Tråden startades av: Anders  2015-11-17 12:37:56
Flygledning 
Finns det fler aktörer än LFV och ACR på svenska marknaden? Läste på LFV hemsida att de har öppnat kontor i Norge. Vilka aktörer finns det i Norge? Hur ser det ut i övriga Europa och vad gör LFV starka i konkurrensen? ACR, vad är deras framtida intention?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Snolle
2015-11-30 22:15:40
Re: Olle
Det är differentierade löner redan idag.
Problemet är väl att de flesta (även ställen med mindre trafik) någon gång hamnar i lägen med hög komplexitet/arbetsbelastning.
Men visst, de flesta torn skulle nog kunna ha en högre pensionsålder.
Olle
2015-11-30 16:41:01
SV: Flygledning
Är åldern sextio idag en rätt ålder för flygledare att gå i pension? På den frågan finns det säkert fler svar än bara ja eller nej! Beror på vem man frågar. Själv tror jag inte att det är en självklarhet i vad som gäller. Varför låter man inte utreda frågan och kanske komma fram till olika lösningar beroende på arbetsbelastning mm. Det kan ju inte vara så att samtliga flygledare ska gå i pension flera år före andra i samhället. Låter som en dålig lösaning för Sveriges skattebetalare och vår finansminister. Om nu vissa arbetsplatser för flygledare är betydligt mer betungande arbetsmässigt bör det visa sig i lönekuvertet. Differentierade löner borde fungera bättre i ett modernt samhälle än gamla lönetrappor som hämmar branschen. Inte många yrken som har detta gamla statliga lönesystemet kvar. Hur agerar aktörerna på marknaden för att hitta nya modeller?
Jagvillvarasomdu
2015-11-29 23:59:37
SV: Flygledning
Jante är obehaglig men alltid närvarande. De som bara vill titta på "rätt" forskning kommer alltid att hävda att det inte är några problem att jobba som flygledare efter 60.
Det är en våt dröm för vissa att hitta en studie som inte visar att det är problem när den kognitiva förmågan försämras. Att den sen inte är helt rättvisande kommer dom att strunta i.
Tyvärr så spelar avundsjukan en stor roll här, inte fakta.
Visst, man kan äcklas men faktum kvarstår, det är jante som visar sitt fula nylle.
Jante
2015-11-29 14:25:41
SV: Flygledning
Ledsen Kalle men de svaren du kan få på detta forum kommer bara (som alla andra trådar) genomsyras av avundsjuka där man tycker och tänker för att man tror att dom ska få det bättre om alla andra får det sämre.
Typiskt såsseSvenskt! Rätt förutsägbart.
Kalle
2015-11-29 10:26:33
SV: Flygledning
I rapporten finns ju även hänvisningar till fler, nyare, rapporter.
Kalle
2015-11-29 07:43:11
Re: Rupert
http://faculty.virginia.edu/cogage/publications2/Salthouse%20(2012)%20Consequences%20of%20age-related%20cognitive%20declines.pdf

Här kan du läsa lite mer om den Kanadensiska rapporten. Jämförelsen görs mellan flygledare som har i snitt 1,6 års erfarenhet och äldre kolleger med ett helt livs erfarenhet. Inte helt rättvisande!

Ska man tycka till om den här frågan ska man göra det av rätt anledning... :-(

Rupert
2015-11-28 12:26:39
SV: Flygledning
Du får gärna länka till alla dom andra studierna.
Controllergate
2015-11-28 09:23:54
Re: Rupert
EN (1) undersökning som har beställts av vem...? I USA är man givetvis i desperat behov av att hitta en lösning för alla de pensionsavgångar som sker och då hittar är det ju väldigt lämpligt att den undersökning visar något annat. Något som man i alla de andra undersökningarna inte har hittat. Det skulle vara intressant att veta vem som beställt undersökningen, vilken bakgrund upphovsmannen har!
Man behöver inte vara speciellt konspiratoriskt lagd för att inse att här är det något som inte stämmer.

Alla andra undersökningar som gjorts (alla är givetvis inte från 60-70-talet) visar att det är ett problem när den kognitiva förmågan avtar.
Bosse
2015-11-26 12:26:54
SV: Flygledning
Tage, de som jobbar i finansbranschen har kunder som har en valmöjlighet om de vill betala för deras tjänster eller inte. Flygledningsföretagen dikterar priserna och skiter i kundernas behov och betalningsförmåga.

Släpp fångarna loss det är vår!
Tage
2015-11-26 08:03:05
SV: Flygledning
Personer inom tex finansbranschen med dubbel/tredubbel/tiodubbelt så höga löner som flygledare borde man kanske istället ifrågasätta...
Rupert
2015-11-26 01:45:36
SV: Flygledning
Detta är en av de nyare studier som gjorts. De övriga som jag öppnade (googlade "air traffic controller cognitive ability age" och läste är gjorda på 60 och 70-talet.


https://news.illinois.edu/blog/view/6367/206008

Vill bara säga att det inte gjorts så många studier på just flygledare där även erfarenhet, kompetens, tekniska hjälpmedel är inkluderade.
A321
2015-11-25 22:34:36
SV: Flygledning
Att andra yrkesgrupper inte har 60 år som pensionsålder (fast dom kanske borde) kan ju inte vara ett skäl att höja?! Vad är det för logik?
Stå på er flygledare!
Det borde vara så även för piloter!
Leon
2015-11-25 21:18:30
SV: Flygledning
Måste vara jobbigt att känna att andra i samhället är avundsjuka på den. Kanske finns det en anledning till varför folk blir provocerade. Flygledare är en av samhällets högst betalda yrkesgrupper med lägsta pensionsålder. En flygledare tjänar nästa dubbelt så mycket jämfört med en brandman. Vem lever farligast och måste ständigt vara på hugget? Vem sitter ner, tittar på skärmar och med systemens hjälp håller isär flygplanen? Vem tjänar samhället mest?
Dalton
2015-11-25 20:06:30
Re: Rupert
"Dalton, det går inte att ta en empirisk studie av den kognitiva förmågan och direkt översätta det till att flygledare inte bör jobba efter 60."

Varför inte det...?



Professorn har säkert rätt i sitt ordmärkande men jag tror de flesta förstår resonemanget ändå.

Forskningen som finns kring den kognitiva kapaciteten/förmågan anger att vid 55-60 så sker försämringar som inte nödvändigtvis påverkar "normala" jobb men man använder just yrket flygledare som exempel av yrke där det har en påverkan.

Sen menar jag att min egna erfarenhet visar på att det inte är lämpligt att jobba efter 60 år. Väldigt många får svårt att hänga med när dom närmar sig 60. Inget bevis givetvis utan en egen slutsats. Det är inte alltid att man märker det själv men ens kolleger märker det tydligt.
Man skulle givetvis kunna ändra på yrket så att även äldre kan jobba kvar. Det är egentligen inte så svårt, man sätter restriktioner så att det blir färre flygningar i sektorn. Sen tror jag iofs inte att marknaden skulle acceptera det men det går att göra så.

Det är inte omöjligt att det finns fler yrken där en lägre ålder hade varit att föredra men det får ju respektive yrkesgrupp ansvara för.

Problemet med just den här frågan är att många tycker kring ämnet men få gör det av rätt orsak. Man tycker inte om ämnet för att man är påläst och vet varför man tycker så utan det handlar om avundsjuka och det får man givetvis vara men det blir en oseriös debatt. Den forskning och studier som finns är solklar kring dessa frågor sen kan man givetvis strunta i det och tycka om ämnet bara för att man vill jäklas men det blir ju rätt genomskinligt.
Klassisk "du ska ha det sämre för att då känns det som om jag får det bättre"! :-(
Professorn
2015-11-25 11:52:11
Flygledning - kognitiv förmåga
Beteckning på kognitiv förmåga som typ av psykisk funktion (till skillnad från till exempel förmåga till inlevelse, medkänsla, intuition). Avser man viss kognitiv förmåga på viss nivå, används i många sammanhang termen kognitiv kapacitet (se nedan).

Uttrycket cognitive power används både om kognitiv förmåga och förmåga att påverka andras tänkande.

Uttrycket cognitive functioning har mindre tonvikt på kraften i sättet att ta in och bearbeta information och mer på förekomsten av sådan förmåga.

Med termen kognitiv kapacitet (eng: cognitive capacity, pluralis: cognitive capacities) avser hur god den kognitiva förmågan är: hur mycket man kan minnas, hur svåra problem man kan lösa, hur många detaljer eller funktioner man i en viss typ av uppgifter kan hålla koll på. Multitasking av olika svårighetsgrad är ett exempel på kognitiv kapacitet.

Kognitiv färdighet, kognitiva färdigheter (eng: cognitive skill, cognitive ability; pluralis: cognitive skills, cognitive abilities) är speciella kognitiva förmågor som att förstå samband, analysera komplexa sammanhang, utforma en framställning i visst ämne och så vidare. Hit hör förmåga att minnas, dra slutsatser, använda eget och främmande språk i olika sammanhang och för olika sammanhang, göra matematiska beräkningar, se relationer, upptäcka likheter och skillnader med mera. Sammanfattas i många fall på engelska med termen conceptual skills.

Sedan tidigt 1900-tal har man i engelskan använt termen cognitive abilities om intelligensfunktionerna. Numera är det vanligt i svensk psykologi att använda termer som kognitiv förmåga och kognitiv funktion som liktydig med intelligens.

Relaterade sökord: exekutiv funktion, funktion, förmåga, intelligens, kognition, lindrig kognitiv störning, kognitiv teori, neurokognition, primära mentala abiliteter, social kognition.

När bör man börja testa flygledarna om deras kognitiva förmåga? Vid ålder 40, 50, 55, 60, 65 eller 70 år?
Rupert
2015-11-25 08:46:08
SV: Flygledning
Dalton, det går inte att ta en empirisk studie av den kognitiva förmågan och direkt översätta det till att flygledare inte bör jobba efter 60. Det måste göras en utredning om just flygledare och jobba efter 60. Annars skulle ju alla yrkesgrupper där det krävs kognitiv förmåga ha 60.
Vad man borde göra däremot är att titta över karensdag, många borde inte komma till jobbet halvsjuka och sitta i den miljön, bra mycket mindre flygsäkert än att höja pensionsåldern.
Dalton
2015-11-25 07:11:42
Re: Ludde
Du skriver om min okunskap men glömmer att nämna om vad...?! Jag har väl aldrig ifrågasatt när/hur denna pensionsålder tillkom?!
Oavsett så handlar det inte om fysisk förmåga utan den kognitiva förmågan och där finns det obestridlig empirisk forskning som definitivt inte stödjer höjd pensionsålder för gruppen flygledare.
Vad menar du...? Att man ska ha fystester likt brandmän...? Vi har ju medicinska tester varje år som men den kontrollerar ju inte den kognitiva förmågan.

Sen skriver du; "Hade flygsäkerhet varit gällande, och fysiska tester blivet vardagen, så hade minst hälften av landets flygledare blivit av med jobbet i morgon."
:D :D :D Ja kära du, vad menar du med den raden?!!! Det är rart och gulligt men så galet tokigt skrivet!
Återigen, det är inte den fysiska delen som är ett problem utan den kognitiva förmågan som försämras kring 55-60.
Har du tänkt igenom raden ovan du skrev?! Det låter ju förskräckligt om det vore så?! :D Vad ska vi göra då?!
Som du själv skriver; "Tänk er för när ni skriver"!
Peak
2015-11-24 23:32:04
SV: Flygledning
Man måste skilja på torn och ACC! 60 på ACC och 65 på torn är nog bästa lösningen.
Det är stor skillnad på belastningen, de flesta torn har en handfull rörelser per dag och då kan du jobba även med sänkt kognitiv förmåga.
x
2015-11-24 22:11:25
SV: Flygledning
Det är inte direkt så att det väller in flygledare från andra länder till Sverige på grund av att villkoren är så goda här. Snarare är det väl tvärtom så att en del svenska FL åker till andra länder och jobbar. Att utbilda folk här i Sverige som sedan använder sin utbildning i något annat land, det om något måste vara en förlustaffär för den svenska staten.
Ludde
2015-11-24 22:06:20
SV: Flygledning
Jag måste säga att jag imponeras av Daltons okunskap. Varför är 60 år den kritiska ålder? Hade det lika väl kunna varit 50 år, eller? 60 års pensionsålder är inte satt för endast flygledarna. Detta var tidigare, långt tillbaka i tiden, en ålder som gällde för statsanställda. Inte för att flygledning var fysiskt krävande! Sen har yrkesgruppen flygledare glömts bort genom åren och därför fortfarande 60 år. Nu har äntligen politiker och arbetsgivarverket insett att denna yrkesgrupp måste få mer rättvisare och modernare avtal. Så enkelt är det! Handlar inte om flygsäkerhet! Hade flygsäkerhet varit gällande, och fysiska tester blivet vardagen, så hade minst hälften av landets flygledare blivit av med jobbet i morgon.

Tänk er för när ni skriver! Sen kan jag tycka att alla flygledare i landet som är födda 1960 och senare bör få det nya pensionsavtalet. Skulle vara ekonomiskt bra för flygbranschen.
Dalton
2015-11-24 21:19:55
SV: Flygledning
Hur man gör i Finland vet jag inte men det är ju kanske inte ett bevis på att det är rätt... Bara för att någon annan gör fel betyder ju inte att vi också måste göra så.

Flygbranschen har blivit en skurkbransch där den som behandlar sina anställda OCH kunder sämst anses vara ett föredöme. Det är en tråkig utveckling och jag hoppas att vi inte måste gå samma väg.

En samhällsviktig infrastruktur ska inte styras av den allsmäktiga "MARKNADEN" som enbart har nästa kvartalsrapport för ögonen.

Medical görs en gång per år och förändringarna som sker i den åldern går fortare än så. Man har valt att sätta åldern 60 år för att då fångar man upp de flesta. Det finns givetvis individer som klarar både 61 och 62 men riskerna ökar givetvis.

Uppföljning är ett trubbigt instrument som inte alltid fångar upp när en individ inte hänger med längre. Inser man inte det bör man nog ta sig en funderare! Risken är stor att man halkar igenom en uppföljning till och sen får man jobba ett år till!
Det är inte många på centralerna som skulle få jobba kvar någon längre tid efter 60. Det är dessutom en hel del som redan innan 60 känner att tempot är för högt!

Så jo, det är i allra högsta grad relevant att diskutera flygsäkerhet när det gäller pensionsålder! Att vår personalchef inte tycks förstå det är en annan sak.

Det kan nog hända att man inte alltid har lika bra pensionsvillkor i andra länder men då har man tjänat MYCKET mer pengar under sin karriär och haft möjlighet att stoppa undan pengar till sin pension. Våra pensionssystem ser olika ut, inget konstigt med det.

Behovet för alla de flygledare som inte skulle klara av operativ tjänst efter 60 finns inte, vi har nog med pappersvändare som det är idag!

Det finns givetvis några få flygledare i Sverige som tycker vi ska höja pensionsåldern, dom är oftast nycheckade (odödliga) eller #chefsämnena# som aldrig dög till att jobba operativt från början.




Typ1
2015-11-24 19:51:02
SV: Flygledning
Om man inte uppfyller de medicinska kraven så förlorar man sin medical och får inte jobba. Om man inte "hänger med" så förlorar man sin lokala behörighet för sektor/position och får inte jobba. Oavsett ålder. Pensionsåldern handlar inte om flygsäkerhet.

Det går inte att jämföra pensionsålder med de flesta andra länder då villkoren är helt annorlunda i olika länder. Det är väldigt få länder där flygledare kan gå i pension så tidigt som vid 60 år men samma goda villkor som vi har i Sverige.

Vill man argumentera för pensionsålder 60 så bör man släppa argumentet flygsäkerhet och satsa på något mer trovärdigt.
Carl
2015-11-24 17:53:21
SV: Flygledning
Dalton, varför klarar finska flygledare att arbeta tills 65 års ålder? Den pensionsålder som gäller i Finland för flygledare. Kan det vara så enkelt att Finland tar tillvara äldres kompetens? Är vi vekare i Sverige eller är det den enskildes ekonomi som spelar roll?
Dalton
2015-11-24 17:18:29
SV: Flygledning
Inte jobba efter 60 år på centralerna, ska det givetvis vara.
FL ACR
2015-11-24 15:43:06
SV: Flygledning
Som svar på ovan fråga så är ACR ambition att verka utomlands. Ledningen för ACR var väldigt tydliga med detta när vi sågs i Vadstena. ACR tittar närmast på Danmark, England och Norge. Huvudkontoret räknar på ett engelskt uppdrag som är större än det vi har hemma.

ACR vision är att bli en av de ledande leverantörerna av flygtrafiktjänst i Europa. Stark drivkraft gäller! Som vår chef sa vid nått tillfälle; "jag väljer att blicka framåt, den bästa tiden ligger framför oss".
Dalton
2015-11-24 15:30:22
Re: Carl
Varför är flygsäkerhet inte ett argument när det gäller pensionsålder 60 eller 65?

Praxis på centralerna är att man inte får jobba efter 65 eftersom de få som har försökt inte hänger med längre eller faller på medical. Det är fakta och går inte att argumentera mot!
Dessutom finns det forskning kring detta som definitivt inte stödjer en höjd pensionsålder för flygledare. Den kognitiva förmågan blir sämre och gör att man inte längre mäktar med att jobba som flygledare.
Om något borde den sänkas, i varje fall på centralerna. Det stora flertalet flygledare i världen har ju lägre pensionsålder än i Sverige!
Man kan tycka om detta ämne för att man är insatt och vet vad som gäller eller så kan man vara oinsatt och bara tycka det för att man inte själv har det så... :-(
Alternativet kan ju vara att man är 35 och känner sig odödlig men det brukar ju gå över! :D
FL
2015-11-24 13:18:50
SV: Flygledning
Är det någon som över huvud taget har läst trådskaparens frågeställning?

Carl
2015-11-24 12:07:44
SV: Flygledning
Svar till FL ACC & FL TWR: Flygledning är inte skattefinansierat, dvs ni slipper tänka på att det är ni som betalar för kalasen i tornen. Jo förresten, ni är med betalar för tidiga pensionsavgångar och alla oseriösa projekt,och det är en dyr kostnad för samhället och landets skattebetalare. De få yrkesgrupper som, nästan inga kvar förutom flygledare och officerare, kostar landets skattebetalare stora summor årligen. Jag håller med arbetsgivarverket att nu måste även dessa yrkesgrupper anpassa sig till nya pensionsåldrar. Ansvaret är inte arbetsgivaren. Pensionsålder styrs av staten. Regelverk som styr flygledningen får sedan gälla. Där i ligger både tätare hälsokontroller och andra verktyg ifall en flygledare inte klarar av sitt åtagande längre.

Pension ska tjänas in när man arbetar. Man blir livrädd när man läser om flygledare i tidningar som säger att man är beredd att ta strid, ställa samhället, för att staten vill höja pensionsåldern med nya pensionsavtalet PA16. Det är snällt nog av landets politiker att nya avtalet endast ska gälla för flygledare födda 1998 och senare.

Flygsäkerhet är inte ett argument som håller när det gäller pensionsålder 60 kontra 65 år. Räcker inte heller att flygledarna är en stark grupp som tänker ta hand om varandra för att behålla en pensionsålder om 60 år. Kom med något bättre!
FL TWR
2015-11-24 08:24:53
SV: Flygledning
I "Västeråsfallet" krävdes en "omstart" för att seniorerna skulle hänga med... Nej, sluta urholka flygsäkerheten bara för att individer ser en chans att tjäna grova pengar. Först pension hos LFV och sen lön hos ACR! Helt sjukt!

Ja, det finns säkert torn med lite trafik där du kan sitta många år efter 60 men överlag är 60 en rimlig pensionsålder.
Det är inte speciellt många som jobbar kvar efter 60 i operativ miljö. Det är en handfull ungefär och de flesta fallen är just där man ser en chans att tjäna grova pengar. Personlig vinning ska aldrig få styra över flygsäkerhet!
FL ACC
2015-11-24 07:58:58
Re:Jonas
Det handlar inte om vad DU vill... Det handlar om vad som är bäst för flygsäkerheten.
Det är mycket JAG, JAG vill, JAG ska ha, dagens melodi tyvärr. Lite ödmjukhet hade varit klädsamt.
Samma sak med avregleringen, leka flygleareprovider är säkert kul och självutvecklande men jag som skattebetalare vill inte att ännu en bransch urholkas och infrastruktur förstörs.
Jag är inte bered att betala för flygledare som vill leka provider. Det måste ha ett slut.
Rupert
2015-11-24 06:14:28
SV: Flygledning
Det är trams snack att man inte kan/får jobba efter 60! Finns flertalet som gör det idag, ff a på som tornflygledare. Och fler blir det, för dom känner att dom visst hänger med.
ole..
2015-11-23 23:16:07
SV: Flygledning
Nej Jonas.. Det är sämre nu.. :)
Jonas
2015-11-23 15:55:07
SV: Flygledning
Om jag som flygledare vill arbeta längre än till 60 hur gör jag då? Tycker synd om alla unga flygledare som tvingas höra att 60 år är en smärtgräns för flygledarens kognitiva förmåga. Därefter kan man inte utöva sitt yrke längre. Flygledning verkar vara ett yrke som inte utvecklats och blivit mer harmoniserat.

Ska vi vara förvånade över att den tekniska utvecklingen går snabbt framåt när yrkesgruppen har en bestämd förmåga att hellre blicka bakåt...

Det var bättre förr!!!
Dalton
2015-11-22 14:26:36
SV: Flygledning
Gemene man behöver inte ställa upp! Vad är det för trams!
strejk...
2015-11-22 13:59:43
SV: Flygledning
vad är det som gemene man inte accepterar? att FL har en arbetsgivare som idag ger dem möjlighet att gå i pension vid 60? man behöver inte gå i pension då, dock får man inte jobba operativt...
Rupert
2015-11-22 02:46:04
SV: Flygledning
Det blir inte strejk. Flygledare kan inte på allvar tro att gemene man ställer sig bakom eller accepterar något sådant. Visst, det är ansvarsfullt och komplicerat men det finns ju faktiskt gränser.
strejk...
2015-11-21 17:32:27
SV: Flygledning
om det blir en strejk... blir det nog en kort en... :)
FL ACC
2015-11-20 16:41:18
ReJohan
Det är din fulla rätt att tycka så. Jag ska prata med hen som bestämmer lönerna i samhället och se om hen kan ändra på detta.
Själv tycker jag nog att många företagsledare och finansfolk känns som dom som är mest överbetalda. Jag förstår iofs att jag inte kan göra mycket åt det men precis som du Johan så får jag tycka det.
Hepp!
Johan
2015-11-20 12:45:56
SV: Flygledning
En sak är säker, flygledare är en av Sveriges mest överbetalda yrkesgrupper! Hej på er
Tjockeleffe
2015-11-20 09:27:19
SV: Flygledning
Dagens system är MYCKET mer komplexa än tidigare som ställer högre krav på individen och det är mycket mer trafik idag än tidigare. Jo, det finns forskning kring den kognitiva förmågan som definitivt stödjer bibehållen eller sänkt pensionsålder för just flygledare.
Vanlig
2015-11-20 08:39:56
SV: Flygledning
Det handlar inte bara om den kognitiva förmågan. Även hur hjälpmedel har utvecklats.
Är ju ganska mycket enklare att leda flygplan med ssr än psr. Eller radar jämfört med strikt procedur. T ex.
60 år är förlegat, finns inget stöd för det utan en ordentlig studie. Men eftersom denna studie kan vara både bra och dålig för flygledare och 60 års pensionsålder finns inget intiativ att genomföra den.
Bättre att hålla fast vid det som redan gäller.
ACC
2015-11-20 07:01:07
SV: Flygledning
Vi blir inte nödvändigtvis friskare men vi blir äldre.

Något som inte förändras är den kognitiva förmågan. Den är den samma som för 10. 20, 30, 40 eller50 år sedan.

Strejk är inte bara tänkbar utan nödvändig.
x
2015-11-20 05:37:02
SV: Flygledning
Ja, visst har du säkert rätt i det. Men om det står i personens avtal att han/hon ska få gå i pension vid 60.

Det skulle förmodligen vara bättre för samhällsekonomin om vi alla betalade in lite mer skatt, inte sant? Som en jämförelse.
Ubbe
2015-11-19 22:29:27
SV: Flygledning
Varför låga 65 när alla i samhället bör arbeta till 70 år. Svensk ekonomi skulle må mycket bättre om allas pensionsåldrar ökar. Ska gälla alla yrkesgrupper. Annars kan inte samhället bära sina kostnader. Vi alla blir äldre och är också friskare än 10, 20, 30, 40 och 50 år tillbaka i tiden. Även flygledare är friskare än igår.
x
2015-11-19 18:39:21
SV: Flygledning
Men varför ska man gå med på att jobba till 65 om det var 60 som gällde i avtalet när man tog jobbet? Jag kan inte se anledningen till varför man som anställd ska gå med på en sådan sak. Är ju samma sak som att chefen kräver lönesänkningar. Nej, stå på er flygledare. Vi svenskar är, tyvärr, som vanligt alldeles för fega för att stå upp för vår sak.
FL
2015-11-19 15:04:20
SV: Flygledning
Skulle det krävas mindre av flygledaren bara för att flygtrafikledningen sker "remote"?

Det är EN flygledare som har uttalats sig om strejk. Svenska flygledare kommer inte att strejka på grund av höjd pensionsålder, det kan jag garantera!

Däremot kanske viljan att jobba övertid och liknande minskar vilket är helt naturligt om man inte trivs på jobbet eller med sin arbetsgivare på grund av försämrade villkor och/eller dålig personalpolitik.
Vanlig
2015-11-19 14:32:21
SV: Flygledning
Och nu ryktas det om strejk bland flygledarna bara för att de "tvingas" till samma pensionsålder som alla andra, 65 år. De vidhåller vid att inget har förändras sen det bestämdes att de skulle ha 60 års pensionsålder, trots att tekniken har tagit jättesprång, man kan ju tom leda viss flygtrafik remote!
Nu får det göras en ordentlig studie på detta, inte bara lösa ord om studiers existens. Ja, och inte om den norska "studien" heller! Knappast någon tyngd bakom den.
ole..
2015-11-19 01:42:57
SV: Flygledning
en applåd Jonas... :) det tar nog en stund till innan vi blir onödiga... oavsett privat eller statlig AG.
Jonas
2015-11-18 20:32:03
SV: Flygledning
Vem bryr sig om flygledning idag - systemen sköts väl mest av teknik? Kan inte vara många som är flygledare och på vilka flygplatser behöver man bemanna upp med riktiga flygledare? Arlanda, Bromma, Landvetter och Sturup - några fler?

Flygledare är en yrkesgrupp som är på väg bort. En liknande utveckling som sotarna gått till mötes?
Inger
2015-11-18 16:39:49
Vilka chefer!
De senaste cheferna har verkligen ställt till det. Ingen vet längre vart vi är på väg! Nytt kontor, nya besparingar, nya satsningar, nytt varumärke mm, mm. Seriöst, NÄ! Kan bara sluta på ett sätt och de vill jag inte uppleva. Förtidspension!!!
Karin S-S
2015-11-17 14:29:57
SV: Flygledning
Återreglera flygledningen och låt staten ta hand om all flygledning och flygplatsägande. Dyrast så och så slutar allmänheten att flyga. Då kan vi lägga ner allt flyg söder om Sundsvall. Flyget är bara ett ont omen!

Om det inte går att återreglera inom närtid så får vi se till att LFV tar över ACR.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev