Tråden startades av: Autopilot  2015-03-26 15:45:55
Förarlöst 
Med tanke på senaste händelser så är nog den bästa
lösningen ett förarlöst flygplan.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Autopilot
2015-03-30 19:04:53
SV: Förarlöst

Kan tänka mig att det första förarlösa planet är
ett asiatiskt sådant. Asiater älskar ny teknik och
robotar till max.

Den första flighten blir nog mellan Tokyo och New York
non stop.

Det blir säker många som vill vara med om denna
första historiska flight - själv skulle jag gärna vilja vara
en av dem.

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge

KalleP
2015-03-29 22:19:54
SV: Förarlöst
Ja men vilken bra idé som Tesla med linux baserad mjukvara. Kom och hacka mig Nu! Frågade Tesla repen när jag va och kollade in ekipagen, han blev märkbart röd i nunan när virus diskuterades. Eller för den delen en tok som sitter och kör Drones i nån container utanför Kabul för shit money. Nån annan bra idé?
Pax
2015-03-29 17:30:57
SV: Förarlöst
Datorer kan man inte att lita på, säkrare är utan pax.
Autopilot
2015-03-29 16:57:33
SV: Förarlöst

Man kan skicka en obemannad farkost till månen och ta med sig lite
intressanta saker tillbaka om man vill.

Obemannat kommer frågan är när.

Jag menar att denna utveckling borde påskyndas och inte
som för några år sedan var fallet motarbetas.

De senaste händelser och de som troligtvis kommer
att ske kommer att påskynda denna utveckling. Det är
en naturlig utveckling och ganska enkel att förutse.

Själv kan jag inte hitta några parametrar som kan sätt
käppar i hjulen för denna utveckling.

Allt det jag gör i flygplanet då jag flyger kan en dator göra bättre
snabbare och säkrare .

Tyvärr så enkelt är det om man är fysiker som också flyger.
Turbospanker
2015-03-28 21:48:21
SV: Förarlöst
Pilotlösa flygplan ter sig inte någon bra idé på länge. Om så skedde kan ni vara säkra på att det kommer att finnas en kvarts miljon människor vars enda mål i livet är att finna något sätt att hacka systemet och styra flygplanen in i allehanda sevärdheter världen runt.

Cyberterrorism är tyvärr inte att leka med och ser inte ut att försvinna, eller ens minska i omfattning. Vad gör du sedan när flygplanet plötsligt dyker vertikalt? Knappast något annat är skriker i dödsångest tills marken sätter punkt för flygningen.
@Leffe
2015-03-28 21:32:49
SV: Förarlöst
Du har ratt. USA ar fullt av flygplan. Skoj att besoka stallen som Atlanta, Dallas-Ft. Worth, O'Hare och liknande flygplatser dar det kryllar av flygplan. Kolla Google maps:

Atlanta:
https://www.google.com/maps/place/Hartsfield-Jackson+Atlanta+International+Airport/@33.6355115,-84.42873,6714m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x88f4fd2fe1035901:0x4117a3ef1892b048

O'hare (Chicago):
https://www.google.com/maps/place/O'Hare+International+Airport/@41.974162,-87.907321,11991m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x880fb4276a7762f3:0x511747070259ad4b

Dallas:
https://www.google.com/maps/place/Dallas%2FFort+Worth+International+Airport/@32.899809,-97.040335,13542m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x864c2a660d222aa7:0x73323f5e067d201c

Mvh, A330

Ali
2015-03-28 20:47:06
SV: Förarlöst
Med tanke på drönarutvecklingen på 20 år så kan det fivetvis gå mot ännu mera automatisering än idag. Alla som var på ett modellflygfält med modellhelikoptrar som knappt var kontrollerbara på 80- och 90-talet vet vad jag menar. Då kunde ingen tro att "alla" skulle kunna flyga rotorluftfartyg kors och tvärs över städer med full kontroll bara några år senare.
Om trafikflyget prioriteras om mot saktagående eller tillochmed stillastående starter och landningar så att separationer inte längre behöver vara milsvida kan mycket väl en automatisering vara på gång. Frågan är hur man väjer för de som flyger visuellt...
Leif Boström
2015-03-28 20:31:52
SV: Förarlöst
Jo A330, Du har rätt. Någon gång lär det nog komma, men knappast under de närmsta 50 åren (tror jag).

Om man går in på FR24 en vardagskväll och titta på antalet plan i luften över USA, så undrar jag hur f-n det skall gå till att flyga alla dessa utan pilot i planet i framtiden. Men jag är inte kunnig i området, bara en glad pensionär.

Mvh/Leffe
A330
2015-03-28 19:43:07
SV: Förarlöst
Ingen tvekan om att forarlosa flygplan kommer nagon gang. Tekniken star inte stilla. Det borjar med militara flygplan, senare civila fraktflygplan och till slut passagerarflygplan. Givetvis maste flygplatser och ATC anpassas sa att de kan mixa flygplan med och utan forare i samma system och kommunicera med forarlosa flygplan. Forarlosa flygplan maste ha en IFR flight plan, som matas in i systemet och bli godkand av ATC och en dispatcher som bestammer TOW och fuel load. Flygplanets egna system kan bestamma V1, VR och V2 och flygplanet foljer flight plan waypoints med GPS system. Flygplanet kan sjalv halla koll pa bransleforbrukningen enroute och rakna fram LDW och approach speed. Med hjalp av GPS kan det taxa in till gaten.
IRS
2015-03-28 19:21:12
SV: Förarlöst
Moderna flyg har IRS (inertial referens system) som ger autopiloten information om position. IRS är ett tröghetsnavigerings system med referens från GPS, tillsammans med flygets databas navigerar autopiloten.
Arne
2015-03-28 19:16:09
SV: Förarlöst
http://www.svt.se/nyheter/obemannade-flyg-inte-sakrare
Lång-Johan
2015-03-28 18:49:20
@auttopilot
Du försöker naturligtvis skämta?! Koppla autopilot till GPS. GPS signaler går att störa.Skall autopiloten programmeras för hela routen Eller skall det sitta en pilot någonstans som kan ge nya inputs? Ta tex Dubai-Los Angeles, en tripp på ca 14 timmar.. Vem koordinerar gentemot andra aerodyner? Eller förutsätter din briljant idé att det luftrum som går åt är blockat? Den här flygningen fordrar en mängd handpåläggningar från ett stort antal ATCC i väldigt trånga luftrum. Eller är det så att endast en bråkdel av dagens trafik får plats i ditt koncept? Dra ditt förslag på "roliga timmen" i den mellanstadieklass du troligtvis går i. Någon kanske garvar, som inte begriper hur korkad du är.
Pax
2015-03-28 16:40:41
SV: Förarlöst
Datorer går aldrig att lita på helt.

Tuben i Sthlm ska visst bli förarlös...
Autopilot
2015-03-28 15:19:42
SV: Förarlöst

Det finns inget mer lämpligt färdmedel än ett trafikplan
att göra förarlöst.
Utvecklingen kommer att fortgå mot allt mindre pilotberoende
trafikplan.

Den som i dag utbildar sig till trafikpilot kommer innan
han hon nått pensionsålder ersättas av datorer.

Man kan ganska säkert påstå att en manuell trafikpilot
inom 30 år är lika vanlig som degen manuella växeltelefonister.

Det är trots allt lättare och säkrare att utbilda datorer
än att utbilda opålitliga mänskliga varelser.

J.B.
2015-03-28 15:10:24
SV: Förarlöst
Förarlöst har redan testats. Har aldrig fungerat särskilt bra. Slutar alltid med haveri. Många exempel finns, men det mest kända exemplet från våra (nåja edra, själv befinner jag mig längre söderut) är Gottrörahaveriet.

En motor får is i sig och börjar pumpa. Ingen (och jag menar verkligen ingen, varken styrman eller kapten) gör något på minst 30 sekunder. Tacka sjutton för att motorn till slut ger upp. I och med att ingen INTE stänger av "autothrottle"-systemet så ökar systemet effekten på den andra motorn och till slut ger den också upp.

Inte förrän den passiva besättningsmedlemmen tar sig in i cockpit och får den aktiva besättningen att börja fungera igen så slutar dramat (med stor tur, skall tilläggas) utan spill av människoliv.

Förarlösa flygplan.......NEJ TACK!
Pax
2015-03-28 13:26:45
SV: Förarlöst
Finns även för bilar men sedan när kan man lita på datorer?
Trevlig flygtur
2015-03-28 12:16:09
SV: Förarlöst
http://youtu.be/bzD4tIvPHwE
Koffe
2015-03-28 12:11:50
SV: Förarlöst
Det är ju ändå mycket större kostnader för bränsle än för piloter så det är väl lika bra att behålla dem för säkerhetens skull. Sedan att ha drönare ser jag i trafikflyg ingen som helst fördel med då det ändå måste vara någon som styr planet, varför inte ha den personen på planet? Jag skulle tro att piloter finns kvar lika länge som trafikflyg finns kvar i alla fall.
remote
2015-03-28 10:25:34
SV: Förarlöst
Förarlöst?

Det kommer väl alltid finnas en förare? Skillnaden är väl att föraren sitter på marken liknande remote tower, eller?
Tore i Tierp
2015-03-28 10:08:28
SV: Förarlöst
Vi har inte ens förarlösa bilar. Man kan inte bara trycka stop/paus och parkera ett plan i luften. . . . .

Jag tycker det är tillräckligt obehagligt när jag åker förarlös Tunnelbana.
Skattebetalare
2015-03-27 18:09:46
SV: Förarlöst
En drönarpilot borde kunna kontrollera mer än ett förarlöst flygplan samtidigt. Det finns inte mycket att göra när flygplanet sitter timmar i sträck på cruise altitude med autopilot, autonav och autothrottles inkopplade. Att kontrollera flera trafikflygplan samtidigt är som att spela simultanschack ungefär.

Drönarpiloter som flyger trafikflygplan kan jobba skift 5 dagar i veckan som vanliga människor, inga dyrbara hotell eller layovers i tropiska paradis, inga uniformskostnader, inget strul med crew scheduling, endast en "crew base", och inga fackföreningar.

Produktiviteten, jmft med nuvarande pilotjobb med minst 2 piloter per flygplan och mycket mindre än 1000 flygtimmar per år per skalle, kommer att mångdubblas. Detta borde motivera nuvarande piloter/pilotfack att vara återhållsamma med sina krav. Ju girigare de blir desto snabbare kommer de att ersättas med drönarpiloter. Det gäller att se framåt och inte bakåt.
DC-10
2015-03-27 17:21:35
SV: Förarlöst
Det blir i alla fall ganska svårt för en pilot som fjärrstyr, att livet av sig genom att krascha.....
Sv tekniker
2015-03-27 16:40:08
SV: Förarlöst
Men en pilot som styr via fjärrkontroll. En drönare.
Även en Drönare har en pilot men piloten sitter säkert i en bunker och styr.
tekniker
2015-03-27 16:08:45
SV: Förarlöst
Tekniken finns redan och är provad av amerikanska försvaret på helikoptrar, som flugit in och räddat markpersonal i svår miljö, helt utan piloter i helikoptern.
Autopilot
2015-03-27 15:23:23
SV: Förarlöst


Det finns bara ca 30 kända fall där piloten kraschat
planet med flit.

Tyvärr: här döljer sig att stort mörkertal och
ingen vet med säkerhet hur många de är
i verkligheten.

Kan någon som bara är pilot förklara varför
man ska kunna flyga på 33 m höjd över havet
med en autopilot där den topologiska kartan visar
att terrängen har bergs toppar på ca 2000 m över havet ?!
Tomibollen
2015-03-27 14:04:42
SV: Förarlöst
Då kommer ju frågan. Vem kommer styra dessa förarlösa plan? Kan man lita på dom? Vilka psykologiska krav skall man ställa på en sådan person? Eller skall datorer styra planen från marken....med tanke på hur "bra" alla datorer fungerar utan låsningar m.m. Så skulle jag nog ta tåget istället.
Alla dessa moderna system fungerar utmärkt normalt. Men när det börjar gå lite galet så har många liv räddats på grund av den mänskliga klurigheten. Hur många ggr har man inte suttit innan landning när autopiloten "hoppat" ut av någon anledning. Vad skulle personen på marken göra då...ctrl alt del??
Autopilot
2015-03-27 13:35:34
SV: Förarlöst

Tekniken är INTE långt borta:

Autopilot
GPS
Topologisk karta

Kopplar man Autopiloten till GPS och Topologisk Karta
och låter dem samarbeta blir det mycket säkert och
den tekniken finns i princip redan nu.

Gör man det möjligt för markkontrollen att ta över
mer än som i dag bara snacka då något konstigt inträffar
är man nära målet.

Det finns ett 20 år långt problem : vem skulle vilja flyga med
de andra manuella gamla planen som inte har denna teknik ?


Mr Blue Screen
2015-03-27 00:37:15
SV: Förarlöst
Bra ide! Boka in mig på första flighten!
Henrik
2015-03-27 00:10:02
SV: Förarlöst
Förarlöst..

- öppnar för en ny sorts flygplansterrorism, hackers.

Nej låt nån sitta och styra i fortsättningen också, känns som för stora växlar att dra annars just nu.
Lågprisprofilen
2015-03-26 23:44:12
SV: Förarlöst
Idag är nog inte tekniken tillräckligt utvecklad. Men varför inte börja jobba på det. Ett lämpligt steg vore att prova ut tekniken inom fraktflyget först. Efter X antal felfria fraktflygningar kan man rulla ut tekniken till passagerarflyget.

Om jag vet att antalet allvarliga olyckor blir färre utan piloter, så skulle jag gladeligen flyga pilotfritt.
Manual pilot
2015-03-26 20:16:27
SV: Förarlöst
Jag som själv är pilot skulle aldrig sätta mig i ett förarlöst flygplan, med dagens teknologi. Det ligger långt borta i tiden att ha den level off safety och functionality som skulle krävas. Ingen autopilot är felfri, långt därifrån. Jag flyger själv B737 och det är relativt ofta som vi piloter måste gå in och göra manuella inputs i MCP då systemen själva inte klarar av uppgiften.
A340
2015-03-26 19:57:18
SV: Förarlöst
Fast istället får vi 100 gånger fler döda genom alla de olyckor som de utsparkade piloterna annars hade kunnat rädda?
Autopilot
2015-03-26 16:12:16
SV: Förarlöst

Förarlöst:

. Inga kapningar
. Inga självmordspiloter
. ingen mänsklig faktor

Summan är många människor räddade
fafa
2015-03-26 15:57:46
SV: Förarlöst


Förarlöst , ingen 11 september katastrof
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev