Tråden startades av: Observer  2017-03-22 20:33:51
GD LFV i pension snart och redan avlönad från SAAB 
I kvällens Rapport bekräftar Olle Sundin indirekt att han blir kvar i SAABs regi efter pension hos LFV. Nu på två stolar och snart på en!

Produktionspriser för flygledning blir inte lägre pga färre flygledare på ett RTC. Det byts istället ut mot fler tekniker och övrig admin. Blir oerhört intressant att följa nya GD Anna Grivas Persson och om hon kommer att städa upp efter tidigare ansvariga eller fortsätta i samma anda som Allard och Sundin.

LFV har sedan Allard styrde försökt hitta en väg tillbaka till monopoldrift. LFV insåg snabbt att de inte kan konkurrera med ACR andra leverantörer.

Problemet är inte antal flygledare i LFV eller hos andra ANSP. Problemet är LFVs tunga organisation. LFV sitter i samma båt som g:a traditionella flygbolag. Gamla organisationer orkar i det flesta fall inte med att ställa om och skapa kostnadseffektivitet. Norwegian flyger inte med färre piloter eller kabinpersonal. Björn Kjos brukar ofta säga att Norwegians icke flygande organisation får plats på ett våningsplan på Frösundavik.

Varje torn i landet som kontrakterar SAAB/LFV hamnar i ny monopolställning och priserna per produktionstimme riskerar att skjuta iväg. Flygplatser som hoppar på kommer få det ekonomiskt tufft i framtiden när valmöjligheten av levernatör är bortblåst.

Varför går inte staten till ACR som redan visat marknaden att de kan leverera flygledning till 14 av landets flygplatser och till priser som är 30-40% lägre än LFVs i anbuden.

Frågan man ställer sig är: 'Vad är egentligen statens roll'!'

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

The Observer
2017-04-14 10:24:04
SV: GD LFV i pension snart och redan avlönad f ...
Re Ubbe:
Liten korrigering där. LFV sätter inte priserna på En Route-trafiken som är den absolut största intäktskällan. Det är Transportstyrelsen sim gör.
Ubbe
2017-04-14 08:33:21
SV: GD LFV i pension snart och redan avlönad f ...
Är nya GD på plats och vilken vision/uppdrag har hon för verksamheten? Man brukar få 100 dagar på sig att sätta sin prägel och förväntningar på verksamheten. Kanske inte gäller statliga bolag? I LFV fall ganska enkel övning då 95% av sina intäkter kommer från verksamhet som inte är utsatt för konkurrens. Vilken drömsits för en företagsledare. Vill man förbättra resultatet så skruvar man antingen upp priserna mot kunderna eller rationaliserar bort onödig overhead. Ingen svår kalkyl.
Inge F. Vidare
2017-04-08 13:02:14
SV: GD LFV i pension snart och redan avlönad f ...
sv. Raffel, Inga andra länder kommer att köpa dett undermåliga och väldigt dyra system, det betalar sig inte, helt enkelt. RTS är aldeles för sårbart när det gäller terrorist/hacker attacker.
Enbart SAAB, LFV och vissa intelligensbefriade ministrar vägrar att inse detta.
Därför blir RTS en kolossal svindyr fiasko.
Sixten
2017-04-07 17:59:04
SV: GD LFV i pension snart och redan avlönad f ...
Det är kunderna, dvs flygplatserna, som kommer att kräva att det finns alternativ att välja mellan. 14 stycken har redan sagt Nej Tack till LFV och både Swedavia och FM är på väg att vakna.
Det finns bara vinnare om konkurrensen släpps helt fritt. ACR har redan visat att de utvecklar flyget tillsamman med sina kunder och snart kommer fler företag följa och LFV kommer få se sig omåkta totalt.
Tjockeleffe
2017-03-28 06:14:57
Re: Bertil
Vems inlägg svarar du på och vad är det egentligen du tycker...?
Bertil
2017-03-27 19:02:25
SV: GD LFV i pension snart och redan avlönad f ...
Tänk vad ordet jante kan missbrukas. Inget i kommentarerna handlar om något jantefenomen. Detta verkar vara ett ord som flygledare får lära sig under sin utbildning. Jag har inte sett någon annan yrkesgrupp missbrukat detta ord så mycket.

Vi har lagar om att samtliga offentliga upphandlingar skall ske enligt Lagen om offentlig upphandling. Då kan man inte plötsligt säga att allt skall handlas från svensk industri hur stor sverigevän man än är.
Bengt
2017-03-27 18:59:05
SV: GD LFV i pension snart och redan avlönad f ...
Att sälja ett system till utlandet som inte visat sig vara antingen en ekonomisk eller operativ framgång hemma. Njaaaa - är detta trovärdigt och vem tar ansvaret i slutändan? Inte en avsatt politiker i alla fall. Titta på Vattenfalls fina affärer i Holland och...... Skulle ju vara en fantastisk investering enligt både dåvarande vd i Vattenfall och sittande ansvariga politiker då Sverige är världsbäst även inom energifrågor. Ingen tar ansvar när det fallerar!!! Hur blir det med det världsledande fjärrstyrda flygledningssystemet och vilka kunder ska betala tillbaka alla gjorda investeringar och sen få kostnadseffektiva operationer. Tell me!

Rassel
2017-03-27 17:58:09
SV: GD LFV i pension snart och redan avlönad f ...
om systemet sälj utomlands, vilket det förmodligen kommer att göra, så kommer det hela Sverige till gagns. Men om svenskar i vanlig ordning med jante i bakfickan ska klaga sig igenom vartenda beslut så är inte det världens bästa marknadsföring.
Volvo
2017-03-27 17:43:37
@bertil
Gripen handlar ju på sitt sätt om att göra landet säkrare utan att diskutera alternativen men kopplingen till LFV o fjärrstyrning handlar mer om att göra infrastrukturen mer sårbar. Det är ju ingen annan en saab som tjänar på det...
Gustaf
2017-03-27 17:11:24
SV: GD LFV i pension snart och redan avlönad f ...
Problemet är inte SAAB eller industrins ledare. Pinsamheten är statens ledare som vill leka affärer och vara med i de fina rummen. De flesta politiker har antingen utbildning för det jobbar med eller har haft ett vanligt jobb. Men ändå ska det bestämma, styra och leka affärer som om de inte gjort något annat i livet. Tur att vi har våra ansvarsfulla politiker som håller sina vallöften mm. Yes!

2017-03-27 16:29:04
SV: GD LFV i pension snart och redan avlönad f ...
men hur kan man som svensk ha problem med att svensk industri främjas av staten? Det är klart att industritopparna ska vara med att styra Sverige.
Bertil
2017-03-27 16:06:14
SV: GD LFV i pension snart och redan avlönad f ...
@Volvo,
SAAB:s makt sträcker sig väl rakt genom regering och upp till kungen. Ministrar och även kungen medverkar ju aktivt till att vara marknadsförare för Gripen. Svårt det där med att hålla isär alla sina roller.
Volvo
2017-03-27 15:27:50
SV: GD LFV i pension snart och redan avlönad f ...
Hur långt in i maktens korridorer sträcker sig SAABs inflytande?
@observer
2017-03-26 09:19:08
SV: GD LFV i pension snart och redan avlönad f ...
Du har uppenbarligen hela bilden klart för dig.
Banan Olle
2017-03-22 22:29:10
SV: GD LFV i pension snart och redan avlönad f ...
Vi blir mer och mer likt en bananrepublik.
 

Tillbaka

TFHS
MFK
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev