Tråden startades av: Terje  2015-03-03 16:19:31
Nu börjar uppsägningarna på DY 
Tack "Skägget", Tack Vatnar och tack alla numera f.d. pilot kollegor.
Nu har ni nått till botten märket Alla avdelningschefer har nu order om att säga upp så mycket personal som möjligt. Nu börjar lien att gå på kontoret.
Jag säger bara FY FAN vad ni ställer till med. Nu kan jag bara hoppas att hela rasket går i konken, så får ni också känna på hur det känns att plötsligt bli av med jobbet.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Sverker
2015-03-07 18:32:40
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Ja BARA NI är trygga SÅ...
alla andra skiter väl ni i...
Acke
2015-03-07 15:46:34
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
En trygg anställning. Det är vad piloterna vill ha. Det är grunden till denna strejk

Norwegians krav är att göra företaget mer flexibelt. Dom vill egentligen inte säga det rakt ut, ordet lindas in så att det framkommer i bättre dager i media. Flexibel betyder splittring i Norwegians mening. Man vill göra piloterna fristående och därmed kunna pressa villkoren på sikt.

Ett företag som måste drivas genom att spela ut medarbetarna gentemot varandra för att vinna kostnadsfördelar gentemot andra konkurrenter. Har inget Existensberättigande som någon så vacker skrev i tråden. Då är produkten/tjänsten felaktig. Den nedåtgående spiral kommer att fortgå så länge arbetsgivaren har detta trumfkort. Med tanke på Norwegians agerande dessa dagar har dom visat att dom med all sannolikhet är villiga att driva denna utveckling.

Att tro att man kan förhandla fram sitt eget avtal gentemot en arbetsgivare i detta klimat har en väldigt vriden verklighetsuppfattning. Har man inte tyngden att stå enade har man inte tyngden att förhandla och därmed pressas villkoren.
Läsaren
2015-03-07 12:17:26
#Du som inte vet var man skriver sin signatur.
Det gällde inte var man får jobb utan utbildningens längd.
Att konvertera ett FAA till EASA tar några veckor till så man blir kanske tvungen att offra FYRA månader på sin utbildning.
Å andra sidan så är antagningskraven till skolan minimala, du behöver bara låna några hundratusen så har du inträdesbiljetten till ett jobb där du så småningom tjänar över miljonen/år.
Sv Läsaren
2015-03-07 11:52:58
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Den piloten får inget jobb i Europa. Saknar giltigt cert. Han kan få ett jobb i USA med ca 20.000:- / månad om han har tur.

Utbildningen är inte billig! Han tjänar nog bättre på en hamburger restaurang. Då slipper han också dra på sig stora skulder.


Läsaren
2015-03-07 11:40:19
3 månaders utbildning måste ju betala sig!!!!!!!!!
Om du funderar på att bli pilot så ta chansen. 3 månader har du tid med sedan kan du börja diktera villkoren genom att strejka.

http://www.sunstateaviation.com/ZERO_start.html
This FAA part 141 Approved accelerated flight training program is designed for the average person with ZERO flight experience. This intensive flight training course will help you become a Commercial Pilot with single and multi-engine Instrument Airplane ratings in as little as 13 weeks!
Neo
2015-03-07 10:50:24
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Det viktigaste naturligtvis. Rätten att återigen vara anställd av sin arbetsgivare. Resten av det som står är bara ludd. Det saknar betydelse som jag redan skrivit. Om det stått en villa i Spanien, 100 oskulder och 50 miljoner per timme så spelar det ingen roll. Om facket förlorar sin makt så kommer alla avtal ändras totalt.

Medan bläcket torkar på "avtalen" så kommer Björn stå i media och tala om vad nya lönen blir.

Jag förstår för mitt liv inte hur folk kan vara så oinsatta så här långt in i strejken. Ni har antingen inte läst informationen, och då kan man ju gärna vara tyst, eller så har ni svåra problem med läsförståelsen.
Sv Läsaren
2015-03-07 09:55:46
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Och vilka krav har de förnekats, inte fått gehör för?

Måste var en del mycket vitala krav eftersom strejken fortsätter!

Läsaren
2015-03-07 09:46:14
Piloterna vill ha mer så säg adjö till era jobb.
Det här har piloterna erbjudits:
• 3 års anställningsgaranti för samtliga piloter i Skandinavien (dvs en garanti mot nedbemanning i pilotbolagen)
• Koncernansenitet för alla B737 piloterna (kortdistans)
• Bra karriärmöjligheter även på långdistansflygningarna (B787)
• Oförändrade lönevillkor (snittlönen för en kapten är 1,1 MNOK per år före försäkring och pension, styrman drygt 740 000 NOK per år före försäkring och pension)
• Minst 184 fridagar per år, d vs minimal förändring
• Marginella förändringar i arbetstid och flexibilitet
• Pension; högsta sats på premiebestämd pension samt en stängd förmånsbaserad pension för de som har 10 år eller mindre kvar till pension (65 år)
• Skattefri utbetalning på cirka 3,5 MNOK om de blir av med flygcertifikatet (Loss of Licence försäkring 40 G)
• Gemensam förhandlingsrätt för de norska, svenska och danska piloterna
Norwegian gick back med 1,6 miljarder NOK under 2014.
npuforever
2015-03-06 23:07:16
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Read NEO`s contribution to this tread, It is the truth and very well explained. Outstanding!
/Insatt
Sv Snusmumrik
2015-03-06 22:45:02
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Det är hög tid att knäcka dessa bolag som hanterar människor som boskap.

Snart Arbetslös
2015-03-06 22:43:20
#Neo
Kjos har sitt på det torra, han får det inte svårt.
Det är vi 4000 övriga i firman som får det svårt.
Många av piloterna får det nog också svårt att få nya jobb i fortsättningen. Ser nog inte så bra ut i CV-t om man strejkar ett företag i konkurs.
Snusmumrik
2015-03-06 22:41:14
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Vilket tjafs om man ska vara anställd i dotter- eller moderbolag! För det första är det ett företags privilegium att starta hur många bolag som helst och flytta personalen mellan dessa som man behagar. Berörda individer måste tillfrågas men det är bara en formalitet. De som tackar nej blir permitterade pga arbetsbrist så klart eftersom alla jobb finns i dotterbolagen. SAS gjorde exakt det här 2004 och alla med några få undantag valde att följa med, dvs alla utom piloterna som krävde och tilläts få vara kvar i moderbolaget pga av att SAS var ryggradslöst på den tiden.
Kjos kommer inte att godta detta då piloter inte är några övermänniskor som kan göra som de tycker. Det är hög tid att knäcka piltotfacken!
Neo
2015-03-06 22:14:17
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Mycket enkelt. Facken var inte lika samspelta då och sammanhållningen inte god nog. Slutligen insåg inte tillräckligt många vad som komma skulle. Men nu står planeterna i linje och Kjos kommer få det mycket svårt.
KG
2015-03-06 21:48:38
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY

@Neo Förstår mycket väl vad saken gäller, men varför strejkade man då inte i samma omfattning 2013 när skilsmässan med NAS var ett faktum ?

Om nu lösningen till problemet uteblir ikväll och strejken fortsätter en vecka till med konkurs som följd, kan man säga att det var värt striden ?
Neo
2015-03-06 21:34:17
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Det är för att din poäng är felaktig. Det är inte per automatik billigare att ha anställda i ett dotterbolag. Vad det handlar om är att skapa en grundplåt där facket oskadliggörs. Därefter så kan alla avtal justeras ner år för år därför att det finns ingen motpart som säger ifrån. Det är bara det saken gäller nu. Kjos har två val. Han kan hålla på och förhandla varje år, vid varje stort beslut och så vidare vilket kräver en sund dialog och respekt mellan företag och anställda. Eller, så kan han pressa igenom den här saken, ta död på facket och sedan ha fritt fält resten av tiden. Han är ganska tydlig med vilket han väljer.

I dagsläget så är kostnaden densamma oavsett om det är NAS, NAN eller de nystartade bolagen som är arbetsgivare på pappret. Det kommer det inte vara länge när facket är ur vägen.

I praktiken så är piloternas löner ganska ointressanta för lönsamheten. Det är strategiska beslut som avgör. De har förlorat miljarder på felsatsningar, fuel hedging och dyrare administration. Att man pumpar ut lönenivåerna i media är ju bara standardförfarande för att ställa piloterna i dåliga dager. Det är sådant som svenskar gillar att se. Inget konstigare än att expressen kör löp på vilken svensk som köpte dyrast hur förra året. Vem bryr sig? Ja, väldigt många pinsamt nog. Det handlar om att avleda uppmärksamheten i kärnfrågan och få piloterna att framstå i dålig dager. Det är som sagt inget nytt, Norwegian arbetar till 100% enligt förhandlingsboken.

Det stora problemet han har är att pilotkåren är en enad grupp. Han har spelat alla kort i leken för att få dem att nappa på erbjudanden individuellt och per land men gruppen står stark. Han har en klump piloter att förhålla sig till via fackets representanter och så kommer det förbli tills avtalet är på plats eller hela koncernen har slut på pengar.
Fd tekniker
2015-03-06 21:31:56
Piloters solidaritet.
När piloter vill påskina att dom strejkar i för att någon annan inte ska bli utsatt för något blir det mer patetiskt än man klarar av.
Piloter har haft många chanser visa solidaritet.
Till exempel har mer än tio tusen mekaniker och teknikerjobb i Skandinavien utlokaliserats till lågkostnadsländer under dom senaste femton åren. Inte ett ljud har hörts från piloterna, och det är ändå jobb hos deras egna arbetsgivare så dom har inte varit ovetande.
Kontorsnisse
2015-03-06 21:23:00
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Ni vill uppenbarligen inte ta till er min poäng. Var gärna anställda i moderbolaget. Men det är ju uppenbart att DY anser att det är billigare för dem att ha er i bemanningsföretag då de måste få ned kostnaderna. Sänk era krav och löner så får ni nog komma in i värmen igen. Ni kör ju er själva i sank med er kravspec och lön.
Neo
2015-03-06 21:17:23
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Stackars Börje, det är inte lätt för dig. Din liknelse ligger skadeskjuten i ett dike och flämtar. Jag kan göra en bättre åt dig.

Atlas Copco flyttar över alla sina sekreterare i Atlas Copco Sekreterare Sweden, Atlas Copco Sekreterare Denmark och Atlas Copco Sekreterare Norway och sedan spelar de ut de anställda i dessa mot varandra. Om ett av dessa vägrar sänkt lön och strejkar så kan de andra två täcka upp till de ger sig. Om team Denmark vägrar få halverad semester och strejkar så täcker de andra två upp. Om de snackar ihop sig och strejkar samtidigt så blir det arbetsrätten för olaglig strejk och förhalande i 6 månader. Resultat noll. Då har man fack på pappret som inte kan förändra någonting, och anställda som äter ur ens hand. Det gillar alla VD.

När man låtit firman skapa ett sådant upplägg så kommer man aldrig ur det. Det är som att jag låter någon sätta handklovar på mig med löfte om att låsa upp igen så fort jag ber om det. Det gör man inte om det inte finns 100% tillit.

Vem litar på Kjos?
Neo
2015-03-06 21:07:19
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
"Hur skulle det se ut om alla europas koncerner plötsligt hade samtliga anställda i moderbolaget ?"

Nu är det ju så att alla dessa piloter var anställda i Norwegian Air Shuttle fram till ett drygt år sedan. Från företagets grundande till slutet av 2013 så var piloterna anställda direkt av NAS och det var det upplägget som gällde under den period av rekordtillväxt och vinst som satte dem på kartan. Ett upplägg som tydligen dög för att göra dem till tredje största low-costbolaget i europa, men som inte Kjos är intresserad av längre. För att "säkra deras arbetsplatser" som han kallar det. Orwells 1984 new speak per definition.

De vill inte ha något konstigt upplägg, de vill ha tillbaka sina jobb. Vad exakt är det som är så svårt att begripa egentligen?
Börje
2015-03-06 20:25:01
Håller med KG till 100%
Piloter gör anspråk på att vara så skärpta att dom är värda 100 papp i månaden i lön.
Ändå kan dom inte fatta att det är en omöjlighet att anställa i moderbolaget. Det skulle bli ett prejudikat och ge alla som är anställda i dotterbolag rätten till anställning i respektive moderbolag.
Att det ska vara så svårt att fatta, jag tror att alla som inte är piloter begriper det.
Det är klart att man kan säga att den verklige arbetsgivaren i Atlas Copcos alla dotterbolag är Atlas Copco. Det ger i alla fall inte rätt till anställning i moderbolaget, frågor på det?
KG
2015-03-06 19:45:31
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY

Parterna sitter fortfarande i förhandlingar, men det är en helt absurd tanke att ställa de krav Parat har. Det är en koncern de jobbar för. Hur skulle det se ut om alla europas koncerner plötsligt hade samtliga anställda i moderbolaget ?
Jag tvivlar på att Parat grejar detta.


Neo
2015-03-06 19:33:01
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Hur kan man fortfarande ha ett arbete att gå till när man har så uppenbara problem att ta till sig information.

Detta bråk handlar om en enda sak och det är anställningsförhållandet.

Piloterna vill ha ett anställningsavtal knutet till sin arbetsgivare, inte till ett dotterbolag.

Kjos vill ha alla i separata dotterbolag som han sedan kan spela ut mot varandra.

Alternativ 1 är normal, svensk norm. Du får jobb på ett företag. Grattis.

Alternativ 2 innebär att facket får noll inflytande, piloten själv får noll inflytande och Kjos kan ändra allas villkor som han själv har lust. Det kan stå 10 miljoner per månad i lön och varsin Porsche tjänstebil i villkoren det spelar ingen roll för dagen efter strejken är slut så ändras alltihop. Och då finns det två alternativ. Stanna kvar, eller sluta. Facket är dödat för all framtid.

Har jag nämnt någons lön än? Har jag nämnt hur många semesterdagar någon har än?

Tack.

Sedan undrar jag, stillsamt, om det nu är en så SJUK DEAL att bli pilot och ba typ aldrig jobba och tjäna 5 miljoner per vecka för att köra buss och sova på jobbet, varför har ni inte själva satsat på yrket? Ni har skippat denna superdeal för att sitta med en tredjedel av lönen på kontor för att ni gillar självspäk eller vad? Tycker det är märkligt. Om man lyssnar på alla flygexperter som florerar på internet så borde ju alla i landet bli pilot. Speciellt eftersom det är hur enkelt som helst att bli, hur enkelt som helst att jobba som och lön och förmåner är bäst i världen.

Så varför inte?
Kontorsnissen
2015-03-06 18:40:07
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Det handlar inte om jantelagar här. Ni sabbar mitt och många andras jobb med era höga löner, förmånliga avtal och egoistiska attityder. dra ert strå till stacken och sluta gnäll. Ni som har 100 kakor i mån i lön kan utan problem vara nöjda med 80. Lite ska ni i vänsterstolen ha för möda efter 15 år.
Snusmumrik
2015-03-06 18:24:04
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
@Uffe m.fl. om dina unga piloter inte har förstånd att inte ta risker har de blivit felrekryterade. Har själv jobbat som pilot och tänkte altid att "min säkerhet är paxens säkerhet.

Om NAS inte är ute efter att sänka sina lönekostnader - då är det hela en glad happening kanske? Kom igen alla flygbolag vill ha ner lönerna för sina flygnde, som är alldeles för höga.
Snart Arbetslös
2015-03-06 18:11:57
# Kapten Dickhead.
Avundsjuka kommer inte på första plats.
Problemet är att om företaget överlever detta, vilket är minst sagt osäkert så kommer det att vara försvagat. Ett antal piloter kommer att ha lämnat företaget med eller mot sin vilja och det kommer att kosta tid och pengar att ersätta dom med folk som inser att moderbolaget inte anställer piloter.
Förtroendet hos allmänheten är rubbat, vem vill åka med så korkade piloter.
Kassan töms snabbt vilket ger mindre utrymme för investeringar i framtiden och sämre kreditvillkor.
Om företaget överlever kommer vi alla anställda att på ett eller annat sätt få betala vad strejken kostat.
OCH KJOS KOMMER INTE ATT ANSTÄLLA PILOTERNA I MODERBOLAGET, DET KAN VI VARA SÄKRA PÅ.
Capt Dick Head
2015-03-06 17:52:44
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
@ Kontorsnisse.

Länge leve den Svenska avundsjukan...
Ekonomen
2015-03-06 17:05:07
RE:Kontorsnisse
Dom ska tjäna 2-3 gånger så mycket som en pappersvändare! Det är väl inte så konstigt?!
Kontorsnisse
2015-03-06 16:54:32
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Åååååå men stackars er. Efter 15 år tjänar ni mer än två-tre ggr så mycket som oss andra gör efter 15-30 år. Hur ska vi kunna känna något som helst med er oavsett vad strejken rör sig om. Allt handlar om hur mycket man har på kontot varje månad så man kan betala räkningar. Tror inte någon här i Skandinavien måste jobba så denne stupar. Nej sänk era löner så får ni nog precis vad ni vill från DYs ledning. Ni förstår visst inte att man inte kan både äta och ha kvar kakan.
Tjoosarn
2015-03-06 16:51:47
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
@snusmumrik.

Varför börjar då inte alla busschaufförer att flyga flygplan? Man tjänar ju 100k/månad och jobbar praktiskt taget ingenting. Det är ju i stort sett snarlika arbetsuppgifter!

2015-03-06 16:43:50

Blir galen på Aftonbladet hatar,dem. De står falska siffror på vad Norwegian piloter tjänar och gör att de framstår som ett gäng bortskämda barn. Står att kaptener tjänar ca 1 m per år. Ja men det står inte att det tar 15 år att nå dit. Fy skäms på denna oseriösa tidning
@snusmuriken
2015-03-06 16:37:40
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Ledsen att göra dig besviken men NAS är inte ute efter att sänka löner. De var ganska överens med det ekonomiska. Det sket sig mig tryggheten....
A
2015-03-06 16:18:54
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Svara inte snusmumriken, vill ju bara provocera!
Pa
2015-03-06 16:15:09
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Snusmumrik, orka föra en konstruktiv dialog mot dig. Du är dum i huvudet. Punkt.
Uffe
2015-03-06 15:52:20
Re Snusmumrik
Inlägget var givetvis riktat till snusmumrik.
Uffe
2015-03-06 15:51:45
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
"Så länge piloter sitter längst fram i planet kommer de vara mer rädda om sitt eget skinn än någonsin någon passagerares, vilket borgar för hög motivation att upprätthålla flygsäkerheten no matter what."

Det var nog det dummaste inlägget på länge på detta forum och det vill inte säga lite!
Hur riskbenägen/medveten/mogen är en 23-åring?
Hur riskbenägen/medveten/mogen är en 27-åring?
Hur riskbenägen/medveten/mogen är en 35-åring med husamorteringar och billån mm mm?
Hur riskbenägen/medveten/mogen är en pilot som du litar på?

Är en pilot med vettiga anställningsförhållanden, som är utvilad och har bra utbildning att föredra? Svarar du inte ja på den frågan får kan man nog utgå från att du inte har en åsikt i denna frågan för att du kan/förstår något utan för att du är så otroligt avundsjuk att du inte kan dölja det!
Snusmumrik
2015-03-06 15:45:43
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Vad skönt det vore om Norwegian lyckades pressa ner pilotlönerna i närheten av vad de borde vara, dvs på bussförarnivå med rimliga tillägg för obekväm arbetstid mm. Inget annat bolag har lyckats med detta. Sedan få slut på snacket om att flygsäkerheten påverkas av anställningsförhållanden. Så länge piloter sitter längst fram i planet kommer de vara mer rädda om sitt eget skinn än någonsin någon passagerares, vilket borgar för hög motivation att upprätthålla flygsäkerheten no matter what.
tor
2015-03-06 12:09:29
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Det är som vanligt en strejk för branschfolk men inte för kunden. Några dagar kan man strejka men inte i över en vecka.
Parat stångar sig nu blodiga med 100 % i ersättning från sjukkassan kabinen likaså, för krav de inte har juridisk rätt till.
Moraliskt är Kjos upplägg förkastligt men olagligt är det inte.
Ska Parat fortsatt göra det här till principsak återstår att se efter medling kl 1300 idag.
Puckelbro
2015-03-06 12:05:34
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Om alla lantbrukare och alla fiskare i hela världen går ihop och slutar producera kommer större delen av världens befolkning att svälta ihjäl. Med ett sådant ansvar borde en bonde rimligtvis få ett par miljoner i månaden...
A321
2015-03-06 11:53:43
Re :Kalle
Du får nog läsa igenom artiklar igen om vad det här handlar om! Detta handlar om dig också! Hur ovetandes och historielös får man bli?!
Kalle
2015-03-06 11:47:56
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Piloterna bör även respektera kabinpersonalen, som normalt sett är 4/flight, som blir utan jobb för att piloterna bara tjänar 100.000 i månaden.

PINSAMT !
Nyanländ
2015-03-06 09:02:32
# Snart Arbetslös
Du har inte fattat nånting.
Kjos med flera måste läras att respektera piloterna. Utan oss har ni andra inget att jobba med.
Snart arbetslös
2015-03-05 12:20:58
Betr tramset om Johan
Det rör sig om att en grupp med upp till 100 tusen i månaden strejkar så att alla vi i företaget som har normala löner blir arbetslösa.
INGENTING ANNAT.
Kopierar och klistrar jag med.
2015-03-05 11:58:46
Det rör sig om detta, inte detaljer som lön mm
Norwegian vill säkerställa följande upplägg:

Johan söker jobb på Volvo. Volvo säger hej Johan varmt välkommen du ska få konstruera rattar till våra bilar. Här har du lön, tjänstepension, semester, allt reglerat av ett kollektivavtal. Great, tänker Johan och börjar jobba.

Fem år senare så säger Volvo till alla sina anställda att från och med nu ska ni delas in i dotterbolag. Det blir fem stycken dotterbolag, A B C D och E. Johan, du får jobb i Volvo Dotterbolag C. Jaha ja tänker Johan, ok. Ja spela roll det är bara en papperskonstruktion i varje fall. Mina villkor är desamma.

Dagen efter denna omstöpning så kommer Volvo och säger hej dottersällskapen A-E, mår ni bra!!

Ja!!

Härligt!! Vi behöver 500 rattar idag. Bolag A, vad tar ni för att göra dessa? 300kr styck, jaha ok ja... men bolag B då? 250kr styck! Great! Men bolag C de tar 55 riksdaler per ratt OCH de gör det på halva tiden. Suveränt, grattis bolag C idag får ni göra 500 rattar till oss.

Dagen därpå kommer bolag C och frågar, vill ni ha 500 rattar idag med? Vi fixar det inga problem. NEJ säger Volvo då, vi vill ha 1000 rattar! Men ni får 30kr styck och de ska göras på samma tid som igår. Ähhh tycker Bolag C hur ska det gå till. Det blir ju inga pengar och mycket mer jobb. Tja, säger Volvo... Bolag E vad säger ni? Gör ni det? YES vi har en deal.

Dagen efter så kommer Volvo igen men då är det sura miner. Bolag A och B säger till Volvo att från och med nu ska vi ha tillbaka våra jobb. Det ska se ut som det gjorde innan uppdelningen. Men herre gud säger Volvo med händerna på höfterna. Era otacksamma hjon! Hur skulle det se ut med ett sådant upplägg? Omöjligt!

Vadå "omöjligt" säger bolag A och B, det var ju så vi hade det hela tiden. Och då gjorde vi ändå vinst och alla var glada? Nej sluta nu säger Volvo.... det går inte. Så här gör ALLA andra bolag med och det är bra för samhället. Var inte så negativ nu tillbaka till rattarna. Bolag A och B säger, nej tack. Vi strejkar.

Jaha du säger Volvo då.... Bolag C, D och E? Om ni gör rattarna som bolag A och B vägrar göra så får ni 20% mer betalt. Vad tror ni om det? Ska vi säga så? BRA! Nu kör vi grabbar. Ja, bolag A och B, ni kan väl återkomma när ni vill göra rattar....

Hand upp nu alla som a, gärna vill se samma utveckling på sitt jobb och b, anser att det är sund samhällsutveckling att fler branscher gör detta.
Torben
2015-03-05 11:47:53
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Har man 100 papp i månaden och vill dessutom ha smöriga avtal och pensionsförmåner är man i min bok i varje fall en gökunge.
(Läs: Svinerierna har fn gått för långt nu)

Hade jag haft 100/månad skulle jag bara flyga och le, hålla käften.

Mvh

33Papp
plus
2015-03-05 11:36:36
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY

Strejken har dock fått ovanligt mycket uppmärksamhet med bl a en djupt oroad infrastrukturminister i gårdagens rapportsänding som gärna vill se ett snabbt slut på konflikten.
Intressant är om andra aktörer tänker sympatistrejka.
Till norwegian älskare
2015-03-05 10:57:18
Till Martin
Även om de inte skulle strejka så kommer de få vara hemma utan lön för att de första 70 skulle göra det. Och om det finns en risk att få sparken och få vara hemma utan lön kan vi stå upp för våra rättigheter och strejka och vissa vårt misstro för bolaget hur arga vi är på dem.
Börje
2015-03-05 10:34:35
Nu börjar uppsägningarna på DY
För ca 10 år sedan försökte SAS dela upp firman i fyra delar. Sverige, Norge, Danmark och Intercontinental. Piloterna vägrade och gick i strejk vilket ledde till att SAS vek sig och lät piloterna bli anställda i moderbolaget. SAS hade alltså under en tid 4 flygbolag utan piloter och ett holdingbolag utan flygplan men med piloter. Avsikten var förmodligen att sälja delarna var för sig på samma sätt som hade gjorts med Transwede några år tidigare men det fungerade inte. Flygbolag utan piloter går inte att sälja så man fick backa på alltihop och slå samman delarna till ett bolag igen. Det kallades "Core SAS " och var i realiteten att dra sig ur ett grandiost fiasko.
Kjos känner till allt detta och kommer inte att göra samma misstag som SAS gjorde så piloterna kan sluta drömma om att bli anställda i holdingbolaget.
Greta
2015-03-05 01:53:33
Som Fd CC:
All respekt för de piloter som strejkar, ni har min fulla sympati. Man skall ha rätt till en stabil och fast anställning.
Fortsätt så.
Nu var det iofs 5 år sedan jag slutade som CC med en lön på ca 27 000(17 år på SAS) exl per diem( kort/lång).

Att tjafsa om en gardins vara eller icke-vara får mig att skämmas, jag är absolut inte insatt längre måste jag säga.
Menar ni att ni strejkar för att moduler skall vara kvar på ARN- ORD/EWR?
Eller vad bråkas det om?

En arbetsdag på ca 10-12 timmar och ni bråkar om 4 modulplatser?
Det finns ju 4 platser längst fram+ purser-stol för rast.
Lugnt & skönt.

Med hälsning
Greta
(hittade ett nytt jobb, betydligt mindre välbetalt jobb)
Greta
2015-03-05 01:26:31
Pierre Holmgren:
Hur kan du, Pierre tillåta att en Thai-CC får 3000 NOK medan du får minst 10 gånger mer? Vet du varför? För att det sejfar ditt ass.
Om per diem inte räknas som inkomst för din del så varför ska det räknas som det för en Thai-anställd?
Hyckleri på hög nivå.
Nordmannen
2015-03-05 00:26:11
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
@Martin

Mycket moget och nyanserat! Du verkar sannerligen insatt i vad detta handlar om.
Nordmannen
2015-03-05 00:23:33
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
@Ruben

Korrekt, men effekten är väl densamma? Varsel om uppsägning är väl det som isf ges ut här i Sverige? Om inte så är det också en uppsägningstid som gäller. Det har gått 1 dag på konflikten vilket innebär att det hinner flyta mycket vatten under broarna innan detta är klart. Och om du refererar till administrationen den lilla filialen Sverige så kan jag med säkerhet säga att det inte finns många avdelningschefer där! Tror med säkerhet att Terje menar glashuset i Fornebu, och då är det permittering som gäller!
Martin
2015-03-05 00:21:42
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
@Till Norwegian älskare. Det finns ett väldigt enkelt recept på detta: jobba i stället för strejka så har du råd med villa, bil, kanske 2 bilar, oxfile på bordet varje
lördag och ett rör rött. Du behöver inte jobba mer än si så där knappt 200 dagar. En riktig klang och jubel tid. Det enda du behöver göra är att jobba.
Ruben
2015-03-05 00:10:24
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
@Nordmannen. Korrekt, i Norge permitterar man. Men nu är vi i Sverige här tillämpas inte permittering och då är det uppsägning med arbetsbrist som skäl.
Till Norwegian älskare
2015-03-05 00:03:56
vad tror ni Norwegian älskare
Hur tror du det känns att åka till jobbet och få veta att man har fått sparken. Alla kostnader man lagt ner för att bli pilot som man måste betala tillbaka. Var tror du dem kommer ifrån. Pengar växer inte på träd heller. Tänk på piloterna som har villa eller bostad kanske bil en familj och barn vad ska de göra. Vart ska de få mat ifrån. Hur ska det gå runt och parodin av detta är att när 20 tal anställda på Volvo konceptet blir sparkade är det största snackisen. Men när en pilot får kicken bryr sig ingen. Vad är det för ett samhälle. Tänk om piloterna som blivit av med jobbet också blir vräkta från hemmet hur skulle det kännas har björn kjos någon medmänsklighet han skulle inte ens orka leva i en sådan situation i en timme
Nordmannen
2015-03-05 00:03:50
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Från NAV's hemsida:

""Hva er permittering?

En permittering er ikke det samme som oppsigelse. En permittering innebærer at du midlertidig fritas for plikten til å komme på jobb og gjøre arbeid, mens arbeidsgiveren tilsvarende fritas for plikten til å betale deg lønn. Du kan ha rett til dagpenger for hele eller deler av permitteringsperioden."

För den som önskar sätta sig in i detta ytterligare istället för att spy ut galla över de strejkande så går det att läsa här:

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/Dagpenger+n%C3%A5r+du+er+permittert.896.cms#chapter-2
pierre holmgren
2015-03-04 23:56:43
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
@svar Onormalt Bra , önskede jeg havde sparet länken , men dette var tilgängelige tal på DN.NO sidste sommer også fremkommet ved interview med thai crew.
Nordmannen
2015-03-04 23:55:28
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Ingen verkar veta vad permittering i vårt grannland innebär!
Det är praxis av en arbetsgivare i Norge att permittera arbetstagare som indirekt berörs av en konflikt och därigenom inte kan utföra sina uppgifter. Blir konflikten ett faktum så friställs den permitterade arbetstagaren under tiden men blir omedelbart återkallad i tjänst när konflikten är över.
Under de första 20 dagarna så är arbetsgivaren skyldig att betala ut lön och därefter kompenserar NAV (norska socialförsäkringen) till fullo.

Under ett år i Norwegian så skickas minst ett par permitteringsbesked ut till olika yrkesgrupper. Så sent som i april så fick såväl piloter som administrativ personal ett liknande besked om möjlig permittering då norsk/dansk kabinpersonal varslade som strejk. Dessförinnan så var det samma process då delar av tekniska enheterna varslade om stridsåtgärder.

Inget konstigt med detta mao, så förväxla inte detta med uppsägning Terje! Det är något helt annat!

Guest
2015-03-04 23:50:54
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Ursäkta mig jag är varken Norwegian älskare eller en SAS älskare. Men jag kan bara säga att Norwegian är ett gäng idioter. Norwegian har förstört industrin på ett sätt som ingen annan har gjort. Norwegian såg att fanns personer som var villiga att jobba gratis för att inte betala för pilot utbildningen. De använde dem och förstörde industrin istället för att anställa dem genom moderbolaget med riktiga villkor och göra så att det blev en bättre industri. Det ända som kjol tänker på är att tjäna pengar och bli ännu mer rik. Han har så mycket att han inte ens Kommer använda allt under hela sin livstid. Hur som helst kolla på Ryan Air dem har blivit snällare nuförtiden och för varje dag blir dem bättre. Norwegian är tvärtemot. De är blinda de ser inte erfarenheter som Ryan Air har fått uppleva med det i te var lönsamt att vara tadkiga mot resenärerna. SAS står nu försvarslösa då resenärerna ändast tänker på att flyga billigt. Vill inte vara taskig men hånskrattar lite när jag ser de strandsatta passagerarna som inte inser att det är säkert att åka med Norwegian. När resenärerna väljer Norwegian istället för SAS och andra bolag så måste de också kära ned och de påverkar ALLA I INDUSTRIN OCH RUNTOM
Onormalt bra
2015-03-04 23:44:24
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Vad skönt att se att Pierre Holmgren som allsmäktig Gud från SAS vet bättre än Norwegians lönekontor vad Norwegians egna anställda på Bangkok bas tjänar.
pierre holmgren
2015-03-04 23:40:43
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
@svar Ruben og andre , Thai crew hos norwegian har 3000,-nok i lön og ca 12.000,-nok i per diem (diäter) og derfor ender man i närheden af en lön på 18-19.000,- men per diem er ikke lön , men bliver det jo alligevel for en thai ansat som kan spare en betragtelig del af de 12.000,- og derfor ikke er det ikke hende vi skal have ondt af da hun har en stjerne gage efter thai standard. En normal kasse dame og en skov af andre job ligger på 7-8.000 baht mens norwegian kabin crew kammer hjem 40-60.000 baht alt indregnet , men lönnen er 3.000,- punkt slut.
Ruben
2015-03-04 23:37:03
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
@Normal. Tack !!!
Onormalt bra
2015-03-04 23:35:49
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Genomsnittlig lön för en kabinanställd med bas i Bangkok är enligt lönekontoret på Norwegian 22000 SEK.

Källa: nettavisen.no

http://www.nettavisen.no/na24/1142172-kroner-tjener-en-norwegian-kaptein/8549705.html
Normal
2015-03-04 23:34:44
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Så ni skulle alla enkelt kunna gå över på Thais villkor menar ni? Lön och förmåner, semester osv. Det är detta vi pratar om i förlängningen. Hitta den billigaste personalen. Gör DY det så måste SAS göra det, sen kan vi i Norden glömma att jobba. Så är den bittra verkligheten
Normal
2015-03-04 23:27:21
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Ruben ...är alla överens om att de har 19500 kr? Stämmer det så är det inte vad jag hört.
Onormalt bra
2015-03-04 23:25:19
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Thaikabinen tjänar 47% mer än de spanska kabinanställda och 12% mindre än Engelska kabinanställda i Norwegian. Men med en betydligt större köpkraft än de båda ovannämnda.
Ruben
2015-03-04 23:22:31
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
@Normal. Thai crew har en inkomst på ca 19 500:- per månad. Det är långt ifrån
vad du tror. Du tillhör givetvis skitsnackar gänget här som helst undviker fakta.
Normal
2015-03-04 23:19:12
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
En sak jag inte riktigt förstår är varför ni inom DY tycker det var ok med er Thai besättning. Fattar ni inte vad som händer med er själva? Nu reagerar piloter som säkert har något för mycket betalt men ingen skrek när ni fick in Thai för riktigt låga löner i Norge....varför?
Politiker
2015-03-04 23:11:44
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Dags för våra politiker att fasas ut en efter en, istället är det dags för att hyra in kontraktare precis som man väljer alltmer att göra inom flygbranschen, byggbranschen etc., rationalisera ut de svindyra politikerna som ändå inte klarar av att sköta sina jobb och ersätt dem med låglönearbetare, de gör garanterat ett bättre jobb.
Normal
2015-03-04 23:07:22
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Hur mycket var det nu Norwegian betalade sin Thai besättning? Hörde idag på Svensk TV tror han var från SVD som ville jämföra Nordisk personal med produktion i asien. Han tyckte att när vi nu köper in produkter från låglöneländer till låga priser så bör detta också föras över till Norden då det gäller personal. Då kan jag säga att vi är helt rökta här uppe i norr. Ska vi med börja jobba för 3000 kr i månaden? Det går inte att stoppa var hans sista ord. Men då kan vi alla direkt sluta jobba. Jag blir helt matt. Men det är faktiskt regeringen och EU som måste vakna. Landtransporterna är redan förlorad till östeuropa. Kjos bjuder in asien. Ut går vi själva.
Terje
2015-03-04 22:57:22
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Nu har ju detta ballat ur totalt.
Som vanligt så tänker pilotkollektivet bara på en enda sak SIG SJÄLVA. De skiter
fullständigt i vad som händer oss övriga på företaget. Vi faktiskt runt 3500 som
alla riskerar att bli av med jobbet. Samvete det har ni tydligen inte.
Ni kan inte förvänta er minsta sympati från oss. Beklagar men ni är en bunt egoistiska skitstövlar.
Ruen
2015-03-04 22:48:15
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
@Inflight. Håller med till 100% bra skrivet.
pf
2015-03-04 21:10:31
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
DDD, Parats kommunikasjonssjef har på norsk TV i kveld sagt at de ikke har funnet noe bevis for at OSM har kontaktet piloter slik du skriver !

Han beklaget, og kalte det "fjæra som ble til fem høns"
inflight
2015-03-04 20:59:03
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Ni piloter tänk på alla andra anställda som får gå när Norwegian stänger ner flyttar ut till Spanien och England så spansk och engelsk personal börjar flyga all produktion här uppe.
Ni lever i eran egen bubbla och gillar man inte sitt jobb säg upp er gå hemma el sök till något annat flygbolag el starta eget så kan ni hålla era höga löner .
Norwegian är ett bra bolag och man får det man betalar för, samma gäller Ryanair som frodas och inte har några problem få personal som vill jobba för deras villkor samma kommer att hända med Norwegian .
Byta produktions bolag sedan köra igen, flytta över plan och biljetter så drabbas inga bara personalen som vill ha mera av kakan.
Vueling har 11% i personal kostnader likaså Ryanair, Norwegian runt 22 % , SAS 32% vilka får ge sig ?
SAS är bara att lägga ner för bolaget kommer aldrig lyfta om man inte kommer ner i samma personalkostnader.
Lufthansa flaggar ut allt vad man kan för att sänka personal omkostnader .
Verkligheten kallar bara ren fakta .
Mange
2015-03-04 01:40:55
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Ni som tycker piloterna gör fel, sätt er in i vår situation istället.
Ta ert eget jobb som en referens.
En blåmössa
2015-03-03 23:30:35
Till alla Norwegian piloter
Stå på er för vi vet alla va det handlar om. En trygg anställning till rimliga villkor för de jobb vi utför.
Snikna direktörer struntar vi i för dom gör bort sig själva med sina mångmiljonlöner.
Framöver så ska vi stolta morsa på varann när vi ses och villkoren är ok.
Vi blåmössor står på tur snart också. Skandinavien stannar totalt.
Kram frånen Blåmössa : )
Glennert
2015-03-03 22:53:00
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Projektet norwegian börjar te sig allt mer som ett pyramidspel. Tror inte att norrbaggen är så naiv att han inte förstår sig på hur relationen arbetstagare och marknad är i Skandinavien, snarare handlar det om att han högaktningsfullt skiter i hur det går för koncernen; ity han har redan säkrat sin vinst på investeringarna. Rätt begåvad strategi att lägga resurser som existerar tack vare ständig expansion på att bygga upp ett förtroende (fina flygplan, först med wi-fi; till låga biljettpriser). Jag började dra öronen åt mig i och med satsningen på longhaul. Att på en av Europas minsta marknader satsa på något som bolag med betydligt större kundbas inte såg kommersiellt gångbart (ryanair och easyjet främst) bör betraktas som ett drag för att driva upp bilden av bolagets potential. Inom forskning kring ekonomi är man, numera, tämligen eniga om att marknaden ofta agerar irrationellt (till skillnad från chicago-skolans grundläggande tes). Smarta affärsmän kan utnyttja detta, det moraliska i det hela kan diskuteras; norrbaggen må gå till historien som en bluffare, en förmögen sådan dock.
DDD
2015-03-03 22:43:20
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Norwegian Ringer ikväll runt till folk med ultimatum, Signera kontrakt med OSM eller bli av med jobbet,

http://www.svt.se/nyheter/sverige/facket-norwegian-hotar-piloter
Martin
2015-03-03 22:38:23
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
@b. Är det så förbannat konstigt, tycker det är korrekt handlat.
Om 650 piloter strejkar så behövs det inte någon kabinpersonal.
Du menar att de skall få full lön medan de ligger hemma i schäslongen
och pillar sig i naveln. Kom in i verkligeheten. Dessutom är det inte enbart
kabinpersonal som permitteras.
inflight
2015-03-03 22:32:57
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Vill ni åka billigt håll på Kjos och boka biljetter.
Piloterna har stora löner och Norwegian måste skära 15 % i personal kostnader om de skall överleva .
Bara ren fakta och bättre ta striden nu avskeda samt ny anställ via bemannings bolag och de piloterna som blir över starta era egna flygbolag ta ut stora löner och se vad som händer.
Vueling flyger med 11% personal om kostnader så bättre de övertar och det kommer att ske om de anställda inte tänker klart och kan garantera att det är samma piloter som sitter framförspakarna men med mycket lägre lön.

Ryanair fungerar fint och utökar hela tiden och har inga problem få personal så något gör de rätt samt stora rejäla vinster varje år.
Judas
2015-03-03 21:48:05
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Min mormor ska flyga med Avies nästa vecka!, tror ni att hennes flygplan berörs?
Förare
2015-03-03 21:45:42
SV: Ruben
Att bli lokförare istället kanske är ett alternativ. Seko strejkade som bekant för ett tag sedan när Veolia sade upp personal för att återanställa via bemanningsföretag..
Ser du mönstret ännu?
Jesper
2015-03-03 21:38:27
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Det finns hur många bolag som helst som sitter med överkapacitet eller flyger linjer med dålig passagerarbeläggning som de gärna byter ut mot bättre. De finns köer med piloter som bara väntar på att få börja arbeta i ett flygbolag.
Och när hur vad vem så
2015-03-03 21:28:12
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Jesper, och vem hade du tänkt ska flyga alla dessa flyg som behövs när SAS ökar frekvensen?? Tror du att SAS har 100-tals piloter som inte jobbar sittandes i väntan på ökade frekvenser??
Neo
2015-03-03 21:02:08
Evertsson..
"Varför ska andra ta konsekvenserna för det ?"

Ett gäng piloter har valt att inte jobba ett tag. Det finns massor med färdsätt att välja på så varför ska de lida kritik av dig för att du väljer att flyga? Ta bussen.

Du verkar ju inte speciellt oroad över om det finns flyg och bestättningar att tillgå generellt så jag förstår inte problemet faktiskt.
b
2015-03-03 20:52:09
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
evertsson, de strejkar för att de vill behålla sina avtal som idag. Inte bli outsourcade till en bemanningsfirma utan trygghet.
Piloterna har alltså sökt ett jobb och skrivit på ett kontrakt, nu vill Norwegian bryta kontraktet och slakta villkoren.
Förstår du läget nu?
Jesper
2015-03-03 20:48:51
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
@ Neo
Det kan ju faktiskt komma andra bolag utifrån inklusive SAS som börjar flyga på Norwegians linjer eller helt enkelt ökar upp kapaciteten. Då blir Norwegians piloter överflödiga.
Evertsson
2015-03-03 20:46:08
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Fortfarande ingen av er som är tvingade att arbeta som piloter i allmänhet och i DY i synnerhet. Jag vet att ni underkänner det argumentet, men likt förbannat har ni valt yrke och anställning själva.
Varför ska andra ta konsekvenserna för det ?
Förklara det för mig snälla strejkpiloter. Passa också på att förklara om ni hellre ser bolaget slå igen helt än att behålla jobbet.

Ni kommer antagligen svara att det är bolagens fel alltihop, men det började med att NI PILOTER accepterade att köpa både utbildning och anställning för stora summor. Ni har med eftertryck visat att ni går med på vad som helst för att få flyga.
Liemannen
2015-03-03 20:39:56
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
(Slipar på bladet till Onsdagen....)
Neo
2015-03-03 20:39:26
klart han kan lägga ner NAN?
Vad hjälper det? 700 piloter har deklarerat med en röst att de inte tänker teckna avtal själva. De har överlåtit all förhandlingsrätt till sitt fack. Om NAN läggs ner så har piloterna överföringsrätt till det bolag som skapas i dess ställe. Kjos kan inte avsäga sig det ansvaret oavsett konkurs.

Därtill så har det varslats sympatistrejk ute i europa om Norwegian använder konkursvapnet, för det tolkas som en renodlad attack på fackföreningsrätten och det uppskattas inte. Det betyder att Norwegian riskerar stå med en hel flotta som inte får bränsle och baggagehantering. Då spelar det ingen roll vem som sitter i vika flygplan för de kommer inte upp i luften.
NG
2015-03-03 20:23:15
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Av vilken anledningen cencureras mitt inlägg ? Är det någon som känner sig hotad, trampad på tårna eller var frågan för korkad ?

Tar den igen Neo, Vad är det som säger att Kjos inte tillämpar det scenario du beskriver även om strejken aldrig blir av ?

Jag är ingen sympatisör av Norwegian, men det finns mig veterligen inget som hindrar att NAN läggs ner.

För övrigt har ett pressmeddelande precis släppts att allt flyg i Skandinavien är inställt imorgon.
Skrämseltaktiken eller allvar ?
@Neo
2015-03-03 18:50:13
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Får Kjos som han vill och alla hamnar på OSM med "fasta anställningar" som nu redan existerar så kan han få större problem. De finns redan fackförbund i varje land med mer än 50% fackanslutna. Bara i Finland är facket erkänt av NAR. Det vore mycket enkelt om alla övriga länder lägger ett varsel från dag 1 och kräver ett CLA för alla på OSM. Ser man till att alltid ha samma datum för avtal så blir det svårt att spela ut länderna emellan.

Kjos stora mål är att låta underleverantörer konkurrera mot varandra...
Heavy Jet
2015-03-03 18:32:25
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Är det någon som allvarligt tror att Kjos INTE kommer gå segrande ur detta här ?

Fackföreningarna är inte starka nog att stå emot ett sådant här stort bolag.

Titta på SAS !!!

Dags att vakna upp och rikta kritiken delvis mot fackföreningarna.

Får man verkligen det man förväntar sig av dessa !

Tråkigt för hela branchen

Fly safe.
Neo
2015-03-03 18:17:34
Dags för lite bildning, "Terje"....
Om piloterna på Norwegian förlorar den här strejken, så kommer Kjos att kunna göra sig av med piloternas fackförbund för gott. När det är klart så kommer alla på Norwegian att arbeta via bemanningsföretag. Arbetar man på bemanningsföretag så har man ingenting att säga till om längre. Då kan Kjos halvera lönen, ändra schemläggning, sparka folk precis hur han vill. Väldigt bra för honom och företaget, på bekostnad av de anställda. Vad spelar det för roll vad lönen är? Det är två helt olika saker.

Nästa sak som sker efter det, är att SAS tar bort alla sina kollektivavtal. De kommer inte ha något val i den frågan, och tids nog så kommer det vara standard. Fast anställning inom all flygverksamhet kommer att vara ett minne blott. Herr direktören kommer kunna göra precis vad han har lust med och samtliga anställda kan bara bocka och tacka för vad de erbjuds. Folk kommer sluta söka sig till dessa yrken, företagen tar istället in utländsk personal och sedan fortsätter livet. Alla som inte jobbar med flyg tycker det är bra, för då kanske biljetterna kostar 7kr. Alla som jobbade inom flyget tycker det är tråkigt. Det är framtiden inom flyget. 100% utländsk personal med villkor som vilken kontorsjoppe som helst i Sverige aldrig hade rört med en tång.

Men saken är den att det slutar inte där förstår ni. För detta sker nämligen, just nu, inom alla möjliga branscher. Jajamensan! Inom kort framtid så kommer 22-åriga före detta kabinpersonalen som söker till en restaurang att själv få skaffa F-skattsedel och hyra ut sig själv. Johan Jonsson Servitör Enskild Firma till er tjänst. Du säljer dig för x kronor per timme enligt avtal, resten struntar restaurangen i. Du betalar in skatt, sociala avgifter, moms om det behövs, du ansvarar själv för pension, du betalar själv om du är sjuk. Du betalar din egen semester. Du har 100% ansvar för dig själv. Och så kan vi förstås ha det, inget snack om saken. Men vårt samhälle är fortfarande organiserat efter tillsvidareanställning. Samhället är inte konstruerat för dessa andra upplägg och i den skarven, där vi befinner oss nu, så är det inte festligt att stå vid sidan av de som har anställning. För allt är format för dem, och du passar inte in i mallen. Du faller mellan stolarna vad gäller a-kassa, sjukpenning, sjukt barn, banklån. Alltihop. Det blir som en glasskiva mellan dig och resten av samhället. Du är med, men ändå inte.

Piloterna har inga "fem miljoner" liggandes i en låda, det är en svindyr försäkring som ska användas om de till följd av medicinska problem blir av med sin försörjning. Folk verkar tro att det är någon slags skattkista man bara kan tömma när man känner för det. Tror du det är festligt att 45 år gammal med hus, fru och barn få beskedet från flygläkaren att nu är det slut för din del? Vad finns det för yrken för en pilot utan certifikat tror du? Mellanchefen på IT-bolaget han har 500 andra bolag att söka till inom samma län där han bor. En pilot som får kicken från Norwegian kan vara extremt glad om han lyckas hålla sig kvar i landet. 99% risk att det blir pendling. Skulle du vilja veckopendla på obestämd tid från familjen helt plötsligt?

Och sedan dessa infantila kommentarer i stil med "om det inte passar så sluta då". Är det en bra lösning i arbetslivet tycker ni? På en marknad där det råder oligopol? En handful flygbolag totalt sett, varav tre kanske söker folk, och ett av dessa faktiskt passar din erfarenhet. Andra alternativet då, vad är det? Byta karriär? Rannsaka er själva, känns det som en beslut man tar med en klackspark att sadla om till något annat 40+ år gammal med räkningar som ska betalas? Dumpa ett jobb man trivs med och har arbetat röven av sig för att få, och betalat en halv - en miljon spänn för? Folk bara häver ur sig saker som om det är världens enklaste sak. De som inte flyger själva, de kan bara vara tysta. Ni har ingen aning. Ingen som helst parallell finns att dra mellan ert kontorsjobb och pilotyrket. Oavsett vad ni kommer dragande med för statistisk och siffror så är och förblir pilotens situation och ansvar något ni inte begriper förrän ni själva arbetat som en.

Det handlar inte om lyxstrejk eller löner. Det handlar om huruvida pilotyrket ska vara lönt att ägna sig åt överhuvudtaget. Tids nog, så kommer det inte vara det oavsett. Det måste var och en kunna se tydligt. Det blir ett låglöneyrke som inte är värt att ägna sig åt. Men här och nu så förstår jag mycket väl att piloterna på Norwegian gör vad de kan för att rädda sin tillvaro, och det hade resten av er också i samma situation. Inget snack om saken.
Pappersvändare
2015-03-03 18:16:55
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Det kan inte finnas kabinpersonal som tycker illa om piloternas strejk! Då är ni bra tröga!
Anna
2015-03-03 18:07:04
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Det blir väldigt svårt då medelåldern är runt 20år!!
Jer vej_int
2015-03-03 18:00:27
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Detta är bara kosmetika.

Norwegian har sagt upp personal för att föryngra sig........I takt med flygflottan..
Erik
2015-03-03 17:44:54
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Mycket propaganda från DY management här!
Johan
2015-03-03 17:26:18
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Jag tycker att det är synd om all kabinpersonal som blir drabbad(läs arbetslös). Vad har dom gjort för ont.
Normal
2015-03-03 17:25:22
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Boboo...äntligen en som vet vad han pratar om!

Ni ska se upp med Kjos!!! Genomskåda den gamla gubben....fundera på hur han handlar i sitt eget bolag osv....
Trötter
2015-03-03 17:22:06
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
@kom igen. Du glömde att ha tummen på rätt ställe och inte opererad på plats. Det accepteras inte av flygmedicin avd. Dessutom måste man få denna tumme ur och göra något av sitt liv istället för att sitta här och äckla dem som står upp för sig själva.
Boboo
2015-03-03 17:18:30
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Kjos lyckas verkligen köpa sympatier och snackar så mycket strunt att han får Putin att framstå som en nalle. Alla som jobbar inom flyg berörs av detta, alla kommer förlora på att norwegian vinner det här, men väldigt få tycks förstå det. Det är nu eller aldrig och snart kommer bilan falla över SAS. Inom två år har ni samma hotbild och ni kommer strejka er ner i graven. Men det är tyvärr något som kommer att ske...
Kom Igen
2015-03-03 17:14:38
Nu börjar uppsägningarna på DY
Alla verkar ha förträngt att dom som strejkar har 100 - 120 tusen i månaden.
Detta för ett jobb som kräver grundskola och 6 månaders yrkesutbildning.
Verkligheten
2015-03-03 17:13:07
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Svensk pilotförening/SAS pilotförening värnar inte om Norwegians piloter, de vill bara driva upp Norwegians kostnader så att de går i konkurs, sen kan SAS överleva på våra skattepengar, ingen annan bransch är skyddad mer än viss del av flygbolagen, SAS, Alitalia mfl, välkomna till 2000 talet…………………..

Skyller på flygsäkerhet, ta fram haveristatistiken för SAS, Norwegian och Ryanair så blir säkert deras tonfall litet lägre!
humor
2015-03-03 17:11:03
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY

Rolig läsning för det är rätt uppenbart vilka som arbetar inom flyget och i synnerhet inom DY och vilka som är rena troll.

NPU liksom SPF hade ju kunnat vara lite med ödmjuka och förutseende i ett mycket tidigare skede, men sent ska s.....n vakna.
Klas
2015-03-03 17:07:23
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
All sympati till piloterna som står på sig.
New
2015-03-03 17:06:10
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Det är väl självklart att permittera om man inte kan bedriva verksamheten. Piloterna håller verkligen på att köra sig själva i deiket. Det är väl självklart inom alla branscher att facket inte kan få styra ett företags utveckling. Självklart ska man ha rätt att organisera sig, men att diktera villkor- sjukt!
Sixten
2015-03-03 17:05:31
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Har själv provat på att gå från pilotlön på 90tkr/mån till A-kassa på 11000. Många saker stalls på sin spets. Ovissheten för framtiden och ekonomin gnager hela tiden i bakhuvudet. Situationen tär hårt på familjelivet. En av de värsta situationerna man kan hamna i.
Normal
2015-03-03 17:02:00
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Fundera lite nu. Kjos är bluffens mästare. Han har sålt aktier för ett par hundra miljoner innan han drog igång detta. Han sålde i snitt för runt 260 kr tror jag. Han håller på att lura skjortan av er alla, och samtidigt göra en privat storaffär. Ni som hyllat honom så innan, blir nu själv utsatta för honom. Tacka vet jag USA som ser rakt igenom honom. De säger att Putin är av samma sort.
b
2015-03-03 17:00:57
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Fy fan vilket skitföretag!

Nu ska de sluta betala sina Cabin Crew under strejken, det är vad denna permittering handlar om, inte behöva betala ut löner, vidrigt Kjos!
Terje
2015-03-03 17:00:29
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
du menar säkert att avtalet skall ändras till rimligare nivåer.
Terje
2015-03-03 16:58:24
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
@Boben. Nej jag är inte anställd via ett bemanningsföretag.
Du menar på fullt allvar att piloters välbefinnande skall vara måttstocken för
välstånd - Hoppa i brunnen - nu ha det väl slagit runt ordentligt i knoppen.
b
2015-03-03 16:54:32
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Är väl Kjos fel som försöker slakta piloternas avtal?
Ruben
2015-03-03 16:52:27
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
@Pilot, Alla vi som inte flyger är väldigt tacksamma att ni ombesörjer vår uppsägning. För oss handlar det om att överleva med familjen, betala lån etc.
Vi har inga 5,5 miljoner att få vid oförmåga at jobba, vi jobbar 5:2 och inte 5:4,
vi är anställda a bemanningsföretag, what's the big deal.
Nej försök inte lingra er undan denna förbannade lyxstrejk. Ni har hutlöst mycket betalt, och ni bara klagar och klagar. Varför blev du pilot, byt till lokförare.
Boben
2015-03-03 16:52:07
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Terje, är du född igår eller? Antar att din anställning är just i ett bemanningsföretag. Anledningen till att du blir sparkad på detta vis är att du inte är anställd på traditionellt vis. Förstår inte hur du kan kalla detta en principsak. Det handlar om en nedmontering av hela välfärdssystemet. Det är vad strejken handlar om. Inte om en princip....
Pilot
2015-03-03 16:40:13
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Alla i Norge blev uppsagda 14 dgr sedan. Det är normalt enligt norsk lag vid konflikt.
Orvar
2015-03-03 16:22:15
SV: Nu börjar uppsägningarna på DY
Som att det är Piloternas fel?
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev