Tråden startades av: Per  2017-08-20 13:58:50
Alternativ till Nextjet för Norrlands inland 
Vad finns det för alternativa bolag med mindre flygplan till den upphandlade flygtrafiken till inlandet om Nextjet skulle gå i konkurs? De har väl kört merparten av denna trafik under lång tid?

Eller kan det vara mer lönsamt att köra med större flygplan till de flygplatser som har landningsbana som klarar detta, t ex en gemensam linje Arn-Storuman-Arvidsjaur-Gällivare istället för att köra med mindre plan till Vilhelmina, Lycksele och Hemavan bl a.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

sv Diavel
2017-08-25 11:30:38
SV: Alternativ till Nextjet för Norrlands inland
Vi har redan haft östeuropeiska bolag i inrikestrafiken.
Hemavan
2017-08-25 11:02:39
SV: Alternativ till Nextjet för Norrlands inland
Norska Viking tror jag.
Diavel
2017-08-25 09:21:29
SV: Alternativ till Nextjet för Norrlands inland
pf har helt rätt, det kan lätt bli nåt osteuropeisk flygbolag som kommer flyga inrikes i Sverige, pga EU regler om upphandling, att hävda annat viser bara okunskap.
Tekmek
2017-08-25 08:42:42
SV: Alternativ till Nextjet för Norrlands inland
Vad händer? Licens indragen och ersatt med tillfällig, Dom var ju hälften så dyra som Skyways vid upphandlingen när de tog över norrlandstrafiken. Har dom inte räknat rätt på kostnader? Swedair ersattes av billigare Skyways som ersattes av billigare Nextjet som ersätts av???
inflight
2017-08-24 23:10:16
SV: Alternativ till Nextjet för Norrlands inland
Nextjets licens indragen p.g.a ekonomiska problem och de försvinner siste november om ingen köper upp bolaget och storsatsar med nya plan.
Trist att ännu ett svensk flygbolag försvinner och in kommer väl något östeuropeiskt billighets bolag in.
sv pf
2017-08-21 17:54:49
SV: Alternativ till Nextjet för Norrlands inland
Vad vet du om upphandling i Sverige - jo, ingenting!
Uno
2017-08-21 00:08:02
SV: Alternativ till Nextjet för Norrlands inland
Helikopter är givetvis ett alt.
pf
2017-08-20 20:04:22
SV: Alternativ till Nextjet för Norrlands inland
Per, i utgangspunktet, ved en "upphandling", så må den gjøres slik at alle flyselskap i EU/EØS-området stiller likt til å ta flygingene.

Svenske staten(har den egentlig råd ?) bestemmer f.eks hvilke ruter, frekvens, flystørrelse, trykk-kabin/ikke trykk-kabin osv.

Jeg tviler f.eks på om det kan gis føringer på at det flygende crew skal beherske svensk eller annet skandinavisk språk. Så det kan fort bli "Air Valetta" fra Malta som flyr med HS748, eller lignende....vel svensk luftfartsmyndighet kan stille krav, men neppe diskriminere.
ABC
2017-08-20 19:54:45
SV: Alternativ till Nextjet för Norrlands inland
Alternativ 1: Amapola och F50 med trafik till Arlanda.
Alternativ 2: Mindre matarflyg till närmaste jetflygplats.
Alternativ 3: Flygbuss till närmaste jetflygplats.
Alternativ 4: Rikstrafiken betalar för linjeförlängningar. T.ex. BRA förlänger linjen till Östersund vidare till Vilhelmina eller Hemavan, den till Sundsvall vidare till Lycksele och den till Umeå vidare till Gällivare eller Arvidsjaur någon gång per dag.
Särskilt många intresserade lär det inte finnas.
thomas
2017-08-20 17:15:57
SV: Alternativ till Nextjet för Norrlands inland
Det var en professor för ett antal år sedan som utredde svenskt inrikes
hans slutsats blev att studsa på många flygplatser och skapa många fler inrikeslinjer inte hub systemet med ARN som nu
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev