Tråden startades av: Mamma My  2015-03-30 13:37:37
Frågor kring rotationsögonblicket 
Jag är inte pilot därför kan frågorna verka provocerande för vissa men det struntar jag. När flygplanet når rotationshastighet meddelar någon Rotate, denna någon är väl alltid den i cockpit som inte genomför själva rotationen eller? Rotationen i sig är väl olika om flygplanet har sticka eller den här rattstången,förs stickan bakåt vid just rotationen? I det andra fallet ser man ju klart vad som sker. Används aldrig fötter vid just rotationen eller någon typ av knapptryckning ?, Att landningställen fälls upp kommer ju några sekunder senare. Tack på förhand, det är svårt att googla om just rotationer




Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

No Tting Hill
2015-04-03 16:28:02
SV: Frågor kring rotationsögonblicket
Kan ni inte säga någonting annat än V1 och V2? De var hemska vapen som dödade många oskyldiga engelsmän
Dhat Fan
2015-04-03 15:24:43
SV: Frågor kring rotationsögonblicket
Man roterar den röda flygknappen i cockpit ett varv (360 grader). Där av namnet rotation.
J2TheK
2015-04-03 14:45:38
SV: Frågor kring rotationsögonblicket
Bästa trådkapningen jag har sett på länge!
HS748
2015-04-03 13:54:08
SV: Frågor kring rotationsögonblicket
Karl har rätt. Lyssna på Karl.
Enkelt
2015-04-02 14:46:25
SV: Frågor kring rotationsögonblicket
Sammanfattningsvis lite allmänbildande om det viktigaste
angående startens / landningens beroende av vindriktning
samt hur människor och fåglar löser detta.

Allmänbildade människor ( och fåglar) startar och landar
alltid i motvind ( om vinden är någorlunda stabil ).

Detta medför att start och landning blir säkrare, effektivare.
Det genererar också kortare startsträcka och landningssträcka.

Den som vill veta mer om detta och då det är lite svårare
förhållanden ( stark sidvind) bör konsultera en:

GRÅSPARV




Karl
2015-04-01 20:05:27
SV: Frågor kring rotationsögonblicket
Det är en bensinmotor med kardan för kraftöverföringen på huvudhjulen. När t.e.x en 737 har kommit upp i 190 km/h så kopplas V12:an bort och jetdriften tar över. Det är det som kallas rotation. Man roterar kraftförsörjning. Innan sa man powersource shifting vid ögonblicket när man tryckte på knappen, men det upplevdes som ett ovanligt långt ord i fraseologin när MCC blev mer standardiserat.
#1-2015
2015-04-01 19:40:02
SV: Frågor kring rotationsögonblicket
Den här tråden har redan blivit årets bästa tråd, allt tack vara enkelt och en fantastiskt speciell humor. Jag har skrattat högt:)

Tack!
Enkelt
2015-04-01 19:25:13
SV: Frågor kring rotationsögonblicket

Svar till dc-10

Det är bra att du tycker så och det är ömsesidigt som du

förstår.
DC-10
2015-04-01 18:44:30
SV: Frågor kring rotationsögonblicket
@Enkelt Talar du om Piper Cherokee, eller vad för slags flyg menar du?
Jag skulle aldrig flyga med dig - om du nu är pilot.
Enkelt
2015-04-01 18:06:36
SV: Frågor kring rotationsögonblicket
"kolibri" använder vingarna för att "fläkta" med dem, lite snett framåt och lite snett bakåt.

Den flyger framåt och genast bakåt, framåt bakåt o.s.v.. Den genererar
en luftström nedåt totalt sätt. Den kan vrida vingarn mer bakåt än man tror
är möjligt. Det syns på film som kan frysa bilder.


Angående övervarvning så gäller detta också hur lång tid man
varvar en motor. högt varvtal under lång tid är lika skadligt
som mycket högt varvtal under kortare tid.

Man kan säga att allt inom flyg är ergonomiskt och handlar om tre färger, fält,:

GRÖNT, GULT och RÖTT (vitt förekommer också som fält)

Man flyger på GRÖNT fält, korta stunder på GULT fält och mycket korta tider
på RÖTT fält på mätarna..

Detta gäller de flesta instrument .: fartmätare, varvräknare, värmen i oljan m.m..

Ett instruktionsplan övningsplan är inställt på ett IDIOTSÄKERT sätt, där det inte går
att göra några idiot fel.

Alla strömbrytare på alla plan på globen är sådana att "ON" är upp och
" OFF" är ner ( man kan slå på/av utan att titta - föredömligt enkelt )

Man jobbar mycket med checklistor , också föredömligt.

På det hela taget är flyget föredömligt enkelt och säkert

sv Enkelt
2015-04-01 17:47:04
SV: Frågor kring rotationsögonblicket
Att du är en PC pilot råder det inget tvivel om. Din terminologi är helt åt skogen.
Har du hört talas om slats? Du snackar bara om att "vinkla ner" klaffen och att dra i spaken när det känns rätt. Det finns tillfällen när tunga plan startar med endast slats extended.
Enklare
2015-04-01 17:38:34
SV: Frågor kring rotationsögonblicket
@Enkelt

"Då man landar vid låg fart fäller man ner "vinklar ner" dem såsom i starten
(Vid viken fart man gör detta står markerat på fartmätaren)

(även fåglar använder sig av denna teknik )"


Ja men kolibrier har ju inte låg fart vid landning, de har ju ingen fart alls. De bara hänger ju där... Som en helikopter ju.

Jag fattar inte...verkligen inte lätt det här.
Enklare
2015-04-01 17:33:41
SV: Frågor kring rotationsögonblicket
@Enkelt

"Nedanstående frågande person får precisera vad han hon menar och vad han hon vill ha svar på."

Jo men du skrev ju att övervarvning inte är möjlig.
Jag undrar då hur det är med gränsvärden för EGT... kan man överskrida dem?
Enkelt
2015-04-01 17:29:36
SV: Frågor kring rotationsögonblicket
"Enkelt" gör det, flyger, när andan faller på. Det begriper
var enda kotte som är proffs - så enkelt är det.

Hade man skrivit ut sitt namn, hade man blivit utmobbad av vissa
för att man delger lite kunskap till kreti och pleti - pilotsynd av värst slag
än så länge i Sverige

Men så är det inte i USA och några andra länder som tur är
Forumina
2015-04-01 16:35:57
SV: Frågor kring rotationsögonblicket
Är det någon här inne som verkligen flyger/flugit ett riktigt flygplan?
Enkelt
2015-04-01 16:04:14
SV: Frågor kring rotationsögonblicket
Jo du halvblinde person : Kolla hur mycket de har löst
det flyget är långt efter.

De ändrar sin vingprofil med hjälp av fjädrarnas/vingens lutning
och stjärtfjädrarnas spretande fjädrar vid start landning.

De vrider sina vingar "bakåt" vid start och landning i stället
för klaffar . De fäller ut och in sina landningshjul också " benen"
vid start landning.

Obs: De är grymma. De använder vingarna både som vingar och motor

DET DU
Enkelt
2015-04-01 15:47:16
SV: Frågor kring rotationsögonblicket


Nedanstående frågande person får precisera vad han hon menar och
vad han hon vill ha svar på.

Detta underlättar något
Enklare
2015-04-01 15:43:18
SV: Frågor kring rotationsögonblicket
@Enkelt

"(även fåglar använder sig av denna teknik )"

Inte kolibrier väl...?
Enklare
2015-04-01 15:40:33
SV: Frågor kring rotationsögonblicket
@Enkelt

". Full gas innebär att gasen är kalibrerad till rätt "startgas" - ingen
övervarvning är möjlig."

Här har vi en som har koll.
Det är ju bra att man inte kan övervarva. Hur är det med EGTn då?
Enkelt
2015-04-01 15:39:46
SV: Frågor kring rotationsögonblicket

För de som vill veta mer om allmänbildande flyg:

I start och vid landning då farten är låg är vingarnas
utformning inte optimala. De är optimerade för
"marschfart" cruising speed i stället .

Av den anledningen använder man klaffar vi start och
landning som man fäller ner "vinklar ner" i vingarnas bakkant.

Den totala vingutformningen blir mer konvexkonkav, större och därmed
effektivare vi låg fart. Då farten ökar faller man in (upp)
klaffarna igen. Dessa kallas också flaps.

Då man landar vid låg fart fäller man ner "vinklar ner" dem såsom i starten
(Vid viken fart man gör detta står markerat på fartmätaren)

(även fåglar använder sig av denna teknik )

Lätt och logiskt som alltid med flyg
svEnkelt
2015-04-01 15:36:57
SV: Frågor kring rotationsögonblicket
Är du helt från vettet?
Enkelt
2015-04-01 12:35:55
SV: Frågor kring rotationsögonblicket

Kan se att det bara är noviser som skriver om flyg på denna tråd
som i så många andra trådar.

. Full gas innebär att gasen är kalibrerad till rätt "startgas" - ingen
övervarvning är möjlig.

. Tomgången är också rätt kalibrerad till lägsta "flygfart" vid landning.

Ska man prata om något mer än vad jag sagt så är det klaffvinkel
och när man ger och hur mycket klaff man ger vid start.

Den som har känsla för flyg sysslar inte med juridik och avskrift
av tvivelaktig flygtext utan skriver på lätt svenska vad det handlar
om utan krusiduller.

Obs flyga borde alla kunna. De som inte kan detta är något
handikappade - de är inte allmänbildade.

Att kunna flyga hör till dagens allmänbildning och detta
är inget mystiskt som en del tycks tro.












Magnus R
2015-03-31 10:44:46
SV: Frågor kring rotationsögonblicket
Varje flygplansmodell har en förutbestämd rotationshastighet avseende varierande vind, luft, banunderlag osv.
När man uppnått denna, drar man sakta "joystick" eller "rattstången" till sig. Denna manöver vinklar upp höjdrodren baktill vilket medför att planet sätter sig och nosen höjs samtidigt som huvudvingarna utsätts för en ökad vindprojektion och då sticker planet iväg. Hastigheten ligger då omkring 200 km/h, lite beroende på flygplanstyp.
Vissa maskiner har ett sk högt "glidtal" och då behövs inte lika lång startsträcka. Boeing 767 är ett sådant exempel.

boris
2015-03-31 10:26:14
SV: Frågor kring rotationsögonblicket
Vid T/O roterar maskinen runt huvudstället och inte runt tyngdpunkten som ligger en bit framför huvudställen.
Syrrans brorsa
2015-03-31 09:48:35
SV: Frågor kring rotationsögonblicket
Svar till amatör

Helt rätt V=Velocity
Rotate= Rotera.
Om du tänker dig att det går en axel från vingspets till vingspets (det gör huvudvingbalken). Så roterar flygplanet just runt denna axel vid alla pitchförändringar. Dessa rörelser påverkas av höjdrodret.
Malaj
2015-03-30 23:30:30
SV: Frågor kring rotationsögonblicket
Tack!
Hittade det.

http://en.wikipedia.org/wiki/J37
Re Malaj
2015-03-30 23:25:06
SV: Frågor kring rotationsögonblicket
Googla för här blir man bara an Gripen!
Malaj
2015-03-30 23:23:02
SV: Frågor kring rotationsögonblicket
Vad är J37...?
Re: Många G
2015-03-30 23:17:53
SV: Frågor kring rotationsögonblicket
Ni som flyger med EBK har bara ett problem.
Det är inte så ofta ni flyger riktiga flygplan ha ha!
Bättre var det förr i tiden på J37, J35 tiden och innan.
Många G
2015-03-30 23:13:49
SV: Frågor kring rotationsögonblicket
@A330

Vi som flyger riktiga flygplan tycker om att starta med EBK...
A330
2015-03-30 20:41:16
SV: Frågor kring rotationsögonblicket
Vi som flyger riktiga flygplan ger sallan "full gas" i starten. Motorpadraget ar framraknat sa att man inte sliter motorerna mer an nodvandigt. Hur mycket dragkraft man anvender beror pa flygplanets vikt, banlangd, hinder, hojd over havet, lufttemperatur, etc.

Sen kommer kommandona:

80 knots (aerodynamiska kontroller borjar bli effektiva)
V1 (starten maste fortsatta om en motor, eller nagot annat ger upp efter V1, eftersom resterande banlangd ar for kort for att stanna).
VR (Rotera till lamplig pitch attitude (omkring 3 grader / sekund), vilket beror av flygplantyp)
V2 (Climbout safety speed; normalt blir det omkring V2+10 knots med alla motorer igang).
Gear UP (nar flygplanet har positive rate of climg etablerad)
Resten av climbout blir flap retraction, acceleration till 250 knots, som man haller till 10,000 ft, sen acceleration och climb till initial cruise altitude.
Amatör
2015-03-30 20:23:17
SV: Frågor kring rotationsögonblicket
Förlåt en dum fråga, men vad står "V" för i V1 o V2?


Velocity?
Enkelt
2015-03-30 18:29:40
SV: Frågor kring rotationsögonblicket

En som kan det mesta om flyg kan också förklara det mesta enkelt.

För alla de som tycker att flyg är svårt : det är enklare att flyga
under idealiska förhållanden än att köra bil.

Allt du behöver veta och grunderna är:

(Under förutsättningen att det är ett idealiskt plan under idealiska förhållanden)

. Full gas (gasreglaget framåt/inåt) och planet lyfter av
sig självt - rör inga roder.

. När du nått rätt höjd sänker du gasreglaget till 70% av högsta
varvtal och bara flyger.

. Då du ska landa sänker du gasreglaget kontinuerligt och
när du är på finalen sätter du gasen på tomgång.

Planet landar snällt av sig självt

. Nu kan du allt om flyg som du behöver veta. Det är bara
att köpa ett plan och börja flyga.

KAN DET BLI ENKLARE - inga växlar, koppling, inget att krocka med
bara Du Luften och Planet ?!



Rotation
2015-03-30 16:57:07
SV: Frågor kring rotationsögonblicket
Man på påbörjar en rotation, som förhoppningsvis påföjls av lift-off.
:(
2015-03-30 16:26:50
SV: Frågor kring rotationsögonblicket
Enkelt, du måste vara helt från vettet. Berätta vilket flygbolag du jobbar för. Jag vägrar att flyga med dig:(
Amatör
2015-03-30 16:24:36
SV: Frågor kring rotationsögonblicket
Varför heter det Rotation? Rotera betyder väl just rotera (runt), även på Queens English.

Varför inte "lift off"?
Enkelt
2015-03-30 15:49:04
SV: Frågor kring rotationsögonblicket
Man behöver INTE läsa min text som " Fan läser en Bibel".

Det står : BEROENDE PÅ MODELL

Själv är jag mycket stolt att ha fått med så mycket med så få
ord och kanske begripligt för lekmän.

IS i magen : ja de vanligaste nybörjarfelet är att
påbörja stigningen för tidigt och inte har is i magen
med att flyga på låg höjd en nödvändig stund.

Vi ska inte behöva fördjupa oss i detaljer som flaps m.m.
svEnkelt
2015-03-30 15:38:57
SV: Frågor kring rotationsögonblicket
Riktigt så funkar det väl inte. Läs på lite bättre. Om du väntar till en fullastad 747 skall lyfta av sig själv, ja då har du inte tillräckligt med bana.
Snacka om is i magen.
Enkelt
2015-03-30 15:14:01
SV: Frågor kring rotationsögonblicket

Jobbigt och ett svar för ett fåtal som redan vet. De som vet
lite blir inte mycket klokare av detta.

En enklare och ändå korrekt beskrivning.

Man startar med att ge full gas ( trycker "gashandtaget " framåt)

Oftast lyfter planet av sig självt (beroende på modell) och
då man nått tillräckligt hög flygfart ( lyftkraft) börjar man
stigningen eller en sväng ( inte för tidigt ).

Dvs man måste ha lite is i magen och låta planet komma
upp i tillräckligt hög fart innan man börja stigningen /svängen genom
att dra rodret mot sig / sida.


DDD
2015-03-30 14:56:46
SV: Frågor kring rotationsögonblicket
@ svarten,

glömde tillägga att om de är F/O som flyger så blir de första kaptenen säger, Your controls. Men jag antar att du redan visste de =)
DDD
2015-03-30 14:53:28
SV: Frågor kring rotationsögonblicket
@svarten

Ja de är riktigt, Jag gjorde en liten förkortad version

Egentligen är de första som sägs

PF: Timing,
(båda sätter ET på RUN)

PF kör throttlarna fram till ungefär 40% och låter de stabilisera sig, och sedan trycker Toga, och sen säger "Set Take-off Thrust", En del piloter säger till och med vilket N1, en del inte, de står inget i OM-B om N1 Värdet, men de står på PFs FMS display, När N1 är +/- 2% av vad de ska vara svarar PM, Take-off thrust Set.
Svarten
2015-03-30 14:44:55
SV: Frågor kring rotationsögonblicket
@DDD.
Om PF begär "set takeoff thrust" kan väl inte PNF svara "Thrust set" heller då har man ju ingen aning om vilken thrust man fått. Svaret måste ju bli "takeoff thrust set" eller har jag missat något på CRM kurserna?
DDD
2015-03-30 14:39:01
SV: Frågor kring rotationsögonblicket
Hos oss, och hos mina tidigare arbetsgivare så besvaras inte Rotate, ser mer ut såhär,

PF: Pilot Flying
PM: Pilot monitoring

Från början av en take-off

PF: Set take-off thrust
PM: Thrust Set

PM: 80kts
PF: check

PM: V1
PF: (Tidigare svarade Pilot Flying Continue, Men nu är de borta, så inget svar alls)

PM: Rotate

PNF: Positive Climb
PF: Gear Up

Bengt
2015-03-30 14:09:11
SV: Frågor kring rotationsögonblicket
Alla call out ska besvaras i samband med genomförandet av den andra piloten och det blir då:

P1: Rotate
P2: Rotate

P1: Positive rate of climb
P2: Gear up

Ja, sticka och yoke (ratt) förs bakåt för att rotera. Höjdrodret vinklas då uppåt vilken medför negativ lyftkraft och stjärten trycks ner på flygplanet tror jag:)

Sidorodret är i stora rörelser just vid start och blåser det så blir det ännu mer arbete med sidrodret. Noshjul och sidoroder är ofta sammankopplade och det skulle bli tufft att bara ha noshjulet att styra med i takeoff. Noshjulet skulle sladda runt på banan utan sidroder om det var lite mer sidvind. För att få mer friktion och hjälp av noshjulet trycker piloterna fram stickan för att motverka lyftkraften som annars gör noshjulet lätt.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev