Neo
2015-03-03 18:17:34
|
Dags för lite bildning, "Terje"....
Om piloterna på Norwegian förlorar den här strejken, så kommer Kjos att kunna göra sig av med piloternas fackförbund för gott. När det är klart så kommer alla på Norwegian att arbeta via bemanningsföretag. Arbetar man på bemanningsföretag så har man ingenting att säga till om längre. Då kan Kjos halvera lönen, ändra schemläggning, sparka folk precis hur han vill. Väldigt bra för honom och företaget, på bekostnad av de anställda. Vad spelar det för roll vad lönen är? Det är två helt olika saker.
Nästa sak som sker efter det, är att SAS tar bort alla sina kollektivavtal. De kommer inte ha något val i den frågan, och tids nog så kommer det vara standard. Fast anställning inom all flygverksamhet kommer att vara ett minne blott. Herr direktören kommer kunna göra precis vad han har lust med och samtliga anställda kan bara bocka och tacka för vad de erbjuds. Folk kommer sluta söka sig till dessa yrken, företagen tar istället in utländsk personal och sedan fortsätter livet. Alla som inte jobbar med flyg tycker det är bra, för då kanske biljetterna kostar 7kr. Alla som jobbade inom flyget tycker det är tråkigt. Det är framtiden inom flyget. 100% utländsk personal med villkor som vilken kontorsjoppe som helst i Sverige aldrig hade rört med en tång.
Men saken är den att det slutar inte där förstår ni. För detta sker nämligen, just nu, inom alla möjliga branscher. Jajamensan! Inom kort framtid så kommer 22-åriga före detta kabinpersonalen som söker till en restaurang att själv få skaffa F-skattsedel och hyra ut sig själv. Johan Jonsson Servitör Enskild Firma till er tjänst. Du säljer dig för x kronor per timme enligt avtal, resten struntar restaurangen i. Du betalar in skatt, sociala avgifter, moms om det behövs, du ansvarar själv för pension, du betalar själv om du är sjuk. Du betalar din egen semester. Du har 100% ansvar för dig själv. Och så kan vi förstås ha det, inget snack om saken. Men vårt samhälle är fortfarande organiserat efter tillsvidareanställning. Samhället är inte konstruerat för dessa andra upplägg och i den skarven, där vi befinner oss nu, så är det inte festligt att stå vid sidan av de som har anställning. För allt är format för dem, och du passar inte in i mallen. Du faller mellan stolarna vad gäller a-kassa, sjukpenning, sjukt barn, banklån. Alltihop. Det blir som en glasskiva mellan dig och resten av samhället. Du är med, men ändå inte.
Piloterna har inga "fem miljoner" liggandes i en låda, det är en svindyr försäkring som ska användas om de till följd av medicinska problem blir av med sin försörjning. Folk verkar tro att det är någon slags skattkista man bara kan tömma när man känner för det. Tror du det är festligt att 45 år gammal med hus, fru och barn få beskedet från flygläkaren att nu är det slut för din del? Vad finns det för yrken för en pilot utan certifikat tror du? Mellanchefen på IT-bolaget han har 500 andra bolag att söka till inom samma län där han bor. En pilot som får kicken från Norwegian kan vara extremt glad om han lyckas hålla sig kvar i landet. 99% risk att det blir pendling. Skulle du vilja veckopendla på obestämd tid från familjen helt plötsligt?
Och sedan dessa infantila kommentarer i stil med "om det inte passar så sluta då". Är det en bra lösning i arbetslivet tycker ni? På en marknad där det råder oligopol? En handful flygbolag totalt sett, varav tre kanske söker folk, och ett av dessa faktiskt passar din erfarenhet. Andra alternativet då, vad är det? Byta karriär? Rannsaka er själva, känns det som en beslut man tar med en klackspark att sadla om till något annat 40+ år gammal med räkningar som ska betalas? Dumpa ett jobb man trivs med och har arbetat röven av sig för att få, och betalat en halv - en miljon spänn för? Folk bara häver ur sig saker som om det är världens enklaste sak. De som inte flyger själva, de kan bara vara tysta. Ni har ingen aning. Ingen som helst parallell finns att dra mellan ert kontorsjobb och pilotyrket. Oavsett vad ni kommer dragande med för statistisk och siffror så är och förblir pilotens situation och ansvar något ni inte begriper förrän ni själva arbetat som en.
Det handlar inte om lyxstrejk eller löner. Det handlar om huruvida pilotyrket ska vara lönt att ägna sig åt överhuvudtaget. Tids nog, så kommer det inte vara det oavsett. Det måste var och en kunna se tydligt. Det blir ett låglöneyrke som inte är värt att ägna sig åt. Men här och nu så förstår jag mycket väl att piloterna på Norwegian gör vad de kan för att rädda sin tillvaro, och det hade resten av er också i samma situation. Inget snack om saken.
|