Tråden startades av: Linkan  2015-04-23 10:21:09
Skytrax saknar struktur och därmed trovärdighet. 
Skytrax är ett mycket konstigt ratingsystem.

Ser man på Norwegian och SAS har de båda fått 3-star.

Men de punkter man jämför med är inte desamma.

Norwegian har få punkter man värderats efter.
SAS har betydligt fler punkter man värderas efter.

En punkt som endast finns hos Norwegian är "Payment Options *BOB" Där Norwegian fått 3,5 stjärnor trots att man inte tar kontanter och accepterar American Express.

Norwegian har inga Lounges o.s.v. Hur kan man då få samma övergripande nivå som SAS??

Det man kan utläsa av rubriken för Norwegian "Norwegian 3-Star Airline Rating | A Low-Cost Airline" är att Norwegian är i en annan kategori nämligen "Low-Cost Airline".

Skytrax har blandat ihop två olika värderingar i samma tabell.

1) SAS Scandinavian Airlines 3-Star Airline Rating of Product & Service Quality (traditionella bolag).

2)Norwegian 3-Star Airline Rating | A Low-Cost Airline (lågkostnadsbolag)

Dessa två grupper borde ha separata värderingar. En 3 i grupp 1 är betydligt mer värd än en 3 i grupp 2.

Skytrax saknar struktur och därmed trovärdighet.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

A340 på ARN
2015-04-25 16:08:06
SV: Skytrax saknar struktur och därmed trovärd ...
8 timmars delay och sedan inställt!!! Happened again! SAS sätter nya rekord i delays/cancellations efter tidigare världsrekord i strejker. SAS är numera ett solitt 1-stjärnigt bolag.
pf
2015-04-25 09:00:48
SV: Skytrax saknar struktur och därmed trovärd ...
Linkan, jeg har alltid sagt at tall ljugar ikke, men man må se hva som er bak de. Jeg deler en del av dine synspunkter hva gjelder LCC og full-service bolag.

Vet du forresten om et bedre sammenligningundersøkelse ?
A340 i ORD
2015-04-25 04:45:11
SV: Skytrax saknar struktur och därmed trovärd ...
En av anledningarna till endast 3 stjärnor är SAS usla intercon flotta som alltid har tekniska problem. Om det inte är flygplanet, så är det wildcat strike, take your pick. 2 stjärnor vore mera rättvist.
Skytrax
2015-04-25 02:05:33
SV: Skytrax saknar struktur och därmed trovärd ...
Skytrax ar inte problemet. SAS ar problemet. Om SAS passagerare tyckte battre om SAS sa skulle SAS fa mer an 3 stjarnor. Markligt att de far sa manga.

Sv Lågprisprofilen
2015-04-25 00:51:47
SV: Skytrax saknar struktur och därmed trovärd ...
Den som kan läsa engelska och förstå text ser lätt att saknas mycket för att Skytrax skall bli rumsrent.

Lågprisprofilen
2015-04-24 23:20:55
SV: Skytrax saknar struktur och därmed trovärd ...
För alla typer av mätningar så gäller devisen "som man frågar får man svar" Skytrax är dessutom ett privat företag bland andra. Om du vill att SAS ska få bättre poäng så varför inte starta en konkurrerande tjänst, låt oss kalla den Linktrax med andra bedömningskriterier.
En idé kan ju vara att ge flygbolagen poäng för varje frekvens till och från Luleå. Ge varje flygbolag poäng för kabinpersonalens snittålder. 1 år = 1 poäng. Ge poäng för förseningar som beror på arbetsmarknadkonflikt. Om två plan blir försenade 50 respektive 40 minuter pga fagligt möde så ger det 90 poäng.

Så där kan man hålla på, det gäller att vara kreativ om man driver ett kvalitetsindex.
Hen
2015-04-24 22:49:26
SV: Skytrax saknar struktur och därmed trovärd ...
SAS är i mycket hög utsträckning politiskt styrt och det tycks inte direkt ligga i ägarnas intresse att företaget ska gå med vinst.
A330
2015-04-24 22:10:39
SV: Skytrax saknar struktur och därmed trovärd ...
Du Linkan som vet allt. Vad borde SAS gora for att bli det mest farmgangsrika och lonsamma bolaget inom Europa? Ge SAS nagra bra ideer!
Re:Sv @Linkan
2015-04-24 19:06:54
SV: Skytrax saknar struktur och därmed trovärd ...
Inget trix alls; Ryanair och Norwegian är inte de enda bolag som gör det. Det är ganska vanligt numera. Man köper inte mer än vad man behöver och betalar inte mer än vad man behöver.
Sjökapten
2015-04-24 18:47:43
Att Linkan
Men, om det vore så att "SAS är bäst alla kategorier", då borde väll SAS vara om inte världsledande så åtminstone störst i nordväst Europa och göra skyhöga vinster?

I motsats till vad man kan tro (eller kanske önskar tro) så är inte kunder dumma i huvudet, av någon anledning så vill inte kunderna betala det som krävs för att SAS skall gå med vinst.

Jag tror vi alla kan vara ense om att kunder inte fäster någon som helst vikt vid att SAS skulle vara "Sveriges flygbolag" eller "ha svenska anställda", kunder flyger där de tycker de får mest värde för pengarna, precis som de väljer kläder, bil, dator osv enligt samma princip.

Jag tror vi alla också är ense om att det i framtiden inte kommer fungera att stater går in med ägarstöd i ett flygbolag så jag är därför lite nyfiken;

Vad tror Du SAS behöver förändra för att bli ett vinstrikt företag?
Linkan
2015-04-24 18:23:14
SV: Skytrax saknar struktur och därmed trovärd ...
@ Sjökapten, nej jag jobbar inte för SAS. Det kan vara någon som nyttjat samma nick.

Det är min upplevelse att SAS är mycket bra. Några andra bolag har också varit bra.

Kanske får jag bättre service än andra.
Sjökapten
2015-04-24 18:03:55
Att Linkan
Nu har Du själv skrivit i en annan tråd att Du arbetar på just SAS...........

" Air France, Air New Zealand, Bangkok Airways, British Airways, KLM Royal Dutch Airlines, Lufthansa och Thai Airways men upplevde inte att de var någon större skillnad gentemot SAS. SAS var faktiskt bättre än några av dessa."

Om Du flugit med dessa bolag så ser jag inte riktigt hur Du, på fullt allvar, kan anse att SAS är bättre.

Jag flög själv SAS för någon vecka sedan från Åre, var väll helt ok om än SVINDYRT, hade kunnat flyga till NY för samma pris som jag nu betalade Göteborg - Åre.

SAS blir kanske, hoppas jag, ok med uppgraderad kabin men innan dess var ju SAS i businessklass väldigt trött med väldigt daterad kabin.

På intet sätt är det ju avgörande hur mycket alkohol man får under en flygning men, något säger det om bolaget att man inte får ens ett glas vin till maten i SAS i ekonomi, det får man i alla de bolag Du nämner ovan.

Och, att mat i SAS inrikes är.....en muffin......

Med det sagt så hoppas jag att SAS skall lyckas i framtiden, men då krävs att man orkar inse att världen förändrats.

Då måste man:
- Kapa kostnader
- Förbättra service
- Sluta att flyga allt via CPH av politiska skäl
Sv @Linkan
2015-04-24 17:03:01
SV: Skytrax saknar struktur och därmed trovärd ...
Det Norwegian gör är ett fult marknadsförings trix. Ryanair gör på samma sätt.

Man annonserar ut ett pris som det är omöjligt att få en biljett för och kunna flyga till slutdestinationen.

Tillägg efter tillägg tillkommer!

Man har sagt att Norwegian tjänar stora pengar på alla tillägg och försäljning ombord.

Men på Norwegian måste jag betala för wifi och toa besök även om jag inte använder något av det. Mycket orättvist.

Tyckte att det var någon här på forumet som var stolt över att man minsann inte behövde betala för det man inte vill ha. Men det stämmer inte.
@Linkan
2015-04-24 16:48:53
SV: Skytrax saknar struktur och därmed trovärd ...
Du betalar kortavgifter vid alla flygbolag. Norwegian visar vad det kostar medan andra bolag inkluderar det i biljettpriset och du tror att du får någonting "gratis".
Linkan
2015-04-24 16:48:25
SV: Skytrax saknar struktur och därmed trovärd ...
@Peter.
Du svamlar, jag flyger inte på några id-biljetter. Du är nog i drömmarnas värld, din fantasi spelar dig ett spratt.

Oavsett SAS är inte Skytrax trovärdigt.
Sv @Linkan
2015-04-24 16:45:22
SV: Skytrax saknar struktur och därmed trovärd ...
Den som kan läsa engelska och förstå text ser lätt att saknas mycket för att Skytrax skall bli rumsrent.
@Linkan
2015-04-24 16:25:57
SV: Skytrax saknar struktur och därmed trovärd ...
Dina kommentarer betr. Skytrax är totalt obefogade och okvalificerade, sorry.
Peter
2015-04-24 16:25:19
SV: Skytrax saknar struktur och därmed trovärd ...
@Linkan, när du flyger på id plåtar så är det ointressant. Å nä, SAS har tappat stinget. Kan man inte lägga ut allt på Jet Time när man ändå håller på? Det måste vara det bästa för sas... Jet Time, enda danska bolaget utan starkt fackförbund!
Linkan
2015-04-24 13:51:20
SV: Skytrax saknar struktur och därmed trovärd ...
@Sjökapten, @Peter

Har inga problem med SAS, de ger en utmärkt service till mig.

När det gäller Skytrax har en del har på forumet höjt dem till skyarna. Men Skytrax verkar vara en partsinlaga utan förankring i verkligheten. Varför följer Skytrax inte sina egna riktlinjer???

Inget av Gulfbolagen hamnar i topp med 5 stjärnor.

Har flugit med ett 5 stjärnigt bolag Garuda Indonesia men upplevde de inte på något sätt bättre än SAS.

Har flugit med 4 stjärniga bolag Air France, Air New Zealand, Bangkok Airways, British Airways, KLM Royal Dutch Airlines, Lufthansa och Thai Airways men upplevde inte att de var någon större skillnad gentemot SAS. SAS var faktiskt bättre än några av dessa.

Peter
2015-04-24 13:15:15
SV: Skytrax saknar struktur och därmed trovärd ...
@Linkan, visste är det jobbigt när SAS inte lyckas bättre?? Haha
Sjökapten
2015-04-24 12:16:11
SV: Skytrax saknar struktur och därmed trovärd ...
Nu reser jag inte med Norwegian men, jag skänker en tacksamhetens tanke till dem (likaså Ryanair) varje gång jag ser dem då de "rör om i grytan" och tvingar de gamla monopolbolagen att anpassa sig till verkligheten som den ser ut idag.

Tre stjärnor är knappast mycket att skryta med för vare sig SAS eller Norwegian men, mer pinsamt för SAS som försöker hävda att de är ett "full service bolag".

Tror inte någon åker med Norwegian med avsikt att de skall få en lyxupplevelse.

Däremot SAS "full service" slår sig ganska lätt mot BA, LH, AF mm, och, jämfört med Gulfbolagen är SAS en boskapstransport.

Och Linkan, jag vet att Du kommer skriva att "Skytrax inte visar sanningen" men, en SAS anställd som Du måste nog inse att sanningen ibland gör ont och försöka inrikta er på att lösa problemet (sänka kostnader, öka ombord service) istället för att skjuta budbäraren.

Och Linkan..... jag vet att man inte kan åka med BA, LH mm om man "bor i Luleå" men, det bor bara 1 miljon människor norr om Dalälven, knappast nog för att motivera ett flygbolag.
Linkan
2015-04-24 09:41:40
SV: Skytrax saknar struktur och därmed trovärd ...
Sv @Linkan

"Payment Options *BOB"
Detta är betalmöjligheter ombord på flygplanet när du köper tax free, dricka eller annat som säljs ombord.

Payment Card fees 3-Star Rating.
Det är en punkt som Norwegian fått en trea för. Att man tar ut kortavgift vid betalning av biljetter borde resultera i max 1-Star Rating.

De flesta traditionella bolag accepterar Master Card, Visa, American Express och Diners vid köp av biljetter utan att debitera någon extra kostnad. Detta borde resultera i 5-Star Rating.

Skytrax anger vilka kriterier man värderar. Men för vissa bolag finns inte dessa kriterier värderade men lika fullt kan man få en bra rating.

Du kan själv gå in och jämföra och klart se att det inte finns någon enhetlig struktur. Ena bolaget får 3,5 för att man tar ut avgift vid betalning med kreditkort medans andra bolag inte får något trots att man acceptera ett flertal betal/kreditkort utan att debitera avgift.

@Linkam
2015-04-24 00:54:40
SV: Skytrax saknar struktur och därmed trovärd ...
Skitsamma. SAS är bara 3-stjärnigt och en droppe i havet bland alla andra mediokra 3-stjärniga flygbolag. Inget att skryta med. Så vad är din point egentligen?

Betalar du med kontanter när du köper flygbiljett? Har du inte kreditkort eller AE? You must be kidding.
@b
2015-04-24 00:16:32
SV: Skytrax saknar struktur och därmed trovärd ...
Trafiken är det enda som betyder något. Det visar vilka bolag resenärer föredrar. När SAS har konkat kommer Norwegian att bli en förstklassig ersättare och flyga till fler destinationer än SAS....
@Nicke
2015-04-24 00:10:00
SV: Skytrax saknar struktur och därmed trovärd ...
Och Nicke vet vad verkligheten är.......NOT.
@B
2015-04-23 23:04:59
SV: Skytrax saknar struktur och därmed trovärd ...
Men du SAS eller Jet Time, Braathens, Blue 1, Red 1 eller Flybe? Börjar bli så många att det faktiskt börjar bli RÖRIGT?!!
@Linkan
2015-04-23 23:02:19
SV: Skytrax saknar struktur och därmed trovärd ...
Du är bara för mycket. Det finns en värld utanför SAS, det kommer du bittert få erfara och förmodligen ganska snart.
b
2015-04-23 22:56:07
SV: Skytrax saknar struktur och därmed trovärd ...
Antalet pax, vem bryr sig?
Norwegian flyger mellan Spanien oh ch UK, Tyskland mm med EI registrerade maskiner. SAS kommer förutom att vara störst i Skandinavien, alltid erbjuda en bättre produkt än Norwegian, ren fakta bara.
Nicke
2015-04-23 22:22:29
SV: Skytrax saknar struktur och därmed trovärd ...
Skytrax ger en mycket missvisande bild av verkligheten.

?
2015-04-23 22:17:40
SV: Skytrax saknar struktur och därmed trovärd ...
Förklara detta:

En punkt som endast finns hos Norwegian är "Payment Options *BOB" Där Norwegian fått 3,5 stjärnor trots att man inte tar kontanter och accepterar American Express.

Skytrax ett dravel.
@Linkan
2015-04-23 18:30:51
SV: Skytrax saknar struktur och därmed trovärd ...
Skitsnack. Vem som helst begriper att man måste ha olika kategorier för jämförelse av helt olika bolag. Det är precis vad Skytax har -- low cost och traditional.

3-stars är inget att skryta med för varken SAS eller Norwegian. "Mer värd" är ointressant, det som gäller är "mera värde per krona pris".

Men faktum är att efter endast 12 år av verksamhet kommer Norwegian snart att passera SAS när det gäller antalet resenärer. Det är det som gäller oberoende av vad du tycker.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev