Tråden startades av: Fredrik  2017-01-04 11:06:46
Tornet i Kristianstad viktig för LFV strategi? 
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=11911

Att LFV kan konkurrera prismässigt i konkurrens på Kristianstad är absurt. Det måste bli en fråga för en myndighet att utreda ifall LFV utnyttjar sin dominanta ställning och belastar icke konkurrensutsatt verksamhet.

LFV priser är nere på icke kostnadstäcknings nivåer och det strider mot regelverk och affärsetik. Sistnämnda har aldrig LFV under de senaste 20 åren brytt sig om. Obehagligt!

Frågan för en granskande myndighet är om det förekommer missbruk? Börja med att identifiera samtliga relevanta kostnadsposter för LFV. Hur stor är LFVs overhead - minst 50%?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

sv Daniel K
2017-01-11 13:50:09
SV: Tornet i Kristianstad viktig för LFV strategi?
Du skriver "vad kommer då ett torn fylla för funktion, kan inte se en enda ".
Används inte tornen till de kameror, som RT systemet behöver?
Boeing
2017-01-11 13:47:08
SV: Tornet i Kristianstad viktig för LFV strategi?
@Daniel K Vet inte om du hänger med i debatten, angående hackning och andra cyberhot. Ta en tankerunda, och fundera lite på ev. konsekvenser vid en cyberattack mot RT. Jag trodde att tråden handlade om LFV's dumpning av priser.......eller
Observer
2017-01-11 11:37:00
SV: Tornet i Kristianstad viktig för LFV strategi?
Svar till Daniel K. RTS – argumentation

Lång tillståndsprocess, certifiering och driftgodkännande för teknik och personal – nationella regulatorn. (globalt – ICAO, det tar i snitt ca 7 år för en förändring av regelverk)

Det finns idag inget regelverk hos ICAO för detta koncept, därav osäkerheten och hur lång tidsprocessen blir. Human factor relaterade problem kommer att spela en större roll än i det ”klassiska konceptet” med vanligt torn. LFV som under ett antal år försökt få konceptet godkänt har än i dag enbart godkännande att hantera en flygplats från sitt RTC.

Flygvapnet i både Norge och Sverige vill inte ha konceptet på sina flygplatser - för känsligt. Se bara diskussionen som pågått i Sälen sista dagarna. Sårbarheten digitalt ökar för varje dag!

RTS, central till ett torn, statisk planerad trafik. Förändringar i trafiken lägger begränsningar på trafiken och vanskliggör flexibilitet vid t.ex. nya flygrutter/bolag och vid oplanerad trafik som, ambulansflyg, privatflyg eller emergencies. Begränsningar i öppethållningstider blir troligen följden av att enbart en flygplats kan hanteras åt gången - en flygledare för fler flygplatser…

Väder: Taffar – väder prognoser görs lokalt idag. TAF (flygplatsprognos) görs idag som en tillika-uppgift för flygledare/AFIS-tjänsteman. I RTS-konceptet krävs ytterligare personal lokalt på flygplatsen för att göra denna uppgift.

Lokalkännedom går tappt. Lokal behörighet för flygledare/AFIS-tjänsteman blir mer komplex eftersom man ska ha behörighet för fler tjänsteställen/flygplatser. Kompetenssäkringsprogram blir också mer komplexa.

RTS, central till 15 torn. Nya system för prioritering hur man öppnar och stänger luftrum. Avinor planerar 1 FL per 3 flygplatser från Bodö central.

Digitaliserad utveckling är bra, som ökar säkerheten och flygledarens arbete i bemannade torn.

Teknisk infrastruktur för RTS blir mer komplex eftersom alla/de flesta funktioner måste kunna skötas på distans. Stora nya tekniska investeringar. Vem ska betala?

Business Case, - hur ser det ut ställt i jämförelse med att reducera kostnaderna med 30-40 % på nuvarande koncept? (Se upphandling Torp)

RTS konceptet försvårar också möjligheterna till en konkurrensutsatt flygtrafiktjänst eftersom en flygplats ”låser fast sig till en lösning”. Vilken seriös kund vill detta?

Security-aspekterna ska inte heller negligeras. Har man en central för 15 flygplatser lägger man ”många ägg i samma korg”. En terrorist-aktion kan med en begränsad insats slå ut 15 flygplatser.

Kan fortsätta spalta upp argument. Tror dock det räcker med ovan och hoten utifrån.
Daniel K
2017-01-10 23:25:19
SV: Tornet i Kristianstad viktig för LFV strategi?
Nja, backa bandet nu. Remote används, ni säger det är inte bra men har inget argument varför, så bevisbördan ligger nog på er. Jag gillar att Sverige är i framkant och kan vara med och leda utveckligen mot framtidens flygledning. Tänk er själva, när VR tekniken slår igenom, vad kommer då ett torn fylla för funktion, kan inte se en enda. De som valt att leda utveckligen är som då får skörda framgångarna.

Men berätta gärna för mig problemen med Remote, spalta gärna upp dess brister så tar jag in det.
Lena
2017-01-10 12:54:20
Re: Daniel K
Du kan fortfarande inte säga varför det är bra! I tidigare trådar har du tystnat efterhand som argumenten ramlar in mot just detta ingenjörsdrivna projekt.
Vad är det som är så viktigt för dig?!
Det är gammal teknik som inte tillför något mer än ökad sårbarhet.
Nu vet jag att du aldrig kommer att ge dig men inte för att du har rätt utan för att du ska ha rätt. Vilket får mig att tro att du tillhör en yngre generation.
@Daniel K
2017-01-10 11:25:21
SV: Tornet i Kristianstad viktig för LFV strategi?
Så den här tråden handlar om remote? Läs innan du svarar och för sjuhundrafemtionionde gången så är inte remote towers ny teknik. Bildupptagning som projiceras på annat håll i realtid? Ska det kallas nytt? Eller digitalisering? Tillåt mig att hånskratta.
Daniel K
2017-01-09 23:26:31
SV: Tornet i Kristianstad viktig för LFV strategi?
Varför är ni så negativ till utveckling, att ny teknik provas är ju viktigt för framtida utveckling. Blir det inte bra gör man om och förbättrar efter det man lärt sig. Remote tower kommer ta över det mesta i framtiden avseende flygledning. Att vi har torn är en historisk kvarleva som sakta men säkert kommer försvinna, sen hur det exakt går till får framtiden utvisa, men vi är påväg framåt.
Bb king
2017-01-09 22:20:48
SV: Tornet i Kristianstad viktig för LFV strategi?
Olle Sundin som hr-direktör? Borde nog satsa på någon med en personalsyn som inte motsvarar 1300-talets. Skulle inte han gå i pension?
Tomas
2017-01-09 21:25:01
SV: Tornet i Kristianstad viktig för LFV strategi?
Olle Sundin blir kvar inom LFV och härnäst som tf personaldirektör. Nuvarande, Anna Falck, slutar sin tjänst i sommar och blir ny förhandlingschef på Arbetsgivareverket. Spännande då hon i sin nya roll ska förhandla mot alla statliga bolag. Nu kanske flygledare och några andra glömda arbetstagargrupper får anpassa sina villkor med övriga i samhället. Vem blir ny GD för LFV är en fråga för minister Anna Johansson. Lär ta tid då ministern hittills under sin tid som minister inte gjort något som är bra för samhällsutvecklingen. Bara motsatsen, tyvärr!
Kjelle
2017-01-09 19:53:33
Svar till Stickan
Du verkar vara en av de duktiga idioterna som hela tiden hävdar att det måste bli billigare. Ingen vettig analys av situationen utan bara matad av flygbolagens klagolåtar.
Du är fantasilös och livsfarlig för vår bransch!
HQ
2017-01-09 19:24:38
RE:Stickan
Jag ber om ursäkt om jag missförstår dig men, gud nej, jag är inte avundsjuk på personer som är inblandade/har drabbats av avregleringen av flygtrafikledningen i Sverige!
Jag är helt säker på att det satt samma typ av personer som du Stickan och hävdade samma saker när man avreglerade tex tågtrafik i Sverige. Nu ser vi hur det gick och det är inte unikt för just den branschen.
Om man vill leka provider av ideologiska själ kan jag möjligen förstå det men inse samtidigt att det är svårt att övertyga andra om dess förträfflighet när vi redan har facit inom alla andra avreglerade branscher!
Av ekonomiska skäl...? Jag har inte rätt utbildning (misstänker att du inte heller har det) att direkt avgöra om det är en lönsam bransch men jag misstänker att samma gäller som för flygbolag; "Om du vill bli miljonär, satsa en miljard i ett flygbolag".
En osäker bransch med för mycket regleringar och små eller inga möjligheter till långsiktig bra avkastning.
Lägg därtill en yrkesgrupp (flygledare) som är ganska kända för att vara lite besvärliga.
Får man se tro på LFV;s marknadsföring måste ju alla andra konkurrenter vara rökta iom deras koncept med Remote Tower. Har noll koll på om det är bra eller dåligt men går det igenom kan ju tex ACR lägga ner omgående.
Eller får konkurrerande företag "ta över" infrastrukturen som Remote Tower innebär på samma sätt som man tar över ett torn...?

Nej, jag vänder mig mot att en grupp outbildade människor får så stor inverkan på en samhällsviktig infrastruktur som flygtrafikledning faktiskt är och följderna av denna lekstuga som kommer att bli kostsam. När jag skriver outbildad så menar jag "i sammanhanget". Jag har all respekt för flygledarutbildningen men den har ingen betydelse i dessa sammanhang.
Att påverka politiker och flygplatschefer är otroligt lätt! Dom kan ju inget om denna bransch och går på allt som LÅTER bra. Det får man faktiskt ge dom "gamla avdankade flygledarna", dom har verkligen lyckats med sin lobbying! All heder åt det, även om det är för en dålig sak.
"Personalkostnader" skriver du... Det är ju som att slå in en öppen dörr!!! :D Tror att tågtrafiken också fick uppleva sänkta personalkostnader till en början. Se hur det har gått!!!

Lars
2017-01-09 14:09:18
SV: Tornet i Kristianstad viktig för LFV strategi?
På tal om Olle... Blir han kvar? Väldigt tyst trots att hans uppdrags slutdatum passerat...
Stickan
2017-01-09 13:05:01
SV: Tornet i Kristianstad viktig för LFV strategi?
HQ, ännu en avundsjuk svensk som inte gillar att och när det stöps om. Varför ska skattebetalare, flygbolag och biljetthållare betala överpriser för tjänster mm bara för att en ineffektiv organisation som har haft nollkoll på kostnader och heller inte burit något ansvar för detta. Kolla prisutvecklingen och hur personalkostnaderna utvecklades innan avregleringen, dvs framtill 2011. Nu har verkligheten kommit ikapp - det som göms i snö kommer upp i tö!
Johan
2017-01-09 12:58:23
SV: Tornet i Kristianstad viktig för LFV strategi?
Underbart att konkurrensutsätta, så många dagar och resor för så många resenärer som LFV´s flygledare maskat och strejkat sönder , går nog inte att räkna. En av Sveriges mest strejkbenägna yrkeskategorier ... Bra jobbat at konkurens utsätta.... kör på med resten också...
HQ
2017-01-09 12:10:37
SV: Tornet i Kristianstad viktig för LFV strategi?
Som sagt, en pseudofråga där avdankade flygledare har startat konkurrerande bolag för att... För att...?
Dom har lyckats övertyga politiker och outbildade flygplatschefer att det är en jättebra idé och att vinsten är ENORM.
Som vanligt, det blir billigare i början för att senare (när man måste återställa allt) bli mycket dyrare. Vi känner igen det från alla tidigare avregleringar av samhällsviktig infrastruktur! Tröttsamt och dyrt för oss skattebetalare. Nyliberaler får fortfarande förstöra helt obehindrat.
LFV har tvingats in i ett priskrig där man måste monterar ner hela LFV och nu inser att man inte har kapacitet att underhålla/utveckla/utbilda. Olle är duktig på att förstöra och behöver inte bry sig om fortsättningen.
Ja, det fanns nog lite sittfläsk i Norrköping som behövde tas bort men i det stora hela var LFV en bra organisation som säkert och effektivt såg till att infrastrukturen fungerade.
Återigen, en pseudofråga som är oerhört viktig för avdankade (pensionärer) flygledare och flygledare med stort självförverkligandebehov som vill "leka provider".
sv Kalle
2017-01-09 10:07:00
SV: Tornet i Kristianstad viktig för LFV strategi?
Att statliga bolag överhuvudtaget får konkurrera är skevt!
Urban
2017-01-09 09:36:41
SV: Tornet i Kristianstad viktig för LFV strategi?
Sv Kalle: Vare sig privata eller statliga bolag får dumpa sina priser i offentliga upphandlingar. Korssubventioner får inte förekomma. Konkurrensverket är en myndighet som har som uppgift att studera de fall där det finns risker till snedvriden konkurrens och/eller utnyttjande av dominant ställning. Störst risk för fällande dom är det om annan verksamhet får täcka upp för lågt prissatta offerter. En väldigt stor risk i flygtrafiktjänstmarknaden där systemet bygger på korssubventioneringar från andra verksamhetsområden. Luftfartsmyndigheten Transportstyrelsen har inte koll på flöden och hur det bokförs i LFVs böcker. Därför kan LFV fortfarande konkurrera inom både flygledning, flygmätning och annan verksamhet.
Kalle
2017-01-08 16:26:06
SV: Tornet i Kristianstad viktig för LFV strategi?
Om inte statliga företag får dumpa priser men icke-statliga får så blir marknaden skev, eller?
Micael
2017-01-08 13:49:49
Svar till Jonas
TRAMS! Försvarsmakten får mycket bra service och har väl självklart en egen vilja och förmåga att berätta vad dom vill ha och vad det får kosta.
Du ventilerar en gammal åsikt som egentligen aldrig har varit rätt.
Jonas
2017-01-08 11:11:02
SV: Tornet i Kristianstad viktig för LFV strategi?
Försvarsmakten är vilseledda av LFV och har alltid varit sedan deras samarbete startade en gång i tiden. Försvarsmakten betalar alldeles för mycket till LFV årligen och det hämmar oxå utvecklingen i Sverige. LFV är smarta och använder Försvarsmaktens som sköld.

Det måste till förändringar i Försvarsmaktens ledning innan någon vågar utmana etablissemanget. Dagens chefer har försvarat LFVs verksamhet för länge för att våga byta strategi. Lilla Sverige!
Bertil
2017-01-07 15:58:28
SV: Tornet i Kristianstad viktig för LFV strategi?
Sv från Bertil,
Nej, jag tycker inte alls det är Ok.
Tommy
2017-01-05 22:10:05
SV: Tornet i Kristianstad viktig för LFV strategi?
Som Kjelle kommenterade, det är ooootroligt tröttsamt att det blir ännu en tråd med vems farsa som är starkast!
Svensk flygtrafikledning ska vi inte klaga på! Klaga på de länder som vägrar granska sina kostnader. Franska flygledare tex, där 75% är pappersvändare och 25% är flygledare. Förvisso strejkar dom för att protestera mot EU som ENBART lyssnar på flygbolagens lobbyister. Detta kommer Anders ALDRIG förstå men för er andra så kan det vara intressant.
Tyvärr är dom lite för aktiva de franska flygledarna och det får vi andra lida för.
sv Bertil
2017-01-05 17:28:38
SV: Tornet i Kristianstad viktig för LFV strategi?
Och det tycker du är ok?
Bertil
2017-01-05 15:55:37
SV: Tornet i Kristianstad viktig för LFV strategi?
Den som tror att LFV inte får dumpa priser lever nog i en egen värld. Klart det dumpas, vem skulle kunna granska detta med alla de delbitar man tar med i kostnadskalkylen. Försvarsmakten får mot bättre kunnande tyvärr stå för en hel del av LFV galna projekt.
Taxpayer
2017-01-05 13:52:10
SV: Tornet i Kristianstad viktig för LFV strategi?
LFV nya strategi/TWR först vinna en upphandling, sedan RTC..?!
Peter
2017-01-05 13:23:05
Svar till Anders
Det är svar som dina som gör att trådar här spårar ur. Du har noll koll men ändå ska du tycka en massa. Tröttsamt.
Kjelle
2017-01-05 13:02:46
Re: Anders
Det finns självklart lite olika siffror för hur stor del av en flygbiljett flygtrafikledning är men de mest vedertagna och accepterade är ca 4-8% av biljettpriset.
Om du betalar 199:- för en resa till London kan jag ju tycka att det är en rätt liten del att betala 8-16:- för att ha en infrastruktur som ser till att flygplanen inte krockar och att det blir rätt turordning.
Av denna anledning tycker jag att diskussionen om LFV/ACR får onödigt stora proportioner.
Det har tyvärr blivit gamla avdankade flygledares lekstuga där alla klagar på alla. Allt ska bli billigare men ingen ifrågasätter varför! Alla branscher ska givetvis granska sina kostnader men de flesta utgår, helt felaktigt, från att det inte var bra tidigare.
ALLA tidigare avregleringar av samhällsviktig infrastruktur har blivit billigare i början för att sen bli orimligt dyrt när man måste rusta upp och rätta till de saker som blev fel när "fort men fel" gällde.
Flygtrafikledning i Sverige har alltid varit bra och effektiv, det är bara lite inne just nu för nyliberaler och avdankade flygledare (som vill leka affär) att påstå att så inte var fallet.
Vad Lufthansa säger är rätt ointressant för så länge inte alla tjänster o varor är gratis är det för dyrt för flygbolagen. Det är inte så lite krokodiltårar!
No offence Anders men du har verkligen noll koll på vad vi flygledare gör varje dag för att se till att det blir så säkert och effektivt som möjligt.
Att vi inte ställer upp på att arbetsmarknaden dumpas som för övriga flyganställda kan jag inte tycka är något dåligt! Varför ska alla ha det sämst?! Vi måste ha bra villkor och förmåner för att locka rätt personer till detta yrke!
Tror det blir en dyrköpt läxa för övriga flygbranschen när man inser att det kanske inte är så bra att alltid anställa den som säljer sig billigast, istället för att anställa den som är duktig.
Jag tror givetvis inte att jag kommer att övertyga dig Anders för du har bestämt dig. Tyvärr helt utan fakta och då är det omöjligt att övertala dig att du har fel.
Jag kan bara vädja till dig att sansa dig och ta reda på fakta innan du spyr galla över en yrkesgrupp.

IOlle
2017-01-05 08:35:46
SV: Tornet i Kristianstad viktig för LFV strategi?
Kjelle for president!! Bästa jag läst på FT på länge!
Dflexx
2017-01-05 07:47:38
SV: Tornet i Kristianstad viktig för LFV strategi?
Det allvarliga med detta uppstår när LFV kan dumpa priser på en öppen marknad och sedan täcka upp mot kunderna på sin reglerade marknad. När du via skattesedeln och Försvarsmakten får bekosta den oproportionerliga lekstugan i Sundsvall. Men så länge man slentrianmässigt slänger sig med termer som "digitalisering" och "ny teknik" blir det genast politiskt inkorrekt att ifrågasätta och ställa motkrav.
Anders
2017-01-05 00:08:29
SV: Tornet i Kristianstad viktig för LFV strategi?
Kjelle, lever vi på samma planet? Enligt Lufthansa grupp så är flygledning deras 3e största rörliga kostnadspost. Bränsle och något mer är dyrare för ett flygbolag. Därför är varje sparad krona inom flygledning viktigt för flygbolagen då det flesta av dessa går på knäna. Något inte flygledarna gör!
Kjelle
2017-01-04 22:58:51
SV: Tornet i Kristianstad viktig för LFV strategi?
Vem fan bryr sig?! Flygledning är en otroligt liten del av det totala biljettpriset och om det är LFV eller ACR...? Skit samma!
Det här kommer bara att bli ytterligare en "min pappa är starkare än din"! Precis som alla SAS-Norwegian-trådar.

sv Linkan
2017-01-04 22:39:52
SV: Tornet i Kristianstad viktig för LFV strategi?
Som vanligt är du ute och seglar. Ett statligt bolag får INTE dumpa priser, och utnyttja sin dominerande ställning. Men som den SAS kramare du är, så stöttar du väl att statsägda bolag kan prisdumpa.
Stina
2017-01-04 21:10:59
SV: Tornet i Kristianstad viktig för LFV strategi?
Håller med! Ta igen på karusellerna de man förlorar på gungorna. Javisst, lättare sagt än gjort! Går säkert bra en kortare tid om man är ett affärsverk som inte behöver ta verksamhetsansvar eller visa svarta siffror. Problemet är att vi flygledare drabbas på sikt om kalkylerna inte går ihop. I slutändan så måste både LFV och ACR med flera göra neddragningar både operativt och centralt. Jag tycker det är viktigt att man prissätter rätt så att samtliga kostnader och en mindre vinst täcks in. Annars blir det otroligt snedvridet och det är inte bra för utvecklingen.
Linkan
2017-01-04 18:40:26
SV: Tornet i Kristianstad viktig för LFV strategi?
Det finns så vitt jag vet ingen lag som hindrar ett företag (AB) att sälja med förlust. Då skulle många företagsledare sitta på anstalt.

Har man i Kristianstad fått ett bra pris är det väl inget att klaga på!

Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen.

Tips
2017-01-04 14:59:10
SV: Tornet i Kristianstad viktig för LFV strategi?
Börja titta på upphandlingarna för Örnsköldsvik o Sundsvall håhåjaja...
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev