Tråden startades av: Hej  2015-03-04 19:37:46
Boeing 747 vs Airbus A380 
Vilket flygplan tycker ni är bäst? Boeing 747 eller Airbus A380? Vilken är coolast? Vilken är bäst? Vilken är tryggast? Vilka har mest beställningar? Vilka har bäst in-flight service? Vilket tycker ni är bäst? Skriv i kommentarerna!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Boeing
2023-12-20 10:47:37
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Boeing tog fram 747, med egen finansiering. Vilket var en stor risk för Boeing. I kampen mot Lockeed's Galaxy förlorade Boeing. Resten är historia.
Aidan
2023-12-20 10:13:38
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Jag trivs bäst i en 747-400 upper class, fast det är ju nästan slut med detta.
sv RE KENT
2023-12-14 12:17:56
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
B747 finns i ett antal militära versioner inom USAF. T.ex Boeing YAL-1A (747-4G4F) eller E-4B Kolla Google.
@RE KENT
2023-12-13 19:46:39
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
De nya AF1 var "beställda" av Transaero. Bolaget konkade innan leverans. Med andra ord är de ej begagnade. De flögs direkt ut från fabrik till öknen för "storage". USAF köpte de till ett mycket bra pris. Det är B747-8 det handlar om. Planerad leverans till USAF i slutet av 2024.

USAF nya 767 tankers, är nybyggda plan. Alla USAF's tidigare tankers, är också från början nybyggda.

Det finns fakta att tillgå på Google!

Mao har du fel igen!
Bertil 1
2023-12-13 14:31:37
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
B747 är coolast utan tvekan. Titta bara på utseendet, vilket härligt flygplan B747 är. Jag hade nöjet att åka med SAS B747 för första gången i början av 70-talet när de flög charter från Arlanda till Las Palmas på helgerna. För en billig peng kunde man uppgradera till deras första klass längst fram med tillgång till baren på övervåningen. Service och mat enligt SAS koncept på långlinjerna. Det var SAS besättning ombord. Att sitta i nosen på en B747 med lite utsikt framåt är en upplevelse. Ljudet från motorerna är som musik för öronen vid pådrag och den häftiga känslan vid bullret när noshjulet åker in under stolarna längst fram. Det är flygkänsla utan motstycke. Jag har sedan åkt B747 många gånger och även A380. Jag tycker A380 är som vilket Airbusplan som helst, tyst och bekvämt men inte i närheten av B747.
För de som inte upplevt B747, passa på att planera in en flygning med detta innan det helt är borta. Idag är det nästan bara Lufthansa som flyger med detta flygplan.
Johnny
2023-12-13 10:05:02
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Inget annat flygplan slår A380 när det gäller komfort och allmän ”awesomeness”
Världens näst bästa flygplan, Concorde var såklart bäst av alla.
RE KENT
2023-12-13 08:43:47
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
B747 finns inte i några militära versioner än Airforce 1.
Mao har du fakta fel.

Dom 2st B748 plan som ska bli nya airforce 1 är beg från Transaero i Ryssland.

787
Hur många militära sådana finns det?
Noll st vad jag vet.

Militären brukar endast ha beg stora flygplan. Då till lufttankning...
DR
2023-12-12 22:19:58
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Flög med Lufthansas 747-8 i somras, fantastisk upplevelse och tysk ordning, ja tack!
Anonymus
2023-12-12 20:26:30
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Jag tycker A380 är coolast och bäst??????
sv iMacKalle
2015-12-13 14:49:06
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
"och tyvärr ser jag inga nya A380 eller 747-8 gjorts de senaste åren"

Vad menar du? Det tillverkas både A-380 och B-747-8 hela tiden. Dock i färre antal än vad tillverkarna önskat.
Sv iMacKalle
2015-12-13 13:48:09
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
A380 tillverkas och levereras enligt november siffrorna finns beställningar på ytterligare 141 st.
Kent
2015-12-13 13:37:33
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Boeing skulle aldrig kunnat utveckla en enda modell utan sin militära dito som KRAFTIGT subventionerats av staten. Och Airbus har aldrig kunnat utveckla sina modeller utan statliga stöd inom EU. Boeing vs Airbus: 1-1.
iMacKalle
2015-12-13 12:46:17
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Utseende är ju en smaksak, men en sak jag inte begriper är att runda urläckra A380 har raka partier ovanför cockpitfönstren. Dom borde gjorts runda efter flygkroppen. Det ser billigt ut med helt plötsligt raka ytor på denna annars så läckra flygkropp.
iMacKalle
2015-12-13 12:41:55
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Som gammal pilot hänger jag ofta på deras hemsidor och tyvärr ser jag inga nya A380 eller 747-8 gjorts de senaste åren.
Trots att 2 motoriga plan drar hälften så mycket bränsle än 4 motoriga så borde man sälja dessa bjässar. Har någon exakta siffror om detta.
Tack.
Oavgjort
2015-04-03 16:17:48
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Airbus A380 är störst och kan ta emot mest passagerare, det är en fördel. Men jag tycker att Boeing 747 är snyggare och har bättre kapicitet, så jag tycker att det är oavgjort
Nimitz
2015-03-30 19:42:29
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Sluta mata Boeingtrollet A330!

För att citera Roy i Macken: "Han har inte många siffror rätt den där mannen"
@A330
2015-03-30 19:40:14
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Äirbuss spenderade $ 6,1 miljarder på utvecklingen av A380.

Du har fel fel fel fel.

Google is your friend !
Julle
2015-03-30 14:10:35
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Korrektion A330:
Endast C990 var snabbast kontra moderna och dåtida Jet´s!
880 var som det står ett c.a 880km/h plan. 990=km/h plan.
Rätt skall vara rätt!
Sv A330
2015-03-30 08:56:08
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Och hur mycket rabatter och god lånevillkor har inte Boeings flygplan fått för att kunna säljas. B787 säljs för ett pris som understiger produktionskostnaden.
@A330
2015-03-29 20:22:36
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
If ya can't stand the heat, get out of the kitchen!

Skulle vara kul om du skrev den där "uppsatsen med allt som är galet med A350".



Mvh/B737
@B737
2015-03-29 19:16:34
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Airbus spenderade omkring 10 miljarder dollar pa utveckling av A380. Sen hade de enorma problem och forseningar pga wiring, kabininstallation, sprickor i vingbalken och motorexplosioner, vilket kostade skjortan.

A380 har endast salts med enorma rabatter till fa flygbolag pga konkurrens fran 747-8i och 777-300ER. Nar flygbolag raknar breakeven loads och forlustpotential anvender de trip costs. A380 har de hogsta trip costs av alla civila transportflygplan.

Forlusterna fran detta skrytprojekt kommer Airbus aldrig att aterhamta sig ifran. Airbus har sjalva indirekt erkannt att deras finansiella situation ar orovackande.

Jag foreslar att du gor en enkel kapitalanalys av A380 projektet och inkluderar utvecklingskostnader, kapitalkostnader, production learning curve, net income fran salda och bestallda flygplan, etc. Da ser du vad verkligheten ar. Det behovs inga avancerade kunskaper for det.

Airbus A380 drom har blivit en mardrom nu nar de har insett att A380 kommer att sjalvdo. De har slutligen insett att behovet for A380 ar sa litet som det kan bli.

Att utveckla en ny motor for att minska A380s enorma bransleforbruking ar en orealistisk drom. Mht A380s mikroskopiska marknad finns det ingen motortillverkare som ar intresserad.

Boeings 747 program har passerat breakeven for lange sedan eftersom 1000++ flygplan har levererats. Att utveckla 747-8 kostade en brakdel av vad skrytprojektet A380 kostade. Det ar riktigt att passagerarversionen av 747-8 inte har salt sa bra pga B777-300ER. Men fraktversionen av 747-8 har ingen konkurrens annat an fran den mindre 777F, som inte har nose cargo door, som 747-8F. Sa 747-8F har en framtid.

/A330
A330
2015-03-29 18:29:22
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Det ar beklagligt att folk som kommentarar har ingen aning om vad Max Range Mach, Long Range Cruise Mach, Max Operating Mach och Max Dive Mach innebar.

Att de sedan med hjalp av Google hittar siffror som okunnigt jamfor applen och paron for att patetiskt "bevisa" att patetiska plagiatet Airbus ar battre, ar patetiskt.

Md, eller Max Dive Mach, for 747 och 787 ar 0.97 vilket ar battre an nagot som airbus har astadkommit.

Md betyder Max Dive Mach eftersom flygplan kan inte och ar inte avsedda att uppna denna hastighet i planflykt. Md har med fladderegenskaper att gora. Under fladderprov med allt hogre hastighet analyserar man frekvens, amplitud och dampning for att rakna fram vid vilken fart fladder "sjalvstartar". Under dessa prov uppnadde 747 overljudsfart. Anledningen till att Md = 0.97 ar FAAs krav pa 20% marginal mellan fladder Mach och Md.

Eftersom bade 747 och 787 har Md=0.97, borde fladder Mach vara omkring 1.16.

Marginalen mellan Mmo och Md ar baserad pa FAA krav betraffande stabilitet och styrning i nagot som kallas mistrim dive recovery.

Det enda som betyder nagot i praktiken ar Long Range Cruise Mach. Nar branslepriserna ar extra hoga kan man sakta ner till Max Range Mach dar forbrukningen ar 1 % lagre.

Boeings flygplan med Long Range Cruise Mach = 0.84-0.86 inkluderar B707, B720, B727, B747, B777 och B787.

Convair 880/990 var snabbare men blev enorma fiaskon eftersom endast omkring 100 flygplan bestalldes. Och Airbus fiaskon har det snackats om tillrackligt sa jag vill inte slosa min tid pa det.
B737
2015-03-29 17:52:24
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Tillbaka till ämnet.

B747 var en "revolution"
B747-8i är en chansning som misslyckades.

A380 en chansning som kanske kommer gå brake-even (kanske).
A380
2015-03-29 16:11:40
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
A380

Maximum operating speed at cruise altitude Mach 0.89
Maximum design speed Mach 0.96

Vi litar på Airbus.com
B747
2015-03-29 15:59:06
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Enligt uppgifter från Boeing.com

Typical Cruise Speed

Boeing B747-8

Mach 0.85 (Intercontinental)
Mach 0.845 (Freighter)

Vi litar på Boeing.
@Sv@Nils
2015-03-29 00:07:56
SV: Boeing 747 vs Airbus A380

Nils drar slutsatser av att jamfora A380 Mmo med 747/77/87 Long Range Cruise Mach.

Det ar ologiskt.

Antingen jamfor man Airbus Mmo med Boeing's Mmo, eller helst LRC Mach med LRC Mach, eftersom det ar vad flygbolag anvander.

I vilket fall som helst har B747 hogre Mmo och hogre LRC Mach an A380, och vad jag sa att Boeing bygger de snabbaste trafikflygplan som flyger idag ar sant.


/A330
Sv @Nils
2015-03-28 23:28:11
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Du skiljer tydligen inte på "Never exceed speed" och "Cruise Speed".

Du väljer det det som passar dina syften (olika för B747 och A380).

@Nils
2015-03-28 22:54:57
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Från FAA Boeing 747 Type Certification Data Sheet:
Airspeed Limits: MMO 0.92


Alltså är B747s Mmo 0.03 Mach högre än A380s.
@Nils
2015-03-28 21:21:33
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Airbus hemsida visar Mmo=0.89. Mmo ar Max Operating Mach Number, dvs max tillatna Machtal.

Inget vettigt flyger vid Mmo for att bransleforbrukningen okar avsevart. Istallet flyger man Long Range Cruise Mach som ar lagre.

Boeing hemsida visar Long Range Cruise Mach:

777 = 0.84
787 = 0.85
747-8i = 0.855

Mmo for ovanstaende flygplan ligger omkring 0.90, eller hogre for 747.

Airbus A380 Long Range Cruise Mach ar 0.85 enligt operatorernas websites.

Som vanligt skryter Airbus med missledande siffror som fick dig att tro att A380 ar det snabbaste flygplanet.

/A330
DC-10
2015-03-28 19:16:23
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
A380 är väl tvungen att hålla M 0.89 för att inte ramla ner........
Nils
2015-03-28 18:58:51
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Enligt respektive hemsida Airbus Boeing så är Airbus snabbare.

A380 M0.89
B747, B777 M0.85
B787 M0.84

Airbus är snabbare.
A330
2015-03-27 05:41:48
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
DC-9-10 var den minsta och DC-9-50 den storsta versionen. FAA maste ha reviderat sin 2 pilot/MTOW begransning ganska snabbt annars hade DC-9-30 haft 3 piloter.

B737-100 som kom 1967 hade MTOW = 110,000 lb och designad for 2 piloter. Den versionen gick till Lufthansa. Den storsta versionen som tillverkas idag, 737-900ER, har en MTOW= 187,700 lb och har ingenting gemensamt med 737-100/-200 annat an kroppsdiametern.
Leif Boström
2015-03-26 15:01:49
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Ibland är Wikipedia en bra källa;

The DC-9's takeoff weight was limited to 80,000 lb (36,300 kg) for a two-person flight crew by Federal Aviation Agency.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_DC-9
Leif Boström
2015-03-26 14:57:11
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Om jag mins rätt så var det Douglas som var först med 2 crew på sin första DC-9. Den var avsiktligt lättare för att komma under de FAA regler som gälde i början på 60-talet. Skall leta upp en länk.

Mvh/Leffe
DC-10
2015-03-25 11:14:56
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
sv@DC-10 Jag sa aldrig att A310 var det första plan med tvåmans cockpit. Jag försökte bara att berätta vad facket gjorde när KLM introducerade A310.
@not analytiker
2015-03-24 23:55:57
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Riktigt, men den forsta versionen av A300 hade 3 crew. Senare versioner hade 2 crew, nar flt engineers switchar och instrument hade flyttats till piloternas overhead panel. A300 hade Airbus vettigaste cockpit. Inga joysticks som kom senare som ett pahitt av deras reklamavdelning.

Daremot hade A300 andra design problem, bla med alltfor hogt hydraultryck till sidorodret. Detta orsakade en krasch av en AA A300-600 nar fenan blev overbelastad pga inputs fran piloten for att dampa turbulens. Pa Boeings flygplan gar sidorodret till lagre hydraultryck vid hogre farter dar fullt roderutslag inte behovs for engine out och strukturen kan inte overbelastas via roderpedalerna. Sen kan man alltid ifragasatta lampligheten av en pilot att forsoka dampa turbulens via roderpedaler.

Boeing har helt enkelt mera erfarenhet av flygplandesign an Airbus vilket ar helt naturligt.

/A330

not analytiker
2015-03-24 20:56:13
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
A300-B4 hade 2-mans cockpit. A310 kom väl ännu senare.?
@DC-10
2015-03-24 20:42:45
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Du skrev:

"När airbus introducerade A310 med två mans cockpit, försökte bolagens fackföreningar att stoppa det. KLM's A310 stod på backen i lång tid, innan man kom överens. Bolagen började då att kräva tvåmans cockpit av kostnads skäl. Boeing var motvilligt tvungna att följa efter med 767/757 och sedemera 747-400."

Fakta:

1968 -- 2 crew cockpit pa 737-200

1981/82 -- 2 crew cockpit pa 757/767

1983 -- Introduction of Airbus A310 med 2 crew cockpit.


Airbus foljde motvilligt efter Boeing skulle jag vilja saga.

@DC-10
2015-03-24 20:33:18
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Boeing visste mycket val hur man designar flygplan med 2 piloter och utan F/E: 6 motoriga B-47, 8 motoriga B-52, Dash 80, KC-135 (=707 tanker).

757 och 767 har identisk cockpit avsedd for 2 man crew och same type rating.

737 CWS == elektrisk signal fran control column till autopilot som skickar elektrisk signal till flygplanets hydraulservon.

DC-10 gick fran 2Pilots + F/E till endast 2 pilots pa MD-11.

Den forsta A300 hade 3 man crew, men sen flyttade airbus F/E panel till overhead panel som blev ett monster, milt sagt. Det var ingen serios omdesign av flygplanet som Douglas och Boeing gjorde med DC-10 och 747.

/A330
@Bosse
2015-03-24 20:20:41
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Du har helt fel. FAA certifierade Boeing 737 for 2 piloter, men vissa flygbolags pilot unions kravde 2 piloter + F/E i cockpiten. De t.o.m bad Boeing att "uppfinna nagot som F/E som satt pa jump seat kunde gora". Boeing's svar var att flygplanet var certifierat for 2 piloter och det var inget som de kunde andra pa.

Det roligaste hande hos ett flygbolag som lovade att lonen som 2 piloter + F/E fick skulle delas pa 2 piloter om fackforeningen gick med pa att eliminera F/E fran 737 cockpit. Det tog ungefar "3 sekunder" for piloterna att rosat bort F/E.

Southwest och manga andra bolag som borjade med 737-200 hade endast 2 piloter i cockpiten som flygplanet var FAA certifierat for.

Du hade helt fel igen.

/A330
DC-10
2015-03-24 19:56:56
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
När airbus introducerade A310 med två mans cockpit, försökte bolagens fackföreningar att stoppa det. KLM's A310 stod på backen i lång tid, innan man kom överens. Bolagen började då att kräva tvåmans cockpit av kostnads skäl. Boeing var motvilligt tvungna att följa efter med 767/757 och sedemera 747-400. Det var alltså bolagens kostnadsjakt som eliminerade yrkeskåren flight engineer.
707,720,727 och 747 upp till -300 byggda för ett tre mans cockpit. Knappast efter fackkrav. Tekniken hade inte kommit längre då.

CWS är manuella input till autopiloten från control column.
Observer.
2015-03-24 19:15:27
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
A330 är en Boeing fanboy, men som tyvärr inte ens verkar kunna göra en enkel Googlesökning..

50/50 grabben! Du har bara hälften rätt.
@330
2015-03-24 19:12:05
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Flög inte BAC 1-11 innan 737?
@A330
2015-03-24 19:07:40
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Jag slutade läsa.efter punkt 1) angående 3 man i cockpit. Det var inte facket, det var FAA Rules.

Så, troligtvis är resten ljug eller påhitt, så jag ger upp. Du vinner!

Hälsningar, Bosse




Hoppas du inte jobbar med flygplansanalyser som yrke, utan som hobby eller Pro bono.
@John
2015-03-24 18:56:45
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Svar fran A330:

Jag ser inte pa Airbus som ett uppstick men bryr mig inte om pahitt som joystick eller FBW som de flesta i detta forum blir uppumpade av. For att svara pa din forsta fraga, sa har Boeing INTE anvant samma teknik I alla sina modeller. Nagra fa exempel:

1) 737-200 var den forsta jet flygplanet med 2 man cockpit om man undantar B-47, B-52 och Dash 80 (som blev 707). KC-135 (707 Tanker) har 2-mans cockpit. Anledningen till 3 man cockpit pa 707, 727, 747-100/-200/-300 var flygbolagens fackforeningar.

2) 737-200ADV hade en option, Control Wheel Steering, som var en tidig variant av FBW. Den optionen blev inte popular.

3) De 737 som tillverkas idag pa moving assembly line ar helt andra flygplan an 737-2,-3,-4,-5, och har inget gemensamt med dem annat an kroppsdiametern.
Anledningen att man inte har FBW pa 737 ar att det inte ar ekonomiskt forsvarbart.

4) 767 ar delvis FBW, medan 777 och 787 ar helt FBW.

5) 737, 767, 777, 747 och 787 har olika kabin diametrar.

6) Frakt, QC och Combi modeller har tillverkats/tillverkas av 707, 727, 737, 747, 757, 767 och 777.

7) 747, 777 och 787 ar de snabbaste trafikflygplan som flyger idag.

Boeing kommer med nya modeller och forbattringar som ar ekonomiskt forsvarsbara --- tex, langre kropp for mera kapacitet, helt nya vingar for battre aerodynamik, lagre luftmotstand/bransleforbrukning, nya motorer/nya klaffsystem for mindre buller, viktbesparingar, ny avionik, nya kabin inredningar, avancerade metoder att kontrollera gransskiktet for battre laminar stromning och lagre luftmotstand, etc.

Visst hade Boeing problem med 787, men dessa ar losta nu. Boeing var banbrytande med 787 teknologi vilket omfattade HELA flygplanet – struktur, system, motorer, avionic, etc, men ocksa antalet underleverantorer, en del av vilka kanske borde ha varit mera kvalificerade. Utvecklingsrisken var maximerad. Vidare var FAA och andra certifieringsorgan oforberedda pa all ny teknologi och utvecklade inte tillrackligt med nya certifieringskrav.

Det har spekulerats att uppkop av McDD hade negativ inverkan pa 787 programmet. McDD overlevde inte pga att de aldrig forbattrade sina produkter sa mycket som det behovdes och de kunde ha haft negativ inverkan pa 787 programmet genom att utvecklingsbudgeten drogs ner sa mycket som mojligt. Det var aldrig fraga om att Boeing inte hade pengar. Tyvarr var en del av f.d. McDD personal i en position dar de kunde paverka 787 programmet. Men som jag har forstatt ar de inte langre kvar hos Boeing.

A350XWB, som kom efter fiaskot med A350, som inte ens Steven Hazy fran ILFC ville ha, hade stor nytta av 787 problem och lardomar. Dock ar A350XWB inte lika tekniskt avancerad som 787 och har en hel del system fran gamla A330, som bygger pa 1980 talets teknologi, som alla andra Airbus flygplan.

Ur flygsakerhetssynpunkt borde Airbus sluta med joysticks, obegriplig autoflight logik och system som slutar fungera sa latt som de gjorde pa AF A330. Airbus skryt att deras flygplan inte kan “stalla” hjalpte in AF A330 som var i stall hela vagen ner till havsytan. Boeing har stickshakers (pa vissa flygplan ocksa stick nudgers) som varnar piloten att farten ar for lag och jag kan garantera att ingen vettig manniska star ut med ovasendet och vibrationerna fran en Boeing stick shaker och haller flygplanet i stall. Airbus problem ar att de inte har och aldrig kommer att fa lika mycket erfarenhet som Boeing pa ingenjors eller den kommersiella sidan och deras produkter visar det.

Hoppas jag har svarat pa dina fragor, mvh A330.
A380
2015-03-24 15:47:52
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Airbus A380 är 100000000 gånger så bra som Boeing 747 tycker jag
DC-10
2015-03-23 19:51:28
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Pop Ena stunden talar du om antalet motorer, du bygger upp ett resonemang om att "då en motor pajat också den andra motorn pajat efter mycket kort tid".
När jag då frågar om exempel på det, då kommer du med fågelkollisioner.
Då undrar jag vad du/vi talar om - motorer med dålig kvalitet, dåligt underhåll eller fågelkollisioner eller.............jag vet inte vad.
Det "kopplar" inte jag
Pop
2015-03-23 19:23:44
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Svar till DC---


Du får nog kläcka ur dig vad du iINTE kopplar !

" det skulle naturligtvis vara : konstruktioner ang. fågelkollisioner "

Men i alla fall: precisera vad det är som du inte KOPPLAR ? - det blir
enklast så för alla.

( det är vanligt att vissa inte vill koppla vissa saker och kommer
med "jag förstår inte ditt resonemang och jag vet inte vad du vill
ha sagt. Själv tycker jag att jag är övertydlig till max)

DC-10
2015-03-23 18:59:03
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Pop Hittar fortfarande inget sammanhang mellan alla dina trådar.
Pop
2015-03-23 18:16:41
SV: Boeing 747 vs Airbus A380

Svar

Nu är det så att krav och lagar är det lägsta nivå för
ett godkännande. Det finns konstruktioner som är
bättre än bara kraven och vissa är bra mycket bättre
än kraven.

Krav säger bara var lägsta ribban står.


( Jämför bilar och krav på bromsar: de flesta vet att vissa
bromsar i vissa bilmodeller är bättre, effektivare än andra
trots samma krav.)


DC-10
2015-03-23 17:17:54
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
@Pop Antar att du menar fågelkollisioner och inte fågelkonstruktioner. Alla motorer skall klara de krav som finns av luftfartsmyndigheterna. Det är samma krav på alla motorfabrikanter när det gäller fågelkollisioner, icing condition och andra svåra förhållanden. Har svårt att följa dina resonemang, då det inte finns någon röd tråd i de.
Pop
2015-03-23 16:30:44
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Svar:

Olika motorkonstruktioner är olika känsliga för
fågelkonstruktioner (utrymmet runt insuget) . Till och med utformningen
och var de sitter relativt flygkroppen har betydelse.

Svar:

Nu är det så att när det kommer till kritan så är det
Matematik och Fysik som gäller och hur kreativ man
är med dessa båda kompisar. Hur bara dålig man är
vid användning av dessa vet alla matematiker och fysiker.

(Det man har konstruerat och utvärderat talar sitt eget
språk. Det är som en fotbollsspelare - lönen och målfacit
talar sitt eget språk.)

DC-10
2015-03-22 13:59:25
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
@Pop Du talar om dåliga motorer, vad har det att göra med fågelkollisioner?
sv Pop
2015-03-22 13:46:13
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Oj, vad duktig du är! Jag undrar hur mycket du verkligen har satt dig in i Airbus projekten? A300 blev massor med år försenad. A320 introduktionen minst sagt dramatisk, med ett antal haverier. A330 haveri i Toulouse med deras egen testpilot.
Jidrandet med A350 innan design "frezze", vilket gjorde att Emirates hoppade av. A380 med feldesignat el system, vilket avsevärt försenade introduktion.Sprickor i vingbalkarna. Det är inte bara Boeing som haft besvär med introduktion av nya modeller.
Pop
2015-03-22 11:34:17
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
.

Airbus är ett exempel på där det europeiska samarbetet
fungerat bra och är det bästa och mest lyckade industriprojekt hittills.

Överst på prispallen finns Airbus och Boeing har fått kliva ner
en pallplats ( dvs nerpetade av Airbus) . Det sista pallplatsen är
tom just nu, men frågan är om inte en Asiatisk tillverkare tar
denna sista pallplats snart.

Det är som men bilar: det är Europa och Asien som tävlar
om den översta pallplatsen.

Airbus är Europas stolthet med all rätt och rätt skall vara rätt.



Nostalgiker
2015-03-22 07:00:22
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Airbus är faktiskt inte helt dumma.
De ser vad andra gjort och lär av deras misstag.
De gör inget nytt utan något som finns redan och vill sen själva upplysa marknaden om deras nya modell.
Jo Airbus modell är alltid ny när den kommer men det är inget nytt de kommer med för det.
Ubbe
2015-03-22 04:51:05
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Inse att ingen läser inlägg med mer än 3-4 rader.
Summa:
Segelflygplan är säkrast. Inga motorer kan stanna.
STOR gummisnodd, then, off Y go.
John
2015-03-22 01:40:42
@A330
Jag har läst alla dina inlägg så jag vill ställa några frågor till dig.

Jag kan förstå att du vill visa att Boeing är driftsäker medan Airbus är en typisk uppstick som konkurrent inom flygindustri med ett del misslyckade med deras flygplanprojekt... Men jag vill fråga dig några frågor för att få en klar bild....

1. Boeing har använt samma teknik i alla deras modeller tills dom gör en stor revolution i bolagets historia med Boeing 787 Dreamliner, där man har flera nya teknik på plats så det bidrar till flera problem. Tycker du inte att det är inte märklig att dom kunde ha testat mer innan modellen skulle lansera på marknaden? Vad jag visste så Boeing har skyndat sig att lansera denna flygmodell ute på marknaden och har inte utfört test ordentlig. Många flygbolag har problem med denna flygplantyp och är kostsam för Boeing..

2. Jag förstår att du gillar inte Airbus med deras flygplan, men A350 är relativ ny på marknaden och det har gått bra med deras senaste modellen och Qatar flyger med A350 utan problem. Har du analyserat A350? Nej, det tror jag inte att du gör det eftersom Airbus gjorde precis som Boeing gjorde, genomförde en stor revolution med A350-modeller... Airbus har genomfört flera tester och allt gick som det skulle göra... Varför har Boeing inte kunna göra densamma som Airbus gjorde med alla tester? Stress? brist på pengar?

Jag är tacksam att du kan svara på mina frågor. :-)
@Max
2015-03-22 00:49:50
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Du, jag jobbar med flygplanutvardering fortfarande. Samma principer som forut. Men jag har mera erfarenhet an du, battre kunskaper och battre utbildning.

/A330
Sv Pop
2015-03-21 17:32:45
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Med ditt resonemang så är en motor flygplan säkrast.
Pop
2015-03-21 16:31:06
SV: Boeing 747 vs Airbus A380

Det finns flera tillfällen då båda motorerna pajat efter en kort tid:

. Ex då planet flugit in i en fågelsvärm med tyngre fåglar

. Vid kraftig sandstorm

. Vi extremt kallt och besvärligt väder




I alla dessa fall och betydligt fler tillfällen är båda motorer lika dåliga eller mindre bra.

sv Pop
2015-03-21 15:12:43
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Kan du ge exempel på när även den andra motorn pajat?
Pop
2015-03-21 14:23:54
SV: Boeing 747 vs Airbus A380

Det där med 2 motorer, 3 motorer eller 4 motorer är en
mycket svår fråga när man inte har full insyn i allt angående
dessa motorer.

Helt klart är att 2 bra motorer är bättre än till och med 5 dåliga motorer.

Den nya trenden är att förbättra genom att förenkla. Detta gäller
inte minst flygplan. 2 motorer är alltid effektivare än 4 motorer och
2 motorer drar mindre soppa än 4 motorer med samma
dragkraft ( mindre luftmotstånd, lägre vikt m.m....)

Tyvärr har det i alltför många fall då en motor pajat också den
andra motorn pajat efter mycket kort tid. Dvs de är lika dåliga
då en oväntad svår situation uppstår.

Jag och flera med mig anser att: JU färre delar DESTO säkrare och
mindre att kolla, samt färre saker som kan gå sönder.

Enklast är bästa och säkrast.



@A330
2015-03-21 11:12:53
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Allvarligt talat. När jobbade du med att analysera flygplan?? Det du beskriver luktar 1960 o 1970-tal och din rädsla för elektronik och automatisering lyser igenom i varje inlägg.

Pröva och vidga och modernisera dina vyer. Kanske lite läsning på Wikipedia (ENG) vore en bra början.

Mvh/Max







"Man skall aldrig skämmas för att man är dum om det går att fixa med enkla knep"
Moscow-88
2015-03-21 11:03:32
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
"Explotioner"
?
Vad jag vet har man inte sprängmedel i ngn del av flygplansmotorerna?!
Menar du kanske haverier eller FOD skador?

@SvA330
2015-03-20 23:50:31
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
FAA's Extended Operations directive har inget med Boeing att skaffa och är mycket vettigt. Ansvarsfulla flygbolag med 3 eller 4 motoriga flygplan har alltid tagit hänsyn till oplanerade incidenter som kan inträffa under flygning och planerat rutten därefter.

Ett 3 motorigt flygplan flyger lika bra på en motor som ett 2 motorigt på ingen motor, det tar bara lite längre tid innan man kraschar. Ett 4-motorigt flygplan kan inte flyga på en motor och det är tveksamt om den kan det med 2 motorer utslagna på samma vinge. Om en innermotor, nummer 2 eller 3, exploderar kan bitarna flyga in i luftintaget på motor nummer 1 eller 4. Som vi vet har A380 haft problem med motorexplosioner.


/A330

Sv A330
2015-03-20 23:04:02
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Enligt ICAO gäller ETOPS = Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards.

Att USA har hittat på något eget får stå för dem. Kanske ett sätt att rädda Boeing som snart inte tillverkar några flygplan med fler än två motorer.
@Ian
2015-03-20 22:42:40
SV: Boeing 747 vs Airbus A380

Det är du som ska läsa på. Idag betyder ETOPS "Extended Operations" och är oberoende av antalet motorer:

https://www.federalregister.gov/articles/2007/01/16/07-39/extended-operations-etops-of-multi-engine-airplanes#h-11

Vad är din point med 747-8 vs A380 siffror? A380 har sålts mycket längre än 747-8.

/A330
@Ian
2015-03-19 14:56:41
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
B747-8i: 51
B747-8F: 67

Total 118
Ian
2015-03-19 13:37:58
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Orders received for both programs as of December 2014:

Boeing 747-8i: 51

Airbus A380-800: 318



@A330

Du får nog läsa på lite om ETOPS
Sv A330
2015-03-19 09:45:30
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
ETOPS is an aviation acronym for Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards.

ETOPS gäller således inte för A380 som har fyra motorer.

PS! EASA certifies A350 XWB for up to 370 minute ETOPS.

När det gäller ETOPS har FAA en egen tolkning:

Prior to 2007, FAA defined ETOPS as "Extended Range Operations with two-engine airplanes" and applied to twins only. International Civil Aviation Organization (ICAO) Standard and Recommended Practice (SARP) applies only to twins and defines ETOPS as "Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards".

Detta betyder att alla A380 registrerade utanför USA inte har någon ETOPS begränsning.
A330
2015-03-18 23:29:54
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
B747-8 har blivit certifierad av FAA för 330 min ETOPS. Mer än något annat 4-motorigt flygplan. Det innebär att 747 kan flyga den kortaste vägen på alla rutter, medan A380 kan inte det.

Pop
2015-03-18 11:50:32
SV: Boeing 747 vs Airbus A380

Man kan säga det rakt ut : de flyglärare jag mött är i alltför
stor utsträckning dåligt pålästa om den nya tekniken och
lutar sig tillbaka på gamla meriter såsom flygtimmar.

Jag mena att denna brist i utbildning genomsyrar "alla trådar
om flyg"

Vi som har flyg i blodet och är du med den senaste tekniken
och har goda kunskaper i teknologi, fysik och matematik, tycker
att flygutbildningen borde reformeras och göras modernare.

Pilotutbildningen har levt sitt eget isolerade liv. Ingen yrkesgrupp
ha kunnat överleva solitärt. Tyvärr är detta tabu att säga detta men
ändå nödvändigt. Teoridelen borde fler fysiker teknologer
och matematiker korrekturläsa - där finns för mycket skrock.

Som sagt, detta passa inte in i någon tråd men genomsyrar
alla trådar - bristande teorikunskaper och en överdriven tro
på antalet flygtimmar.

Som flygkunnig men också kunnig i teknologi, fysik och matematik
är det pinsamt alla läsa igenom dagens teoridelen såsom " luftens lagar " m.m.
som ingår i teoridelen. Vissa saker är mindre bra och vissa är direkt
felaktiga vetenskapligt.

http://
2015-03-17 20:27:37
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Om Pop hade förstått den unika kombination av teoretisk kunskap och praktiska färdigheter en pilot måste ha.

Kalle
2015-03-17 20:15:58
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Att piloter har en loggbok där de loggar tid är ett bevis på att de faktiskt har den erfarenheten som de uppger. Det finns egentligen inget självändamål att skriva ner sin flygtid efter varje flygning. Kan du föreslå några lösningar på alla problem du verkar ha?
?
2015-03-17 20:08:21
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Pop, Jag förstår inte vad du försöker få sagt men du är helt klart spännande?


Pop
2015-03-17 19:48:55
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
forts:

Ja jag tycker att dagens pilotutbildning är gammalmodig och omodern.
Man borde göra om den från grunden med tanke på den
tekniska utvecklingen som skett den senaste tiden.

När det kommer till tekniska och teoretiska frågor
så är många piloter konservativa i brist på relevant kunskap.

När det gäller exempelvis vilket plan som är bäst så är det
lie av ett "bilsnack" utan tekniskt förankrade påstående.



Pop
2015-03-17 19:36:40
SV: Boeing 747 vs Airbus A380


Det är coolt att veta hur en droppe ser ut då den faller genom atmosfären, luften
då andra inte vet detta.

Det är coolt att veta hur en boomerang fungera ( inte ens vissa professorer i
teknologi vet det )

Det är coolt att veta varför ett flygplan flyger ( få piloter vet det )

Det är coolt att veta det andra bara fantisera om.

Tyvärr så så är våra piloter mycket lite coola och vet enligt min mening
för lite om fysikteorin som de skulle haft mycket nytta av.

De flesta av dagens piloter är onödigt konservativa och räknar flygtimmar, vilket jag menar är
ett gammalmodigt sätt att räkna flygkunnighet på och en brist på relevanta teorikunskaper.

Hur bra kock är du ? Hur många kocktimmar har du ?
Hur bra fysiker är du ? Hur manga fysiktimmar har du ?
Hur bra programmerare är du? Hur många programtimmar har du ?










@Pop
2015-03-17 19:19:28
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Finns det får på Fårö?
Pop
2015-03-17 19:05:30
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Först till den som pratar om en "doppen" - Det är mycket få människor som vet
hur en vattendroppe ser ut då den faller genom "luften". Ja det är
färre än 1 på 1000 och ändå tyck "alla veta detta"

Det är få som vet hur en boomerang fungerar ändå tycks alla veta
allt om aerodynamik.

Det är få som vet varför ett flygplan flyger, ändå tycks alla veta allt
om flygplan.

Många tycker och det ska de göra, men mycket få vet och de värsta
av allt är att många av dessa ovetande inte vill lära sig hur det verkligen är.

Hur säkert och bra en flygplansmodell är kommer tiden att utvisa - fakta talar sitt eget språk.

De som vet mycket kan göra mycket bra gissningar och de som vet mycket lite
kan göra mycket dåliga gissningar.



A330
2015-03-17 18:51:11
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Patetiskt att snacka om Volvo i sammanhanget. Vet du ingenting om flygplan?
@A330 (förklädd till @oscar)
2015-03-17 18:13:22
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Volvo levererade över 2 miljoner 140/240. Det gör dem dock inte till moderna bilar.
W
2015-03-17 17:59:41
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
I love Avro RJ-100
@Oscar
2015-03-15 04:05:33
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Mer än 1500 B747 har levererats till framstående flygbolag sen 1970. Tack vare nya versioner och teknisk utveckling är B747-8 idag det mest tekniskt avancerade flygplanet av alla 4-motoriga trafikflygplan.

Från Boeing's website:

The 747 fleet has logged more than 42 billion nautical miles (77.8 billion kilometers), equivalent to 101,500 trips from the Earth to the moon and back.

The 747 fleet has flown more than 5.6 billion people — the equivalent of 80 percent of the world’s population.

Att jämföra haveristatistik med en nolla som A380, som de flesta bolag undviker är enbart löjligt. Den tunga och törstiga A380 har haft allvarliga problem med sprickor i vingbalkar och motorexplosioner.



Ivar
2015-03-14 22:21:09
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Är icke total Boeing vän men det är väl liiite tidigt att säga att A380 är mega säker, har noll haverier?!. Planet har ju för få enheter flygande samt år jämfört med 747. När det gäller haverier bör man sedan räkna bort human factor då dessa inte beror på resp. tillverkares fel direkt. Mer människan som klickat.
Nej låt A380 flyga ? 5 år till, sedan kan ni börja räkna upp statistik mellan A380 och andra flygplan.

Tack för ordet.
Oscar
2015-03-14 18:28:39
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Av dessa två är A380 vinnare.

B747 är en urgammal konstruktion som har haft en del större problem. B.l.a Wing vibration problem on the 747-8 that renders a range-extending fuel tank inoperative.
Läs även http://www.airsafe.com/events/models/boeing.htm.

The A380 has not had any events involving at least one passenger death, or any significant safety occurrences since the aircraft entered service in 2007.

Fatal crash rates per million flights.
B747 0.67
A380 0.00

http://www.airsafe.com/events/models/rate_mod.htm
@Bosse
2015-03-14 16:47:38
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Lär dig lite om flygplan och flygplan design. När du har gjort det kan vi snacka vidare. A340 och A380 är fiaskon som kan bankrutta Airbus.
@A330
2015-03-14 10:03:50
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Det kan vara tufft att ha fel, men det får man lära sig när man blir lite äldre.

Bara för att man upprepar en fel sak 10 gånger, så betyder inte det att man får rätt.

Antal komponenter som skiljer sig mellan t.ex en A330 och en A343 är bra mycket färre än som du som i ditt infantila försök att jämföra 737 med 707. Ingen logik alls.

Bästa av allt var ditt tidigare inlägg: Annorlunda cockpit. Den har 4 trottlar ha ha ha, jag skrattar på mig.

Lägg ned detta nu, så återgår vi till ämnet varför B747 är så kasst vs. A380, OK?

Bosse
Koffe
2015-03-14 09:52:12
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Jag skulle bara säga att påstå att a330 och a340 är samma plan är näst intill som att säga att 737 är samma som 707 (det kanske var en lite överdrift men det är då inte samma plan i alla fall).
A330
2015-03-10 20:53:10
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Att Airbus reklamavdelning kallar A330/A340 "same family" betyder inte att de är det.

Taskigt att bli lurad av reklam....

Det enda gemensamma med A330 och A340 versionerna är kropps/kabin diametern.

Isåfall är Boeing 707-100/220/-300/-320/-420//720//727-100/-200//737-100/-200/-300/-400/-500/-600/-700/-800/-900/8X/9X//757-200/757-300 samma familj också.

DC-10
2015-03-10 17:05:51
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Ågren Försök att undvika att vara ekivok på FT. Blir en så tråkig ton då!
Tack på förhand.
Ågren
2015-03-10 16:54:38
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
DC10
Försök att undvika att svära på FT. Blir en så tråkig ton då!
Tack på förhud.
solen skiner
2015-03-10 16:28:40
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Flera flygfält kan ju ta emot 747:an jämfört med 380:an
just nu. Båda har väl sina goda sidor.
solen skiner
2015-03-10 16:28:24
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Flera flygfält kan ju ta emot 747:an jämfört med 380:an
just nu. Båda har väl sina goda sidor.
sv A330
2015-03-10 15:25:52
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
MD-80 och MD90, är det samma familj?
Sv A330
2015-03-10 15:21:21
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Men snälla A330 vad säger du då om B737 den finns med många olika komponenter vingar, motorer mm. Men alla tillhör familjen B737.

Man behöver inte vara exakt lika för att tillhöra samma familj.

DC-10
2015-03-10 15:09:32
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
@A330 Det är likförbannat samma familj!
@svA330
2015-03-10 02:53:56
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Menar du att lilla 2-motoriga A330-200 är av samma familj som den 4-motoriga A340-600? Tillåt mig asgarva.
A330
2015-03-10 01:30:38
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
March 9, 2015: John Leahy, chief operating officer,customer of Airbus, presented at ISTAT. The following is a running paraphrased summary:

A380 is a small market, maybe smaller than we thought in the beginning.

Om man känner Leahy och hans sätt att skryta så kan ovanstående tolkas som en mycket mindre efterfrågan än vad man hoppades på. Mht enorma utvecklingskostnader på flygplan och motorer plus kapitalkostnader kommer programmet inte att visa vinst. Utveckling av en ny motortyp kan kosta mera än utveckling av resten av flygplanet.
@Jasper
2015-03-10 01:13:17
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Personliga attacker undanbedes. Du vet inte vem du attackerar.
A330
2015-03-10 01:08:37
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
DC-10:

I mitt förra jobb analyserade jag flygplan. Strukturellt är det inte samma vinge på A330 och A340, pga stor skillnad i MTOW, 2 vs 4 motorer, olika bränslesystem, etc. Spännvidden är samma men vingen är inte det. Det är inte ens samma vinge på A340 versioner. A340-600 har 85 ton högre MTOW än A340-300. A340-600 har RR Trent motorer vs CFM-56 på A340-300. MTOW, motorinstallation, fladder egenskaper, etc måste tas med i beräkningen vilket resulterar i olika vingar. Möjligt att bakkantsklaffen är olika också mellan 330 och 340 pga 2 vs 4 motorer. Framkantsklaffen är olika.

Pga stor skillnad i MTOW och MLDW mellan olika A330 och A340 versioner är det inte samma landningställ, bromsar eller hjul. Det vore ovanligt dumt att ha A340-600 ställ, hjul och bromsar på en mycket lättare A330. Det gäller att spara vikt.

Cockpiten är samma såtillvida att bägge har sidestick, men A340 har 4 trottlar, mera motorinstrument, skillnader i overhead panel. Samma pilot kan flyga bägge med extra träning. Att uppgradera sig från A330 till A340 tar omkring en vecka. A330/A340 har inte "same type rating". Om de hade skulle inte "differences training" behövas. Boeing 757/767 har same type rating -- allting är identiskt.

A330/340 har en LRC Mach på omkring 0.82, vilket är lägre än B747, B777 och B787, vilka är de snabbaste trafikflygplan som flyger idag.
Jasper
2015-03-09 21:45:11
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
@A330 är bara en flygspotter (?) som inte tillhör 100.000Kr klubben!
Sitta och webba till sig svar är ju annars DC10´s gebit.
Samma bittra person?

Försvarar man Boeing så pass mkt som A330 gör utan att nyansera tyder det ju på ngn form av ADHD eller bara dumhet.

Airbus och Boeing gör båda bra produkter men då båda tillverkarna anv. sig av samma, lika få olika motortillverkare gör detta ju att slutprodukten skiljer sig lite.

Sluta med denna pajkastning!
Bygg sandslott ihop istället för att sno varandras hinkar och spadar på FT......
@A330
2015-03-09 21:29:34
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Lyssna gärna på dina klasskamrater eller till och med din lärare. Wikipedia är ingen dum källa när det gäller flygplan


Mvh/Bosse
747 på museum
2015-03-09 21:26:27
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
John Leahy: A380 is here stay (5 mars 2015)

http://www.bilanz-magazin.de/unternehmen/der-380-bleibt/
DC-10
2015-03-09 21:20:54
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
@A330 Kan du ange källa till dina påståenden angående A330/340. Utan att vara oförskämd!
A330
2015-03-09 21:16:52
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Nu har t.o.m Airbus erkännt officiellt att A380 kommer att byggas i mycket mindre antal än man först hoppades. Detta sa John Leahy (Airbus VP) på en konferens som pågår just nu. Detta innebär ocksa stora förluster för skrytA380programmet.

Det gäller att veta vad man inte ska bygga.
svA330
2015-03-09 21:15:49
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Du verkar inte förstå vad som menas med samma familj.
Det är väl självklart att vissa anpassningar måste göras efter MTOM.
Men i grunden samma familj.
"Another pingvin"?
A330
2015-03-09 21:05:05
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
A340 är mycket tyngre än A330 och har 4 motorer:

-- Inte samma vinge
-- Inte samma typ av motorer
-- Inte samma ställ eller bromsar
-- Inte samma cockpit
-- Inte samma type rating
-- Inte samma system

Den som påstar motsatsen vet inget om flygplan. Du menar att en A330-200 har samma vinge som A340-600? Och samma bromsar? Och hjul? Och ställ?
Ivar
2015-03-09 20:54:26
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Boeing är bra på att göra historiska flygplan.
Dvs tråkiga och mossiga reliker......
sv Not pf
2015-03-09 20:44:27
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Det är därför att han faktiskt inser att inte vet någonting om saken.
Not pf
2015-03-09 18:33:07
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Jag är förvånad över att inte pf har lagt sig i denna tråden.
@A330 (från Jussi)
2015-03-09 17:36:24
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Du får byta nick. Du kan ju ingenting om Airbus.

Ännu en Pingvin på Flygtorget............

Med vänlig hälsning/Jussi
sv@Armande Assante från A330
2015-03-09 17:04:49
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
A330 och A340 är samma familj. Common rating, samma landställ, fast utan "center gear". Samma vinge ....samma allting utom antalet motorer. Naturligtvis är datorerna anpassade för vilken modell det handlar om. Kolla på Airbus hemsida.
Oscar
2015-03-09 16:27:44
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
The winner is A380! No doubt!

@Armande Assante från A330
2015-03-09 16:27:34
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
A330-200/-300 är samma familj,

A340-200/-300/etc är samma familj,

A318/319/320 är samma familj.


A330 har 2 motorer.

A340 har 4 motorer av annan typ än A330, helt annat landningställ, annan vinge, annan cockpit, andra system, annan pilot type rating, etc.

A330 och A340 är INTE samma familj.

B77W
2015-03-09 16:21:18
EK vill beställa 200st A380 neo
Sådär, då kan vi stänga denna tråden. Emirates är i diskussioner med Airbus om 200st A380 neo.

http://mobile.reuters.com/article/idUSKBN0M10UA20150305?irpc=932


Boeing drar ned 747 produktionen till 1 flygplan i månaden.

Marknaden har bestämt vilket plan (i denna klassen) som är mest attraktivt
A330
2015-03-09 16:19:52
SV: Boeing 747 vs Airbus A380

"Någon annan A350 än A350XWB har det aldrig funnits!"

A350s dödstöt levererades av ILFC år 2006 vilket gjorde att Airbus i ren panik kopierade 787 och flygplanet döptes om till A350XWB.



Wed Mar 29, 2006 9:31 AM ET

NEW YORK, March 29 (Reuters) - The head of U.S.-based aircraft leasing firm ILFC has urged Airbus to redesign its planned A350 midsize widebody plane or risk getting badly beaten by Boeing Co.'s competing 787 Dreamliner, the Seattle Times reported on Wednesday.

Speaking at an industry conference, Steven Udvar-Hazy, chairman, chief executive and founder of International Lease Finance Corp., called on Airbus, the world's leading commercial jet maker, to scrap its plan for the A350, the paper said.

The A350, based on the fuselage of Airbus' existing A330 jet, was developed as a rival to Boeing's hot-selling 787, which makes extensive use of composite materials and will use about 20 percent less fuel than current models.

Udvar-Hazy said Airbus could risk being stuck with a 25 percent market share in the mid-sized widebody segment if it failed to build a brand new fuselage and wing for its next generation plane.

Seconding his comments, the newspaper said, was Henry Hubschman, president of General Electric Co.'s aircraft lessor, the world's largest.
Armande Assante
2015-03-09 15:58:55
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Precis som B737 är B747 en uppvärmd och något uppdaterad version av ett flygplan från 1960-talet.

@A330
Du glömmer visst att A340 bara är en del i familjen A330/340, precis som floppen A318 är en del av A320 familjen.
Amatör
2015-03-09 09:27:58
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Det blev som väntat en Airbus vs. Boeing tråd, påhejad av Airbushataren A330. Lite tråkigt. Om vi går tillbaka till grundfrågan B747 vs. A380.

747 revolutionerade mellan- och långdistansflygandet när den introducerades. ”Queen of the Skies” blev även en statussymbol för många flygbolag (som egentligen inte behövde denna typ). Dock tar allt det goda slut. Bara 3 år efter introduktionen av 747-400 så började orderboken bli tunn, även om 747-400F fortsatte att dra in relativt stort antal orders. Introduktionen av B773 och inte minst 77W gjorde 744 mindre attraktiv, och till slut lade man ner produktionen. Lanseringen av 744-8 var mer en panikåtgärd då Airbus lanserat A380. (kanske till och med Boeing trodde på Airbus prognoser om behovet för ”superjumbos” i framtiden). Det är många bolag som inte nappat på 748, trots stora rabatter. Emirates tackade nej 2 gånger, senast 2014.

A380 är inte en flopp, men inte någon succé heller (ännu). Utan problemen med vingarna hade nog Airbus nått ”brake-even” vid det här laget, men det lär dröja ett par år till. Det blev ingen A380-900 som Airbus trodde. Ingen vill ha ett så stort plan. Emirates lockar med att de vill beställa 160st A388 ”neo” för att främja sin expansion, men även för att delvis ersätta existerande plan. Så hela projektet står och faller med en enda kund………
Sv A330
2015-03-09 08:53:01
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Någon annan A350 än A350XWB har det aldrig funnits!

Likaväl som att Boeing´s fiasko Sonic Cruiser aldrig funnits.

Hur du än argumenterar så är århundradets största fiasko, introduktionen av B787.

Den som förstår engelska kan läsa "787 Dreamliner a timeline of problems"

http://www.telegraph.co.uk/travel/travelnews/10207415/Boeing-787-Dreamliner-a-timeline-of-problems.html

Lycka till med engelskan!


A330
2015-03-09 02:37:17
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
B787 hade inkörningsproblem men nu fungerar flygplanet som det ska och produktionen går för fullt i två 787 fabriker och helt enligt plan. Airbus däremot producerade enorma fiaskon A340-200/-300/-500/-600 och A380. A380 var sen, hade problem med elektronik, vingbalkar, motorer, etc. Trots att det var ett ganska gammalmodigt och tekniskt oanvancerat flygplan. A350 var en total flopp tills de kopierade 787 och kallade flygplanet A350XWB.

"rökdrogerna i USA till sist har förstört en hel nation". Var får du allt ifrån? Det finns inga drogade anställda hos Boeing. De blir sparkade omedelbart.
Re: A330
2015-03-08 22:28:21
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Ja Boeing är säkert extra stolta över B787 projektet!
Det visar ju verkligen hur deras tekniska std ser ut på 2000 talet!
Inse att Boeing var bra förr men att rökdrogerna i USA till sist har
förstört en hel nation.....
A330
2015-03-08 20:03:42
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Nedan Boeing 747 1500+ orders och deliveries till 98 operators. Snacka om erfarenhet att bygga stora flygplan! Boeing vet vad man ska, och inte ska, bygga.

747 Model Summary Through February 2015
Model Series Orders Deliveries
747-300 56 56
747-400ERF 40 40
747-200C 13 13
747-SP 45 45
747-300SR 4 4
747-8F 71 56
747-400D 19 19
747-E4A 3 3
747-100SR 29 29
747-200M 78 78
747-200B 225 225
747-100B 9 9
747-E4B 1 1
747-400 442 442
747-200F 73 73
747-400ER 6 6
747-8 51 29
747-300M 21 21
747-400M 61 61
747-100 167 167
747-400F 126 126
747 Total 1540 1503
imse
2015-03-08 12:35:14
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
to deliver Orderbook A380
2 Air Austral
2 Air France
20 Amadeo
4 Asiana AL
4 British AW
5 CASI
0 China Southern AL
85 Emirates AL
9 Etihad AW
4 Grupo Marsans
1 Kingdom Holding Company
0 Korean AL
2 Lufthansa
0 Malaysian AL
16 Qantas
6 Qatar AW
5 Singapore AL
0 Thai AW Int'l
4 Transaero AL
6 Virgin Atlantic
175 total on order not allocated
vimse
2015-03-08 12:34:18
SV: Boeing 747 vs Airbus A380


OPERATORS A380
58 Emirates AL (A6)
19 Singapore AL (9V)
12 Qantas (VH)
12 Lufthansa (D)
10 Air France (F)
10 Korean Air (HL)
8 British AW
6 Malaysian AS (9M)
6 Thai AW (HS)
5 China Southern AL (B)
4 Qatar AW (A7)
2 Airbus Industrie
2 Asiana AL
1 Etihad AW (A6)
155 Total in service
Brain Drain
2015-03-08 09:08:24
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Min personliga amatör åsikt:

B747 var ett fantastiskt flygplan som revolutionerade Long-haul, speciellt när 742 introducerades.

A380 är ett "nischflygplan" som inte flyger i tilltänkt konfiguration + 600 pax, och till stor del endast används av Emirates.

Mehmet
2015-03-08 09:01:20
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Till Hej (trådskaparen),

Som du märker är det mest folk som gissar och skriver grejer som är helt uppåt väggarna.

Googla din sökning så får du fram lite mer saker, eller besök något forum där det finns experter, inte "experter".


Ps. De där A330 och Skattebetalaren bjuder ofta på rolig läsning. Lite humoristiskt faktiskt.
Imse
2015-03-08 09:01:17
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Jag kan med säkerhet säga att flygplan som ser ut som "potatisar" har lägre
luftmotstånd är x antal andra icke potatisar.
Elementär fysiologi, hur ser en droppe ut?

Visst kan man sedan bygga "snygga" flygplan men datorerna har inget
program som man kan anv som heter "pritty".
Designers lägger ju mer sista vantarna på konstruktionens utseende
men tittar man på Boeing så har ju deras flygplan i stort sett haft samma utseende sedan dom tidiga 707 planen. Airbus likaså.

Skulle vara ganska tråkigt om alla flygplan hade samma cockpit sektion sedan va?
Comet sålde ju sin konstruktion/ritning till Caravelle iofs annars har väl inga andra lyckande efterapningar gjorts mer än till antal motorer och placering.
@A330
2015-03-08 08:51:02
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Du glömde att inleda ditt inlägg med: Min personliga åsikt är. . . . .
Skattebetalare
2015-03-08 06:20:26
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Boeing är världens största, mest erfarna, bästa och äldsta flygplantillverkare. Alla deras flygplan ser eleganta ut och inte som potatisar som försöker flyga. Lite löjligt att nämna Airbus i sammanhanget. Man tänker genast på crazy autoflight logic, sidestick, tunga, långsamma och törstiga dunderfiaskon som A340, A350 och A380.
A330
2015-03-08 02:43:59
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Mht att det kostar 5-10 miljarder dollar att utveckla en ny flygplanstyp, så kommer Airbus A340 program att visa enorma förluster pga att mindre än 400 flygplan tillverkades, trots att Airbus försökte med -200/-300/-500/-600 varianter. A380 programmet kommer att visa ännu större förlust eftersom den kommer inte ens att uppnå A340s magra försäljningsresultat.

Boeing 747s produktion har nått 1500+ flygplan och programmet går med vinst. Utvecklingskostnaderna har man tjänat in många gånger om.

Till skillnad från Airbus vet Boeing vad man inte ska bygga.
as
2015-03-07 21:44:24
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Antonov 225 slår ut alla på direten
@Oscar
2015-03-07 05:16:01
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
A340 och A380 hade ingen livscykel. Produktionen av 747 fortsätter långt efter att A380 har lagts ner. Airbus blir svagare och svagare allteftersom flygbolagen vänder ryggen till.
Oscar
2015-03-06 22:53:42
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
B747 är ett flygplan i slutet av sin livscykel!

Gammalt skräp.
A330
2015-03-06 20:47:25
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Airbus är inte kapabel att lära sig av sina misstag. Efter tokfiaskot A340 bygger de titanicfiaskot A380 (potatisen som inte kan flyga och som ingen vill ha), medan Boeing har levererat mer än 1500 747 och produktionen fortsätter i en stadig takt. Sedan provar de med A350 som torskade, och kopierar 787 med sin A350XWB.
Fritz Klyka
2015-03-06 00:34:30
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Det finns givetvis ingen marknad för hur många 380:or som helst. Just nu är det väl Emirates beställning på 140 st som håller igång produktionen. Ca 80 st kvar att leverera. Sen kommer det nog att plana ut en smula. Men det ryktas att det finns ett visst intresse hos flera kinesiska flygbolag att använda 380:an i inrikestrafiken. Någon som vet mer om det?
Unatractive
2015-03-05 17:22:21
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
När väl Boeing levererat de 2 plan som skall flyga USA president från 2018 och framåt, så kommer produktionslinan för 747 att läggas ned.

1.2 flygplan per månad ger inget klirr i kassan.
Urban
2015-03-05 17:00:19
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Vad har ni ref på att A380 kanske läggs ned?
Innan A380 läggs ned har Boeing konkat pga sitt gråstenprojekt 787.......
Sv Fredde
2015-03-05 14:58:38
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Det bror på hur man definierar bra.

Har varit med där en mycket förnämlig produkt (teknisk enastående) men den varit före sin tid och sålde dåligt (folk såg ej fördelarna, de var för konservativa bakåtsträvande).

1) Teknisk bra produkt som sålde dåligt.

Har även varit med om mediokra produkter (sådan som borde kasserats för länge sedan) som sålt bra (konservativa kunder utan visioner).

2) Teknisk katastrof men som sålde bra.

Ur säljarens synpunkt var nr 2 att föredraga tjänade mycket pengar. Medans kunden förlorade.

Ur köparens synpunkt var nr 2 mycket bra men en katastrof för säljaren.

Vad är bra? Och för vem?


Fredde
2015-03-05 14:16:56
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
A380 är 36 år yngre Oscar och ändå diskuterar dom redan att lägga ner skiten... Är det bra tycker du??
Ompi
2015-03-05 11:54:29
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Det är industridatorer som ger grunddragen på alla moderna flygplan.
Dessutom är dessa datorer i princip bara programmerade av en leverantör-
Sedan anpassar man utseende på cockpit så den påminner mkt som t.ex alla andra Boeing flygplan. Klart planen ser väldigt lika ut då.
detsamma gäller ju billar etc.

Att A380 är "knubbig" beror ju på att man har 2 däck med pax.
Hur skulle en B747 se ut om man gjorde en stretch hela vägen bak till stabben tror du?

Tänk lite själva gärna innan ni skriver dumma saker på FT......
@Oscar
2015-03-05 07:15:25
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
747-8i är ett mycket modernare flygplan än A380. Dessutom är den mycket snyggare. Bra flygplanskonstruktioner är snygga, som tex 747. A380 ser ut som en potatis med vingar och flyger som en potatis.
Oscar
2015-03-04 23:24:03
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
B747 är ett flygplan i slutet av sin livscykel (First flight February 9, 1969) medans A380 är ett modernt flygplan so just sett dagens ljus (First flight: April 27, 2005). A380 är 36 år nyare.

Gammalt försvinner hamnar på museum och nytt tar över.
Tumvantesson
2015-03-04 22:13:35
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
För mig som amatör är 380:an mäktigast tack vare sin storlek, medan 747:an har finare linjer och därmed snyggast.
Jumbo
2015-03-04 20:46:10
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
747 Såklart, du kan inte jämföra den med något annat, den är the one and only!
DC7
2015-03-04 20:21:51
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Öh va? Bästa Inflight Service beror på flygbolaget. Sicket trams!

Tryggast?

747-8i har knappt levererats som passagerarplan, men inga incidenter ännu. Dock finns knappt några beställningar. Boeing drar ned produktionen till 1.2 plan per månad i oktober.

VLA flyg är ett döende släkte. Möjligtvis blir det fler order till Emirates om Airbus går med på att utveckla 380 neo.

Vilket är coolast? Det.får du fråga dina klasskpmpisar.

A
2015-03-04 20:06:26
SV: Boeing 747 vs Airbus A380
Airbus A380
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev