Tråden startades av: Henka  2015-11-23 20:48:30
LN-DYA fick punktering under start 
Norwegians LN-DYA var på väg i hög hastighet på startbanan på Tenerife (TFS) när besättningen valde att avbryta starten pga punktering på båda framhjulen.

LN-DYA blev kvar på startbanan under reparationsarbetet och TFS bana blev stängd under ca. 10 timmar.

http://avherald.com/h?article=48fc65ac

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Pilot
2015-11-28 21:44:42
SV: LN-DYA fick punktering under start
Just i dessa två sekunder tror jag inte att man reflekterar över sin anställning. Jag har varit på båda "sidor" och hade definitivt inte haft anställningsform i åtanke i detta senario. Men, det kanske bara är jag...
DC-10
2015-11-28 21:17:53
SV: LN-DYA fick punktering under start
@sv DC-10 Du kan ha rätt. Men jag vill ändå tro att Norwegian hellre tar en delay, än en incident/haveri. Oavsett om det är en direkt anställd eller "bemanings pilot".
Jag tycker att alla deras förseningar på long haul bekräftar det.
"Safety First"
Sv DC-10
2015-11-28 19:01:15
SV: LN-DYA fick punktering under start
Besättningar anställda via bemanningsbolag eller egna företag har inte samma anställningstrygghet som direktanställda besättningar.

Det finns alltid en gråzon "go or no go" en pilot med god anställningstrygghet tror jag hellre säger "no go" än en pilot med osäker anställningstrygghet.

Om ett problem uppstår gör vi nog de flesta olika bedömningar på marginalen. Jag tror ingen flyger om man är övertygad om att det blir sista flygningen.

I ett bolag med direktanställda tror jag att säkerhetskulturen är starkare än i ett bolag som nyttjar bemanningsbolag.
@@Trött
2015-11-27 20:09:56
SV: LN-DYA fick punktering under start
Eget flygplan.., tufft.
Kan bara tillägga i debatten att Norwegian må vara ett lågprisbolag, men ngt de lägger ner pengar på är utbildning och service. Att köpa in service i början på LH var ingen hit, men man hade inte utbildat egna tekniker vilket man har idag. Efter att ha jobbat på ganska många bolag det dock bara flugit "andras" flygplan som PIC så kan jag intyga att det är god standard. Annars skulle planen inte komma upp i luften.
Sv Trött
2015-11-27 19:10:31
SV: LN-DYA fick punktering under start
Har också 1000 timmar som PIC och eget flygplan. Vet en hel del om service b.l.a att det kostar dyrt.
DC-10
2015-11-27 18:43:40
SV: LN-DYA fick punktering under start
@Nils Jag har cirka 15000 timmar i luften som crew och har aldrig upplevt punktering. Men jag har kollegor med färre timmar som har upplevt det.
Punkteringar händer, men som ett tidigare inlägg säger att det tack och lov är sällsynt. Dina spekulationer och anklagelser mot Norwegian, visar på en ofattbar stor okunnighet och fräckhet mot deras besättningar.
Tror du att de är kami-kaze piloter?
Trött
2015-11-27 18:06:20
SV: LN-DYA fick punktering under start
@Nils Tror du att alla dylika incidenter beror på dåligt underhåll?
Punkteringar händer tack och lov sällan. Jag tror att du är full av fördomar/okunnighet när det gäller underhåll i flygbranschen, som den passagerare du är.
Nils
2015-11-27 17:15:05
SV: LN-DYA fick punktering under start
@ Hans, Har flugit mer än 5000 timmar och aldrig upplevt en punktering under 40 år. Om då Norwegian med sina "NYA FLYGPLAN" har haft två punkteringar i år måste något vara galet.

Eller var det som Kjos säger två "Extraordinära händelser".
Det kanske är synd om Norwegian som har sådan otur.
Hans
2015-11-27 15:25:23
SV: LN-DYA fick punktering under start
Å nu har experten Nils uttalat sig. Det är inte första gången han kommer att bli tillrättavisad angående nya/regumerade däck samt underhåll. Att han bara orkar...
Nils
2015-11-27 09:07:37
SV: LN-DYA fick punktering under start
Hur är det med service och underhåll hos Norwegian? Det var inte länge sedan man hade punktering vid start från Umeå.

Har man inte proaktiv service och byter ut nötta ock skadade däck innan de exploderar? Måste man snåla med service på samma sätt som man snålade med service på B787 för att försöka få lönsamhet?

Har flugit regelbundet som passagerare de senaste 40 åren. Har aldrig varit med om någon punktering inträffat. En gång blev vi försenade vid gate. Kaptenen meddelade att ett däck måste bytas innan vi kunde starta.
Ryanair
2015-11-26 23:38:59
SV: LN-DYA fick punktering under start
Skäms för RYR MPL's vägnar. Trodde inte vi hade några MPL:are här (och det tror jag väl egentligen inte nu heller).

RTO bara före 80 kts är en policy som åtminstone vi kör på Ryanair, men jag har sett någonstans att Boeing faktiskt ser 120 kts som en rimlig fart för att fortsätta med punka. Så det är inte riktigt svart eller vitt.

Alla överlevde? Bra jobbat! Allt annat är egentligen ointressant.
Pilot
2015-11-26 21:40:10
SV: LN-DYA fick punktering under start
Jo vist är det så vid 80kt. Men hur många har inte avbrutit mellan 80kt och v1 i simmen för en enkel master causion? Ändå blir det skillnad i simmen och verkligheten. Ni som faktiskt varit med om något vet hur det är.
@fr mpl
2015-11-26 21:00:44
SV: LN-DYA fick punktering under start
Verkar vara en gedigen MPL utbildning och därefter bra träning du har fått på Ryan!
Stäng av datorn och läs på lite i dina manualer istället.
Vid en rejected takeoff när farten är över 90kt kommer i första hand autobrake-systemet att automatiskt bromsa maximalt. Med andra ord inget som piloterna kan justera. Skulle autobraken inte fungera skall kaptenen i så fall själv bromsa max. Till skillnad från en landning med autobrake har reverseringen på motorerna ingen effekt på hur mycket hjulen.

Verkar som att punkteringen i sig är anledningen till att de avbröt. Det är egentligen lite märkligt eftersom en punktering ej skall föranleda en avbruten start om farten är över 80kt. Då ska man ta med sig problemet upp i luften.
Pilot
2015-11-25 23:32:23
SV: LN-DYA fick punktering under start
Vad är det för stollar de "anställt" på FR?
Trött
2015-11-25 21:16:45
SV: LN-DYA fick punktering under start
@FR MPL Man bromsar aldrig så hårt att det blir punktering??
Hur reglerar du det ifrån cockpit?
Rejected take-off innebär full brake, max reverse (med det du har tillgängligt, kan ju vara en motor som lagt av). Ev. punktering kommer när "melt fuses" uppnår sin melt temp.
Keep on flying Ryanair!!
FR MPL
2015-11-25 19:53:15
SV: LN-DYA fick punktering under start
Fungerade inte reverseringen? Man skall aldrig bromsa så hårt att det blir punktering på huvudstället, på Ryan som jag spakar på finns rutiner för avbruten star.
DC-10
2015-11-25 14:47:26
SV: LN-DYA fick punktering under start
@Linkan Vad får du allt ifrån?
GM
2015-11-24 17:02:05
@Linkan
Ett godt skratt forlenger livet...
@Linkan
2015-11-24 15:12:28
SV: LN-DYA fick punktering under start
Experten har talat.... Herregud!
Linkan
2015-11-24 14:58:18
SV: LN-DYA fick punktering under start
Vad jag tyder av Avherald "rejected takeoff, both right main tyres burst" är att man avbröt starten (ingen anledning har angetts varför), troligen bromsade man så hårt att punktering uppstod.

Trött
2015-11-24 13:15:47
SV: LN-DYA fick punktering under start
Enligt Avherald var det punka på bägge huvudhjulen på höger landställ.
Tim
2015-11-23 23:28:21
SV: LN-DYA fick punktering under start
Var ca 5h men ändå struligt. Dubbel punka måste ju varit nåt fod på banan
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev