Tråden startades av: Maj-Britt Pedrosson  2017-06-21 09:47:44
Borde SAS flytta fler linjer till OSL och ARN? 
Idag presenterar SAS en förlust om 208 milj kr efter sitt
halvårsbokslut.
Eftersom SK har den unika positionen att ha tre nav
i olika länder, borde man inte utnyttja detta för
att flytta några longhauls från CPH?
En 333 som landar på OSL får betala ca hälften
av vad det kostar på CPH. Redan där ca 20' i
lägre kostnader per landning. ARN har drygt 60% av
kostnaden jämfört med CPH. Till det ska läggas
närmare flygväg till destinationer i Nordamerika
( och till Asien för Stockholms del). Lägre connectivity
är förvisso en nackdel men de senaste åren har SK
startat en mängd nya shorthauls från OSL och ARN.
Kan man tänka sig att flytta två 340 till OSL för
att slinga ORD med NRT? ORD går sämre från
CPH än från ARN tex och SAS har testat Japan-charter
till Norge under många år.
Eller andra varianter?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Diavel
2017-06-22 02:25:18
SV: Borde SAS flytta fler linjer till OSL och ARN?
Troligen OSL som har störst potential, norska flygskatten slår inte så hårt mot långalånglinjer som den flygskatt Sveriges löjliga socialist regering vill tvinga igenom RD. CPH har kanske skjutit sig i foten med alldeles för höga avgifter pga giriga ägare. Arlanda har en chans om flygskatten skrotas, annars kommer inte fler långlinjer till ARN, snarare färre.
Flemming
2017-06-21 23:14:17
SV: Borde SAS flytta fler linjer till OSL och ARN?
Varför flytta till ARN eller OSL när man kan flytta till nya basen Malaga med dumpade sociala/ekonomiska förhållanden?!
Pilot
2017-06-21 15:22:53
SV: Borde SAS flytta fler linjer till OSL och ARN?
Det är mycket man kan göra men mycket politik bakom nämna förslag. Tror det finns mer att göra på all verksamhet som inte direkt är knutet till flygverksamheten. Konkurrenterna har mindre huvudkontor, måste vi ha egen handling?
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev