Tråden startades av: Byt ut Swedavia.  2016-05-21 00:43:31
Otrafikerade Långlinjer ARN. 
Jag har sökt kontakt med Swedavia men bara blivit hänvisad till deras destinationsstatistik som verkar vara ofullständig, svårläst samt plottrig.

Så frågan.

Någon som sitter på Top-5/Top-10 flest pax per otrafikerade linjer.
Vilka linjer skulle kunna bära från ARN men som ändå slussas ut till andra flygplatser?

Shanghai,
San Francisco
Washington DC
Tokyo
Toronto

Detta är min uppfattning av linjer som har många som startar/slutar sin resa på ARN men har inga siffror på det.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Gh
2016-05-28 08:56:59
SV: Otrafikerade Långlinjer ARN.
Detta tjat om långlinjer från Arlanda. Har varit en extremt bra tillväxt senaste åren på longhaul från Arlana men aldrig blir de nöjda.
pf
2016-05-27 16:45:08
SV: Otrafikerade Långlinjer ARN.
2030 ?

Det har jo vært U-land en god stund !
MH
2016-05-27 11:53:17
SV: Otrafikerade Långlinjer ARN.
Enligt FN kommer gamla Svedala ha U-landstatus redan 2030 och då passar det ju fint med destinationer till broderländetna Irak Somalia och Eritrea.
Darth Vader
2016-05-26 23:09:58
SV: Otrafikerade Långlinjer ARN.
På sikt blir det inte alls dessa linjer som blir aktuella.
Det blir linjer till Somalia, Syrien, Afghanistan, Irak, m.v.
Se, där kommar det finnas massor med passagerare underlag.
sv MH
2016-05-26 19:18:53
SV: Otrafikerade Långlinjer ARN.
Det var B757 som gjorde om spelplanen. A321NeoLR är ett plagiat av B757, och har ju inte ens gjort sin första flygning.
Hur kan du veta att A321 neo LR är så bra?
pf
2016-05-26 15:17:46
SV: Otrafikerade Långlinjer ARN.
MH, en ting er destinasjonene, en annen er hviken pris (og service) SAS klarer å tilby mot konkurrentenes.

Og da mener jeg de som tilbyr mellomlanding, ikke non-stopp
Grodan
2016-05-26 14:03:38
SV: Otrafikerade Långlinjer ARN.
Det jag undrar är hur Swedavia skulle komma över dom siffrorna? Hur får dom information om vart passagerarnas slut destination är? Bara en fundering...
MH
2016-05-26 10:27:03
SV: Otrafikerade Långlinjer ARN.
A321neoLR är flygplanet som gör om spelplanen. Nu erbjuder Airbus en version som tar 206 pax/ 3900nm(Asiatiska marknaden?)och det ju blir trångt. Däremot versionen kring 165-170 pax som kommer dryga 4000nm skulle passa tex SAS.
Stockholm-Delhi ca3000nm
Stockholm-Toronto ca3300nm
Stockholm-NewYork ca3300nm
Darth Vader
2016-05-23 12:59:42
SV: Otrafikerade Långlinjer ARN.
Det kanske finns underlag för en eller två av dessa linjor från Arlanda. Men klarar LFV och Swedavia av mer trafik, inte alls troligt att dom gör det. Det finns problem så det räcker, avloppsstinkande T5 på omoderna Arlanda Flygplats och LFV s ständiga problem med RTC och data nätverk och ingen fungerande back up vid radar black out, osv...

2016-05-22 21:12:58
SV: Otrafikerade Långlinjer ARN.
Fast att underlaget finns på CPH är ju en myt.
Kolla lite statistik så förstår ni.
Detta är ju endast dansk politik som styr.
CPH är större ja, men slå då ihop Skavsta, Bromma och Arn så får ni Nordens största flygplats.
Så hade vi haft en flygplats istället för att sprida ut det så hade det varit lite andra tongångar och konstigt att SK skeppar folk via Kastrup.
Darth Vader
2016-05-22 18:20:29
SV: Otrafikerade Långlinjer ARN.
pf, helt rätt! En bra anledning är att alla dessa linjor redan opereras från CPH, Tror Det blir svårt att få något flygbolag att trafikera dessa dest. med annat än typ 1 gång i veckan trafik.
Reality
2016-05-22 15:49:24
SV: Otrafikerade Långlinjer ARN.
Flyger inte Norwegian ARN-SFO? Eller räknas inte Oakland som San Francisco?
pf
2016-05-22 14:01:56
SV: Otrafikerade Långlinjer ARN.
Freddie, klarer du å finne et bolag(eller en flytype) som kan fly kommersielt non-stop fra Europa til Sydney, og spesielt tilbake i motvind, er du god.

Trådstarter, bør du spekulere på årsakene til at disse ruter ikke trafikeres ?
DW
2016-05-22 13:48:59
SV: Otrafikerade Långlinjer ARN.
Fredde,

Du tror på fullaste allvar att Sydney respektive Honolulu från Stockholm, nonstop, skulle fungera och vara lönsamt... ?
Fredde
2016-05-22 12:25:30
SV: Otrafikerade Långlinjer ARN.
Jag skulle tippa på Rio de Janeiro, Buenos Aires, Dehli och Bombay. Sen kan man alltid tänka sig någon destination dit det idag inte finns flighter nonstop från Europa, dvs utan mellanlandning. Exempel på detta är Sydney (BA mellanlandar i Singapore med sin B77W) och Honolulu.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev