13:45:22
SV: Ryanair nära att krocka igen
Du har noll koll pf.

http://avherald.com/h?article=40fc7579
Amatör
2014-12-26 13:40:57
SV: Ryanair nära att krocka igen
Stressad flight crew?

Jag har svårt att förstå hur 2 st utbildade och certifierade "yrkesmän" kan missa att de inte har landningstillstånd.

Korvar
2014-12-26 13:25:01
SV: Ryanair nära att krocka igen
Till Gå runt.

Hur du gör på flightsim är din ensak men att du uttalar dig om saker du inte har någon aning om är på aftonbladet nivå...
Gå runt
2014-12-26 13:06:21
SV: Ryanair nära att krocka igen
När ett plan lämnat banan efter landning meddelar piloten "runway vacated" till tornet som i sin tur ger "cleared to land" till efterföljande flygplan. Har det efterföljande planet inte fått tillstånd att landa vid minimum så ska dom göra en go around. Hur högt minimums ligger beror på landningsproceduren.
PAX
2014-12-26 13:01:52
SV: Ryanair nära att krocka igen
Om man inte har klart landa så sätter man inte hjulen i backen då detta innebär att man faktiskt landar. Har man inte fått klartecken så stannar man uppe!
Att rulla med hjulen på banan och vänta på klartecken.......ja, du förstår säkert att det inte är praxis i branchen. Inte ens hos Ryanair!
pf
2014-12-26 12:13:27
SV: Ryanair nära att krocka igen
Cocpit=cockpit
pf
2014-12-26 12:09:38
SV: Ryanair nära att krocka igen
Ordet krocka på svensk har en litt annen betydelse enn jeg trodde......

En annen sak, jeg ser en del videoer fra cocpit. Ser/hører på de at piloter ofte sent får "Cleared to land" fra ATC. Finnes det regler for når slikt skal gis? Jeg er kjent med at det er noe som heter "Missed Aproach Point"(MAP), betyr det at dersom "Cleared to land" ikke er gitt innen MAP, så skal pilotene sette i gang en "Go Around" manøver.

Det jeg prøver å si....er Ryanair i Tallinn så lavt at de "kontrollert" setter hjulene ned, for så være klar over at de må gå rundt?

Kan pilot v.g. forklare dette, seriøst !
@pf
2014-12-26 12:07:08
SV: Ryanair nära att krocka igen
Du verkar leva i fableranas värld, Ryanir har haft många olyckor, minns bla Rome för några år sedan.
Olyckan...oledolyckan
2014-12-26 11:47:35
SV: Ryanair nära att krocka igen
@pf

Det är ju knappast första gången som Ryanair krockat, alternativt varit nära att krocka med andra flygplan.

Februari 2013 - Dublin, planet backtrackar istället för att lämna banan, trots annan landande trafik.
http://www.svd.se/resor/ryanair-nara-att-orsaka-krock-pa-flygplats_7950584.svd


Oktober 2014 - Dublin, Två Ryanairplan krockar på marken
http://www.expressen.se/allt-om-resor/ryanair-plan-i-krock/

Juni - 2014 - London Stansted, Två Ryanairplan krockar på marken
http://www.expressen.se/allt-om-resor/ryanair-plan-i-krock/
PAX
2014-12-26 11:38:36
SV: Ryanair nära att krocka igen
Nej, men det skrev jag ju inte att dom hade haft.

Senast det var nära var i September i år.
http://www.aeroinside.com/item/4796/ryanair-b738-and-jet2com-b738-at-malaga-on-sep-17th-2014-loss-of-separation-on-runway
pf
2014-12-26 11:30:16
SV: Ryanair nära att krocka igen
"igen", Ryanair har vel ikke hatt ulykke før ?

Forøvrig mer om dette, inkl en video en spotter har tatt av"touch&go'en" på

http://avherald.com/h?article=47f48fe6&opt=0....landingen er etter ca 1min 40 sek på sekvensen
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev