Tråden startades av: C172  2016-08-25 17:05:26
Crosswind 
Hej. Jag flög småplan på 70 och 80 talet och då fick man lära sig att vid sidvindslandning skulle man hålla upp nosen mot vinden och gå på tvären ner. Sedan strax innan sättningen skulle man trampa upp nosen och skeva mot lovartssidan och sätta maskinen på ett hjul mot lovart. Men i dag ser jag att de stora maskinerna landar på tvären, varför gör man så det måste väl fresta oerhört på landningsställen.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Boeing
2016-08-28 04:23:12
Olika preferenser
När jag flög segel lärde jag mig att flyga in med upphållning för att precis före sättning trappa upp, precis som trådskaparen beskriver. När jag tog cpl på c172 o liknande så lärde jag mig att man skulle vingglida in maskinen. På boeing finns tre rekommenderade tekniker:
Landa snett (lämpligt på banor med låg friktion)
Trampa upp under "utflytningen"
Vingglida (lämpligt med måttlig sidvind, finns risk att motorn hugger i)

Ställen är byggda för att landas snett vid behov och kan faktiskt vrida sig något så man rullar längs med banriktningen fast att nosen pekar något åt sidan.
sv C172
2016-08-27 12:28:59
SV: Crosswind
@Sv sv C172 Vad har ditt inlägg för koppling till "crosswind"?
Sv sv C172
2016-08-26 17:46:03
SV: Crosswind
Lite ödmjukhet skulle uppskattas. För övrigt vet jag inte hur gammal du är, men ordet jetliner är en betäckning man använder vid tiden för Caravell och Boeing 707, när turbo-jet motorerna var moderna. Idag har utvecklingen kommit lite längre vilket gör att dagens flygplan använder turbo-fan och turbo-prop motor. ;-)
C172
2016-08-26 10:06:24
SV: Crosswind
Tack för svar. Jag tror inte att piloterna på de stora maskinerna gör fel jag var bara nyfiken varför man gör så och undrar hur landstället kan hålla för att land på tvären. Förr i tiden så landade ju också trafikflygplanen med nosen rakt och med hjulet på lovartssidan först.
sv C172
2016-08-25 22:32:55
SV: Crosswind
Det är kanske en viss skillnad på att landa pappstrutar, än en modern jetliner med pilformad vinge. Landningsställen skall klara det. Tror du att piloterna på de stora maskinerna gör fel?
Googla på "crosswind landing"
Ior
2016-08-25 22:13:52
SV: Crosswind
Hej. Intressant iakttagelse. Helt korrekt.

Små maskiner typ C172, mm krabbar man ner precis som du säger. Större maskiner, är byggda och har ett landningsställ som står pall för att landa något på tvären. Ofta kan det vara lite tajt mellan motorn på vingen och asfalten, har fått för mig att det anledningen till att man med större maskiner landar på tvären nu mera. Vid lite lättare sidvind brukar vi ändå krabba in och ta ett hjul i taget.

 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev