Tråden startades av: Nyfiken  2017-04-26 07:34:19
Boeing 787 eller Airbus A330 till New York? 
Jag är nyfiken på hur ni tänker när ni ska flyga långt, t.ex över Atlanten eller till Asien?
Om man bortser från priset, hur tänker ni vad gäller komfort ombord på SAS Airbus A330 jämfört med Norwegians Boeing 787?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Sören
2017-04-26 15:50:18
SV: Boeing 787 eller Airbus A330 till New York?
Glömde att nämna att jag även flugit några långresor med B787.

Märkte inte att man jag var mer utvilad i B787 pga. högre kabintryck. Detta är nog mycket individuellt beroende på hur mycket höghöjdsträning man har och om man är rökare eller ej.


Sören
2017-04-26 14:07:20
SV: Boeing 787 eller Airbus A330 till New York?
Föredrager 2-4-2 konfiguration. Mindre problem när jag själv och grannen skall på toa. Åker man två har man alltid själv kontroll på läget. Åker man två vuxna och två barn har man två bra alternativ.
2*2 fönster platser eller 4 stolar mittgång.

Mer än 125 långresor blandat med B747, B767, B777, A330, A340.
Mina favoriter i Ekonomi är B767, A330, A340 som alla haft 2 säten vid fönsterplats i ekonomi. Idag är mitt första alternativ A330 med nya SAS kabinen.
Flygningarna är idag en blandning av Ekonomi, SAS Plus och Business.
Peter
2017-04-26 11:09:23
SV: Boeing 787 eller Airbus A330 till New York?
Komfortmässigt 787, det är natt och dag. Kabintryck gör mer än vad man tror på långa flygningar. Om du sitter 3-3-3 eller 2-4-2 spelar inte så stor roll. Undvik mittensäterna bara.
Mimer
2017-04-26 09:51:48
SV: Boeing 787 eller Airbus A330 till New York?
Tänkt enbart ett komfortperspektiv så skulle jag i valet B787 mot A330 tveklöst välja den senare. Mycket hellre en 2-4-2 kabin än en 3-3-3 kabin.

Det fäller avgörande för mig.
Diavel
2017-04-26 09:37:36
SV: Boeing 787 eller Airbus A330 till New York?
Det är ju två olika produkter eftersom attSAS har businessclass, och Norwegian inte har detta
På SAS ingår måltid baggage, filt m.v. och inte på Norwegian.

Om man bara jämför economiclass, då får man på Norwegians B787 IFE system med on demand film och möjlighet att beställa snacks och dryck m.v. genom detta system. B787 har högre tryck i kabinen än alla andra flygplan, eller lägre kabin höjd om man vill, och knappt så torr luft vilket ger ett behagligare klimat ombord. Därutöver finns mood lighting, olika färger på kabin ljuset, och automatiskt
solskydd i fönstrerna som också är större än normalt på ett flygplan. Man betalar extra för allt också kudde och filt. Kabin konfig. på economy upplevs ganska trång med 3-3-3 tycker jag.

På SAS A 330 economy finns också IFE med on demand film, mood lighting i kabin. Därutöver finns Wi-Fi mot betalning om man inte är EB gold eller högre. mat, en softdrink och kudde och filt ingår.
Kabin konfig på A 330 är 2-4-2 på economy upplevs inte så trångt som 3-3-3.

Norwegian har också Norwegian Premium och SAS har SAS Plus dessa är någorlunda likvärdiga
SAS har Europas bästa Businessclass.
Hansa Jet
2017-04-26 09:14:24
SV: Boeing 787 eller Airbus A330 till New York?
Jag skulle hela resan bara tänka på alla batteriproblem som 787 kärran haft/har?!
Nej A330 känns tryggare. Jag bryr mig inte om lamporna i taket är i neonfärger eller om sätena är av moderna modell.
Att komma fram T/R är mer grejen....
Flyger
2017-04-26 08:41:28
SV: Boeing 787 eller Airbus A330 till New York?
Finns många olika faktorer, en är beroende på vilket bonussystem du är ansluten till. Själv föredrar jag alltid SAS pga Eurobonus som går att används även hos star alliance. Är det komfort skulle jag själv hävda SAS, även om 787 är tystare. Jag sover mycket bra i SAS nya kabin och mat ingår. Är det priset brukar även det sluta med SAS om man räknar in mat och packning
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev