Tråden startades av: Fredde  2015-04-24 22:36:08
SK946 ORD-ARN Canceled 
Hej!
Någon som vet vad som har hänt med LN-RKG (A340) i Chicago? Den ska enligt plan lyfta om en timme (16:25 lokal tid) mot Stockholm, men flaggas nu som inställd.
Den skulle ha kommit till ARN imorgon vid kl. 7:50.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

@Sv Jon
2015-05-02 19:27:39
SV: SK946 ORD-ARN Canceled
Nu snackar vi om SAS A340. Vad har 787 att gora med det?
Jon
2015-05-02 19:06:06
SV: SK946 ORD-ARN Canceled
No, I'm referring to the A340, that no European airlines are using due to their lack of effiency
Sv Jon
2015-05-02 18:56:31
SV: SK946 ORD-ARN Canceled
Inga reservdelar finns?

Menar du B787 som vid flera tillfällen blivit stående på backen i avsaknad på reservdelar.

Det finns ej heller stolar till nya Dreamliner flygplan. B787 är nog för ny man har inte hunnit bygga upp reservdels föråd.
Jon
2015-05-02 18:47:55
SV: SK946 ORD-ARN Canceled
Unfortunately, fewer and fewer airports carry spare parts for this dated air liner.
@Thomas
2015-05-02 18:09:21
SV: SAS A340 i Newark
Om det inte var tekniska problem med A340, sa var det val wildcat strike. Vad annars?
A330 Pilot
2015-05-02 18:08:24
SV: SK946 ORD-ARN Canceled
Det står 4 B777-200LR i BOM sedan 9 månader. Fräscha fina plan. Ingen vill flyga, ingen vill köpa.
Thomas
2015-05-02 18:04:50
SV: SK946 ORD-ARN Canceled
En A340, strandet også på Newark for 2 dager siden!
@pierre holmgren
2015-05-02 16:59:22
SV: SK946 ORD-ARN Canceled
Du menar att det inte var flygplanet som pajade? Vad var det? Wildcat strike?
pierre holmgren
2015-04-29 22:52:39
SV: SK946 ORD-ARN Canceled
@svar A330 , tror du om muligt er den mindst indsatte i hvorfor den blev stående.
A330
2015-04-29 22:50:59
SV: SK946 ORD-ARN Canceled
Vi snackar nu om SAS A340 i Chicago.
Sv A330
2015-04-29 12:17:12
SV: SK946 ORD-ARN Canceled
Inga reservdelar finns?

Menar du B787 som vid flera tillfällen blivit stående på backen i avsaknad på reservdelar.

I Indien har man även ställt en B787 på marken för att ha som reservdels förråd.
A330
2015-04-29 03:21:09
SV: SK946 ORD-ARN Canceled
A340 pajade ihop som vanligt och det finns inga reservdelar i Chicago. Reservdelar ar alltid problem med flygplan som "inte finns". Om du vill ha service pa sa manga flygplatser som mojligt kop flygplan som anvands av sa manga flygbolag som mojligt.
@Sv Tom
2015-04-28 15:54:28
SV: SK946 ORD-ARN Canceled
Uppdateras kabinen i Chicago?
Sv Tom
2015-04-28 15:43:24
SV: SK946 ORD-ARN Canceled
Man har haft färre flygplan tillgängliga pga kabinuppdateringar.
Tom
2015-04-28 14:39:28
SV: SK946 ORD-ARN Canceled
SAS har fått panikk på grunn av Norwegians longhaul suksess, og presser den gamle flåten på 11 airbus fly maksimalt. Det går ikke, de er over 14 år gamle, og trenger mer vedlikehold. Derfor blir det kanselleringer og forsinkelser hele tiden. --Men nordisk presse gidder ikke å skrive om det, ialleall ikke den idiotiske svenske avisen Aftonbladet!
@Lufthansa
2015-04-27 16:20:14
SV: SK946 ORD-ARN Canceled
Menar du att några % mera marknad i lilla Norge kommer att "rädda" SAS.
Lufthansa
2015-04-26 21:55:05
Hotade flygbolag
Märklig urspårad tråd.

Alla flygbolag hotar alla, det kallas konkurrens.

Det senaste är att SAS ökar marknadsandelarna, men är man SAS-hatare nämner man så klart inte det. Nu pressar SAS konkurrenten så hårt i Norge så det blir ett saftigt minusresultat där på onsdag. Minus 846 mNOK på driftsresultatet är prognosen, ref DN.no.

Komma dragandes med ett huvudkontor, ja men ett sådant har väl alla bolag? Frösundavik används bara delvis av SAS, dessutom. Märkliga inlägg.
Re: @Peter
2015-04-26 21:45:01
SV: SK946 ORD-ARN Canceled
Ett annat mästerverk av SAS var palatset i Frosundavik som måste ha kostat skjortan och bidragit till SAS dåliga resultat.

@Peter
2015-04-26 17:17:06
SV: SK946 ORD-ARN Canceled
SAS har alltid varit svag och "hotad" av andra flygbolag. Det bidrog bla till deras strategi att köpa upp ännu svagare bolag i Baltikum, Finland, Spanien, etc, och hotell, vilket var fullständigt missriktat och vilka man numera har sålt; isft att se till vad man ska göra för att bli mera konkurrenskraftig, vilket man inte gjorde, eller kunde pga 40 motstridiga fack. Att nu dra ner på flygplanunderhåll är inte smart. SAS är inte bara "hotad" av Norwegian utan också av Ryanair, Finnair, Thai, BA, Icelandair, Delta, KLM, etc.
pierre holmgren
2015-04-26 17:02:17
SV: SK946 ORD-ARN Canceled
@svar Peter , jeg kan godt selv tale for mig selv.
Jeg bryder mig ikke om Norwegian da de ikke behandler deres ansatte I Core kabinen på en ordentlig måde men hele tiden arbejder på at komme dem til livs , mest er det markant I Oslo.
Dette fordi man vil have nogle konkurence fordele over for konkurenter qua nogle obskure metoder at ansaette folk på og disse så flyver "modsat" alt sammen kommenteret 100 gange så det er vel nok efterhånden.
Jeg er ikke truet som sådan , firmaet hvor jeg er ansat skal nok overleve til min pension men for branchen er det utroligt at der ikke er flere der råber op.
Men dog ser det dog ud til at nogle slag langsomt og sikkert bliver vundet , Dreamlinere hjem til Norge og så forhåbentlig et stop for brug af mere end 20% udenlandsk ansatte på flyene som jo egentlig er det loven foreskriver.
Desuden er det ret sikkert at det over sommeren bliver fuldt lovligt at blokere FR på CPH efter arbejdsrettens dom I sagen.
Peter
2015-04-26 11:17:10
SV: SK946 ORD-ARN Canceled
Därför att Pierre likt många andra känner sig hotade av Norwegian. Fet han och många andra missat är att SAS flygande personal har börjat hälsa efter konflikten, faktum är att vi kände ett stort stöd från våra kollegor från SAS. Vi kommer att he samma fulla stöd till er där det väl är dags!
Jag ställer mig frågande till om Pierre verkligen jobbar som flygande på SAS....
Hansa
2015-04-26 09:56:06
SV: SK946 ORD-ARN Canceled
Ibland kan man skylla på teknik vid en cnl flight när det mer va dålig
cabinfaktor på flighten. Då är det billigare att göra en cnl, köra ner folk i norra EU för vidare befordran.
Det skälet som anges vid skärmen på gate till försening eller cnl är bara ngt ngn ansvarig hittat på. Som fd initierad tenikchef vet jag att man inte vill skriva ut den riktiga anledningen då den ofta misskrediterar bolaget.
Pilotbrist, teknik, låg cabinfaktor, you name it.....
@pierre holmgren
2015-04-26 03:44:47
SV: SK946 ORD-ARN Canceled
Denna diskussion gäller SAS. Och jag jobbar inte på Norwegian. Vfr hatar du Norwegian så mycket?
Tråkigt
2015-04-26 02:25:12
SV: SK946 ORD-ARN Canceled
Anmäl inläggetSV: Rykte om SAS
Tråkigt att folk inte är ett dugg seriösa på det här forumet. En massa simpiloter o annat skit som håller på. En seriös fråga är postad, sen blir det NAS vs SAS o massa annat drabbel som ingen i branschen bryr sig om. Bara Flightsimpiloterna och "tyckare"...

Snark
pierre holmgren
2015-04-25 22:56:01
SV: SK946 ORD-ARN Canceled
@svar BusinessPax , du har ingen problemer med SAS og har formentlig heller aldrig haft andre end at du ikke blev ansat den gang du sögte så nu må du gläde dig over din karriere i norwegian eller hvor du nu holder til , så vär glad for den.
BusinessPax
2015-04-25 21:50:06
SV: SK946 ORD-ARN Canceled
Denna cancellation påminner mig om alla problem vi råkade ut for med SAS.
@BusinessPax
2015-04-25 16:17:09
SV: SK946 ORD-ARN Canceled
Om ni undivkit SAS sedan länge varför denna ilska för denna händelse?
Nä, du är nog bara ett av en massa troll som aldrig flyger här på torget.
BusinessPax
2015-04-25 16:00:40
SV: SK946 ORD-ARN Canceled
8 timmar och sedan inställt!!! Aldrig mera!! Sparar SAS pengar på flygplanunderhåll, slarvar SAS med flygplanunderhåll, har SAS usla line maintenance/tech support/spares kontrakt med andra bolag, har Airbus usel teknisk assistans, eller är A340 a piece of shit? Vilket är det? Alla 5? Vi har undvikit SAS sedan länge.
A.Ttif
2015-04-25 11:08:09
SV: SK946 ORD-ARN Canceled
C-class pax hade tur och blev ombokade med LH via FRA. Y-klass fick mat och hotell.
@pf
2015-04-25 11:00:56
SV: SK946 ORD-ARN Canceled
Kan någon översätta pf's inlägg? Alternative att han skriver på engelska i fortsättningen.
Sv Bo i bilen
2015-04-25 09:44:37
SV: SK946 ORD-ARN Canceled
Man har haft färre flygplan tillgängliga pga kabinuppdateringar.
pf
2015-04-25 08:55:45
SV: SK946 ORD-ARN Canceled
Tydeligvis har alle selskaper/bolag teknikk en gang i mellom.

Det er like interessant å vite hvilke veier pax ble sendt-neppe tvil om at SAS har større muligheter enn andre å ta hånd om de.
Bo i bilen
2015-04-25 07:43:44
SV: SK946 ORD-ARN Canceled
Det har varit en hel del strul med A340 under 2015. Mer inställda flighter än någonsin. Är det åldern som börjar ta ut sin rätt, eller har SAS bara haft otur?

Mvh/Bosse
MekCert
2015-04-25 04:40:54
SV: SK946 ORD-ARN Canceled
SAS har några få A330/A340, men ändå är det alltid tekniska problem. Klart folk undviker SAS.
Peter
2015-04-25 03:30:47
SV: SK946 ORD-ARN Canceled
Pierre satte ner foten, det fanns inte tillräckligt med vatten.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev