Tråden startades av: Trötter  2015-05-23 17:48:10
EASA regelverket vid sjukdom 
Hur kan det vara möjligt att flygbolag skriver avtal som innebär att vid sjukdom betalas ingen sjuklön? Varför tillåts detta av det inom EASA världen? Konsekvensen är ju glasklart, att crew döljer sin sjukdom och jobbar. Dvs inte fit for duty. Varför skyddas inte den enskilde individen och bolagen får härja fritt? Detta är ju absurt!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

T
2015-05-26 09:16:19
SV: EASA regelverket vid sjukdom
Man kanske skulle förbjuda alla flygbolag som går med förlust! Med Trötters resonemang så kan man ju misstänka att bolag som har minus i kassan slarvar med underhåll, anställda känner stress för att kanske förlora jobbet. Etc.
Trötter
2015-05-26 08:42:25
SV: EASA regelverket vid sjukdom
Sociallistiskt tänk? OMG! Vem har sagt att alla ska ha samma sjuklön? Men att kunna tillhandahålla avtal utan rätt till sjuklön är inte flygsäkerhet och där kan EASA gripa in. Allt som påverkar flygsäkerhet är EASA ansvar. Men det finns inget intresse att kliva arbetsgivarna på tårna. Samma gäller ju pay to fly. Hur kan det accepteras m h t att "normalt" har inte crew ifråga något att äta för ens. Ingen lön ingen mat. Hur då vara fit for flight?
Trött
2015-05-25 16:47:04
SV: EASA regelverket vid sjukdom
EASA kan inte ställa sådana krav. Därför att det är respektive land som sätter reglerna.Med ditt sätt att resonera skulle all flygande personal inom EASA ha samma sjukvillkor. Varför inte samma lön? Socialistiskt tänk hör inte hemma inom EU.
Trötter
2015-05-25 14:34:25
SV: EASA regelverket vid sjukdom
Jag har inte blandat ihop några begrepp. Frågan gäller varför vissa bolag kan avskriva sig det ansvaret för sina anställda. Varför inte ställa krav från EASA på alla bolag att det måste vara en viss standard på den sociala tryggheten för att leva upp till flygsäkerheten. Dvs crew ska inte känna sig tvungna att jobba när de är sjuk mm pga ekonomiska orsaker.
Trött
2015-05-25 10:45:52
SV: EASA regelverket vid sjukdom
Sjuklön är en social fråga, som sköts av respektive land. EASA sköter regelverket angående tjänstgöringstid. Blanda inte ihop begreppen.
Trötter
2015-05-25 09:17:55
SV: EASA regelverket vid sjukdom
Om EASA vore seriösa skulle det finnas krav på bolagen att t ex sjuklön måste betalas. Och mycket mer finns att önska. Och styrs det upp centralt är det lika för alla. Men det är som du säger, jurister från bolagen har styrt upp detta. Frågan är ju också hur finansieras EASA centralt? Är det flygbolagen som stoppar in pengarna? Vore ju dumt att såga av den gren man sitter på. Varför går EASA mot vetenskapen och bolagen tillmötes vad gäller tjänstgöring?
P2FLY
2015-05-23 19:57:03
SV: EASA regelverket vid sjukdom
@Trötter... EASA flight duty är skriven av sluga jurister som var betalda av flygindustrin.Efter ett enorm lobby tryck i Bryssel så fick EU en gemensamt flight duty regelverk.

Givetvis var den skriven av jurister för jurister.INTE FÖR ATT PILOTER skall kunna förstå glasklart och enkelt när de efter en 14 timmars duty går in i twilightzone,,,,,VI är på fel sida om staketet.Det är vi som är tomatplockarna..
Lön när man är unfit,, eller inte. har inget med tjänstgöringstid att göra.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev