Tråden startades av: Johan  2015-05-11 10:22:16
ACR driver 13 flygledartorn i Sverige från 2016  
Imponerande siffra och ACR växer sig större. Från 2016 har ACR minst 100 flygledare i tjänst i Sverige och de internationella "statliga" aktörerna känner flåset i nacken. Vilka konkurrenter kan konkurrera med ett företag som har 10 operativa på 1 central administratör. Fortsätter ACR i denna anda så blir det tufft för många och även LFV med sitt RTC.

Frågan är vad ACR satsar härnäst?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Conny
2015-07-21 12:16:58
Re: Tommy
Hade du haft någon kunskap i ämnet hade det varit relevant att du skrev ett inlägg men det är ganska troligt att du inte har det och då är det bättre att knipa käft.
Det finns all anledning att vara restriktiv i förändringar inom just flygbranschen. Fel krafter styr vilken inriktning branschen ska ta. Det går mot billigare, sämre och osäkrare. Att vi statistiskt inte ser några förändringar beror ju givetvis på gammal data, från tiden när flygsäkerhet var viktigare än bokslut och tävlan om vem som kan bli billigast och behandla sina anställda (och kunder) sämst.
Du får gärna ha åsikter men tänk till lite innan du skriver, tack!
Re: Tommy
2015-07-21 08:54:38
SV: ACR driver 13 flygledartorn i Sverige från ...
Allt var bättre förr!

ATC
Tommy
2015-07-21 08:49:55
SV: ACR driver 13 flygledartorn i Sverige från ...
När ska flygledarna i Europa mogna och inte bara se till sitt eget bästa? Flygledarorganisationerna kan liknas som sekter. Inga utomstående ska tycka och inga förändringar får ske. Det ska vara som förr. Stäng ner remote...

HQ
2015-07-10 21:49:19
Re: irena
Irena, du framstår som rätt korkad. Det finns inte en chans att du har läst igenom tråden. ingen kan svara så korkat då.
Groucho
2015-07-10 19:08:29
Re: Irene
Återigen, personligt tyckande utan fakta! Vi får acceptera att du har dom åsikterna men all forskning och fakta säger att du har fel.
Irena
2015-07-10 16:58:52
SV: ACR driver 13 flygledartorn i Sverige från ...
65 år vore en rimligare ålder för flygledare. Där är idag både sjuksköterskor, brandmän och poliser. 60 år är något man ärvt från de statliga engagemanget långt tillbaka i tiden. Arbetsgivarverket har glömt av yrkesgruppen flygledare när de ändrat pensionsåldrar för andra yrkesgrupper.

Finns idag inget internationellt eller svenskt regelverk som säger att en flygledare inte får arbeta efter 65 år. Se till bara att vara friska, arbeta på, och inte boka plats på ålderdomshemmet för tidigt.

Njut av hängmattan i sommar!
Denilsement
2015-07-10 12:53:26
SV: ACR driver 13 flygledartorn i Sverige från ...
Är det rätt att jobba efter 60 bara för att en handfull gör det för att dom vill tjäna extra pengar? Om all forskning stödjer motsatsen!
Tjockekalle
2015-07-09 19:50:46
Personlig vinning
Hos LFV är dom lätt räknade som jobbar efter 60 år (inga på ACC och knappt en handfull på mindre torn) men sen har några gått över till ACR för att jobba och tjäna grova pengar utöver pensionen! Är det flygsäkerhet eller är det personlig vinning?!
Groucho
2015-07-09 16:56:09
Re: PP
Det är inte speciellt svårt att anpassa uppgifterna. Det är bara att sänka antalet flygplan/sektor och bemanna med fler flygledare. Men vad har man vunnit på detta?! Och då med full lön istället för den lägre pensionen.
pp
2015-07-09 16:51:30
SV: ACR driver 13 flygledartorn i Sverige från ...
Om en yrkesgrupp inte kan arbeta efter 60 bör man ta sig en funderare på vilka arbetsuppgifter som egentligen utförs och anpassa dessa för att möjliggöra arbete längre upp i åldrarna. Att en inte klarar av okvalificerade yrken högre upp i åldrarna går att försvara då det finns mer tid och resurser för omställningsarbete när det gäller ungdomar. Men det är knappast ekonomiskt försvarbart att släppa hem en högkvalificerad yrkesgrupp vid 60. Det är inte fel på er flygledare, det är fel på ert jobb.
Groucho
2015-07-09 16:47:32
Re: Hans
Nu är det ju precis personligt tyckande du ägnar dig åt! Personligt tyckande utan fakta är absurt!
Forskningen som finns kring dessa frågor är entydiga!
Vi blir lever längre och har medicinsk hjälpmedel som dämpar hjärt och kärlsjukdomar mm men det är bla den kognitiva förmågan (helt avgörande för yrken som tex flygledare) som blir sämre när man blir äldre och där är vi inte bättre idag än på 60-70 talet. Tvärtom ser vi mer och mer demenssjukdomar och liknande idag än tidigare. Det finns heller inga direkta former för att fånga upp brister i den kognitiva förmågan i våra medicalundersökningar.
Det finns hur mycket forskning kring detta som helst. Använd google och återkom.
Att dra sitt strå till stacken för vad...? Bara för att du inte har lyckats övertyga din arbetsgivare så ska andra ha det sämre...?!
Fråga vilken sjuksköterska som helst om det är rimligt att dom ska jobba längre än 65! Ett långt yrkesliv har du förmodligen inte för då hade du varit mer ödmjuk.

Det finns säkert vissa yrken där högre pensionsålder skulle vara lämplig men flygledare är inte ett av dom. Har du andra åsikter kring det så krävs det fakta och inte personligt tyckande, för då tror man att det beror på avund och jante. Det inser du nog också.
Hans
2015-07-09 14:46:55
SV: ACR driver 13 flygledartorn i Sverige från ...
Teknikens utveckling de sista åren måste ha hjälpt till? Är vi friskare som individer än på 60-70-talet? Man kanske ska se till att man kan stå i position hälften av sin arbetstid. Enligt forskning lika bra träning som att gå på gym.

Lätt att säga att det var bättre förr. Jag tror skarpt på att vi alla, inklusive flygledare och piloter, är friskare och hälsosammare idag. Vi blir alla äldre och kan därför också arbeta längre än dagens låga pensionsålder. Håller med politikerna att 67 år och äldre är ett bra riktmärke.

Tycker inte synd och är heller inte avundsjuk på några arbetsgrupper. Tycker bara att alla i samhället måste dra sitt strå till stacken och se till att framtidens samhälle fungerar.
Groucho
2015-07-09 14:22:11
SV: ACR driver 13 flygledartorn i Sverige från ...
Som sagt, det finns massor av forskning kring detta, helt enkelt hur mycket som helst.
Bara för att någon jobbar efter 60 års ålder betyder inte att det är rätt! LFV, innan ATL, tillät oss flygledare att jobba i princip hur många dagar i sträck som helst. Nu är det inte så men det hävdades då (innan ATL) att det inte var några problem.

"Men med undantag för yrken som ställer
exceptionella krav på de kognitiva förmågorna, exempelvis
flygledare, så är arbetsprestationen generellt sett inte lägre
för grupper av äldre individer innan cirka 65 års ålder i alla
fall, vilket är så långt det oftast har studerats (Salthouse,
2012)."

Men fortsätt gärna med personligt tyckande baserat på... ingenting! :D Eller, ta reda på fakta, granska och återkom.
O
2015-07-09 13:58:05
SV: ACR driver 13 flygledartorn i Sverige från ...
Det jobbar just nu 2 FL i Västerås som är över 60 och klarar det utmärkt. Och Västerås kan knappast anses ha "mindre trafik".
ESOW
2015-07-09 12:06:37
SV: ACR driver 13 flygledartorn i Sverige från ...
Ja Västeråsincidenten är nog det bästa exemplet man kan ge på varför vi inte ska jobba efter 60 år. Man får väl ändå tro att de som bestämmer har sett och lärt av detta.
FL sedan många år...
2015-07-09 11:08:03
SV: ACR driver 13 flygledartorn i Sverige från ...
Det finns ingen flygledare som jobbar operativt efter 60 på ACC;erna.
Det är ett fåtal i torn som några jobbar kvar operativt efter 60, på mindre ställen med lite trafik.
Vi såg hur det gick i Västerås när flygledningen skulle skötas av pensionärer vid övertagandet!!! Man fick göra en "omstart" med reducerad trafik! Det är okunnigt och oansvarigt att hävda att det är bra med flygledare som jobbar kvar efter 60! Ja, det finns ställen/undantag där det fungerar men överlag är det helt fel att jobba operativt efter 60 år.
De allra flesta flygledare med lite erfarenhet förstår detta och är ödmjuka inför uppgiften!
FL ESOS
2015-07-09 10:11:48
SV: ACR driver 13 flygledartorn i Sverige från ...
I princip samtliga elever som gick via Norrköping och som inte får jobb hos LFV ser ut att få jobb i Holland/Irland/Österrike/Australien.
LFV har alltså försett dessa länder med gratis flygledare...
Nuvarande pensionsavgångar möts inte med nyanställningar och fr.o.m 2020 ökar pensionsavgångarna avsevärt.
Detta är ingen hemlighet och även LFV vet att det blir en brist om 4-5 år men deras lösning är att då anställa de flygledare man idag inte anställer...! Var är dessa flygledare då? I andra länder med lägre pensionsålder och bättre avtal? Lämnat branschen helt?

Ökad trafik enroute gör att nya sektorer kräver mer folk på ACC.

Att många jobbar kvar efter 60 är en myt. Det är ett fåtal (oftast TWR) som jobbar kvar men i princip ingen på ACC;erna.
Det finns inga argument för en höjd pensionsålder men mängder med utredningar/forskning för en bibehållen eller sänkt pensionsålder. Fråga din fackliga representant så får du ta del av allt det material som finns. Frågar du din chef/arbetsgivare så kommer du inte få några vettiga skäl för höjd pensionsålder.
Robban
2015-07-09 08:59:33
SV: ACR driver 13 flygledartorn i Sverige från ...
Någon brist på operativa lär det inte bli på många år. Inga större utbildningsplaner är planerade. Vet ej om ACR ska utbilda en ny kull i Schweiz. Många nyexaminerade och kommande från EPN som inte är garanterade jobb. Färre vill gå i pension vid 60. Finska flygledare vill jobba i Sverige. Resultatet av allt detta blir att de närmaste åren är säkrade personalmässigt.

Om vi och ACR lyckas med exportsatsningar vore det en höjdare för vår bransch. Svensk flygledning skall bli världsledande och då behövs allas initiativ.

Njut av sommaren!
FL twr
2015-07-08 23:03:00
Re: Nils och Jan E
Den enda som uppvisar samma bitterhet här mot flygledare som "Nils" är "Jan Eliasson". Helt sjukt. Vad är det för fel på folk?! Så många inlägg i så många trådar under så många år och på så många olika forum.
Skaffa ett eget liv och ett eget yrke!
Tjockeleffe
2015-07-08 17:20:56
Re: Nils
Nils, vad har hänt i ditt liv?! Det riktigt lyser av hat och avvund! Tragiskt! Du har svårt att dölja hur gärna du vill att det ska gå dåligt för någon du tror har det bra.

Vidare så verkar det som om alla flygledarelever hittar andra tjänster utomlands. Inga operativa FL har fått eller kommer få gå från LFV (utom dom nya elever som checkats som hittar andra jobb).
Sen ser vi samma brist på FL om 3-4 år som tidigare. RTS är verkligen inget mirakelmedel i Sverige och alla ACC-flygledare påverkas inte alls.
Nils
2015-07-08 16:22:09
SV: ACR driver 13 flygledartorn i Sverige från ...
@Vikboplan: Hur många är det som har fått gå? Och hur många av dessa har FL-certifikat?
Vikboplan
2015-07-08 15:34:41
SV: ACR driver 13 flygledartorn i Sverige från ...
Många f.d. Luftfartsverkare som tyvärr blivit arbetslösa nu när GD drar fram i korrodorerna. Många LFV rekryterade elever som kanske aldrig får bli operativa flygledare. Har LFVs ledning satsat på fel hästar eller varför tar man inte ansvar? Pinsamt om man enkelt skyller på att konkurrens råder. Konkurrens har varit en aktuell frågan sen 15 år och realitet sen 5 år. Har man gjort felaktiga analyser på Vikboplan och senast inne från Warterfront?

Hur många behövs rationaliseras bort från LFV innan RTS kan bli lönsamt? RTS är ingen billig historia för antingen flygplatser eller flygbolag.

Vem bryr sig?
No Problem
2015-07-07 15:28:34
SV: ACR driver 13 flygledartorn i Sverige från ...
ACR har övertagit färdigutbildad personal från LFV. Det kan inte vara några problem vem som betalar lönen. Klarade de jobbet hos LFV klara de jobbet hos ACR.

Hade det varit i ishockey världen hade LFV blivit rika då hade de kunnat sälja sina flygledare till ACR för miljonbelopp.

Men människohandel är bara tillåten inom idrotten!
Karl
2015-07-07 15:15:35
Re: Nils
Vem sitter i RTC;na då...?
Nils det är en våt dröm för dig att flygledare ska bli arbetslösa men en pinsam sådan.
Ta reda på fakta och återkom.
Nils
2015-07-07 15:01:38
SV: ACR driver 13 flygledartorn i Sverige från ...
Jag tror oxå att landets flygledare mår bäst nu - sommarsemester och en längre sådan än de flesta arbetstagarna i samhället. Snart ännu längre semestrar, årliga sådana, när RTS tar över tornens funktion.

Det är nya tider och leverantörerna av flygledning behöver inte oroa sig då tekniken verkar tar över.
@thomas
2015-06-01 20:31:32
SV: ACR driver 13 flygledartorn i Sverige från ...
Den statliga aktören vill ju lägga ner alla torn och flytta flygledarna till Sundsvall. Nej du Thomas jag är övertygad om att de civilanställda flygledarna i Sverige mår bäst just nu.
CFIT
2015-05-31 01:17:40
SV: ACR driver 13 flygledartorn i Sverige från ...
Bara den som lyckas tolka EC 1035 till en rimlig och perfekt avvägd nivå kommer dominera marknaden.
Markus
2015-05-29 09:31:26
SV: ACR driver 13 flygledartorn i Sverige från ...
Vem kunde tro att ett annat bolag än LFV skulle kunna leverera säkra flygtrafiktjänster i landet. Inte många om man frågat "eliten" för 10 år sen. Logisk utveckling då flygbranschen står sina egna kostnader. Den bästa ekonomin för både staten, LFV, FM, Swedavia, flygbolag och landets flygplatser är om man låter privata initiativ driva all flygtrafiktjänst i landet. Om staten ska leka bolag ska skattebetalarna ansvara för kostnaderna. Idag inte! Offentlig sektor är betydligt dyrare och det är bara att titta på utvecklingen i södra Europa och hur ekonmin fungerar där. Inget för Sverige!
Niklas
2015-05-13 17:21:55
SV: ACR driver 13 flygledartorn i Sverige från ...
Sverige ligger längst fram i utvecklingen. Enligt LFV GD på invigningen av det nya systemet RTS är vi först i världen att landa/starta flygplan från annan ort. Fantastiskt! Det skålas och skramlas - för vem?
Weekend
2015-05-13 07:56:06
SV: ACR driver 13 flygledartorn i Sverige från ...
Systemet som ni snackar om kan användas i Sverige där det inte förekommer någon större trafik utan det kommer ett flygplan på tidtabell en gång i veckan typ vilket sker i Sverige.
Känns viktigt för Sverige att visa att man är innovativ fast för vad?
Thomas
2015-05-13 07:21:43
SV: ACR driver 13 flygledartorn i Sverige från ...
Jag har alltid hävdat att flygledning är för komplicerat och en så pass viktig samhällsfunktion att detts uppdrag borde ENDAST drivas i statlig regi. Flygledare behöver kunna koncentrera sig på sin uppgift. Inte gå och oroa sig för förändringar i tjänsten eller i samhället. Ingen resenär eller annan ska känna sig osäker i luften.
Månne
2015-05-12 17:17:11
SV: ACR driver 13 flygledartorn i Sverige från ...
De flesta är nog nöjda med både ACR och LFV som arbetsgivare. Hotbilden ligger inte där utan mer i vad framtiden har att erbjuda. Nya systemlösningar blir av naturliga skäl mer intressant för kunderna om traditionell flygledning visar sig inte följa med kostnadsmässigt. Inte så svårt att förstå - vi behöver bara titta på samhällets utveckling. Förr i tiden kunde olika verksamheter hålla många anställda igång. Det är idag en omöjlighet. Tyvärr!!! Priset är en viktig detalj och det speglar oss själva när vi konsumerar privat.
FL
2015-05-12 16:36:30
SV: ACR driver 13 flygledartorn i Sverige från ...
Bara korkade flygledare ser ACR som ett hot! Det är väl bra med fler arbetsgivare! Jag skiter i vilken arbetsgivare som vinner men är noga med att bevaka mina villkor. Vissa saker har blivit sämre (mycket sämre) men en hel del har blivit bättre också.
Det fåtal FL som finns inom ACR som är korkat lojala och tror att ACR gör detta för att dessa flygledare ska kunna självförverkliga sig och sprida floskler är som väl i minoritet i företaget.
Mia
2015-05-12 15:42:14
SV: ACR driver 13 flygledartorn i Sverige från ...
Skillnaden från varje ny tråd är att ACR expanderar och det är oerhört glädjande. Än mer glädjande är det när det finns så många med den svenska sjukdomen "avundsjuka" som tycker till därute. Snart helg igen!!!
ZzZz
2015-05-12 13:24:46
SV: ACR driver 13 flygledartorn i Sverige från ...
Ja, jag läser tråden... Men fattar fan inte hur ni orkar... Samma visa varje gång med ca 3-4 månaders mellanrum... Ingen tillför nåt nytt utan bägge läger kör med samma uttjatade argument varje gång... Orka!

/Måns
Investor
2015-05-12 10:28:20
SV: ACR driver 13 flygledartorn i Sverige från ...
Re: Lena

Vilket ska man satsa på?
Ja inget är väl börsnoterat eller så. Hur menar du med att satsa på?
Går det att göra karriär i ACR respektive LFV?
FL
2015-05-12 08:42:15
SV: ACR driver 13 flygledartorn i Sverige från ...
LFV satsar nu allt på två kort: 1) Swedavia och Försvarsmaktens flygplatser undantas under lång tid möjligheterna att upphandla kostnadseffektiva flygtrafiktjänster. 2) Att fjärrstyrda tornkoncept blir mer kostnadseffektivt än bemannad flygledning.

Faller båda eller en av dessa alternativ så är det kört för det statliga alternativet. I dag har LFV en skyddad verksamhet och i stort sätt ett monopol i Sverige.
Lena
2015-05-11 22:29:36
SV: ACR driver 13 flygledartorn i Sverige från ...
Det är ganska stor skillnad mellan ACR och LFV i dagsläget. ACR nyanställer och LFV säger upp personal. LFV stoppar utbildningen och ACR utbildar. ACR skapar sysselsättning och LFV vill ersätta individer med teknik. ACR ser möjligheter och LFV ser problem. Vilket bolag ska man satsa på? Inget svårt beslut!
FL twr nr 1
2015-05-11 19:50:51
SV: ACR driver 13 flygledartorn i Sverige från ...
Jag har hört att lönen är betydligt högre och att OB är 5 gånger så högt. Dessutom har väl Västerås ytterligare påslag?
FL
2015-05-11 19:40:43
SV: ACR driver 13 flygledartorn i Sverige från ...
ACRs bud var det enda som levde upp till kraven. LFVs bud var ett skämt och visar att man inte bryr sig om mindre torn längre...

Angående villkoren i ACR så är dom samma som hos LFV eller sämre. Och ledningen gör sitt bäste för att dumpa villkoren så mycket det går.
FL TWR
2015-05-11 17:01:07
SV: ACR driver 13 flygledartorn i Sverige från ...
Någon sa att de var 4 bolag som bjöd på de fem tornen. Vilka förutom LFV och ACR? Swedavia som vinstdrivande bolag borde vara lika angelägna som alla andra flygplatsägare att få upphandla flygledning i konkurrens. Inget som politiker ska styra över!
FL torn
2015-05-11 16:23:42
SV: ACR driver 13 flygledartorn i Sverige från ...
LFV la väl inte ens något bud på de sista 5 tornen som upphandlades?
sven..
2015-05-11 15:52:05
SV: ACR driver 13 flygledartorn i Sverige från ...
LFV kan inte vinna tillbaka några twr då kostnaden för att få in nya fl i pensionssystemet är för höga.. så nu är vi tillbaka på monopol på småtorn med en privat monopolist och monopol hos swedavia torn och ACC... ingen stor utländsk arbetsgivare kommer lägga sig i de små tornen och och de övriga får man inte röra... måne kan de små tornen göra sig till personalbolag... för att det ska bli konkurrens...igen...
Sniper
2015-05-11 13:41:47
SV: ACR driver 13 flygledartorn i Sverige från ...
När LFV "förlorar" TWR-upphandlingar på vissa flygplatser ökar vinsten för LFV...kanske bara TNC och enroute kvar om några år??
FL twr
2015-05-11 13:02:10
SV: ACR driver 13 flygledartorn i Sverige från ...
"Nya tider", "...förändringens vindar.", "moderna tider"", "utmana morgondagen"... bla bla bla.
Floskel-VM har tydligen dragit igång.
FL twr nr 1
2015-05-11 11:50:05
SV: ACR driver 13 flygledartorn i Sverige från ...
Det är tydligen många som använder "FL twr"! :-) Jag som skrev första svaret är fortfarande intresserad av hur villkoren ser ut hos ACR.
FL twr
2015-05-11 11:40:18
Leka provider
Man behöver inte tro på gårdagen men inte sällan blir det lite "Kejsarens nya kläder" när outbildade flygledare ska försöka briljera om framtiden! :D
Gårdagen behöver inte alltid vara rätt men att lära sig av historien är viktigt. Inte bara kasta sig in i något oprövat och ogenomtänkt.
Avreglering är ogenomtänkt men inte oprövad! Det finns massor av exempel i historien på huvudlösa avregleringar och än har ingen lyckats presentera någon bra avreglering.
Flygbranschen är definitivt ett utmärkt exempel på en obra avreglering. Ständiga strejker, konkurser och ingen tillförlitlighet gör att flygtrafiken idag är en dålig marknad.
Flygledare ska leda flygplan och inte tro att dom kan något om ekonomi och marknader! Både LFV och ACR består ju till största del av gamla flygledare som inte har någon utbildning. Visst styrelserna har kanske några enstaka personer med utbildning med ledningarna och resten av chefsstrukturen är usla exempel på hur det ska se ut.
Lägg därtill några flygledare i respektive företag som var dåliga flygledare och som vill självförverkliga sig genom att leka provider...! Ett recept på en katastrof i långa loppet!
Birger
2015-05-11 10:56:53
SV: ACR driver 13 flygledartorn i Sverige från ...
Naiva är alla de som tyvärr tror på gårdagen. Framtiden består av hotbilder och moderna lösningar genom teknik som kan ersätta ineffektiva och kostsamma driftslösningar. De företag i branschen som ser ett gemensam behov av att lyckas i framtiden blir de som har både arbetstagare och arbetsgivare som tillsammans vill utmana morgondagens hotbilder. ACR har större möjligheter här än de g:a statliga monopolisterna. Flygbolagen har inte lyckats med smarta omställningar och gemensamma satsningar där anställda och ägare vill bli starka tillsammans och dessa ska man ta lärdom av. Där bråkas det bara om villkor mm och framtiden kan bara sluta på ett sätt. Dvs nedläggningar och alla är förlorare. I de traditionella flygbolagen pågår stålbaden för fullt. Facken består men deras medlemmar får ta smällen när jobben inte finns kvar...
FL twr
2015-05-11 10:35:46
SV: ACR driver 13 flygledartorn i Sverige från ...
Hur är det att vara anställd? Det var tuffa toner i början och oklart vad som gällde. Det verkar dock bättre nu...? Bättre lön än LFV? Sämre semester? Bättre OB? Pension?
Låt för guds skull inte dom som i början var extremlojala mot ACR förhandla för er! Visst, det är ett litet företag med lite "gullgull" men glöm inte att ACR inte är till för välgörande ändamål och arbetsgivare är arbetsgivare och arbetstagare är arbetstagare.
En skicklig chef får lätt en arbetstagare att glömma detta...! Naiva och lojala medarbetare är en dröm för aktieägare men en mardröm för arbetstagarna.
Tävla gärna om att vara effektiva och genom att inte ha en uppblåst organisation med enorma kringkostnader (som LFV var tidigare) men var inte så korkade att ni tävlar med att sälja er billigt. Det blir alltid en nitlott!
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev