Tråden startades av: Nils  2015-09-14 10:05:50
Norwegian värst bland de värsta! 
Norwegian innehar nu svarta listans föga smickrande topplacering, värst bland de värsta. Detta för att man vägrar ta ansvar för sina brister.

Norwegian i topp på svarta listan.

http://www.vagabond.se/artiklar/nyheter/20150914/svarta-listan-resebranschens-varstingar

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Sv DC-10
2016-02-19 10:20:40
SV: Norwegian värst bland de värsta!
Du får stå för den tolkningen!
DC-10
2016-02-18 12:57:13
SV: Norwegian värst bland de värsta!
@Sv DC-10 Du kanske också tycker att utebliven förseningsersättning, är jämställt med mord?
Sv DC-10
2016-02-18 11:13:50
SV: Norwegian värst bland de värsta!
Vissa bolag beter sig som maffian/brottslingar. Inte konstigt med jämförelse. Men viss verkar stödja sådan verksamhet.
DC-10
2016-02-17 13:57:56
SV: Norwegian värst bland de värsta!
@Linkan Du verkar att ha "snöat" in dig på mord, knark och brott i största allmänhet. Det finns säker ett forum, där du kan ventilera dina synpunkter angående ovannämnda.
sv Linkan
2016-02-17 11:21:38
SV: Norwegian värst bland de värsta!
Intelligent att jämföra förseningsklagomål med MORD........
Dåligt med argument Linkan?
Linkan
2016-02-17 04:29:23
Ett mord är det ok.......
Likaväl som jag inte tycker att ett enda mord är ok. Tycker jag inte heller att ett enda klagomål om ersättning som flygbolaget förlorar i domstol är ok.
Det med anledning att instanser som ARN redan har rekommenderat flygbolagen att betala ut ersättning.

Flygbolagens advokater borde ha insett att de skulle förlora (om de är duktiga advokater).

Det finns många klagomål på flygbolag men långt ifrån alla får medhåll av ARN.

Ett seriöst bolag följer ARN´s rekommendationer!

Ett bolag som slås för att överleva vägrar för att försöka spara pengar/fördröja kostnaden!
sv Linkan
2016-02-15 14:36:10
SV: Norwegian värst bland de värsta!
Har Raymond Veldkamp hanterat över 1000 klagomål?
Linkan
2016-02-15 12:00:11
SV: Norwegian värst bland de värsta!
Nej de hanterar ej 100% av alla klagomål. Men som med marknadsundersökningar där man frågar kanske tusen personer ger det en bra bild.

Tror du inte på SIFO undersökningar, att det ger en god bild av läget.

Den anklagade säger alltid att hen är oskyldig.

Flygbolagen borde ha koll på gällande regler så att endast en bråkdel av de fall som går till domstol ger passageraren rätt.

Men dessa flygbolag verkar utnyttja systemet och vägra betala för de vet att många inte tar fallet till domstol.
sv Linkan
2016-02-14 14:19:29
SV: Norwegian värst bland de värsta!
Så du menar att Raymond Veldkamp från Flight-Delayed, hanterar 100% av alla klagomål, vad säger det om din verklighetsuppfattning?
Linkan
2016-02-14 11:45:57
Detta talar för sig själv!
Most airlines, particularly budget carriers, have routinely
rejected claims from passengers seeking compensation until
the outcome of the KLM case.


“Approximately 79% of the claims are immediately rejected,
yet when we take a claim to court we win 98% of the time,
even in the case of technical errors,” said Raymond Veldkamp
of the claims firm Flight-Delayed."

Vad som är rätt eller fel i en demokrati bestämmer dess domstolar.
Lågkostnadsbolagen satsar på fel kort. De vinner endast 2% av fallen de låter gå till domstol. Vad säger det om deras rättsuppfattning?

pierre holmgren
2016-02-14 01:10:55
SV: Norwegian värst bland de värsta!
@svar DC-10 , hvori består det selvgode ? Ser du også skygger overalt hvor du går?
GM
2016-02-13 15:33:02
SV: Norwegian värst bland de värsta!
Tack DC-10! Tack "sv Linkan" !! Underbare kommentarer!
sv Linkan
2016-02-13 13:38:21
SV: Norwegian värst bland de värsta!
Börjar argumenten att tryta?
Linkan
2016-02-13 12:48:45
SV: Norwegian värst bland de värsta!
Folk skiljer ej på rätt och fel om det gagnar dem själva.

Stöldgods säljs utan problem för priset är lågt. Köparen låtsas ej förstå.

Knark säljs, trots att det är olagligt.

Moralen har sjunkit betydligt många ser enbart till sin egen vinning!
Detta brukar kallas korruption men i vissa kretsar innovativt företagande.
DC-10
2016-02-13 11:07:51
SV: Norwegian värst bland de värsta!
@ ph Suck........ Ännu ett självgott inlägg.
pierre holmgren
2016-02-13 02:50:52
SV: Norwegian värst bland de värsta!
@svar Trött & DC-10 , det er rigtigt at nu kan man skrive ombord da vi har Wi-fi , I wish men desvärre er der for travlt med fulde huse til den slags ting. Jeg ved ikke rigtigt hvem der kan läse og hvem der ikke kan , jeg skriver jo netop at markedet er irrationelt pt og du skriver det samme om markedet men når det reagerer på forventede overskud samt präsenterede , dette er ikke irrationelt men derimod temmelig rationelt , hvad skal man ellers gå efter ? Det vi har set den seneste uge er en (åbenbart) overdreven frygt for mulig recession i USA mixet med Kina samt oliepriserne og bank sektorerne som virkelig fik täsk , alt uden alt for mange facts på bordet der bekräftede problemer andet end nogle udtalelser fra Yellen. Se det er irrationelt og derfor rettede markederne sig lidt fredag bl.a da olien steg igen.
Facts kan vel ikke väre andet end sandheden og skriver du også facts så er det jo svärt at modbevise og det gjorde jeg.
DC-10
2016-02-12 23:04:53
SV: Norwegian värst bland de värsta!
@ph Uppenbarligen förstår du inte vad jag skriver. Jag menar att aktiemarknaden är irrationell och reagerar på förväntat över eller underskott, därmed påverkas aktiens värde.
I övrigt så är inte bara dina ord som är sanningen.
Trött
2016-02-12 22:58:18
SV: Norwegian värst bland de värsta!
Nu har ph varit på jobbet igen. För det är väl där han skriver sina inlägg i vilomodulen - på arbetstid.
pierre holmgren
2016-02-12 17:44:12
SV: Norwegian värst bland de värsta!
svar@pierre holmgren , ok med den indsigt du lägger for dagen så stoler jeg på dig, köber du så köber jeg også haha.

300 thaier er 300 for mange og hvad med alle de spanske i kabinen som er gået fra 3000 euro i lön hos Spanair til 1000 euro hos jer men napper på grundet en ungdoms arbejdslöshed på mere end 40% i Spanien ,trist men mange önsker sig väk så snart chancen byder sig og hader deres arbejdsgiver rent faktisk.
Spar mig for flosklen om globalisering og norwegian har baser der , undskyld mig lige hvad var navnet? Og hvad med alle dem der gerne ville arbejde for norwegian på norsk kabine kontrakt men det er en uddöende race , syntes det er et godt eksempel for skatte indtägter samt arbejdslöshed i vores lande? Vi kan jo välge at flytte Skatteverket til Indien eller bedre få dem herop og göre jobbet.
pierre holmgren
2016-02-12 17:31:58
SV: Norwegian värst bland de värsta!
@svar DC-10 , jeg udtalte mig ikke om fremtidens aktiekurser hverken for norwegian eller SAS men holdt mig til kolde facts , ja jeg tror på det når der står at kursen er 263 nok for norwegian , gör du ikke det? SAS aktikurs vil jeg ikke så om , den kan gå op ned og markedet er irrationelt hvilket man ser pt.
Men jeg anholder at du som sädvanlig skal overfalde mig hvad jeg end skriver selv når det er "kolde" facts, INTET i mit indläg er usandt eller kan gradböjes og det lige ned til at der vil blive kigget på selskabernes kreative ansättelser , om der så kommer noget ud af det det er en anden sag.
Trött
2016-02-12 17:13:39
SV: Norwegian värst bland de värsta!
Jag försöker igen!

http://www.svd.se/norwegian-lyfter-mer-an-vantat
Anders
2016-02-12 15:35:45
SV: Norwegian värst bland de värsta!
Fyller man maskinerna är det ett bevis att pax inte bryr sig. Kolla ex på Ryanair tio år tillbaka. Priset styr... Anställda flyger och gör sitt jobb. Hinner inte mest tänka så mycket på tältsängar. Låter Pierre göra det i stället.
Gösta
2016-02-12 12:33:27
SV: Norwegian värst bland de värsta!
Norwegian har väl tagit hederspris platsen inom hela civila flygbranchen för att:
Låta pax sova vid gate i campingsängar istället för att ge ut hotelnätter vid alla deras B787 försingar förut.

Måste kännas som sagt kännas hedersamt att ha denna skampåle runt halsen +25år framåt för deras anställda?
:)
@Leif
2016-02-12 11:58:57
SV: Norwegian värst bland de värsta!
Titta vilka bolag som ingår i Norwegian group. NAS är bara en del i hela koncernen. Internfakturering sker likadant som hos andra stora koncerner. Det handlar om att inte vilja skatta vinster samt att kunna de resultat man vill till investerare när det behövs. Hur tror du att de finansierar sina maskiner annars? Med resultaten från NAS? Think twice...
@Leif
2016-02-12 11:54:18
SV: Norwegian värst bland de värsta!
Internt
DC-10
2016-02-12 11:18:40
SV: Norwegian värst bland de värsta!
@Leif Det verkar vara svårt för dig att förstå att Norwegian gick med vinst 2015.
Vad har du för information som inte andra har, eller är det bara dina besynnerliga tankar du redovisar?
Thorleif
2016-02-12 10:09:42
SV: Norwegian värst bland de värsta!
Intressant..... @Leif... och var har du hittat den informationen någonstans? Vad stödjer du ditt antagande på?
@Leif
2016-02-12 09:51:07
SV: Norwegian värst bland de värsta!
Norwegian leasar sina maskiner till ett överpris från sitt egna leasingbolag AAA. Det driver upp kostnader i NAS håller vinster och där med skatter till ett minimum.
Torleif
2016-02-12 09:07:18
SV: Norwegian värst bland de värsta!
@Leif

Hade man däremot sålt flygplanen eller nåt annat, ex slotar i London som ett visst annat bolag gjorde, så hade det helt riktigt varit en extraordinär intäkt som påverkat resultatet.

I detta fallet så har det endast haft en positiv inverkan på det egna kapitalet som förbättrades med 420MNOK för helåret.

Vad som är en bättre eller sämre produkt bestämmer i slutändan kunden!
Torleif
2016-02-12 01:16:08
SV: Norwegian värst bland de värsta!
@Leif

Värderingen av flygplan har ingen inverkan i vinst eller resultat av driften, dvs varken en intäkt eller utgift. Det är däremot en tillgång i balansomslutningen.
Leif
2016-02-11 21:03:09
SV: Norwegian värst bland de värsta!
Norwegian gick med en knapp vinst 2015. Viss del beroende på att man skrev upp värdet på några flygplan eftersom värdet är i dollar som stärkts mot norska kronan...
Problemet är att Norwegian fyller upp planen ganska bra utan att gå med vinst. Det blir alltså inte så jättemånga fler passagerare genom att sänka priserna.
SAS visar en rejält högre vinst trots lägre kabinfaktor. Men människor är beredda att betala för den bättre produkten SAS erbjuder.
@pierre Holmgren
2016-02-11 19:06:54
SV: Norwegian värst bland de värsta!
De flesta bolag går back Q4, även SAS. Som du ser var förlusten betydligt lägre nu och det utan nämnvärd expansion.

Social dumping eller inte, du har ca 300 thai i kabinen på long haul. Ca 5000 flygande i bolaget, I rest my case.

Norwegian säger att vinsten minskad med ca 800 miljoner pga dålig fuel hedge. Tror inte ett skvatt på det, det är ett sätt för bolaget att få ner vinsten å slippa betala skatt. Vem vet till vilket pris Norwegian förhandlat fuel till? Det är affärshemligheter... åter igen, NAS är bara en piss i sjön i Norwegian groupe. Lägg till Norwegian Bank, AAA, Norwegian Cargo bara för att nämna några. BK syftar pengar mellan bolagen bäst han vill. En sak till, Nu finns Norwegian handling i spanien... SAS som just ska sälja sin!!

Ett tips till dig Pirre, köp Norwegian aktier nu å sälj sen sommar, tidig höst. Kursen brukar stå högt så års.

En sista sak, blir det LH bas på ARN så är det god natt för SAS.

Ska du sympatistrejka för dina kaninkollegor på Flygbe?

Skål.
DC-10
2016-02-11 18:01:14
SV: Norwegian värst bland de värsta!
@ph Du har en övertro på aktiekurser (utom när sas aktier sjunker).
Aktiemarknaden är inte rationell, och har aldrig varit det. De reagerar på sina förväntningar.
Norwegian går med vinst 2015 punkt.
Sas kräftgång i den fria flygvärlden efter många år i monopolsituation är närmast pinsam. Försprånget man hade tappade man på grund av inkompetenta ledningar och vansinniga fackliga krav. RG gör ett fantastiskt jobb, men uppförsbacken är lång. Även om sas för tillfället går bra (och det är bra),
men det är lång väg till stabilitet i att gå med överskott.
Vi får hoppas att de danska facken skärper sig, fast det är väl en utopi.
Omotiverad högkostnadspersonal, det är vad det är.
Johan
2016-02-11 16:36:46
SV: Norwegian värst bland de värsta!
Precis! Q4 ær inte hela året!
pierre holmgren
2016-02-11 15:14:14
SV: Norwegian värst bland de värsta!
Svar@Gunnar , desværre er analytikerne ikke så imponeret som dig , lad os konstatere flg.

# Aktiekursen lige nu er på dagen i 0 og nede 20% siden 1 januar.
# Der var underskud også i 4 kvartal.
# På trods af de fordele man får lov at have af norske myndigheder er overskuddet på året meget beskedent når man tænker på at man bedriver social dumpning , dig skal vi ikke glemme at der stadig findes norske kabine ansatte og piloter men det er kun et spørgsmål om tid , se hvordan det gik på ARN basen.
# Lave fuel priser holder hånden under selskabet på de her niveauer , men hvor længe.
# norwegians reelle konkurrenter begynder mere og mere ikke at være SAS men andre LCC hvor man nu flyver parallelt med op til 3 på rigtig mange ruter.
# Under EU arbejdes der på at dæmme op for social dumpning og det er en bombe under hele forretningsmodellen.
@Gunnar
2016-02-11 14:42:57
SV: Norwegian värst bland de värsta!
Det gäller att se helheten, fast det kan ju vara svårt.
@Gunnar
2016-02-11 13:36:42
SV: Norwegian värst bland de värsta!
Nej, de gör vinst!

Norwegian’s 2015 results are characterised by high load factors, continued fleet renewal and moderate capacity growth. The company reported a high load factor throughout 2015, which averaged at 86 per cent. The pre-tax result improved by 1.7 BNOK, compared with last year.

In 2015, the company reported a net profit of 75 MNOK. The figure was heavily influenced by an unrealised loss on fuel hedging for 2016 and 2017, which makes up 800 MNOK. Adjusted for such unrealised hedging, the 2015 pre-tax results was 875 MNOK. This was a strong improvement compared to -1.168 MNOK the previous year.

The company’s total revenue was 22.5 BNOK - an increase of 15 per cent. The production growth (ASK) increased by 5 per cent, which illustrates a breather in the company’s expansion, explained by phasing out older aircraft whilst adding new aircraft to the fleet. The load factor remained high at 86 per cent in 2015, up 5 percentage points from the year before. Norwegian carried close to 26 million passengers in 2015, an increase of 7 per cent from 2014.

Fourth quarter 2015
For the fourth quarter, the underlying result increased by approximately 500 MNOK. The net loss before tax of 703 MNOK was mainly related to fuel hedging for 2016 and the depreciation of the Norwegian krone. By transferring Norwegian’s fleet to its subsidiary Arctic Asset Aviation Ltd. (AAA), the value of the aircraft has increased in line with the dollar. This has had a positive effect of 88 MNOK on the equity for the fourth quarter and 421 MNOK for 2015.

The company’s total turnover in the fourth quarter was 5.3 BNOK, an increase of 16 per cent from the same quarter in 2014. Whilst the international traffic increased by 19 per cent, domestic Scandinavian routes also improved with an increase of 5 per cent. With few empty seats the load factor increased by 4 percentage points to 85 per cent.

The airline carried 6.13 million passengers during the fourth quarter, which represents a passenger growth of 9 per cent.

“We enter 2016 with favorable fuel costs and one of the youngest fleets in Europe, which presents a significant competitive advantage. We see a good demand for quality flights at affordable fares, but the unpredictable political decision to introduce passenger tax in Norway is creating an uncertain situation in this market. It is a paradox that the company with the lowest emissions seems to be punished the hardest,” says CEO Bjørn Kjos.
Gunnar
2016-02-11 12:15:29
Norwegian går med förlust
http://www.di.se/artiklar/2016/2/11/norwegian-gar-med-forlust/
ok
2016-01-08 21:14:54
SV: Norwegian värst bland de värsta!
Ruben, FYI det går alldeles utmärkt för SAS, Tycker det är bra att Norwegian finns också, då kan dom som inget har emot att bli Kjosfast, ta med dom . Vi som vill ha kvalitet reser med SAS och andra bra nätverksbolag.
pf
2016-01-08 16:24:09
SV: Norwegian värst bland de värsta!
CB, kommer jeg i håg rett var du en av de som skrev om et ganske høgt antall rettsaker liggende i Tingsretten i Attunda mot Norwegian.

ER du snill også å informere oss om HVOR MANGE saker som er på gang, og gjerne sammenligne det med de tall du skrev for 1 til 2 år tilbake........

Eller har Norwegian gjort opp med tidligere forsenad pax ? Eller er svenskt rettssystem så ineffektivt at det trenger flere år på å la en slik sak komme til retten ?

Spent på å høre fra deg, CB !
Ruben Skogsgård
2016-01-08 12:58:52
SV: Norwegian värst bland de värsta!
Om inte Norwegian hade funnits, så kanske det skulle gått bättre för SAS.
Då kanske anställda statsbolaget ägnat sig åt att arbeta istället för att bara sitta och skriva skit om sin konkurrent.
Vagabond - vem fan bryr sig om vad den skitblaskan skriver.
@CB
2016-01-08 11:19:18
SV: Norwegian värst bland de värsta!
Och hur står del av alla pengar du du finns i lilla NAS sett till hela koncernen?
CB
2016-01-08 09:35:39
SV: Norwegian värst bland de värsta!
Norwegian har inte pengar att kompensera passagerarna enligt EU-föreskrifterna. De chansar på att komma undan rättegångarna och skjuter denna skuld framför sig.

Ännu mera orealiserat:

STOCKHOLM (Direkt) Norwegian beräknar att bolagets hedging-förlust uppgår till 639 miljoner norska kronor under det fjärde kvartalet, varav 506 miljoner orealiserade
Klarre
2016-01-08 09:12:23
SV: Norwegian värst bland de värsta!
Höj lönerna på piloterna kanske vi skulle ge er bättre service. Villkoren är dåliga men så är det väl överallt nuförtiden.
Anders
2016-01-07 18:40:09
SV: Norwegian värst bland de värsta!
Tur att så inte är fallet då...
Inge F. Vidare
2016-01-07 17:34:30
SV: Norwegian värst bland de värsta!
Kabinfaktorn betyder inte mycket om hälften av biljettorna säljs med förlust..
@Steff
2016-01-06 21:49:31
SV: Norwegian värst bland de värsta!
Kabinfaktor som toppa 97procent sommar och höst? Det är nästan så man kan tro att sista 3 % är no show...
CB
2016-01-06 19:49:02
Kjosfast, nej tack.
Går det så går det.

Detta är Norwegians affärsmodell. Det gäller hur passagerare behandlas, asiatisk billigpersonal utan arbetstillstånd, USA-tillstånd och Dreamlinerförseningar mm.

Varför riskera att få semestern förstörd? Dumsnålt är vad det är.
Steff
2016-01-06 18:17:16
SV: Norwegian värst bland de värsta!
Leif har rätt.

Om DY kunnat behandla kunderna bättre, så hade de nog fyllt planen ännu mer och till högre vinst.
Sv @nils
2015-09-15 19:27:47
SV: Norwegian värst bland de värsta!
Att man har många kunder betyder inte alltid att man har en bra produkt. Vad som är viktigast är att man har bra säljare.

Hästskojare säljer också bra trots att hästarna är halta.

Leif Boström
2015-09-15 19:27:35
SV: Norwegian värst bland de värsta!
Blanda inte ihop Kabinfaktor med CSI (kundnöjdhet)

97% Kabinfaktor är fantastiskt bra för Norwegian, men det innebär inte att 97% av paxen är nöjda.

Att hamna så högt upp på Allmäna Reklamationsnämndens svarta lista är riktigt illa.


1) Norwegian
2) Primera
3) Wizz

Mvh/Leffe
Hans
2015-09-15 18:29:25
SV: Norwegian värst bland de värsta!
Nils@ Är du Sosse! ? kollar du på Aktuellt, skäms..
@nils
2015-09-15 18:08:07
SV: Norwegian värst bland de värsta!
Du borde ta och vaska dina öron.

Norwegian carried 2,566,179 passengers in August, an increase of 9 percent compared to the same month previous year. The total passenger traffic (RPK) increased by 9 percent while the capacity (ASK) increased by 1 percent this month. The load factor was 89.7 percent, up a solid 6.1 percentage points from the same month last year. 97 percent of the long-haul seats were filled in August.
Nils
2015-09-14 23:09:13
SV: Norwegian värst bland de värsta!
Har man hamnat i topp på "Svarta Listan" då har man misskött sig rejält.

Dåligt omdöme är ingen extraordinär händelse.

Att nya flygplan kan vara behäftade med fel ingen extraordinär händelse utan inträffar relativt ofta.

Har hört att beläggningen hos Norwegian är 67%. Ingen rök utan eld.
Det har varit brand ombord på B787.

Norwegian omnämndes också på Aktuellt i kväll som bolaget som vägrar ersätta sina kunder.
@Nils
2015-09-14 19:39:08
SV: Norwegian värst bland de värsta!
Få är nöjda med Ryan heller men det skiter folk i när plånboken styr.
Steff
2015-09-14 18:26:50
SV: Norwegian värst bland de värsta!
Någon som vet vilket EU-Domstolsbeslut de hänvisar till? Där det tydligen står att "tillverkningsfel" räknas som oförutsedda omständigheter = ej betala.

97% är kabinfaktor, inte kundnöjdhet!!!!!
Henrik
2015-09-14 17:22:07
SV: Norwegian värst bland de värsta!
Haha... Inte ett dugg förvånad!
@Nils
2015-09-14 16:22:18
SV: Norwegian värst bland de värsta!
Många av dessa förseningar skedde i början när 787 introducerade enig? Ändå 97% Juli-Augusti... SAS kramare kliar sig i huvudet....
staffan
2015-09-14 16:20:21
SV: Norwegian värst bland de värsta!
Om jag hade ett flygbolag ska betala ut pengar till mina kunder för ett gott omdöme
X
2015-09-14 12:59:50
SV: Norwegian värst bland de värsta!
Ryanair inte med på listan. Heja heja..
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev