Tråden startades av: Löken  2015-02-18 01:36:47
B787s usla kvalitet knäcker Norwegian 
Vilket pajasplan och Norwegian måste ångra sig bittert, att flygplan har lite problem och fel i starten av sin karriär är normalt men Dreamlinern utskåpar allt med sin usla kvalitet. Air India har fyra Dreamliner av sina arton på långtidsparkeringen med tech issues.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Peter
2015-07-05 01:46:06
SV: B787s usla kvalitet knäcker Norwegian
787 verkar gå bra nu. En och annan försening på birdstrike får man nog räkna med.
Kjaerholm
2015-07-04 20:59:39
SV: B787s usla kvalitet knäcker Norwegian
Nja, snarare är det Norwegians egen bristande kvalitet som knäcker Norwegian LH.
Det,och så klart Kjosens enorma girighet och arrogans.
Norwegian har mer än tydligt demonstrerat att dom inte har nån form av koll på att operera longhaul flygningar.
Att så till och med ta in ett helt oprövad flygplan, tja gambling brukar man väl kalla det för., och givetvis tydlig förakt för kunderna..
Norwegian-Lasse
2015-07-04 19:38:09
SV: B787s usla kvalitet knäcker Norwegian
Det har inte mycket med flygplansmodell att göra, utan med affärsmodell.

Inga backupresurser, dvs avtal med andra flygbolag för ombokningar vid problem och ingen personal för det.

Långlinjepiloter som har (fejkad) bas i Bangkok, så det fanns ingen standbypilot att få tag på vid ett sjukdomsfall för en tid sedan. Piloten måste flygas från Oslo och måste vila 8 timmar först, vilket ledde till 1,5 dygns försening.

Hela upplägget andas "går det så går det" och det är bara en tidsfråga innan nya passagerare blir Kjosfasta några dygn.

Billigare utan försäkring, tills det händer något.
Sv Steff
2015-07-04 19:11:10
SV: B787s usla kvalitet knäcker Norwegian
Det är nog både och. Norwegian är nya på longhaul och de har satsat på ett halvfärdigt flygplan (B787). De saknar egen backupp.

Resultatet kan inte bli annat än katastrof!

Har man bristande kunskap blir resultatet ofta dåligt.
Steff
2015-07-04 13:44:57
SV: B787s usla kvalitet knäcker Norwegian
HiFly har flugit åt Norwegian på CPH-JFK - CPH under större delen av juni. Man tycker ju att Norwegian borde ha ordning nu, 2 år efter Long-haul starten.

Är det fel på planen eller Norwegian, eller är det en kombination av båda?
Lage
2015-05-19 21:28:29
SV: B787s usla kvalitet knäcker Norwegian
Det är tydligen brist på delar till nya Boeing flygplan!
Kött-Bulle
2015-05-19 21:15:01
SV: B787s usla kvalitet knäcker Norwegian
http://www.bangaloreaviation.com/2014/03/air-india-cannibalises-777-named-maharashtra-shivajis-airport.html
Snutt-Julle
2015-05-19 21:12:12
SV: B787s usla kvalitet knäcker Norwegian
http://www.bangaloreaviation.com/2014/10/exclusive-photos-air-india-stripping-new-boeing-787-8-dreamliner-for-parts.html
@Julle
2015-05-19 20:51:07
SV: B787s usla kvalitet knäcker Norwegian
Det var en lång tråd om detta på A-net. Sök på Air India eller AI på det forumet. Skrämmande läsning, även om debaklen med deras 777-200LR
Julle
2015-05-19 19:55:50
SV: B787s usla kvalitet knäcker Norwegian
Kan inte ngn reffa till air india långparkeringen av 4st 787?
Länk?!, ngn?!
Trött
2015-05-19 18:16:55
Usla skribenter knäcker FT
Som rubriken säger.
Sv Erik
2015-05-19 18:13:50
SV: B787s usla kvalitet knäcker Norwegian
Norwegian är en koncern som inte särredovisar de olika bolagen.

Allt ligger i en enda stor klump.
Erik
2015-05-19 16:21:17
SV: B787s usla kvalitet knäcker Norwegian
Peter, se på hur Norwegians långlinjer förlorar pengar... Du ska inte blanda ihop Norwegians 737 produktion då detta är ett annat bolag.

Kjos är värdelös på att bedriva verksamhet med långlinjer.
Peter
2015-05-19 14:31:31
SV: B787s usla kvalitet knäcker Norwegian
Å vem säger att NAS är knäckt? 787 flyger ganska stabil produktion nu och har gjort det ett tag nu.
Erik
2015-05-18 20:00:57
SV: B787s usla kvalitet knäcker Norwegian
Konstigt att inta alla andra bolag som flyger B787 knäcks då det är flygplanets fel?

Det tyder istället på att det är en usel företagsledning hos Norwegian.
sv Umer
2015-05-18 15:33:39
SV: B787s usla kvalitet knäcker Norwegian
För det första: Förtydliga din lista.
För det andra: Skilj på "produktion date och delivery date"
För det tredje: Vad menar du ?
Umer
2015-05-18 14:13:30
SV: B787s usla kvalitet knäcker Norwegian
Fick DY verkligen tidiga 787?
Se listan nedan från airlinerslist.com

Boeing-787 Dreamliner
67 34795 136 01.11.13 EI-LNC Norwegian AL 26.11.13 8
68 34796 165 09.04.14 EI-LNE Norwegian AL 29.04.14 8
146 35304 102 13.06.13 EI-LNA Norwegian AL lsd 28.06.13 8
147 35305 112 03.08.13 EI-LNB Norwegian AL lsd 23.08.13 8
152 35310 153 15.02.14 EI-LND Norwegian AL lsd 24.03.14 8
155 35313 178 05.05.14 EI-LNF Norwegian AL lsd 27.05.14 8
156 35314 183 03.06.14 EI-LNG Norwegian AL lsd 19.06.14 8
258 36526 279 08.03.15 EI-LNH Norwegian AL 09.04.15 8
288 37307 400 N Norwegian AL 9
289 37308 418 N Norwegian AL 9
GM
2015-05-18 12:54:12
SV: B787s usla kvalitet knäcker Norwegian
@Pilot
"Kjos visste att de första exemplaren av Dreamlinern var testflygplan. De behövde kraftiga modifikationer och uppgraderingar för att bli tillförlitliga, men Kjos vägrade. Han skulle ha maskinerna omedelbart."

SKITPRAT! Det er bare å se på produksjonsnummeret til de leverte flygplanen.

Har Boeing 120 testflygplan sier du?
Jurii Gagarin
2015-05-17 18:44:36
SV: B787s usla kvalitet knäcker Norwegian
Det är Norwegians usla hantering av förseningarna som knäcker dom. Prövar de samma attityd mot pax i Spanien eller UK så kan de lägga ned Long-haul ganska snabbt.
Pilot
2015-05-03 18:20:17
SV: B787s usla kvalitet knäcker Norwegian
Själv undrar jag om inte det kallas förproduktionsexemplar. Men testflygplan var det ord som personen använde.

I en artikel som jag hittat står det att "Norwegian kräver uppgradering". Det är mycket intressant, eftersom det enligt uppgift var Boeing som önskade göra uppgradering före leverans till Norwegian. Kjos insisterade på leverans omedelbart.

Det här kan man nog inte få bekräftat från Norwegian. :-)
@pilot
2015-05-03 18:10:58
SV: B787s usla kvalitet knäcker Norwegian
Tack.

Jag antar att man kan söka på serienumren på Airfleets?

Mvh/Tore
Pilot
2015-05-03 18:03:05
SV: B787s usla kvalitet knäcker Norwegian
Googla så hittar du detta plus att båda de första maskinerna groundades en period av Norwegian, för uppgraderingar.

Källan är en väl insatt person. Piloter brukar prata med varandra när de träffas.
@Pilot
2015-05-03 17:56:35
SV: B787s usla kvalitet knäcker Norwegian
Det är första gången jag läser detta. Jag trodde alla Norwegians 787or var fabriksnya.

Stämmer verkligen detta?

Mvh/Tore
Pilot
2015-05-03 17:51:02
SV: B787s usla kvalitet knäcker Norwegian
Kjos visste att de första exemplaren av Dreamlinern var testflygplan. De behövde kraftiga modifikationer och uppgraderingar för att bli tillförlitliga, men Kjos vägrade. Han skulle ha maskinerna omedelbart.

Norwegian visste att det var problem att vänta. Det drabbade passagerarna.
Rörmokaren
2015-05-03 15:58:30
SV: B787s usla kvalitet knäcker Norwegian
Ingen erfarenhet från Long-haul. Ny flygtyp för bolaget. Nytt oprövat flygplan.

Sedan försökte de ha planet i luften för många timmar. Lite grann som att försöka få ner en fyrtums skit i ett tvåtums rör. Till slut blir det stopp.

Mvh/Röris
J.B.
2015-03-08 18:23:52
Svar "C152"
För att inte nämna Virgin Atlantic-piloterna! Men dessa och de andra nämda var tyvärr inte tillräckligt många, och inte värst långlivade i DYngans långlinjeoperationer. Dessutom haltade besättningsplaneringen ordentligt så de fick minimal tid på sig att dela med sig av sina erfarenheter.
Brukar normalt inte svara på kommentarer med taffliga och mindre genomtänkta personangrepp, men just i detta fall vill jag bara belysa att de många (men ack så dyra i drift!) som fick chansen till att helt utan långlinjeerfarenhet sänka DYngans resultaträkning, uppenbarligen fortfarande är i någon slags förnekelsefas vad gäller ansvaret för det operationella bebaclet bakom DYngans långlinjeverksamhet.
C152
2015-03-08 17:39:28
SV: B787s usla kvalitet knäcker Norwegian
Vilken otur för Norwegian att de inte hade en sådan klippa som J.B. bland sina piloter. Utan fick nöja sig med KLM, Austrian, Singapore Airlines, Emirates, Korean piloter, ofta med mer än 25-30 års erfarenhet av liknande operationer.
J.B.
2015-03-08 17:17:21
Fel rubrik!
Ändra rubriken till "Norwegians piloters usla långlinjeerfarenhet knäcker deras långlinjesatsning" så hamnar vi närmare sanningen. Tyvärr!

Det verkar gubevars som de efter snart 2 års operationer skaffat sig relevant erfarenhet, och långlinjeoperationerna faktiskt fungerar så som man kan begära. Äntligen!

Somna om
2015-03-08 09:27:50
SV: B787s usla kvalitet knäcker Norwegian
Även om det är i tech.log som MEL ref skivs in i är det MEL som ytterst styr alla ev. avsteg!
Bläckpennan är bara till för en anteckning i tech.loggen.

sv Usel tekniker
2015-03-07 17:38:11
SV: B787s usla kvalitet knäcker Norwegian
Fel som MEL, as skrivs in i technical log, med ref till MEL.
Förmodligen är en usel tekniker. .
Usel tekniker
2015-03-07 15:57:45
SV: B787s usla kvalitet knäcker Norwegian
MELás ngt är ju ngt sönder?, hur menar du?
Om det ens blir en MEL anmärkning dvs.
Hur många flygplan har inte flygit hem från medelhavet med "fel som uppstod på vägen hem från utestation", som bara kan lagas på hemmabas.(mtrl finns etc)
Scrollar jag mitt minne och delger bara några av dessa ljusskygga exempel
härinne på FT blir bara icke initierad folk flygrädda.

sv Usel tekniker
2015-03-07 14:58:03
SV: B787s usla kvalitet knäcker Norwegian
Varför skall du se MEL, en ? Den avslöjar inte planets tekniska status.
Den visar vad som får vara u/s. Inte vad som är u/s.
sv Usel tekniker
2015-03-07 14:39:18
SV: B787s usla kvalitet knäcker Norwegian
Varför skall du se MEL, en ? Den avslöjar inte planets tekniska status.
Den visar vad som får vara u/s. Inte vad som är u/s.
Hjalmar
2015-03-07 13:27:17
SV: B787s usla kvalitet knäcker Norwegian
Kan små bolag som Avies mörka den tekniska standarden på sina skrothögar
kan även andra små bolag göra dito. SAS mfl har ju mer att förlora.
Östbolag kommer och går. Ägarna hoppar mellan ständigt nya stolar för att tjäna snabba pengar. SAS och andra större bolag har ju inte den "förmånen".
Dom måste arbeta by the book.

Sorgligt att inte EU flygmyndighet EASA stänger ner sånna där skuttbolag once 4 all.
Dom ska fn punkt markeras!, varför skall seriösa bolag betala för sig när
skuttarna i öst bara skiter i alla regler?

Att folk sedan bokar biljetter med dessa flygande likkistor är ju fråga 2!
Har dom ingen koll eller är livet inte värt att leva?
Sture Nilsson
2015-03-07 12:44:44
SV: B787s usla kvalitet knäcker Norwegian
Skall jag bli flygrädd nu eller?
!!!!
Usel tekniker
2015-03-07 03:23:32
SV: B787s usla kvalitet knäcker Norwegian
DY´s tekniker får väl tillskrivas a period of learning time.
Ingen vågade dvs ta ibland kanske ? obekväma beslut=ställa ngt -fly-
Nu är deras tekniker online igen och friskriver det mesta i vanlig tekniker ordning
med pelle bläck pennan.

Vill du veta hur ett flygplan verkligen mår inna flygning fråga vid boarding:
"Kan jag få se på detta flygplans MEL innan vi lämnar gate"

Antingen slängs du av dito flygplan eller så kommer crew under hela flygninge ninte förstå vad du menar......

(no comment)
Linda
2015-03-06 23:27:30
SV: B787s usla kvalitet knäcker Norwegian
Air India har haft problem med flera av sina olika flygplanstyper men det beror på den indiska byråkratin att det tar så lång tid att få ett plan lagat. Dom har dock fantastiskt skickliga tekniker men vad hjälper det när myndigheter skall ha sina fingrar i det hela?
strejk
2015-03-06 23:01:12
SV: B787s usla kvalitet knäcker Norwegian
Dålig stil av norwegian att skylla tekniska problem på strejk
Amatörer eller proffs?
2015-03-06 21:49:57
SV: B787s usla kvalitet knäcker Norwegian
Norwegians B787:or går säkert mycket bättre nu än tidigare. Man ser dem faktiskt på Arlanda då och då nuförtiden.
Om Norwegian tror att långlinjeoperationer med en fördubblad utnyttjandegrad mot vad Boeing rekommenderar (initialt), ingen egen vettig service organisation och det faktum att ALLA nya flygplan har barnsjukdomar ändå ska fungera utan problem så har man nu lärt sig något.
B737, som man är van att operera, är en beprövad konstruktion från -60 talet, en Volvo 240 i jämförelse, och B787 är ett till stor del nytt experiment. Dessutom är Norwegian nybörjare på långlinje trafik.
Det är klart det går åt helvete.
Hade man dessutom haft vett att ta betalt efter vad det kostar hade man kunnat hantera problemen men det var viktigare att visa hur bra man är på lågkostnadsoperationer än att skapa en bra produkt.
Det har kostat.
Blomman
2015-03-06 20:53:04
SV: B787s usla kvalitet knäcker Norwegian
Norwegians 787 går mycket bra sedan en tid. Sällan förseningar förorsakade av tekniska problem numera.

Men vad hjälper det för ett bittert Flygtorget-Troll som Löken.
@Löken
2015-03-06 20:30:13
SV: B787s usla kvalitet knäcker Norwegian
Sluta. Din trovärdighet är mindre än noll.
Markus
2015-03-06 20:08:45
SV: B787s usla kvalitet knäcker Norwegian
Youtuba the broken dream...

Intressant.
Svar till "Löken"
2015-02-18 12:49:48
SV: B787s usla kvalitet knäcker Norwegian
Löken!

Om du inte kommer fram med ref alt att du berättar att du som pax hamnat i
ngn neg händelse med ngn B787, ger fakta och ref till denna händelse är det du ngn som håller på med förtal ju!

Varför så bitter?

Boka en biljett med B787 och testa produkten istället vetja!
Kom sedan med dina inlägg härinne.

Tedde
2015-02-18 12:37:55
SV: B787s usla kvalitet knäcker Norwegian
Vad har du för ref på att 4st 787 står grundade hos Air India?
Ge mig gärna den länken tack!
Oscar
2015-02-18 10:46:34
SV: B787s usla kvalitet knäcker Norwegian
Det är synd om de som lurats av Dreamliner reklamen.

Inte visste de att det var en mardröm de köpte.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev