Tråden startades av: Asterix  2014-12-28 08:50:11
Air Asia försvunnet? 
http://www.expressen.se/nyheter/passagerarflygplan-saknas-i-indonesien/

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Mysko
2015-02-06 20:14:17
SV: Air Asia försvunnet?
Vad gäller af olyckan, är det den från Brasilien som försvann i Atlanten ni tänker på då? Sitter på mobilen och orkar inte kolla.

Men berodde den inte på att planet stått på backen en tid utan skydd för pitotrören? Hade inte nån geting bosatt sig i ett av dom? Vilket fick airspeed att visa fel och autopiloten gick på den som visa fel?
Kristoffer
2015-02-06 11:32:27
SV: Air Asia försvunnet?
@ Signalspanaren

När en airbus flygdator känner av att något är "på tok fel" (exempelvis om data om hur flygplanet uppträder inte stämmer överens jämfört med vilka indata datorn från dess sensorer) sätter den de automatiserade hjälpsystemen i alternativa lägen, och då slås exempelvis autopiloten av.

Angående flight 447 och alarmsystem så var det snarare så att inkonsekvent larmande inte gjorde saken lättare för piloterna - inte att larmandet i sig var problemet (när planet hade för hög pitch tyckte datorn att siffrorna blev för orimliga och slog av larmet, när sedan pitchen blev lägre trädde larmet igång igen eftersom flygvärdena åter igen hamnade inom rimliga gränser). Det är ett exempel på hur flygdata/larm kanske inte alltid presenteras på ett optimalt sätt. Se mitt inlägg två poster längre ned om detta.

För den senaste transasiakraschen verkar piloterna ha stängt av fel motor när den ena motorn kort efter start havererade. Ytterligare ett exempel på att presentationen av data/larm måste vara helt otvetydig för att hjälpa piloterna i mycket stressade situationer.
Signalspanaren
2015-02-02 18:21:40
SV: Air Asia försvunnet?
Funderat på om någon som flyger Airbus kan förklara hur man tar sig ur en stall på exempelvis FL330 med Autopilot och Autothrottle inkopplade?
Är inte insatt så mycket i stora flygplan hur de fungerar men en vän till mig sa att Airbus är mer automatiserad och kan vara svårare att ta sig ur dessa tekniska system, stämmer det?
Har också läst att Air Asia planets piloter drunknade i varnings signaler när de kraschade!
Citerar "According to the investigators, the warning alarm kept on screaming and in the background while the pilots were trying to recover the plane. The investigator, from Indonesia’s National Transportation Safety Committee (NTSC), added that the pilots’ voices were drowned out by the sound of the alarms, which were going on for “some time”. This is evidenced by the results of recorder transcripts, informs Lenta.ru citing Agence France-Presse." slut citat.
Kan de vara så att systemen inte går att ta sig ur på något sätt eftersom flygplanet är så datoriserat?
Kristoffer
2015-02-01 08:11:38
SV: Air Asia försvunnet?
Det kan ju finnas flera förklaringar till något som vid första anblicken utan full insyn kan tyckas vara ett märkligt handhavande av pf/pnf. Men där felaktig sensordata försatt flygplanet i ett för piloterna mycket svårt läge. Några exempel:

LH-1829 vid Bilbao (2014): felaktig AoA-data varpå A321:an tror att den stallat, går in i Alpha Prot läge och dyker med 4000 fpm. Flygdatorn nekar också piloternas försök att pitcha upp. Planet är på väg rakt ned i backen med 109 personer ombord. Piloternas hade sinnesnärvaro nog att slå av 2/3 ADR:s och försätta planet i "direct law" (eller möjligtvis alternate law) varpå de kunde återfå kontrollen på planet.

B777 9M-MRG (2005). Felaktig accelormeter -> autopilot litar på adiru och pitchar up med 11000 fpm

Quantas 72, A330 (2008) som startar multipla kraftiga pitch downs pga felaktiga data från adiru.

XL 888T A320 (2008). Testflygning efter leaseperiods slut där test av alpha protection görs av piloter på för låg höjd samt utan koll på lägsta acceptabla IAS. Två av AoA sensorerna var dock ej fungerande pga felaktig tvätt av flygplanet varpå alpha protection inte aktiveras och flygplanet närmar sig stallfart. När planet stallar inser flygdatorn att något är fel och går i alternativt läge. Flygplanet lämnar full kontroll till piloten med max trim upp på höjdroder. Piloten inser inte att flygplanet har max trim upp när han överlämnas full kontroll så när planet får tillräcklig fart igen blir det pitch up och pilotens maximala roderutslag nedåt räcker inte (under rådande gaspådrag) för att kontra planets max trim upp. Planet tappar fart igen till ny stall som inte går att häva. Alla omkommer.

En A380 där en RR-motor havererar (minns inte flight numret) listar hundratalet felmeddelanden för de självklart mycket förvirrade piloterna som går igenom över femtio checklistor innan de slutar följa proceduren och landar planet säkert ändå. En A380 har i storleksordningen en kvarts miljon sensorer som kan strula och skicka felaktiga data till systemet.

Säkerhetssystem i moderna airliners reducerar det totala antalet olyckor. Men kan också skapa olyckor. Desto mer automatiska hjälpsystem (som kan fatta helt fel beslut pga felaktig sensordata) desto viktigare torde det vara att piloter tränas på särskilda händelser samt har ytterst god förståelse för planets logiska hantering av olika skeenden. Dessutom behöver presentationen av flygdata till piloterna antagligen optimeras/trimmas så att det är lättare för piloterna att felsöka och förstå vad som händer.
Re: thomas
2015-01-31 11:43:02
SV: Air Asia försvunnet?
Jo flygkroppen är det, nu verkar man veta att kapten inte var på plats heller?http://www.dn.se/nyheter/varlden/kaptenen-hade-lamnat-cockpit-nar-planet-stortade/
thomas
2015-01-29 13:45:21
SV: Air Asia försvunnet?
är flygkroppen hittad, om hur långt från tailen?
Delta
2015-01-29 09:08:09
SV: Air Asia försvunnet?
Jag funderar på varför det släpps små nyheter hela tiden om Air Asia?
Är det för haveriutredningen tror de kan få tips från vanligt folk om vad som kan ha hänt?
Var ju ett tag sedan man hittade svarta lådorna och detta borde ju inte vara någon nyhet för de som håller på med detta om vem det var som flög flygplanet.
http://www.expressen.se/nyheter/air-asia-planet-flogs-av-andrepiloten/
Pilot
2015-01-27 19:54:17
SV: Air Asia försvunnet?
Konventionella flygplan som 737, A320 och liknande kan inte "fastna" i en "fullt utvecklad" stall av sig självt om flygplanet är lastat inom tyngdpunktsgränserna. Med fullt höjdroder kan man hålla ett sådant flygplan i stall, men inte annars. Flygplan med T-tail och motorer bak, som MD-80, CRJ, etc, är en annan historia och måste ha stick pusher om de har tendenser till att "fastna" i en fullt utvecklad stall. Flygplanets stall egenskaper testas mycket noggrant under certifiering och flygplan som "kan fastna i stall" blir inte godkända utan måste utrustas med stick pusher system som övermannar piloten.
Pull up!
2015-01-27 15:30:32
SV: Air Asia försvunnet?
Det är knappast en fullt utvecklad stall om nosen pekar nedåt och farten är hög, snarare overspeed vilket inte heller är bra för konstruktionen. Piloten sätter throttlarna i idle och hämtar upp kärra till planflykt.

Men om vi ponerar att nosen inte pekar nedåt utan uppåt, ja då kan det bli problem om tungdpunkten samtidigt ligger fel.
I värsta fall så finns det ingen luft som strömmar runt höjdrodret och då kan man leka med rodret bäst man vill utan effekt.

Man kan självklart ge motorpådrag eller throttla av för att ändra flygplanets attityd också.

Du måste nog läsa lite aerodynamik innan du ställer frågan. Throttla på med nose down är ingen bra idé och löser inte problemet. Du har redan luft över vingarna.

Jag lämnar över ordet till någon som vill skälla på mig eller rätta mig.

Tack.



bol
2015-01-27 15:18:16
SV: Air Asia försvunnet?
En liten fundering på vad som händer OM en A 320 B 737 (dvs. flyg med motorer under vingarna) hamnar i en fullt utvecklad stall, nosen rakt ner mot moder jord, farten ökar och piloten drar av gasen. Räcker höjdstyrverket till att övervinna den nose down attityd som motorerna ger? föreligger det inte risk för att flyget hamnar i rygg lägen och bryts sönder? vilken pilot skulle ge gaspådrag i ett sådant läge för att motverka nose down attityden.
No Others?
2015-01-27 06:28:18
SV: Air Asia försvunnet?
http://edition.cnn.com/2015/01/26/asia/indonesia-airasia-transportation-minister/index.html
Tyst och lär!
2015-01-23 09:35:45
SV: Air Asia försvunnet?
Asterix, vi pratar om det snabba stiget som indikerats, försök att lära någon istället för att komma med töntiga kommentarer. Ingen som kan förklara om tryckhöjdmätaren kan ha påverkats och ge missvisande information?
Re Trycket
2015-01-23 09:29:51
SV: Air Asia försvunnet?
Klarar man inte av som pilot att flyga ett flygplan bara för att trycket förändras bör man nog begrunda sitt yrkesval.
Trycket?
2015-01-23 08:58:20
SV: Air Asia försvunnet?
Finns det någon möjlighet att värdena inte stämmer eftersom det är lufttrycket man mäter? Kan det bara handla om extremt snabba tryckförändringar?
Tunnare Luft
2015-01-23 08:38:55
SV: Air Asia försvunnet?
Förhoppningsvis är de flesta piloter och intresserade av flyg så man inte behöver förklara detta. ;-)
F/A-18
2015-01-23 08:20:35
SV: Air Asia försvunnet?
Stigprestanda kan lätt misstolkas. Att en F/A-18 kan stiga från markytan till 30,000 ft på en minut betyder inte 30,000 ft/min stigprestanda på 35,000 ft.
Vertical
2015-01-23 07:42:05
SV: Air Asia försvunnet?
Skillnad på vad ett flygplan kan stiga med också i massmedia.
En del yttrar sig att 6000 fot/ min är mycket även för jetfighters?
Andra skriver att A fighter jet like the F/A-18 Super Hornet can climb as fast as 30,000 feet per minute.

http://edition.cnn.com/2015/01/20/asia/airasia-disaster-flight-speed/
Re Åke
2015-01-23 07:34:19
SV: Air Asia försvunnet?
Jag jämför inte en aerobatic kärra med typ en airbus, det står i mitt inlägg.

En del har sett eller jämfört haveriet med AF och Air Asia med varandra men vi vet inte så mycket än.
Medias utlåtanden är inte av experter direkt.

Antagligen har de kommit in i en åskcell som tagit flyget in i en rejäl stigsituation (6000 f/min).
Man har skrivit i massmedia att flygplanet inte skulle tåla detta?

http://www.di.se/artiklar/2015/1/22/air-asia-olycka-paminner-om-air-france/

Såg haveriutredningen för AF igår och de var också och körde in i dåligt väder, deras Airbus steg med 7000 f/min!
Där talade man inte om att planet inte tålde det utan att man ser och hör hur piloterna försöker men inte har kunskapen att ta sig ur denna situation som leder till ett haveri i kombination med systemfel (igenfrusna pitot rör).

Det som kommit fram m Air Asia är att det inte alls stigit lika mycket som AF maskinen gjorde och att varningssignaler tillkommit ju längre tiden gått innan den havererat?
På bandet från svarta lådan hörs hur en rad alarm tjuter med de båda piloternas röster i bakgrunden, men vad piloterna säger framgår inte enligt AFP. Enligt utredaren hörs larmen under en längre tid.

AF var ett intakt flygplan som inte bröts sönder innan det havererade i havet utan möjligheterna fanns att rädda det i tid, vilket inte gjordes.
Air Asia har inte heller uppgifter släppts om att det skulle varit annorlunda?

Nej man flyger inte in i CB men ibland har det skett/sker och det finns de som kommer ut hela.

Varför gjorde man inte det i Air Asia?

Flygplanet var på hög höjd och inget onormalt har kommit fram i utredningen ännu mer än CB:n.
Lapten
2015-01-23 06:52:05
SV: Air Asia försvunnet?
Hej,
Oavsett vad som orsakat denna tragiska olycka där vädret verkar ha spelat en stor roll återkommer frågan. VARFÖR FLYGER ERFARNA PILOTER IN I ÅSKOVÄDER ? Kan det ha att göra med att piloter inte vågar ta med fuel så att de kan flyga runt oväder? Alla flygplan har en mycket bra radar, fungerade den? Finns många frågetecken.
Med vänlig hälsning,
Kapten
Pilot
2015-01-23 04:13:46
SV: Air Asia försvunnet?
Flygplan som inte kan tas ur en fullt utvecklad stall blir aldrig certifierade av FAA.
Åke
2015-01-23 01:12:30
SV: Air Asia försvunnet?
SV:Aerobatic

Går inte jämföra en Airbus fullt utvecklad stall med en maskin som väger under ett ton. Kan nog vara lite trixigt att ta sig ur om det ens går i vissa fall. Dessutom tränar man aldrig fullt utvecklad stall i en FAR/JAR25 maskin utan bara på hur man agerar vid stick shaker. Med den aktiverad ska det ju praktiskt sätt inte gå att ta sig in i en fullt utvecklad stall såvida du inte har isat ner maskinen ordentligt. Då kan maskinen stalla innan stick shakern slår in. Kanske det som hänt där... har inte läst så vet inte detaljer. När jag tänker efter har vi nog tränat nån ice induced stall men det var inte på en Airbus som jag aldrig flugit. Det sjunker på ganska bra kommer jag ihåg och tar lång tid (relativt sätt) att ta sig ur.
Re: Från DI
2015-01-22 23:30:46
SV: Air Asia försvunnet?
Bara de inte haft SBS den här gången också (skit bakom spakarna)?
Från DI
2015-01-22 23:03:00
SV: Air Asia försvunnet?
http://www.di.se/artiklar/2015/1/22/air-asia-olycka-paminner-om-air-france/
HoHo
2015-01-22 13:10:51
SV: Air Asia försvunnet?
Har någon set pierre holmgren. HoHo HoHo
Re: Inte konstigt?
2015-01-22 09:51:20
SV: Air Asia försvunnet?
Med flyglärare tränade jag på detta när jag tog mitt ppl.
Aldrig hamnat där annars och vill inte det heller.
Ligger hellre med lite för hög fart än att hamna i en stall. ;-)
Stall skall man alltid undvika att hamna i.
Aerobatic
2015-01-22 09:40:24
SV: Air Asia försvunnet?
För de som flyger aerobatic så är det inget konstigt ibland att inte ha roderverkan.
Inte för att en aerobatic kärra kan jämföras med en Airbus men att ta sig ur stall tränar man väl på som trafikflygare eller?
Vet även en kompis som flyger privat där man tränat på stall och vikning.
Inte konstigt?
2015-01-22 08:40:12
SV: Air Asia försvunnet?
Inte konstigt att inte ha någon roderverkan? Hur menar du då? Har du varit i en sådan situation många gånger eller?
Re: Not me
2015-01-22 08:35:01
SV: Air Asia försvunnet?
Att inte ha någon styrfart så rodren fungerar är inget konstigt.
Har därmed inte sagt att det är något som man ska hamna i normalt.
Att flyga i CB ska man inte heller göra.
Att flygplanet hamnat i stall verkar skett av de uppgifter man fått.

Att ta sig ur en stall från över 10.000 meter är väl ingen omöjlig uppgift?
AF som havererade hade ju problem med sina pitot och farter därav.
Sen hade AF kärran SBS (skit bakom spakarna) som inte tog dom ur situationen fastställts.
Kan inte dagens skrivbords piloter flyga manuellt eller är det Airbus i sig som är ett problem?
Not me
2015-01-22 08:22:30
SV: Air Asia försvunnet?
Det finns lägen där piloten gör fulla roderutslag utan verkan. Att flyga in i ett CB är en av dessa situationer. Några få piloter har råkat pröva detta och kommit ur med rena förskräckelsen.
Intetsägande
2015-01-22 07:54:50
SV: Air Asia försvunnet?
Åter intetsägande nyheter från massmedia som vanligt vad som inträffat.
Vi vet redan att flygplanet hade ett bra stig av någon anledning på cirka 6000 fot/min och att man sen antagligen kommit i stall.

Men att hamna i stall innebär ju inte att man behöver flyga ihjäl massa människor.
Undrar vad anledningen är?
De har ju som sagt var svarta lådorna.
Känns lite konstigt att de inte kommit fram till anledningen ännu?

http://www.svt.se/nyheter/varlden/skrikande-ljud-fran-olycksplanet
A330
2015-01-22 04:27:31
SV: Air Asia försvunnet?
Luktar mer och mer som AF A330 kraschen. Sidestick och andra designproblem är bidragande orsaker. Ovanligt dumt att kopiera cockpiten från ensitsiga militära flygplan.
Syftfelspolisen
2015-01-21 17:55:08
@Storfiskaren

Det var väl inget haveri idag igen???....
Skojar ju så klart.
Hastighet och vinkel
2015-01-21 17:39:00
SV: Air Asia försvunnet?
Jag har förstått att stighastigheten har varit väldigt extrem med tanke på rådande CB, runt 6000 fpm om jag förstått det hela rätt. Detta behöver väl dock inte innebära att stigvinkeln varit särskilt hög? Har det framkommit om olycksplanet hade någon direkt farlig stigvinkel under dess extrema stighastighet och att det därav skulle ha stallat p g a för låg fart?

Rent hypotetiskt: Hur påverkas ett flygplans hastighet framåt ifall ett flygplan kastas uppåt p g a kraftiga uppåtvindar, om flygplanet exempelvis flyger i 850 km/h rakt fram, det behöver väl automatiskt inte innebära att stigvinkel/nosläget ändras nämnvärt?

(om uppåtvinden fångar flygplanet rakt underifrån vilket jag förstår borde vara rätt omöjligt i ett kaosartat CB-moln)

Storfiskaren
2015-01-21 00:31:35
SV: Air Asia försvunnet?
Lite med uppgifter som kommit ut angående haveriet idag.

Kan någon som flyger Airbus för mig förklara följande?
http://www.svt.se/nyheter/varlden/air-asia-plan-steg-fore-krasch

Jo jag har förstått att man inte flyger in i CB moln.
Antar att de kanske gjorde det ändå?
Läst att flygplanets stighastighet var onormalt hög, antagligen p.g.a CB molnet.
Ser på flight radar att flygplan av naturliga skäl stiger bra på lägre höjd och att det därför inte är onormalt med 3000 fot/ min.
Skulle då det dubbla förstöra flygplanet?
Jo jag vet om hagel och annat som kan förstöra det men just stighastigheten skulle kunna förstöra flygplanet, stämmer det?
Måste ökad stigfart leda till stall?
Jag tycker detta kan diskuteras ur många aspekter och inte alls känns så självklart.
Ni piloter tränar väl när ni tar era certifikat på att ta er ur stall och det måste väl sitta i ryggmärgen?
Är Airbus svår att koppla ur autopiloten på för att kontrollera flpl manuellt?


SV:CFIT
2015-01-20 21:20:52
SV: Air Asia försvunnet?
DC-3 är bättre än A320/A330/A340/A350/A380 som alla har samma problem med sidesticks och obegriplig styrsystem/autopilot logik.
sv CFIT
2015-01-20 18:14:52
SV: Air Asia försvunnet?
Jag tror att du skall undvika sådana höjder i en DC-3'a.
willco
2015-01-20 18:07:43
SV: Air Asia försvunnet?
Ville bara förklara att "man" det vill säga piloten inte kunnat påverka flygplanet med sina roderrörelser. Flygplanet var förmodligen inte manöverbart. Vad piloten vill är inte alltid vad flygplanet gör.

Stig Brant
2015-01-20 17:57:40
SV: Air Asia försvunnet?
Jo jag vet att det förekommer växlande upp och ner i CB som man aldrig flyger in i.
Också att man aldrig flyger med sådan vertikal speed på hög höjd om allt är normalt ens på låg höjd.
"Unable to maintain"
2015-01-20 17:37:41
SV: Air Asia försvunnet?
Man måste skilja på stig med pitch och stiget som uppkommer av vertikala vindar i ett CB moln. Piloten har inte själv lagt flygplanet i ett brant stig. Flygplanet har kört rakt in i ett massivt CB som tagit med flygplanet på en hisstur uppåt för att nästa sekund kanske skicka ner det i samma hastighet.

Min gissning är att ATC har för stort inflytande och att piloterna är alldeles för hämmade för att kunna säga ifrån i tid. Som pilot ska du kunna säga till ATC att man lämnar sin kurs / höjd p.g.a. av väder. Säger flygledaren nej så ska han/hon ha sparken. Piloten skulle tyvärr bara ha sagt "unable to maintain altitude and course due to waether"
Flygledaren hade då vaknat och dirigerat om trafiken som är ivägen, rapport hade skrivits o.s.v.
CB
2015-01-20 17:20:37
SV: Air Asia försvunnet?
I stora Cumulonimbus kan det vara uppvindar på 20-30 m/s. Dessa uppvindar för molndroppar och iskristaller uppåt i molnet. Den övre delen av molnet kan slutligen bestå enbart av iskristaller och nå cirka 10 km höjd, i tropikerna ännu högre. Övre delen av molnet plattas så småningom till och vi får den karaktäristiska städformen på den delen av molnet.

Även nedvindarna kan vara kraftiga. När dessa vindar når marken utbreder de sig framför molnet och vi får så kallade fallvindar, vilka är anledningen att man precis innan regnet bryter ut ofta kan märka ett extra vinddrag.

Att hålla koll på Cumulonimbus är bra för att undvika obehagliga överraskningar när man till exempel är ute och cyklar, seglar eller badar. Dessa moln kan nämligen ge upphov till mycket starka väderfenomen. Förutom skyfall, åska och hagel kan dessa moln också ge upphov till tromber och fallvindar.
Sv Stig Brant
2015-01-20 17:18:10
SV: Air Asia försvunnet?
De kan ha flugit in i ett CB. I CB förekommer mycket kraftiga vindar! Både upp och ner.
Stig Brant
2015-01-20 16:56:42
SV: Air Asia försvunnet?
Hur i _ _ _ _ _ _ _ kan man stiga så brant?
http://www.expressen.se/nyheter/air-asia-planet-steg-onormalt-snabbt/
Någon Airbus kunnig som kan förklara varför man stiger så kraftigt som inget flygplan klarar av?
CFIT
2015-01-15 21:36:29
SV: Air Asia försvunnet?
Om man verkligen bottnade i frågan så undrar jag om man inte hellre skulle vilja sitta i en fullt potentialutjämnad DC-3:a utan processorstyrt styrsystem. vid just ett blixtnedslag?
Fuselage
2015-01-15 06:54:55
SV: Air Asia försvunnet?
http://www.expressen.se/nyheter/har-ar-bilderna-pa-airasia-qz8501/
Blixtar eller dunder
2015-01-12 17:40:24
SV: Air Asia försvunnet?
http://www.di.se/artiklar/2015/1/12/air-asia-plan-kan-ha-exploderat/
Kalle
2015-01-12 10:32:35
SV: Air Asia försvunnet?
@thomas

Du har kommenterat här tidigare och tyvärr med usla resultat. Du använder tvärsäkra uttalanden som tyvärr vi riktiga piloter ser igenom omedelbart. Om du ligger och "cruisar" och flyger in i mycket kallare luft så ökar speeden omedelbart, lika så om du flyger in i riktig stark motvind för att ta några exempel.
Dataoperatören
2015-01-12 10:16:10
SV: Air Asia försvunnet?
Kan det vara möjligt att dagens Airbus byråkrater kan hamna i en stall eftersom Airbus är så datoriserad och efter AF haveriet?
A330
2015-01-11 22:24:29
SV: Air Asia försvunnet?
Same shit as AF A330.
Gubben I Lådan
2015-01-11 21:35:14
SV: Air Asia försvunnet?
http://www.dn.se/nyheter/varlden/air-asia-planets-svarta-lada-hittad/
thomas
2015-01-11 05:36:42
SV: Air Asia försvunnet?
att styrverket ligger separerat från flygkroppen och ett snabbt förlopp speciellt om det hittats långt ifrån är illavarslande, det är tillverkat av en hel del kompositmaterial, nitar och aluminium har flexibilitet och klarar blixtar när de testas i lab men hur är det med kompositen?
Man ska självklart inte flyga in i cb, men ett plan klarar ganska hårda tag, svaret lär komma ganska snart när lådorna har analyseras

om det är kompositen kommer tusentals plan att groundas, blir en katastrof utan motstycke för branschen.
Busvissla
2015-01-10 11:08:59
SV: Air Asia försvunnet?
Om man nu bärgat stjärtpartiet kan man väl uttala sig om man hittat lådorna?
De som håller på med detta bör väl känna till var de är?
De konstiga är tycker jag är att man började höra signalen från dessa i samband med att man skulle bärga dessa.
Är okunnig inom detta men kanske man skakat loss dessa när man fått tag på dessa delar vid bärgning och att de då aktiverade lådornas signaler?
http://www.expressen.se/nyheter/har-bargas-stortade-planets-stjartparti/
Sossebosse
2015-01-09 07:53:18
SV: Air Asia försvunnet?
Åk med IATA bolag så minskas risken för olycka exponentiellt gentemot biljettprisets skildnat.
Signal?
2015-01-09 05:17:52
SV: Air Asia försvunnet?
Signal nu kanske?
http://www.expressen.se/nyheter/signal-fran-stortade-planet-uppfangad/
Boxer
2015-01-07 11:10:53
SV: Air Asia försvunnet?
Någon som vet om man hittat svarta lådorna ännu?
http://www.svt.se/nyheter/varlden/stjarten-fran-air-asia-plan-hittad
Flygplanet Borta?
2015-01-02 09:11:14
SV: Air Asia försvunnet?
http://www.svt.se/nyheter/varlden/okat-hopp-om-att-hitta-olycksplanet

Känns som man inte vet riktigt var flygplanet är?

Får en konstig känsla av hur man återberättar allt inom massmedia.
Ena dagen har man hittat flygplanet, nästa dag en annan story?
Perfect Landing?
2015-01-02 00:09:37
SV: Air Asia försvunnet?
http://www.expressen.se/nyheter/teorin-planet-sjonk-efter-perfekt-landning/
Guest96
2015-01-01 07:20:14
SV: Air Asia försvunnet?
Airbus kanske borde fixa sina problem med pitotrören som fryser sönder och visar fel antagligen har dom kört ihjäl sig fl360 och stiger och har en groundspeed 350=650 km/h det är väldigt långsamt !
Nils
2014-12-31 21:38:18
SV: Air Asia försvunnet?
Kommer man in i ett CB kan man råka ut för mycket kraftiga luftströmmar. De kan generera stig eller sjunk. Man kan också hamna upp och ner på sekunden.

Min teori är att de flugit in i ett CB.

Det finns fler som gjort detta, en del har överlevt andra inte.
Stig Brant
2014-12-31 21:29:30
SV: Air Asia försvunnet?
http://www.dn.se/nyheter/varlden/utredarnas-teori-planet-steg-for-brant/
HavCom
2014-12-31 12:47:06
SV: Air Asia försvunnet?
Hörnöni, låt haverikommissionen utreda detta, sluta dra upp Expressens och Aftonbladets teorier här, det är bara löjligt.
Mannen
2014-12-31 11:38:19
SV: Air Asia försvunnet?
Punkt 1A för kraschen med AF var iskristall bildning i pitot systemet vilket gav piloterna en felaktig fart indikering,sedan felaktigt handhavande av piloterna "in charge" möjligt att kapten skulle kunna ha räddat situationen men det blir bara spekulativt.
Re: mannen
2014-12-31 11:01:41
SV: Air Asia försvunnet?
Igen?
Vid AF olyckan satt det sbs när de flög.
Haveri komissionen visade att det inte hade någon erfarenhet och kunskap de som flög då.
Hade Kapten suttit där kanske han kunnat rädda situationen.
Mannen
2014-12-31 10:00:22
SV: Air Asia försvunnet?
Undrar om det inte kan ha o göra med pitot systemet igen,så som airfrance 330.kanske inte gjort den ad/sb efter den olyckan.pitch-attitude-thrust verkar dagens piloter ignorera o litar blint på det som visas på tv skärmarna om än så felaktigt.
finder
2014-12-31 08:05:25
SV: Air Asia försvunnet?
http://www.svt.se/nyheter/varlden/cnn-saknade-flygplanet-har-hittats
Ricci
2014-12-30 15:03:44
SV: Air Asia försvunnet?
De verkar idag åkt utanför banan i Kalibo också......
Inte den bästa veckan för dem......
http://www.rappler.com/nation/79398-airasia-plane-overshoots-kalibo-runway?utm_content=bufferd1946&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer
Brain Drain
2014-12-30 11:05:17
SV: Air Asia försvunnet?
Då det hittats kroppar iklädda flytvästar så kan ju händelseförloppet inte gått så himla fort.
Speedo
2014-12-30 09:21:11
SV: Air Asia försvunnet?
Någon här som har funderingar om farten på flygplanet som sägs ev vara mycket lägre än förväntat?
Inget nytt utan hänt tidigare olyckor då man haft problem med igensatta enheter för att fart skall vara korrekt.
Bortsett från alla andra faktorer ett haveri som nu skett typ CB och andra saker bör väl inte farten vara en bidragande orsak till ett haveri eller tränar inte piloter på detta efter vad man lärt sig från föregående haverier?
Ture Sventon
2014-12-30 08:25:00
SV: Air Asia försvunnet?
http://www.expressen.se/nyheter/delar-fran-forsvunna-planet-kan-ha-hittats/
Anders
2014-12-30 00:24:08
SV: Air Asia försvunnet?
Ring "flygexperten" Hans Kjäll där har ni en kille med stenkoll!
Knubbsälen
2014-12-30 00:11:21
SV: Air Asia försvunnet?
http://www.expressen.se/nyheter/indonesien-ber-navy-seals-om-sokhjalp/
Pilot
2014-12-29 20:47:08
SV: Air Asia försvunnet?
Ovanligt dumt att inte använda flygplanets väderradar att flyga runt åskmolnen. Att flyga in i åskmoln brukar sluta illa, som AF A330 och denna A320 har visat.
DC-10
2014-12-29 20:05:25
SV: Air Asia försvunnet?
@thomas Jag har för mig att du tidigare har kommenterat AF haveriet. Snälla läs haverirapporten och försök att förstå den. Tror du verkligen att myndigheterna godkänner composit om det inte tål blixtnedslag? Tyvärr så uppfattas dina teorier som kvalificerat svammel.
sunky
2014-12-29 19:45:05
SV: Air Asia försvunnet?
ag brukar alltid ange 70-tals filmer som källor för mina egna teorier
Airport 77 är en mycket bra och realistisk film som påminner mycket om de två asiatiska flygplanen som försvann ner i havets botten. Förmodligen var det värdefull konst på dessa flygplans och flyget kapades då av andrepiloten och hans gäng.
Hur skulle de annars kunna hålla sig på havets botten så länge?
thomas
2014-12-29 19:30:37
SV: Air Asia försvunnet?
AF störtade för att det var en stupid styrman som drog joy sticken
i climb då han såg indicated airspeed ökning.
Det finns bara två orsaker till ökad speed, och då talar jag inte om ökad ground speed (man kan ligga i vindar. men den påverkar inte aerodynamiken eller true airspeed) inte ens hemlängtan påverkar airspeed, bara
1.nose down
2 RPM ökar dramatiskt

sen satt kaptenen och sov ute i Kabinen faktor två
allt går mycket fort från den oundvikliga stallen ner till impact mot vattenytan.

Air Asia har mycket erfarna piloter, som på denna flight,
dessutom förekommer det mycket oväder i den regionen så de borde kunnat hanterat situationen, om planet träffats av blixten (styrverket är byggt till stora delar av kompositmaterial och det fallit av smälts etc förklarar det ingen ATC kommunikation.

Kommer att visa sig när lådorna analyserats.
Air Asia är ett framgångsbolag som VDn Tony Fernandes tog över,
från förlust till vinst och snabb expansion, hoppas han klarar detta bakslag.
A330
2014-12-29 16:17:07
SV: Air Asia försvunnet?
AF A330 kraschade pga stormigt väder. A320 är väl inte battre.
pf
2014-12-29 14:38:10
SV: Air Asia försvunnet?
Er vi igjen borte i en pilot som ikke ønsker å leve lenger, og som tar med seg andre?
B
2014-12-29 13:22:05
SV: Air Asia försvunnet?
Eftersom inget nödmeddelande sändes så tror jag att de hade betydligt större problem än motorbortfall. Om de hade glidflugit utan motorkraft så tror jag säkert att de hade sänt nödmeddelande. Jag misstänker därför att flygplanet inte var flygbart men det är bara spekulation.

Vi kan vara överens om att vi inte är överens.
GGG
2014-12-29 12:46:50
SV: Air Asia försvunnet?
@B

Jag ska försöka få det här att vara så ödmjukt jag bara kan, för jag hävdar absolut inte att jag skulle gjort ett bättre jobb än någon pilot inblandad i de här haverierna, utan att själv ha en aning om hur jag skulle reagerat i deras situationer. Jag sitter inte på några svar, däremot en massa frågor och funderingar.
Med det sagt, vad gäller AF447 så flögs ju faktiskt flygplanet av FO'n. Tyvärr höll han konstant backpressure på sin sidestick tills kärran stallade nånstans runt 38000 fot om jag minns rätt. När det hände ändrades kärrans law/logic/mode eller vad airbus kallar det och därifrån gick det bokstavligt talat bara utför. Med 3 piloter i cockpit borde det vara ännu enklare att få iväg ett meddelande. Vi utbildas ju i något som kallas CRM med jämna mellanrum...
Ja, jag hävdar fortfarande att en nödsignal av ngt slag hade hjälpt. I de här fallen hade antagligen inga liv räddats, men kanske hade deras position gått att fastställa snabbare? Kanske fanns/finns där överlevande i vattnet? Med en position och en kort beskrivning av vad som är fel (typ "båda motorerna utslagna, glider i riktning XXX") skulle säkerligen SAR underlättas. Även om denna åtgärd inte räddar några liv skulle det kanske underlätta sökandet efter vraket och därigenom haveriutredning som förhoppningsvis leder till en förståelse för vad som har hänt...och med den förståelsen en chans för oss andra att lära oss av deras missöde.
Roeven
2014-12-29 12:45:37
SV: Air Asia försvunnet?
Det Surkart skriver stämmer bra - risken finns att krafterna i ett cb-moln sliter sönder flygplanet.

guest96
2014-12-29 12:45:22
höjdskillnad
om det nu var så att det var vädret som ställde till det hur kommer sig sig att de andra planen klarade sig så bra borde väl vara i princip samma skit väder på tex fl320 som fl350 eller har jag fel ? känns så jävla skumt alltså !
Surkart
2014-12-29 12:36:36
SV: Air Asia försvunnet?
Min lärare i meteorologi (som flugit som skeppare på bl.a. 747) sa följande:
"Flyg aldrig in i CB, oavsett vad du flyger.
Risken är stor att du kommer ut som byggsats."

Det var ju extremt dåligt väder i området.
Nu är jag amatör, men min "gissning" är att planet bröts sönder i luften.
Det förloppet kan ju gå mycket fort, och kan också förklara varför kommunikationen bröts.

Men en fråga från min sida: finns det inga spår i någon primärradar?
Det borde väl finnas en hel del militära primärradarstationer i området som loggar radarinformationen.
B
2014-12-29 12:27:18
SV: Air Asia försvunnet?
@GGG
Jag förstår hur du menar.
Vi vet ungefär vad som hände med AF447 utanför Sydamerika. Där var först 2 och sedan 3 piloter fullt upptagna med att försöka flyga flygplanet men tyvärr misslyckades de.
De hade gott om tid att sända nödmeddelande om de hade prioriterat detta men när tycker du att de skulle ha gett upp att flyga flygplanet och låtit det krascha för att istället tala om för omvärlden vad som hände? När skulle de ha avsatt en pilot till att kommunicera med ATC och därmed ha minskat chanserna för sin egen och passagerarnas överlevnad för att vi eventuellt skulle få veta vad som orsakade deras död?
Hur nyttig hade deras information kunnat vara, med tanke på att de inte ens visste så mycket att de visste vad de skulle göra för att få kärran flygande igen?

Ett möljigt meddelande från Air Asia skulle ha kunnat vara: Thunderstorms, loud bang, aircraft uncontrollable, going down, position...
OBS spekulation!
Hur mycket nytta skulle denna information göra för resten av världen som inte haverikommissionen skulle komma fram till?
GGG
2014-12-29 11:56:56
SV: Air Asia försvunnet?
@B och @@B

Ni kan den gamla devisen aviate. navigate, communicate.....bra...
Men, såvida inget helt katastrofalt inträffat så har man rätt lång tid på sig att ställa om transponder och/eller sända ut ett snabbt mayday innan man tappat 32000 fot.

Detta är skälet till att jag tycker att utebliven nödsignal är intressant. I vår värld lever vi i tron om att väder inte bör kunna sänka en fungerande airliner. Börjar vårt klimat ändras så att vi behöver ändra vår uppfattning? Har turbulens skadat den här kärran till den grad att den brutit upp i luften? Har STORA hagel tagit sig upp till deras höjd och slagit sönder rutor/motorer? Vem vet? Eller finns här någon enklare/troligare förklaring? Jag vill veta vad som har hänt av den helt egoistiska orsaken att jag vill lära mig undvika samma situation.

Ni kan sitta och traggla er aviate, navigate, communicate tills ni är blåa i ansiktet. Jag tycker ändå att det är konstigt att man inte får iväg någon slags nödsignal.
@B
2014-12-29 11:19:45
SV: Air Asia försvunnet?
Helt rätt:

a) Aviate
b) Navigate
c) Communicate
B
2014-12-29 11:12:31
SV: Air Asia försvunnet?
Jag förstår inte varför en del lägger så mycket vikt vid att piloterna inte sände något nödmeddelande. Om de har problem med att hålla flygplanet i luften så hjälper det inte att prata med ATC. Behöver man hjälp med radarvektorering eller annat så ber man om det men först måste man ha kärran under kontroll.
ELT:n startar ju automatisk vid en krasch men om den direkt sjunker i havet så hörs den inte så långt.

Jag föredrar att piloterna har följande prioriteringsordning: Flyg flygplanet - Navigera - Kommunicera. Om det första de gör är att sända ett nödmeddelande så har de åsidosatt sitt ansvar för passagerarnas säkerhet. Det viktigaste kan inte vara att media och alla som inte var med ombord får reda på vad som har gått fel, eller hur. (En fördel med detta skulle ändå vara att man minskade på antalet konspirationsteorier.)
GGG
2014-12-29 09:40:23
SV: Air Asia försvunnet?
Blir så trött på viss svensk media. Aftonbladet, som nog får anses vara en ganska stor aktör i Sverige, pratar med sin "expert" och skriver att det antagligen är isbildning på instrumenten som gjort det svårt att se, och därför har man tappat kontrollen.
Suck. ...jag säger bara SUCK!

Extremt dåligt väder i området. Skulle jag tvingas gissa på en orsak till det förmodade haveriet så skulle jag nog säga en kombination av turbulens, hagel och stall. Den stora frågan är varför ingen nödsignal gått ut...
Mr Cocacola
2014-12-29 09:25:03
SV: Air Asia försvunnet?
Mig veterligen så är A320 en aluminiumburk.
CFIT
2014-12-29 09:04:09
SV: Air Asia försvunnet?
Thomas, Det ligger helt klart nått i det, klarar verkligen moderna kompositkärror blixten lika bra som de gamla aluminiumburkarna? Det försökes säkert lösas med div avledare, farraday lösningar mm. Men frågan är hur mycket det hjälper, blixtens väg är ju minst sagt oförutsagbar.
Guest96
2014-12-29 07:34:33
SV: Air Asia försvunnet?
Tråkigt nog ja men det var inte på ett bra sätt han skrev det men så ni menar på att planet gått sönder i luften pga dåligt väder nån nödsignal borde man väl hinna skicka iväg?
Stefan
2014-12-29 07:03:41
SV: Guest 96
DB verkar dock ha rätt på denna punkten.
CB är fina på håll men förödande vid närkontakt
thomas
2014-12-29 04:35:28
SV: Air Asia försvunnet?
en adekvat frågeställning
hur är det med kompositmaterialet?att blanda är inte bra,lera och järn.
Vid tester av metall (aluminium) modeller i lab går blixten igenom däremot plast modeller smälter,
skulle vara en katastrof för Boeing Airbus och hela flygindustrin,
att flygplan träffas direkt av blixten är ganska vanligt.

men här bör de oranga lådorna kunna bärgas och ge svar
guest96
2014-12-29 02:02:16
SV: Air Asia försvunnet?
HAHA vad rolig du är dick bender hur fan kan man överhuvudtaget skriva nått sådant ? 162 personer har dött visa respekt förfan !
Dick Bender
2014-12-29 00:16:23
SV: Air Asia försvunnet?
Finns i sjön
Re: E.L
2014-12-28 22:30:00
SV: Air Asia försvunnet?
Finns en handfull namn som ständigt återkommer som personer precis som de vore legitimerade varje gång ett flygplan havererar.
Någon måste ju få uttala sig.
Ebon Lhundin
2014-12-28 21:47:38
SV: Air Asia försvunnet?
Vem är den där Hans Kjäll som alltid uttalar sej på Expressen?
DC-10
2014-12-28 20:07:21
SV: Air Asia försvunnet?
Att påstå att "lowcost carriers" fuskar med maintenance vittnar om en total okunnighet! Att blanda in RYR och DY i detta sammanhang är oförskämt!
Re @byrre
2014-12-28 19:28:19
SV: Air Asia försvunnet?
En länk där det framgår hur och vilka flygbolag som gör det du påstår om fusk med maintenance.
pf
2014-12-28 19:11:15
SV: Air Asia försvunnet?
Berry, hvor vil du?
@Byrre
2014-12-28 19:05:09
SV: Air Asia försvunnet?
Vad är det förl änk du vill ha?
sv Lars Tobiasson
2014-12-28 17:44:46
SV: Air Asia försvunnet?
Jag förstår att du inte förstår. "Molnen ligger väl på ett par tusen meters höjd bara"
I det område som planet färdats i kan molnen komma upp nära nog till tropopausen.
Åke Flödder
2014-12-28 16:48:36
SV: Air Asia försvunnet?
UFO relaterat, en rymdfarkost har sugit in flygplanet till en annan dimension, om ni ursäktar men nu ska jag återgå till mina svampar..
Messerschmitter
2014-12-28 15:13:01
SV: Air Asia försvunnet?
All respekt för de inblandade i försvinnandet!

Något som jag tycker är totalt värdelöst är hur ett stort trafikflygplan bara kan försvinna!

Ingen kommunikation som tyder på något, ingen transponder som visar något, ingen nödsändare som avger något, inga andra delar synliga efter ett ev haveri?

Om nu flygplanet havererat så tänker jag på om det skulle finnas överlevande efter ett haveri?
De kanske skulle överleva haveriet men dö eftersom det inte finns någon flygräddning som kommer till hjälp.
Detta gäller kanske inte just detta fall men inför framtiden bör man tänka på att flygplan bara kan försvinna utan att lämna några ledtrådar i efterhand.

http://www.expressen.se/tv/nyheter/utrikes/passagerarplan-saknas-i-indonesien/

Var har flygsäkerheten tagit vägen?
Arne
2014-12-28 15:04:30
SV: Air Asia försvunnet?
Kan bara hålla med @Günter.

Mycket bra uppdateringar på The Telegraph!
Byrre
2014-12-28 14:59:07
SV: Air Asia försvunnet?
Låter som en generalisering av low cost bolag utan fakta?
Länk tack.
Berry
2014-12-28 14:42:48
SV: Air Asia försvunnet?
Lowcostbolag, hoppas myndigheterna börjar granske dessa nu! Norwegian, Ryanair och Easyjet, fusk med maintenance straffar sig förr eller senare.
Leif Tobiasson
2014-12-28 14:17:55
SV: Air Asia försvunnet?
Jag förstår inte, det finns väl inga moln på de höjderna? Moln ligger väl på ett par 1000 meters höjd bara.
J.B.
2014-12-28 11:36:46
SV: Air Asia försvunnet?
"Snillen spekulerar" uppenbarligen ;-)

Bli din egen haveriutredare - läs flygtorgets forumsidor ;-)

Glöm ej att Expressen har ju alltid utrett haveriorsaker mer exakt, mer initierat och dessutom snabbare än någon annan haveriutredande myndighet. Suck!
CB
2014-12-28 11:29:33
SV: Air Asia försvunnet?
Antagligen för CB activity i området, bara att se väderradar från tillfället.
10 degrees left
2014-12-28 11:21:18
SV: Air Asia försvunnet?
Piloten begär kursändring p.g.a.
Kapning, dåligt väder, genväg, annat luftfartyg?


Odd Grenland
2014-12-28 11:09:42
SV: Air Asia försvunnet?
flightradar.com
FR
2014-12-28 11:00:58
SV: Air Asia försvunnet?
Någon som har länk till FlightRadar24 där man kan följa QZ8501 tills det att de försvinner på radarn?
pf
2014-12-28 10:50:38
SV: Air Asia försvunnet?
ORvar, Indonesian Air Asia er IKKE/INTE på EU's black list, jfr

http://ec.europa.eu/transport/modes/air/safety/air-ban/doc/list_en.pdf

Jeg vil videre oppfordre "Svenskt luftrom krankt igjen" til, i denne saken, finne et annet nick.....
Korvar
2014-12-28 10:26:44
SV: Air Asia försvunnet?
För mig känns det ändå konstigast att ett modernt plan bara kan försvinna igen.
Ingen kommunikation, ingen transponder kod, inget nödmeddelande, ingen nödsignal?

Orvar
2014-12-28 10:19:53
SV: Air Asia försvunnet?
Viktigt att notera är att det är Air Asia Indonesia som har försvunnit. Det är någon form av systerbolag eller franchise till Air Asia i Malaysia. Air Asia Indonesia är med på EUs "black list".
Svenskt luftrum åter kränkt!
2014-12-28 10:12:48
SV: Air Asia försvunnet?
http://www.svt.se/nyheter/live/flygplan-forsvunnet-i-indonesien
Hans
2014-12-28 10:00:09
SV: Air Asia försvunnet?
Störtat i havet. Sjunkit till botten. :-(
?
2014-12-28 08:59:29
SV: Air Asia försvunnet?
155 passagerare ombord
Planet, en Airbus 320-200, uppges ha haft 155 passagerare och sju besättningsmedlemmar ombord.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev