Tråden startades av: Läs på!  2015-07-28 12:20:35
Vet du ens vad pay2fly betyder?  
Hej,

Har själv suttit sedan länge tillbaka och följt trådar på detta forum som jag finner intressanta, brukar dock sällan bry mig om att kommentera eller lägga mig eftersom jag anser att nivån här är väldigt låg på många "debattörer".

Men den senaste tiden har jag läst många som slänger ur begreppet pay2fly till höger och vänster som att dom vet vad dom pratar om och jag känner att jag många behöver upplysas av vad begreppet innebär!

"Ryanair sysslar med pay2fly som förstör branschen när flygkåta 20-åringar köper sig ett jobb" - FEL!
Inte heller Norwegian sysslar med P2F.

På Ryanair köper man inte ett jobb, man köper en rating (vilket du behöver göra i princip överallt i dagens läge), visst den är tydligen dyrare än på andra ställen, men det är fortfarande ratingen du betalar för. Har många vänner i RYR och jag vet att bortsett från dina första få sektorer så får du betalt direkt efter din TR, du får LÖN, du betalar inte Ryanair för att jobba, dom betalar dig, och dom betalar faktiskt ganska bra efter bara ett par månader. Hur är detta pay2fly? Betalar du för att flyga? Nej du får betalt för att flyga.

Om någon är intresserad av att veta vad P2F egentligen betyder, så kan ni kolla upp Smallplanet Airlines, dit kommer du med en rating som du skaffat själv på annat håll, sedan BETALAR du för att få flyga ett visst antal timmar för flygbolaget. DET är pay2fly! Du betalar för att flyga, därav termen pay2fly. Men skulle gärna se någon med ett giltigt argument förklara varför Norwegian, Easyjet eller Ryanair ägnar sig åt P2F?

Förväntar mig inte alls någon större positiv respons här, eller att få medhåll, utan snarare samma skitsnack som tvingade mig att skriva det här från början. Men behövde avreagera mig. Förstår inte vad som driver många av er till att sitta framför datorn och slänga ut er skit som ni inte har någon aning om.

Tack

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Mutti
2015-08-05 12:47:33
SV: Vet du ens vad pay2fly betyder?
Måste man inte betala anställningsintervjun först på Ryan?
@ mamma o pappa
2015-08-05 12:03:01
SV: Vet du ens vad pay2fly betyder?
Till mammor och pappor som betalar eller inte eller villka ni nu är.
Nu börjar det verkligen att spåra ur, ni är ju helt ute och cyklar.

För det första till mamma som betalar. Den avgiften på 29.500 eur är
en avgift för en cadet utbildning ( Typerating + linetraining) det är inget
du får betala bara för att få ett jobb även hos de andra bolagen det ju
en typ utbildning på ett flygplan. Är det så svårt att förstå det?

Till den andra mamman som tydligen inte betalar. T.e.x Ryanair gör en
genomgång som ett vanligt anställningsförfarande med alla tester och
intervjuer för att avgöra om du är lämplig för anställning där.
Klara du detta blir du erbjuden plats i cadet utbildningen med efterföljande
anställning om du klarar utbildningen vill säga. Där efter betalar du avgiften
inte innan som du vill göra gällande.


Morat
2015-08-05 11:01:30
SV: Vet du ens vad pay2fly betyder?
Trams!
Om man betalar sin utbildning på högskola till ett visst yrke eller betalar för att kunna bli pilot (också ett yrke). so what!
Mamma
2015-08-05 09:45:45
SV: Vet du ens vad pay2fly betyder?
"Pay 2 fly för mig är Enter air (detta är vad jag har fått berättat för mig kan vara något annorlunda) Betala rating, linetraining upp och tills du når 500h i bolaget, då kan dem välja om dem vill ha dig eller inte."

RyanAir precis som enter air kan välja om de vill ha dig eller inte efter att du betalt.
Det är ingen skillnad.
Mamma betalar
2015-08-05 09:42:17
SV: Vet du ens vad pay2fly betyder?
Till er som förespråkar vad RyanAir gör.
Är ni redo att betala 29,500eur för ert nästa arbete också?
Ni utför exakt samma arbete på FR som på något annat bolag.

Om ni inte märkt det så följer många andra bolag efter vad ryanair gör.

För flygbolagen måste det vara underbart med alla dessa wannabe som gladeligen gör dem rikare och sedan försvarar det på forum som detta. Tragiskt.
Linjen
2015-08-04 18:22:48
SV: Vet du ens vad pay2fly betyder?
Ryanair har flera olika kontrakt med olika för och nackdelar. Just dem kontrakt som de flesta hör talas om är en fördel i början,dvs att kunna dra av skatt på ratingen osv. Sen finns ryanair kontrakt med pension också.

Pay 2 fly för mig är Enter air (detta är vad jag har fått berättat för mig kan vara något annorlunda) Betala rating, linetraining upp och tills du når 500h i bolaget, då kan dem välja om dem vill ha dig eller inte.
Västeråslyckan
2015-08-04 15:01:54
SV: Vet du ens vad pay2fly betyder?
Många som köpt plats hos Ryan från vår kull.
738
2015-08-04 14:46:39
SV: Vet du ens vad pay2fly betyder?
Vad är den hederliga vägen
Pappa betalar
2015-08-04 14:43:55
SV: Vet du ens vad pay2fly betyder?
B738
Går du den "hederliga vägen" så är du i alla fall inte med, och förstör din egen karriär genom att betala dig in. Snart inser du att hela branschen tvingas följa efter ryan och dessa pay2fly program.
738
2015-08-04 14:37:47
SV: Vet du ens vad pay2fly betyder?
Pappa lille avunsjuk är väl det du är
Men du svarade inte på frågan
Pappa betalar
2015-08-04 14:28:12
SV: Vet du ens vad pay2fly betyder?
Att någon skulle vara avundsjuk på en RyanAir pilot finns inte. Ni har totalt fått det hela om bakfoten.

Ni tycker era villkor är bra nu, men det kommer en tid då man inte kan leva som en 20 åring längre utan behöver ta ansvar för sin familj, med en stabil tillvaro.

Problemet ligger i att ni accepterar dessa förhållanden, och betalar för att arbeta som kortsiktigt ger er en boost till karriären, tills nästa wannabe säljer sig billigare. Bolagen ni sedan tänkt byta till följer efter RyanAir, och branschen dras ner.

Men detta måste upp på högre nivå, förväntar mig inte att en 20+ pilot kan påverka något.
Men sluta i alla fall att förneka att ni är en del av problemet.



738
2015-08-04 10:37:21
SV: Vet du ens vad pay2fly betyder?
Till mr. Pay2fly och pappa betalar, om ni vet vad fly for food är för något.
Skulle ni vilja ge oss andra noviser era åsikter vad som är bäst.

Betala ratingen själv med eller utan rika föräldrar och dra av det senare
på skatten.

Harva runt i ett par år för c.a 12.000 skr / mån för att komma upp de
så eftertraktade 1500 timmarna som tydligen behagar de stora ”seriösa”
bolagen och vissa debattörer på forumet

Sitta och vänta i några år till att certet inte gäller längre och hoppas att
alla andra gör likadant för att försöka ändra på ordningen i flygbranschen
P2FLY
2015-08-04 07:15:25
SV: Vet du ens vad pay2fly betyder?
SUCK!!!

Hur kan man övertala en tonåring med fjunskägg? -Det går inte..
Defention av p2fly är avklarat.

-Det vi också kan komma överens om att marknaden är av typ.. "supply vs demand"
Ibland tar det 10-15år att bli kapten ibland bara kanske 2 eller mindre..

Status och glamour är borta tack vare LowCost. (i Europa och US)med det är all time high fortfarande i china o indien,bangladesh,pakistan

En flygmeck med de rätta behörigheterna CRS kan lugnt tjäna mer är många kaptener idag...

Om jag var 20år skulle jag rekommendera civilekonom utbildning med aktie/hedge fondförvaltning..
alternativt bli politiker och satsa på riksdagen.







AGP
2015-08-04 04:29:54
SV: Vet du ens vad pay2fly betyder?
Vi var 12 st son gick klart utbildningen samma månad, alla fick intervju utom en, alla "hade råd" att betala TR, men bara jag kom in. 8 st på min assessemt men 3 fick erbjudande av att börja. Ni som säger att man köper ett jobb eller betalar sig förbi kön, det är ni som inte kom in eller SAS-piloter som tycker det är jobbigt att man tjänar mer efter 6 månader i RYR än vad ni gör på SAS efter 10 år eftersom eran dinosaurie till företagsidé inte fungerat sedan tidiga 90-talet, sorgliga och bittra.
arrow
2015-08-03 19:05:37
SV: Vet du ens vad pay2fly betyder?
Till Ryanair kommer bara dom som är bäst oavsett storleken på plånboken.
Pappa betalar
2015-08-03 12:24:39
SV: Vet du ens vad pay2fly betyder?
Till övriga yrken kommer den mest lämpade in oavsett storleken på plånboken.
Pappa betalar
2015-08-02 17:08:14
SV: Vet du ens vad pay2fly betyder?
Övriga yrken kommer den mest lämpade in på utbildning. På Ryanair är det den som betalar.
Morat
2015-08-01 19:54:58
SV: Vet du ens vad pay2fly betyder?
Nu har det ju alltid funnits klasskillnader i samhället. Värför skulle flygvärden vara annorlunda ur utbildning/jobb synpunkt?
re. Pappa betalar
2015-08-01 15:48:10
SV: Vet du ens vad pay2fly betyder?
Nu är det igång igen
Pappa betalar
2015-08-01 14:14:39
SV: Vet du ens vad pay2fly betyder?
Pay2fly är bra för barn med rika föräldrar som kan köpa sig ett jobb. Inte för någon annan.
Pilot
2015-08-01 14:05:35
SV: Vet du ens vad pay2fly betyder?
Ja, tyvärr får många piloter betala på något sätt för att komma in i branschen. Men att försöka förneka att Ryanair inte är pay2fly blir bara löjligt.
Morat
2015-07-31 14:55:04
SV: Vet du ens vad pay2fly betyder?
Jag tycker P2fly är bra ! Det ger möjlighet för unga att ta sig in i flyget. Man får timmar osv.
Det är väl ingenting konstigt med det?
Många har betalat sin utbildning till olika yrken i många år...
Pilot
2015-07-31 12:12:56
SV: Vet du ens vad pay2fly betyder?
Du betalar 30k € för FN TR som kostar FR betydligt mindre. Sen får du lön först när du börjar flyga. Den är INTE jämförbar med ett normalt jobb där du har betald semester och pension samt alla sociala avgifter betalda i det land du jobbar!!!
J2TheK
2015-07-31 11:37:17
SV: Vet du ens vad pay2fly betyder?
Under line training eller den första tiden där efter fick jag inte en lön som motsvarade den på "ett vanligt svenskt arbete". Allt som tillkommer med försäkringar, pension etc gör att en svensk bruttolön inte går att direkt jämföra med lönen på Ryanair.

Däremot på det högsta lönesteget som styrman så blir summan högre än en del löner i Sverige.
FR
2015-07-31 02:55:07
SV: Vet du ens vad pay2fly betyder?
Förklara gärna hur piloten inte kostar Ryanair något under ett halvår, två månader med LT där man får mer i lön än vad du får på ett vanligt svenskt arbete, efter LT så dubblar du nästan lönen, efter ett halvår på linjen så betalar dom dig väldigt, väldigt bra. Snälla sluta uttala dig om saker du inte har en aning om och tror trådskaparen försöker få precis sånna som dig att sluta slänga ur dig pay2fly bara för du inte gillar oss.
Så berätta gärna hur en pilot inte kostar Ryanair något under ett halvår?
Pilot
2015-07-30 11:36:55
Svar till läs på!
Jag vet inte hur billigt RyanAir lyckas få sin type rating men inte är det 29,500 €.
Jag skulle bli väldigt förvånad om den kostar dem över 10,000 €, resterande är vad du betalar för att få flyga för dem. Plus att du inte kostar dem något under ca ett halvår.
När du sedan får din första riktiga lön kan den tyckas hög innan du insett att du skall betala skatt.

Att RyanAir bakat in allt i priset, och sedan kallar det att eleven bekostar sin utbildningen, är det nog ingen annan än du som går på.
Det är Pay2Fly.

Betalar du även bara en krona för din nya mobil? :D
Läs på!
2015-07-29 16:01:37
SV: Vet du ens vad pay2fly betyder?
Nej, får skylla mig själv för att försöka mig på att vara lite sarkastisk och ironisk här, går tydligen inte fram hos alla.

Nej, RYR är inte P2F, på vilket sätt betalar man för att utföra sitt jobb? Du betalar för en rating, berätta gärna vilket bolag som anställer och ger dig en gratis rating? Ett bolag som säger "Du måste ha rating för att söka", som man sedan fixar på egen hand och sedan kommer in i bolaget, då har du som pilot ändå betalat din rating fast utan att ha ett jobb kopplat till den? Allt är frid och fröjd?

Har svårt att förstå varför att köpa en rating kopplad till ett avlönat jobb är värre än att köpa en rating för att kunna söka jobb? Hursomhelst, har fått sagt mitt och kommer inte driva detta vidare mer.
GGG
2015-07-29 11:06:59
@Läs på!
"
Angående Smallplanet så får jag be om ursäkt för att jag inte läst på, "

Vilket lämpligt nickname du har med tanke på vad du själv skriver...dina skrivna ord får liksom lite dåligt med tyngd bakom sig när man ser sånt här.

Klart som fan att RYR är p2f.
Om du får betala för att få, eller kunna utföra ditt jobb som pilot så är det en form av p2f.
I RYR får du förvisso lön, men sen får du betala för alla förmåner, försäkringar, pension, uniform osv som normalt sett ingår i en anställning. Att kalla det en anställning är väl också tveksamt då alla måste vara egenföretagare.
Nä, måtte fler länder följa Danmarks exempel...
Menige Ryan
2015-07-29 08:48:14
SV: Vet du ens vad pay2fly betyder?
Små pojkar som betalar för sin anställningsintervju och som betalar sin TR hos RyanAir förstör marknaden för oss piloter sen får du säga vad du vill, du kommer ändå ingenstans.
P2FLY
2015-07-29 08:37:11
SV: Vet du ens vad pay2fly betyder?
P2FLY=My Nick name!

P2FLY började redan i USA på tidigt 90-tal.
Amerijet o deras 727... Den ende som fick pröjs där va skepparn,(patetiskt)
Arrow air med deras DC-8.Ville du jobba där så fick du betala ratingen...

SÅ....

P2FLY grundades i USA.
-Betala ratingen för att få jobbet.

NU så har ju många företag spunnit vidare på detta och utvecklat P2FLY till extrem nivå.
typ. Eaglejet. osv där man "köper" XX antal timmar på jet för att kunna söka till ngt attraktivare flygbolag.

SÅ idag finns företag som tillhandahåller rating och linetraining mot betalning.
Det finns företag som hjälper dig med Cv för en summa pengar.
Det finns företag som hjälper dig passera Tyska DLR test eller Compas test mot en summa pengar.
Det finns företag som hjälper dig förbereda dig för interjuv typ Emirates mot en summa pengar,
Det finns....

Tja som ni vet så kan listan göras lång.Summan är att förr i tiden så var man tvungen att ha 1500 timmar för att ens komma i närheten av en interjuv (Om man nu inte va kadett på LH ler SAS abinitio typ) För att slippa 2-3år i propeller träsket kunde rika pilotaspiranter "köpa" en rating och slinka in den vägen.

Idag är det en förutsättning att "bonda sig" Vilket jag personligen tycker är helt okey med tanke på vilka luder/vingkota vissa är.Att betala ratingen är nästan också en förutsättning idag.

De som säger att det va bättre förr har faktiskt rätt!











Läs på!
2015-07-29 01:08:53
SV: Vet du ens vad pay2fly betyder?
Vill även tillägga angående Small Planet, att om det stämmer som du säger, 500 euro i månaden, förutsatt att man redan har rating så är det ju åtminstone väldigt likt P2F.

I RYR så betalar man rating för jobbet specifikt för att sedan påbörja avlönad line training vidare till en konkurrenskraftig lön väldigt snart. I SP så kommer alltså piloter redan utbildade på typ som SP endast behöver betala en symbolisk minimal summa och utan att behöva lägga resurser på TR samt ha FO's som jobbar i princip gratis.

Just SP kanske var ett dåligt exempel av mig men skulle ändå våga kalla det pay2fly light iallafall.
Läs på!
2015-07-29 01:02:00
SV: Vet du ens vad pay2fly betyder?
Har aldrig kallat RYR modernt men menar att det inte är ett P2F-bolag. Bara för man inte får pension gör det inte oseriöst, finns många jobb i alla branscher där man inte får pension.
Som sagt har jag många vänner i RYR och ingen klagar på villkoren, bra schema och bra lön. Du flyger, dom betalar dig, varken mer eller mindre.

Angående Smallplanet så får jag be om ursäkt för att jag inte läst på, när jag startade min karriär och kom över dem så ville dom ha 35 000 euro vilket skulle ge mig 600 h plus en liten summa varje månad för att klara av hyra. Kollade aldrig noggrannare på det dock.

Syftet med mitt inlägg är mest för att upplysa, försvarar ingenting men det ser ut som det gör idag, RYR har bidragit till stor del men inte genom att ägna sig åt P2F.
Norwegian har gjort ett par väldigt tveksamma saker mot anställda, skulle våga påstå dem är riktigt dåliga, antagligen värst, när det gäller stabilitet om du är någorlunda ny i företaget.
Kent
2015-07-28 23:17:28
SV: Vet du ens vad pay2fly betyder?
Så om Small planet börjar erbjuda rating för 60.000 Euro och 500 timmars obetald line training med möjlighet till vidareanställning så är det inte p2f längre? Du betalar ju för ratingen.
Steff
2015-07-28 19:58:34
SV: Vet du ens vad pay2fly betyder?
Du har rätt i sak, men fel angående SmallPlanet. De betalar €500/mån för F/O med TR på A319/320 utan tid på typ.
Reality
2015-07-28 18:18:14
SV: Vet du ens vad pay2fly betyder?
Det anställdes sommarfåglar i cockpit på Norwegian, på kontrakt som nu inte blir förlängda. De fick betala sin typerating och har nu en restskuld till bolaget på cirka 200000. Hur är det inte pay2fly? Förstår att fallet inte är så för alla, men vi har också de som anställs på spanska baser, som får ganska värdelösa löner. Hur är det inte pay2fly?

Så till Ryan Air. Inser att du inte tycker det är pay2fly, men tycker du deras villkor fortfarande är okej? Ja, de får en skaplig summa pengar, men där är inte pension och diverse försäkringar fråndragna.

Vill bara säga det, att om man anser att Ryan Air, är ett "seriöst" eller "modernt" företag, är man ute på väldigt tunn is
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev